Nedavno je Bill Vallicella komentirao ono što bi mogli nazvati prigovor "jednog boga više"
teizmu. Bill ovako opisuje prigovor:
Koliko sam shvatio, ideja je da su svi bogovi na istom nivou, a kako je svatko ateist s obzirom na neke bogove, zašto ih onda ne bi jednostavno sve maknuli i bili ateist s obzirom na sve bogove. Ne vjerujete u Zeusa ili nebeski čajnik. Zašto onda vjerujete u Boga Izakakova, Abrahamova i Jakovljeva?
Ili kao što je blog Common Sense
Atheism prije ponosno postavio na svoj jarbol
Kada shvatiš zašto odbacuješ sve druge moguće bogove, onda ćeš shvatiti zašto ja odbacujem tvojeg.
Vidim da je taj blog uklonio tu
pošalicu, možda je to znak da je intelektualni napredak moguć čak
i među Novim Ateistima. Iako će prosječni "Internet
Nevjernik" i dalje smatrati kako je prigovor "jednog boga
više" razorno pametan, zapravo je sramotno smiješan, znak
ekstremne dekadencije u kojoj je sekularistička "misao"
upala u Doba Dawkinsa.
Zamislite da neki skeptik kaže o
Euklidskoj geometriji:
Kada shvatiš zašto smatraš da svi pojedini trokuti koje si vidio imaju stranice koje su manje od savršeno ravnih, onda ćeš shvatiti zašto ja smatram da euklidski trokuti kao takvi imaju stranice koje su manje od savršeno ravnih.
Ili zamislite da kritičar Platonizma
kaže:
Kada shvatiš zašto smatraš stvari svakodnevnog iskustva na različite načine nesavršene ili manje od potpuno dobrih instanci svojih vrsti, shvatit ćeš zašto smatram Platonovu Formu Dobra kao manju od potpuno dobra.
Bi li ti prigovori bili razorni
prigovori euklidskoj geometriji ili Platonizmu? Bi li oni mogli
poslužiti kao prikladni logo blogu nazvanom "Common Sense
Anti-Euclideanism" ili "Common Sense
Anti-Platonism"? Očito ne. Samo bi pokazali kako govornik
nema pojma o čemu priča.
Prigovor "jednog boga više"
nije ništa bolji nego što bi bili ovi glupi "prigovori".
Prigovor “Common Sense Anti-Euclidean” pretpostavlja kako
je koncept trokuta kojeg definira euklidska geometrija tek jedan od
mnogih trokuta koje možete vidjeti u prometnim znakovima i drugim
stvarima, samo nevidljiv i bolje nacrtan. Ali naravno, savršeni
euklidski trokut nije takva stvar. Ono što udžbenik opisuje nije
trokut, čak niti bolje nacrtan trokut, nego sama (euklidska)
trokutnost; a trokuti koje svakodnevno susrećete su defektni upravo
zato što ne zadovoljavaju standard kojeg predstavljaju. “Common
Sense Anti-Platonism” prigovor pretpostavlja kako je Forma
Dobra tek jedna, više ili manje, nesavršena instanca neke klase ili
kategorije među drugim instancama, iako posebno impresivna. Ali
naravno, to nije to. Forma Dobra nema dobrotu na više ili manje
nekompletan način nego jednostavno jest dobrota. Slično tome
“Common Sense Atheist” ili "jedan bog više"
prigovor pretpostavlja da je Bog klasičnog teizma tek jedan
superčovjek među drugima koji su pronašli svoje štovatelje –
Thor, Zeus, Quetzalcoatl, i tako dalje – samo nadčovječno
biće sa većom moći, znanjem ili dobrotom nego što su ta božanstva
imala. Ali naravno, to nije ono što je Bog. On nije "biće"
među drugim bićima, nije niti posebno impresivno biće, nego Sam
Bitak ili Čista Aktualnost, od kojeg sva puka bića (uključujući
Thora, Zeusa i Quetzalcoatl, ukoliko su postojali) izvlače
ograničenu aktualnost ili egzistenciju koju posjeduju. On niti
"nema" znanje, snagu, dobrotu i slično; nego On jest
snaga, znanje i dobrota.
Primijetite da je “Common Sense
Anti-Platonist” prigovor smiješan prigovor neovisno o tome
prihvaćate li Platonizam i da je "Common Sense
Anti-Euclidean" prigovor smiješan prigovor neovisno
prihvaćate li Euklidsku geometriju. Na isti način “Common
Sense Atheist” ili "jedan bog više" je smiješan
prigovor čak i ako odbacujete klasični teizam na temelju nečeg
drugog. U sva tri slučaja, prigovori predstavljaju neuspjeh da
shvatite barem osnove pozicije koje se netko drži.
Nema koristi od prigovora kako puno
običnih ljudi poima Boga na različite krute načine (zbog kojih
je Bog nešto poput glorificiranog Thora ili Zeusa) koji nisu u
skladu sa sofisticiranom filozofskom teologijom razvijenom od strane
klasičnih teista. "Čovjek s ulice" također vjeruju
različite blesave stvari o znanosti – da Dawinizam tvrdi kako su
majmuni rodili ljudska bića ili da su molekule sastavljene od malih
loptica i štapića. Ali bilo bi apsurdno da se netko pretvara kako
je srušio Darwinizam ili modernu kemiju kada napada ove smiješne
karikature. Slično tome, kada procjenjujete klasični teizam nije
bitno ono što kaže vaša baba, nego što su rekli
ozbiljni mislioci poput Aristotela, Plotina, Atanazija, Augustina,
Anselma, Akvinskog, Avicenne, Averroesa, Maimonidesa, i bezbroj
drugih.
Nema niti koristi od inzistiranja kako
"jedan bog više" prigovor ima važnost kao odgovor na
antropomorfno "teističko personalističko" poimanje Boga
kakvo je zamijenilo klasično teističko poimanje kod mnogih
suvremenih teologa i filozofa religije. Iako se većina teističkih
personalista razišla značajno (i prema meni katastrofalno) od
načina klasičnog teizma, još uvijek su predani puno
sofisticiranijem poimanju Boga od onoga kojeg korisnici prigovora
"jednog boga više" misle da napadaju. (Spominjanje Letećih
Špageta nije ozbiljan odgovor na teističke personaliste poput
Plantinge ili Swinburnea.) Još važnije, korisnici ovog prigovora
smatraju kako daju ozbiljnu kritiku kršćanstva, judaizma, islama, i
filozofskog teizma kao takvog – ne samo neke moderne
reprezentacije kao takve – a povijesno gledajući glavna
tradicije u ovim religijama i u filozofskim teologijama je klasični
teizam, ne teistički personalizam. Stoga ne odgovoriti na klasično
teističko poimanje Boga znači ipso facto ne odgovoriti
ozbiljno na tvrdnje ovih tradicija. Konkretno, osim ako netko nije
ozbiljno proučio filozofsku teologiju koja je razvijena unutar
neoplatonske, aristotelijanske, tomističke i drugih skolastičkih
tradicija, onda je njegovo shvaćanje tradicionalne teologije, da ne
spominjem filozofskog teizma, jednostavno infantilno.
Ne treba ni spomenuti kako je tipični
"Internet Nevjernik" ili "novi Ateist" potpuno
nevin po optužbi za poznavanje tih tradicija. Niti ne namjerava
saznati o čemu one govore – preferira potrošiti svoje vrijeme
smišljajući sve razrađenije racionalizacije odbijanja da ih nauči.
Ali poput Myersov slučaja (sekularističke
racionalizacije du jour), "jedan bog više" prigovor
ima neke koristi: radi se o nepogrešivom indikatoru da ste se
susreli sa neozbiljnim ili neinformiranim skeptikom.
PS
Možda je Feser malo zakomplicirao stvar; John Lennox (se jednom prilikom našalio) i usporedio takav prigovor sa pitanjem celibata – osoba koja živi u
celibatu može reći svom sugovorniku "ti nemaš odnose sa svim
ženama na ovom svijetu osim jedne, ja samo nemam odnose sa jednom
ženom više."
Problem sa ovim novo ateističkim
"prigovorom" je što to nije nikakav argument nego obična
tvrdnja; istinita, ali nezanimljiva. (Istina je da vjernici vjeruju u
jednog Boga, a ateisti u nijednog.)
No kada bi to shvatili kao argument,
vjerojatno bi išao ovako;
1. Svi bogovi imaju istu vjerodostojnost.
2. Svi mi smatramo većinu bogova nevjerojatnim.
što znači da
Z: Zbog dosljednosti moramo odbaciti sve bogove, uključujući judeo-kršćanskog.
Drugim riječima, taj argument pokušava
pokazati da kršćani rade iracionalnu iznimku u slučaju svog Boga.
Ali očito je kako je prva pretpostavka pogrešna, a kada bi i bila
točna, svejedno iz navedenih premisa ne slijedi taj zaključak.
Zamijenite riječ bogovi sa X i odmah ćete shvatiti u čem je
problem
1. Svi X imaju istu vjerodostojnost.
2. Svi mi smatramo većinu X nevjerojatnim.
što znači da
Z: Zbog dosljednosti moramo odbaciti sve X
Dovoljno je umjesto X umetnuti što
god želite (teoriju, ideale, sustav, rješenje jednadžbe...) i
vidjet ćete da je argument neutemeljen.
Povezani postovi;
U postu su spomenuta još tri teksta; Teizam klasični, tradicija katolička i svijet današnji, O piscima Novog Ateizma i Zašto (ne) raspravljati sa Novim Ateistom...