Pisci Novog Ateizma
su iznimno samouvjereni u svoje sposobnosti da pobiju protivnike sa
par sarkastičnih dosjetki, ali pritom ne pokazuju nikakve znakove da
uopće znaju o čemu pričaju.
Jednom sam slušao
fundamentalističkog propovjednika kako "opovrgava" Darwina
retoričkim pitanjem:" Što je bilo prije, kokoš ili jaje?"
Dalje nije ulazio u detalje, ali prezirno se nacerio, a s obzirom da
je isto učinila i njegova publika, nikakvo daljnje objašnjenje nije
bilo potrebno. Svi su "znali" da su upravo iznijeli problem
na kojeg nijedan zagovornik Darwina nije u stanju dati odgovor, i to
je bilo dovoljno. Nitko od njih nije nikada pročitao ništa što su
darwinovci napisali – a čisto sumnjam da je i propovjednik
pročitao – ali nema veze. Koja je poanta priče? Oni su "već
znali" da je nemoguće kako takvi autori imaju išta zanimljivo
za reći s obzirom na taj "fatalni" prigovor evoluciji.
Bilo je to prije nego što
sam sam postao ateist, a to je bilo prije nego što sam postao
pažljiv rimokatolik kakav sam danas. Čudno, ali retorika pisaca
Novog Ateizma – Dawkinsa, Denneta, Harrisa i Hitchensa među
najistaknutijima – zvuči puno bliže retorici tog
fundamentalističkog propovjednika nego bilo što drugo što sam
čitao u svojim ateističkim danima. Poput propovjednika, iznimno su
samouvjereni u svoje sposobnosti da pobiju protivnike sa par
sarkastičnih dosjetki, a baš kao i propovjednik; ne pokazuju
nikakve znakove da uopće znaju o čemu pričaju.
Uzmimo za primjer
Dennetta. U svojoj knijzi, Breaking the Spell: Religion as a Natural
Phenomenon, uvjerava nas kako "Kozmološki argument ... u svojem
najjednostavnijem obliku kaže kako s obzirom da sve ima svoj uzrok,
onda i svemir mora imati uzrok - odnosno Boga"; potom žustro
opovrgava argument pitajući "Što je uzrokovalo Boga? Odgovor
kako je Bog samo-uzrokovan (na neki način) onda dovodi do novog
pobijanja: Ako nešto može biti samo-uzrokovano, zašto onda svemir
kao cjelina ne može biti stvar koja je samo-uzrokovana?"
Vrlo dobra pitanja, moglo
bi se činiti – osim što (kao što je svjestan svatko tko zna
nešto o filozofiji religije) to nije ono kaže Kozmološki Argument
za Božju egzistenciju. Zapravo, niti jedan poznati branitelj
kozmološkog argumenta u povijesti filozofije nije dao takav glupi
"sve ima svoj uzrok" argument – niti Platon, niti
Aristotel, niti al-Ghazali, niti Maimonides, niti Toma Akvinski, niti
Ivan Duns Škot, niti G.W. Leibniz, niti Samuel Clarke, niti Reginald
Garrigou-Lagrange, niti Mortimer Adler, niti William Lane Craig, niti
Richard Swinburne. Niti itko drugi, koliko ja znam. Možda, kao
Dennett, mislite da kada pokušavate pobiti neke od najvećih umova u
povijesti, dobra strategija je napasti argument koji nitko od njih
nije nikada ni branio. No ako ne razmišljate tako, možda ćete
pronaći nešto korisnije za ispuniti svoje vrijeme od čitanja
Breaking the Spell.
Richard Dawkins je
podjednako vješt u pobijanju argumenata koji nisu niti predstavljeni
(eng. straw men). U svojoj knjizi The God Delusion, napada Akvinskog
jer svoju argumentaciju za Božju egzistenciju temelji na
pretpostavki kako "Je moralo postojati vrijeme kada nijedna
fizikalna stvar nije postojala" – iako Akvinski, zapravo vrlo
poznato, izbjegava takve pretpostavke prilikom argumentiranja za
Božju egzistenciju. (Stav Tome Akvinskog je, umjesto toga, bio kako
Bog mora zadržavati svijet u egzistenciji ovdje i sada i u svakom
trenutku u kojem je svijet postojao, i kako bi to bilo točno čak i
kada bi se ispostavilo da svijet nije imao početak.) Dawkins nas
uvjerava kako Akvinski ne daje "apsolutni niti jedan razlog"
da smatramo kako bi Prvi Uzrok svemira morao biti sve-znajući,
sve-mogući, itd; U stvarnosti, Akvinski je posvetio stotine
stranica, kroz više radova, kako bi pokazao upravo to. Dawkins kaže
kako peti od poznatih Tominih Pet Putova, zapravo ista stvar kao i
argument "božanskog urara" kojeg je popularizirao Wiliam
Paley. U stvarnosti, taj argument ne može biti različitiji, i
zagovornici Akvinskog u pravilu – i još jednom, dosta poznato
(barem oni ljudi koji znaju nešto o tim stvarima) – pobijaju
Paleyev argument sa podjednako prezira kao i evolucionisti poput
Dawkinsa.
To su (samo neke)
pogreške na stranicama 77-79.
Naići ćete na slične
očite pogreške kroz radove drugih Novih Ateista. Njihovo
razumijevanje glavnih argumenata za Božju egzistenciju i sličnih
tema su, ukratko, usporedive sa znanstvenim sposobnostima studenta
druge godine koji misli da je lekcija Einstenove revolucije u fizici
"sve je relativno, čovječe" – ili fundamentalističkog
propovjednika sa početka. Toliko je loše.
Ukoliko imate neke sumnje
oko toga, možete pročitati moju knjigu The Last Superstition koja
izlaže pogreške Novih Ateista, i argumente za Božju Egzistenciju,
strogo i polemički opisano. (Žao mi je, ali jednostavno ne bi
stekli odgovarajuće razumijevanje argumenata Akvinskoga ili Leibniza
– kao što ne bi niti Darwina ili Einsteina – kada bi ih opisivao
u ovako kratkom tekstu) Ukoliko ne volite polemike nego preferirate
trijezniji akademski pristup, možete pročitati moju knjigu Aquinas.
Ili za svaki slučaj možete nabaviti obje.
Nemorate vjerovati mojoj
samo-promovirajućoj riječi. Intelektualna neozbiljnost literature
Novih Ateista je već javna tajna. Filozof i poznati darwinovac
Michael Ruse izjavio je kako se zbog Dawkinsove knjige "srami
što je ateist", i kako je Dennetova knjiga "stvarno loša
i nedostojna [njega]." Još jedan ateistički filozof, Thomas
Nagel, opisao je Dawkinsovu "amatersku filozofiju" kao
"posebno slabu", a njegove pokušaje da odgovori na
filozofske probleme inherentne vlastitoj poziciji "običnim
odmahivanjem ruke." Književni kritičar Terry Eagleton - još
jedan ateist, uz to i marksist – opisao je Dawkinsove tekstove o
religiji kao "neinformirane", "loše" i usmjerene
na "vulgarne karikature". Vrlo lako bi mogli produžiti
listu intelektualaca, čak i kolega ateista koji su kritizirali
njihove tekstove.
Sada zamislite kada bi
netko od vjernika i prijatelja upozorio fundamentalističkog
propovjednika (kojeg sam citirao) kako je njegovo "pobijanje"
darwinizma potpuno bezvrijedno, da očito ne zna ništa o temi, i
kako bi se trebao potruditi ozbiljno shvatiti stvari prije nego što
išta komentira dalje. Pretpostavite da propovjednik kao odgovor
svojim kritičarima kaže da takve kritike samo pomažu
neprijatelju, i kako on s obzirom da zna na temelju svog "pobijanja"
darwinizma da je tema toliko smiješna da bi je uopće shvatili
ozbiljno, nema niti smisla da je istražuje. "Na kraju krajeva",
možemo zamisliti propovjednika kako lukavo odgovara, "trebam li
pročitati učene sveske o vilenjakologiji prije nešto što ne
povjerujem u vilenjake?"
Naravno, Dawkins i
Dennett bi bili ogorčeni takvim odbacivanjem darwinizma. I to s
pravom, radilo bi se o običnom, samo-referencirajućem, fanatizmu.
Jer, pitanje je upravo to možemo li stvarno usporediti darwinizam sa
"vilenjakologijom", a svatko tko zna nešto o darwinizmu
također zna da bi takva usporedba bila apsurdna. Ali propovjednik to
nikada neće znati, dogmatički zatvoren u svojem krugu međusobno
samo-podržavajućih predrasuda. Prema njemu, darwinizam je previše
apsurdan da bi uopće razmišljao o njemu ozbiljno jer darwinizam ne
može odgovoriti na kokoš/jaje problem kojeg je osmislio; a
kokoš/jaje "problem" mora biti ozbiljan prigovor
darwinizmu jer on već zna kako je darwinizam previše apsurdan da bi
ga uopće ozbiljno shvatili. Na vrtuljku je, ali inzistira kako se
cijeli svijet kreće. Čak i Dawkins to vidi.
Ili možda nevidi. Radi
se upravo o odgovoru kakvog Dawkins daje svojim kritičarima. Doista,
"vilenjakologija" je Dawkinsova obrana kada su mu
predložili da naučiti nešto o teologiji i filozofiji religije
prije nego što je počne komentirati. Slično tome, u predgovoru
svoje knjige The God Delusion, zapisuje: "Većina nas se
zadovoljno odriče vila, astrologije i letećeg špageti čudovišta,
bez da prethodno proučavamo knjige pastafarijanske teologije."
Ipak, jesu li radovi Akvinskoga, Leibniza i drugih stvarno usporedivi
sa "vilenjakologijom" ili "pastafarijanizmom" je
pravo pitanje – a pravi odgovor koji daju ljudi koji stvarno znaju
nešto o Akvinskome, Leibnizu i drugima, je kako se radi o prijedlogu
koji je preglup da bi ga opisali riječima. Razlog zašto Dawkins i
kompanija to ne vide, baš kao i u slučaju fundamentalističkog
propovjednika, je u tome što oni doslovno odbijaju to vidjeti.
Istina nije daleko, lagano im je dostupna u knjigama, čeka da ju
otkriju. Pa ipak, ovi apostoli otvorenosti duha, slobodne misli,
kritičkog mišljenja, i mirne racionalnosti inzistiraju kako ih neće
pogledati, kako jednostavno neće uložiti trud da pokušaju
shvatiti ideje koje kritiziraju. (Unatoč svemu, u samom pismu
uredniku The Independenta u kojem daje svoju "vilenjakologija"
obranu, Dawkins se žali kako su njegove stavove krivo predstavili i
kako bi bilo "pristojno" da njegovi kritičari pročitaju
njegovu knjigu prije nego što je napadnu! Izgleda kako razlog zašto
Dawkins ne želi proučavati teologiju leži u tome što je zauzet
proučavanjem yiddisha i želi savladati majstorstvo chutzpahe.)
Što je razlog tolikoj
ludosti – nesposobnosti Novih Ateista da vide kako su krivi upravo
zbog stvari za koje optužuju svoje protivnike, da se njihova
stajališta temelje na istoj vrsti licemjerja, namjernog neznanja i
pogrešnog rasuđivanja kojeg ne žele tolerirati kod drugih?
Pa, kao što vam je mogao
reći naš propovjednik, jedan grijeh vodi u drugi. Poput ubojice
koji ubije kako bi sakrio prvo ubojstvo, Dawkins i kompanije su u
stanju zaslijepiti sami sebe pred svojom sofisterijom samo sve
hrabrijih retoričkim majstorijama. U svojoj knjizi, The Rediscovery
of the Mind, filozof John Searle je jednom kritizirao eliminacijski
materijalizam – bizarnu teoriju koju predlažu neki suvremeni
filozofi prema kojoj ljudski um zapravo ne postoji (Nemojte ni
pitati) – zbog nepoštenog načina na koji njegovi pristaše često
odgovaraju svojim kritičarima.
Drugo retoričko sredstvo
prikrivanja nevjerojatnog je dati zdravorazumskom stavu ime i onda ga
pobijati na temelju imena, a ne sadržaja. Dakle, vrlo je teško, čak
i u današnje dobar reći "Nijedno biće nikada nije bilo
svijesno." Radije, sofisticirani filozof daje stavu kako su
ljudi ponekad svjesni ime, primjerice "kartezijeva intuicija",
onda on ili ona postavlja izazove, pitanja, negiranja nečega što
opisujemo kao "kartezijeva intuicija"... I samo kako bi tom
manveru dao ime, nazvat ću ga "daj-mu-ime" manevrom.
Pa, Novi Ateisti su
iskoristili ovaj "daj-mu-ime" manevar u svojem šeširu
retoričkih trikova, ime koje su odabrali je "Dvorjaninov
odgovor." Naziv dolazi od Dawkinsovog kolege biologa i ateista
P.Z. Myersa, i referencira se na imaginarnu obranu koju bi ulizivački
sluga mogao imati za golog cara iz Andersonove poznate priče: "Niste
li pročitali detaljnu raspravu grofa iz Seville o finim i egzotičnim
kožama na carevim cipelama?" itd. Ideja je kako žaliti se na
nepoznavanje teologije od strane Novih Ateista nije ništa bolje nego
kad se dvorjanin žali kako kritiziraju golog cara, a nisu pročitali
radove grofa iz Seville. Drugim riječima, radi se još jednom o
samo-referencirajućoj pseudo-obrani "vilenjakologije" i
"pastafarijanizma", ali ovog puta sa pametnom marketinškom
oznakom.
Kako
stvar funkcionira? Pa, pretpostavite da kažete Novom Ateistu kako
prevladavajući dokazi ukazuju da njegov "prigovor"
Akvinskome (ili kome god) su podjednako impresivni kao i
fundamentalistički "kokoš/jaje" prigovor evoluciji. Što
će onda on učiniti? Reći istinu? "Dobro, nemam pojma o
Akvinskome. Ali neće me to spriječiti da ga kritiziram. Njanja,
njanja, njaja!" Čak i za Novog ateista, ovo ima svojih
nedostataka zbog odnosa sa javnošću. Ali sada, zahvaljujući
Myersu, ima bolji odgovor: " Oh ne .. samo ne Dvorjaninov
odgovor.", kojeg slijedi podrugljiv smijeh. Inteligentni
promatrač će bit zbunjen, pitajući se kao pozivanje na
"Dvorjaninov prigovor!" treba opravdati nekog što nema
pojma o čemu priča. A neki povodljiviji sljedbenici – ljudi
poput internet ateista koji kupuju košare takvih knjiga – će biti
oduševljeni jer sada imaju novi odgovor koji mogu dati svojim
religijskim prijateljima umjesto da daju ozbiljan argument. U toj
zbrci, Novi Ateist se može iskrasti na zadnja vrata prije nego što
netko shvati da nije uopće odgovorio na pitanje. Nazovimo to
"Myersov slučaj", i slobodno uzvratite tom oznakom
nepromišljenom ateistu koji misli da je vikanje "Dvorjaninov
odgovor!" dovoljno da vas pobije.
Dakle,
Novi Ateist pokriva jednu zabludu sa drugom, ali kako inače
inteligentni ljudi uopće upadnu u takve retoričke regrese? Izgleda
da tu moramo napustiti logiku i okrenuti se politici i psihologiji.
Dawkins i kompanija imaju ogroman politički ulog u tvrdnji kako je
religija inherentno iracionalna. Žele društvo u kojem će vjernici
u javnom životu biti dobrodošli kao i rasisti i negatori
holokausta. Priznati da postoje respektabilni argumenti za religiju
– odnosno argumenti oko kojih se razumni ljudi mogu neslagati –
značilo bi priznati kako sav taj ekstremistički nastup (o tome kako
se religija svodi na zlostavljanje djece, kako nezaslužuje više
poštovanja od vjerovanja u zubić vilu i slično) pada u vodu. To bi
značilo priznati kako primjerice katolički teolozi i židovski
rabini, imaju podjednako pravo na javno djelovanje kao i pijani
kolumnisti Vanity Faira i autori popularno-znanstvenih knjiga.
Naravno, iz istog razloga to bi značilo i da će još neprodani
primjerci knjiga The God Delusion, Breaking the Spell, God is Not
Great, The End of Faith, itd., biti poslani u otpad, kamo i pripadaju
jer su tek neinformirani ekstremistički politički pamfleti. To nas
dovodi do posljednjeg, psihološkog razloga zašto su se Novi Ateisti
okrenuli takvom nastupu iracionalnosti. Jedan finalni misaoni
eksperiment. Pretpostavite da ste Richard Dawkins (bivši Charles
Simonyi Professor za javno razumijevanje znanosti pri sveučilištu
Oxford), proveli ste godine kritizirajući teoretičare Inteligentnog
Dizajna da se nisu informirali prije nego što napadaju darwinizam.
Uložili ste svoju reputaciju kao znanstvenika (odnosno
popularizatora znanosti) u godine rata protiv religije, odbacujući
je kao utočište neznalica, netrepeljivih luđaka; bez ijednog
ozbiljnog argumenta koji bi joj išao u korist. Prodali ste stotine
tisuća primjeraka The God Delusion, predstavljajući je kao konačnu
demonstraciju istinitosti tog mišljenja. Stručnjaci u relevantnim
područjima – teolozi i filozofi religije – kritizirali su vas da
nemate pojma o čemu pričati. Kolege ateistički akademici su
učinili isto. Sve ste ih odbacili kao saveznika fundamentalističkih
pobornika. Ljudi koji stvarno poznaju ono o čemu pričate su u krivu
(prema vašim tvrdnjama), a vi ste u pravu – unatoč tome što je
upravo takvo ponašanje ono što inače osuđujete kod
fundamentalističkih pobornika.
Ukratko, ukopali ste se u vrlo duboku rupu i osjećate neodoljiv
poriv da nastavite kopati. Što ćete učiniti sada – priznati kako
su vaši kritičari u pravu? Priznati kako ste desetljećima
sramotili samog sebe i naveli mnoge manje inteligentne osobe da čine
isto? Kako ste izazvali ozbiljnu nepravdu prema vjernicima koje
prezirete (a koji bi uživali u vašem javnom poniženju)? Priznati da ste
licemjer? Nema šanse.
Ponos ide prije pada; i prije zabluda. Dakle upotrijebite
"Dvorjaninova Obrana!". Novi Ateizam je nužno i Novi
Filistanizam, namjerno zatvarajući svoj um mudrosti tisućljeća –
ozbiljnim razmatranjima, ili barem čitanjima, argumenata autora
poput Aristotela i Plotina, Augustina i Akvinskoga,
Leibniza i Clarkea; neka te opasne ideje ne izazivaju sumnju u
sekularno vjerovanje. Ili, riječima poznate vježbe u dvomisli:
"Neznanje je moć."
PS
Feserovu recenziju knjige Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon (D.Dennett) možete pročitati ovdje - Not so Bright. Feser ja autor knjige The Last Superstition: A Refutation of the New Atheism koja se osvrće na pogreške kod poznatih autora Novog Ateizma; sličnog sadržaja (ali ne toliko polemična) je i njegova knjiga Aquinas (A Beginner's Guide). Jedan radio intervju sa autorom kojeg je zanimljivo poslušati: Last Superstition: Answering New Atheists with Ed Feser.