... Hule na nešto što
ne poznaju. Kršćanska religija ima dva stanovišta. Koliko je važno
da ih ljudi poznaju, toliko je opasno ako ih ne poznaju; i jednako
je djelo Božjeg milosrđa što je dalo oznake za jedno i drugo.
A ipak nalaze razloga
da zaključe kako jedna od ovih oznaka ne postoji, i to ona koja bi
im pomogla da dođu do druge. Mudraci koji su rekli da ima samo jedan
Bog bili su progonjeni; Židove su omrznuli, a kršćane još više.
Oni su prirodnom spoznajom uvidjeli da, ako postoji na zemlji neka
istinita religija, tok svega događanja mora težiti njoj kao prema
svome središtu.
Cilj toga svega
događanja mora biti da se religija ustanovi i uzvisi. Ljudski
osjećaju moraju biti u skladu s njezinom naukom. Ona najzad mora
biti do te mjere i predmetom i središtem prema kojem sve smjera, da
onaj tko joj bude spoznao načela mogne obrazložiti i cjelokupnu
narav čovječju u posebnom i cjelokupni tok svijeta uopće.
I na ovoj osnovi nalaze
oni priliku da hule na kršćansku religiju, jer je slabo poznaju.
Zamišljaju da se ona sastoji naprosto u tome da se klanjamo jednom
Bogu koga se smatra velikim, moćnim i vječnim. A to je upravo
deizam koji je gotovo isto tako daleko od kršćanske religije kao i
ateizam koji joj je posve protivan. Odatle zaključuju da ova
religija nije istinita, jer ne vidi kako sve ide prema ustanovljenju
ove činjenice, da se naime Bog ne očituje ljudima u svojoj
očiglednosti, kao što bi to mogao.
Ali neka zaključuju
protiv deizama što hoće, neće odatle izvesti ništa protiv
kršćanske religije, jer je njezin sadržaj tajna Otkupitelja koji
je u sebi ujedinio dvije naravi, čovječju i božansku, i tako ljude
izbavio od pokvarenosti grijeha da ih u svojoj božanskoj osobi
pomiri s Bogom.
Ona dakle uči ljude
ovim dvijema istinama: Postoji Bog koga ljudi mogu doseći, postoji i
pokvarenost u naravi koja ih čini toga nedostojnim. Jednako je važno
da ljudi spoznaju jedno i drugo, a jednako je opasno ako čovjek
spozna Boga a ne spozna svoju bijedu, i ako spozna svoju bijedu a ne
spozna Otkupitelja koji ga od nje može izliječiti. Jednostrana
je spoznaja uzrok ili oholost u filozofa koji su spoznali Boga ali ne
svoju bijedu, ili očaj u ateista koji spoznaju svoju bijedu ali ne
Otkupitelja.
I tako, kao što je na
isti način nužno da čovjek spozna oba ova gledišta, tako je od
strane Božje bila potrebna milost što nam je omogućio da ih
spoznajemo. Kršćanska religija to čini i u tome se ona sastoji.
Ispitajte u vezi s time
red svijeta i pogledajte, ne teži li sve prema utvrđenju dvaju
glavnih gledišta ove religije: Isus Krist je cilj svega i središte
kojem sve stremi. Tko njega spozna, otkrio je razlog svemu.
Tko zabludi,
zato je zabludio što nije uočio jedno od dvojega. Možemo dakle
spoznati Boga, ali ne svoju bijedu, i svoju bijedu, ali ne Boga. Ali
ne možemo spoznati Isusa Krista, a da odjednom ne spoznamo i Boga i
svoju Bijedu.
I zbog toga nije mi
ovdje nakana dokazivati prirodnim razlozima ni opstanak Božji, ni sv
Trojstvo, ni besmrtnost duše, niti išta slično; ne samo zato što
se ne bih osjećao jakim da pronađem u prirodi nešto čime bih
uvjerio okorjele ateiste, već i stoga što je ovakva spoznaja bez
Isusa Krista nekorisna i jalova. Kada bi čovjek bio uvjeren da su
razmjeri brojeva nestvarne i vječne istine, zavisne o jednoj prvoj
istini u kojoj one opstoje, a koja se zove Bog, ne bih smatrao da je
mnogo uznapredovao u stvari svog spasenja.
Kršćanski Bog ne
svodi se na jednog Boga koji je naprosto tvorac geometrijskih istina
i poretka elemenata, tako misle pogani i epikurejci. Nije on opet ni
takav Bog koji providnošću svojom prati život i imetak čovječji
da bi darovao sretan niz godina onima koji mu se klanjaju, takav je
Bog Židova. Naprotiv, Bog Abrahamov, Bog Izakova, Bog Jakovljev, Bog
krščana, Bog je ljubavi i utjehe, Bog koji ispunja dušu i srce oni
koji su njegovi, Bog koji im daje da u svojoj nutrini osjete svoju
bijedu i beskrajno njegovo milosrđe; koji se sjednjuju s njima na
dnu njihove duše; koji ispunja dušu skromnošću, veseljem,
pouzdanjem, ljubavlju; koji ih čini nesposobnim za ikakav drugi cilj
osim za njega.
Svi koji Boga traže
izvan Isusa Krista, i koji se zaustavljaju na prirodi, ili ne nalaze
nikakve spoznaje koja bi ih zadovoljila, ili uspiju sami sebi
stvoriti način kako spoznati Boga i služiti mu bez posrednika. Ali
time padaju ili u ateizam ili u deizam, od kojih kršćanska religija
gotovo jednako zazire.
Bez Isusa Krsta svijet
ne bi mogao opstojati; jer bi trebalo ili da bude razoren, ili da se
prometne u pakao.
Kad bi svijet postojao
da pouči čovjeka o Bogu, njegovo bi božanstvo sa svih strana
neosporivo blistalo; ali, budući da on postoji samo po Isusu Kristu
i za Isusa Krista, te da bi ljude poučio kako su pokvareni i kako će
se otkupiti, sve u njemu pokazuje dokaze ovih dviju istina.
Ono što se u njemu
pojavljuje nije znak ni potpunog isključenja, ni očite prisutnosti
božanstva, već jednog Boga koji se skriva. Sve nosi taj značaj. [...]
Pascal, Pensées(555)