Čovjek
bez vjere ne može spoznati pravo dobro, ni pravdu.
Svi
ljudi bez razlike traže sreću. Ma koliko različita bila sredstva,
svi oni teže ovome cilju. Ono što jedne navodi da idu u rat, a
druge da ga izbjegavaju, jest ta ista želja u jednima i u drugima,
samo što su različita gledišta. Volja ne čini nikada ni najmanjeg
koraka ako ne prema ovomu cilju. To je pobuda za sve djelatnosti svih
ljudi, pa i oni koji su se naumili objesiti se.
Pa
ipak, već od davnine nitko nikada bez vjere nije dosegao tu točku
koju svi bez prestanka imaju na oku. Svi
jadikuju: vladari i podanici, plemići i pučani, starci i mladići,
jaki i slabi, učeni i budale, zdravi i bolesni. Svi iz svih krajeva,
iz svih vremena, svake dobi i sa svakog položaja.
Tako
dugo, trajno i jednoliko iskustvo zaista bi nas moralo uvjeriti u
našu nemoć da dođemo do dobra vlastitim naporima. Ali primjer nas
malo uči. On nije nikada savršeno isti da ne bi u njemu bilo neke
istančane razlike. Stoga se nadamo da se naše očekivanje neće
prevariti u ovoj prilici kao u drugoj. [...]
Što
nam dakle dovikuje ova nezasitnost i nemoć u nama, ako ne da je
davno u čovjeku bilo prave sreće, a sad mu je od nje preostao tek
prazan znak i prazan trag? I uzalud ga pokušava ispuniti sa svim
što ga okružuje tražeći pomoć od odsutnih stvari, kad mu je već
ne pružaju one prisutne. Ali ni one nisu dorasle tome, jer taj
beskrajni ponor može biti ispunjen samo beskrajnim i nepromjenjivim
predmetom, a to je sam Bog.
Samo
je on njegovo istinsko dobro. I čudnovato, otkako ga je napustio,
nema ničeg u prirodi što nije bilo kadro zauzeti njegovo mjesto;
zvijezde, nebo, zemlja, elementi, biline, kupus, poriluk, životinje,
kukci, telad, zmije, groznica, kuga, rat, glad, poroci, preljub,
rodoskvrnuće. Otkako je izgubio istinito dobro, sve mu se može
jednako učiniti kao pravo dobro, pa čak i vlastito uništenje, iako
je to u isti mah protivno Bogu, razumu i prirodi.
Jedni
traže svoje dobro u vlasti, drugi u znatiželji, prema neobičnim
stvarima u znanostima, treći opet u nasladama. Neki, a ti su mu se
uistinu najviše približili, smatrali su da opće dobro za kojim svi
ljudi čeznu, nužno ne smije biti nikakva pojedinačna stvar koju
može posjedovati samo jedan čovjek, te da ovaka stvar više žalosti
svog posjednika nedostatkom dijela kojeg nema, nego što ga vesli
užitkom u onom što mu donosi. Oni su razumjeli da istinsko dobro
mora biti takvo da ga mogu svi odjednom posjedovati, a da se pri tom
ono ne umanji, niti da u drugome može potpaljivati zavist, i nitko
ga ne bi mogao izgubiti protiv svoje volje. I njihov je razlog,
budući da je ova želja čovjeku prirođena, i da je nužno u svima,
jer je nemoguće ne imati je, iz čega zaključuju....
Pascal, Pensées (425)
PS
Prema
fusnotama koje donosi Mediteranovo izdanje; Pascal se referencira na
različite fenomene, primjerice na one narode čije su božanstva
rasla u vrtovima, i smatrali su svetogrdnim čupati luk; na one koji
preporučaju samoubojstvo itd.
Također,
dodaje druga fusnota; "Pascal želi istaknuti da je
univerzalnost jedan prazan oblik, sveopće dobro ne može biti u
jednom običnom načelu razuma, treba da ono bude supstancijalno,
treba da ono bude neko biće."