Posljednjih mjeseci rasplamsala se
neformalna debata na internetu među tradicionalnim katolicima o
ekonomiji. Ukratko, pitanje glasi je li slobodno tržište u skladu
sa katoličkim načelima. Nakon što sam već opširno pisao o tome u članku za prošlogodišnji konferenciju(Austrian Scholars
Conference), sada ću se ograničiti na nekoliko osnovnih stvari.
Postoje neki katolički konzervativci
koji izgleda misle da se bore za tradicionalni katolicizam odnosno
protiv liberalizma(i prosvjetiteljstva) kada se protive slobodnom
tržištu i zagovaraju neku alternativu, obično takozvani
"distributizam" G.K.Chestertona i Hilairea Belloca, prema
kojem je najbolje za društveni sustav da je produktivno vlasništvo
široko raspršeno umjesto da je centralizirano. Ta dva pisca
opravdano uživaju veliki ugled u katoličkom svijetu zbog svojih
izvanrednih tekstova o nizu tema, iako naravno nisu imali nikakvog
formalnog obrazovanja iz ekonomije. Carl Menger je 1871. godine
napisao Principles of Economics, rad velikog genija pokrenuo je
Austrijsku školu ekonomije, ali relativno je malo katolika(koji se
bave takozvanim "socijalnim pitanjem") pokušalo ozbiljno
se pozabaviti sa njim, ako su uopće bili svjesni da postoji. Oni
koji su pisali o distributizmu kroz posljednje mjesece izgleda dijele
njihovo nepoznavanje, ne citirajući nijedan ekonomski tekst – kao
da bi disciplina posvećena primjeni ljudskog razuma na problem
oskudice u svijetu mogla sama po sebi biti u neprijateljstvu sa
Katoličkom vjerom.
Čak i ako prihvatimo distributističku
pretpostavku kako su velike tvrtke progutale manje, nije nimalo očito
da je za čovjeka bolje da vodi svoj posao nego da radi za nekog
drugog. Moguće je da čovjek može bolje skrbiti za svoju obitelj
ukoliko nema svoju tvrtku ili ne radi po cjelodnevnom rasporedu na
svojoj farmi, djelomice zato što neće biti uništen u slučaju da
njegovo poduzeće doživi zatvaranje, a djelomično zato što će
nesumnjivo imati više slobodnoga vremena za obitelj nego što bi
imao da odgovara i brine o svojoj tvrtki. Dakle sigurno je kako se tu
bavimo stvarima koje ovise o okolnostima pojedinca, ne možemo samo
tako generalizirati.
Pretpostavimo da je "distributizam"
bio na snazi za vrijeme Industrijske Revolucije u Britaniji u kasnom
18. stoljeću; slušali bi neprestane tužaljke o sve većoj
koncentraciji ekonomske moći i dramatičnom porastu broja ljudi koji
rade za plaću. Vjerojatno ne bi čuli o stvarnim uvjetima tih ljudi
koji su tražili zaposlenje u tvornicama. Nisu bili dovoljno sretni
da zarađuju na svojim farmama, a njihove obitelji im nisu mogle
pružiti potrebne vještine da postanu neovisni trgovci i vode male
trgovine koje oduševljavaju distributiste. Dakle da nisu imali
priliku raditi za plaću, oni i njihove obitelji bi jednostavno
umirali od gladi. Stvar je toliko jednostavna. Kapitalizam, a ne
distributizam, je doslovno spasio te ljude iz krajnje bijede i
omogućio ogroman porast broja stanovnika, očekivanog životnog
vijeka, zdravlja i standarda življenja kojeg je osjetila Engleska i
koji se poslije proširio po Europi.
U knjizi kojom ispravlja ljevičarskupristranost zapisa o Industrijskoj Revoluciji, nobelovac F.A. Hayek
naglašava;
"Proletarijat kojeg je kapitalizam navodno 'stvorio' nije bio onog obujma kojeg bi bio bez kapitalizma, i koji ga je spustio na nižu razinu; radilo se o dodatnoj populaciji koje se mogla povećati zato što je došlo do novih prilika za zapošljavanje u kapitalizmu."
Ludwig von Mises naglašava istu
ključnu stvar:
"Izvrtanje je činjenica tvrditi kako su tvornice odvojile kućanice od jaslica i kuhinje, i djecu od igranja. Te žene nisu imale sa čime kuhati i nahraniti svoju djecu. Ta djeca su živjela u bijede i gladovala. Njihovo jedino utočište je bila tvornica. Spasila ih je, u doslovnom smislu riječi, od gladi ... činjenica je da su za onaj dio populacije koji nije mogao pronaći svoje mjesto u postojećem sustavu, tvornice bile spas. Ti ljudi su nahrlili prema tvornicama jedino iz želje da pobošljaju svoj standard življenja."
Distributizam bi u tom slučaju
odredio tešku sudbinu onim ljudima za koje tvrdi da im želi pomoći.
Distributisti također napadaju
ozloglašeni "motiv profita", temu koja dominira mnogim
mračnim holivudskim filmovima. Jedan kritičar zapisuje; "Ako
misliš da je djelovanje zbog profita opravdano u Kristovim očima
onda si žalosno obmanut."
Čak niti distributist ne bi negirao –
s obzirom da ne može – kako je moralno dopustiva da osoba želi
unaprijediti svoju poziciju, i zbog sebe samoga i zbog svoje
obitelji. Štoviše, restauracija katolicizma(zbog trenutnih
poteškoća) će sigurno zahtijevati podršku bogatih ljudi koji će
financirati fakultete i druge spasonosne programe, a to bogatstvo je
potrebno nekako priskrbiti.
No, bez "motiva profita" ne
postoji način kako biti siguran da će se taj moralno legitimni
cilj(za unapređenjem svoje pozicije i osiguravanjem svoje obitelji)
slijediti na način od kojeg će koristi imati društvo kao cjelina,
a ne samo ta osoba. Kroz godine je nastala prava mala industrija
posvećena ismijavanju Smithove "nevidljive ruke" pomoću
koje je Smith pokušao opisati koristan proces u kojem želja svakog
čovjeka da poboljša svoj položaj rezultira i prednostima za ljude
oko njega; neki moralisti čak tvrde kako činjenica da pekar peče
kruh ne zbog univerzalnog dobročinstva nego iz svoje želje za
profitom znači da se nalazi u jako lošem stanju što se tiče
moralnosti.
No, postoje samo dvije opcije: čovjek
može slijediti svoj cilj bez obziranja na potrebe i želje svojih
bližnjih, ili može djelovati s obzirom na te potrebe. Nema treće
opcije. Tražeći da "poveća dobit", motivacija koju
rutinski tretiraju kao strašnu pošast civilizacije, čovjek
osigurava da se njegovi talenti i resursi usmjere prema područjima
za koja su njegovi susjedi pokazali najveću potrebu. Drugim
riječima, sustav cijena, i sustav profita i gubitka koji je
posljedica toga, tjera ga da planira svoje aktivnosti u skladu sa
iskazanim potrebama društva i u interesu najboljeg upravljanja
stvarima na zemlji. Na taj način racionalna i civilizirana društva
osiguravaju da se resursi raspodjele ne prema nekom proizvoljnom
planu nego prema potrebama ljudi. Profit tako omogućuje mirnu
društvenu suradnju i najefikasniju uporabu ograničenih resursa. Bez
toga, kao što je Mises pokazao u svom klasičnom eseju o
nemogućnosti ekonomskih izračuna u socijalizmu, civilizacija se
doslovno vraća u barbarstvo.
Štoviše, nijedan katolik ne bi
negirao da je život u kojem se predajete užitcima moralno
inferioran životu u kojem svoje bogatstvo ulažete u produktivnu
svrhu. Ali čak i spominjanje tog prigovora je skretanje pozornosti
sa pravog problema. Trebalo bi biti očito da priznavanje "motiva
profita" ne znači reći da bi ljudi trebali brinuti samo o
novcu, ili da je novac važniji od Boga, ili neku drugu takvu
glupost. Kao što je Mises objasnio;
"ogromna većina teži za većom i boljom opskrbom hrane, odjeće, domova i drugih materijalnih sadržaja. Kada kažu da je rast standarda ljudi napredak i poboljšanje, ekonomisti se ne zalažu za zli materijalizam. Oni jednostavno utvrđuju činjenicu kako su ljudi motivirani željom da poboljšaju materijalne uvjete svoje egzistencije. Prosuđuju odredbe na temelju onoga što ljudi pokušavaju postići njima. Onaj tko prezire pad smrtnosti novorođenčadi i postepeno nestajanje gladi i bolesti može prvi baciti kamen na materijalizam ekonomista."
Stvar je u tome da, s obzirom da znamo
kako čovjek ima opravdane razloge da traži najveći povrat svoje
investicije, ili da zarađuje najveću plaću; umjesto da trošimo
vrijeme na nerazumna i nevažna prigovaranja o pohlepi ljudi u
svijetu – što je stvar moralne filozofije, a ne ekonomije- onda
moramo iskoristiti ljudski razum da naučimo kako ta posve moralna
želja pridonosi društvenoj koristi tako što ćemo osigurati da
ljudi proizvode nešto što je društvu potrebno, a ne nešto čega
društvo već ima u izobilju. Kada tako postavimo stvari, sustav
profita i gubitka u ekonomiji koja se temelji na podjeli rada(što je
neizostavna institucija civiliziranog društva), odjednom izgleda ne
samo izrazito moralnim nego zapravo i obveznim; vjerojatno zato
protivnici kapitalizma nikada ne predstavljaju tako stvari.
Ukoliko mehanizam koji je poboljšao
standard života u razvijenom svijetu kroz posljednja dva stoljeća
ne mislimo zaustaviti, onda je bitno shvatiti kako funkcionira. Takvo
uvažavanje neophodnih aspekata slobodne ekonomije nedostaje kod
većine predstavnika distributizma - koji u svojoj želji da prikažu
tržište kao mjesto neprestane "eksploatacije" i "pohlepe"
dosljedno zanemaruju priznati mu postignuća i vrline. R. Tawneyev
opis Lutherova gnjeva i nepoznavanje ekonomije je možda prikladan
ovdje; "Suočen sa složenošću vanjske trgovine i financijskih
organizacije, on je poput divljaka kojemu je predstavljen dinamo ili
parni stroj. Previše je ljut i preplašen da bi osjetio znatiželju.
Pokušaji da mu se objasne mehanizmi samo rezultiraju bijesom; jedino
što može je ponavljati kako je vrag u tome; i da se dobar kršćanin
neće petljati sa misterijem bezakonja."
Pape su više puta primjećivali kako
je teže čovjeku povećati vrline i spasiti dušu kada žive u
krajnjoj bijedi, tako da bi očekivali da će današnji katolici
cijeniti vrijednost sustava koji je omogućio najveće bogatstvo koje
je svijet ikada vidio – uključujući zapanjujući porast životnog
vijeka, unosa kalorija, kvalitete stanovanja, obrazovanja,
pismenosti, i mnogobrojnih drugih stvari, kao i dramatično smanjenje
infantilnog mortaliteta, gladi i bolesti. Suprotno onome što
propagandisti tvrde, ništa nije očitije od činjenice kako su
najviše koristi od kapitalizma imali siromašni.
Donald Boudreaux je nedavno ponudio
koristan misaoni eksperiment; Pretpostavite da nekom pretku iz 1700.
godine možemo pokazati tipičan dan u životu Bill Gatesa. Bez
sumnje bi bio impresioniran onime zbog čega je Gatesov život
jedinstven, ali vjerojatno bi najveći utisak na njega ostavila
činjenica da Gates i njegova obitelj nemoraju nikada brinuti o tome
da će umrijeti od gladi; da se mogu svaki dan okupati; da imaju više
kompleta čiste odjeće; da imaju čiste i zdrave zube; da nemaju
(osjetan)rizik od bolesti poput velikih boginja, dječje paralize,
difterije, tuberkuloze, tetanusa i hripavca; da je vjerojatnost
Melinde Gates da umre pri porodu šezdeset puta manja nego što bi
bila 1700-te; da dijete rođeno u toj obitelji ima četrdeset puta
veće šanse da preživi djetinjstvo nego što bi imalo u
predindustrijskom razdoblju; da Gatesovi imaju u svom kućanstvu
frižder i zamrzivač(da ne spominjemo mikrovalnu, perilicu suđa,
radio i televizor); da Gatesov radni tjedan traje samo pet dana i da
obitelj odlazi svake godine na par tjedana odmora; da se njegova
djeca formalno obrazuju više od desetljeća, da Gatesovi mogu
putovati zrakom do dalekih zemlji za samo par sati; da mogu bez
problema pričati sa ljudima koji su udaljeni kilometrima; da stalno
uživaju u predstavama najboljih glumaca i glumica; da Gatesovi mogu,
kada god i gdje god požele, slušati Beethovenove sonate,
Puccinijeve opere ili Sinatrine balade.
Drugim riječima, ono što bi
impresioniralo našeg posjetitelja iz drugog razdoblja su aspekti
Gatesova života koje taj div softverske industrije dijeli sa običnim
amerikancima. Kada razmislite o razlikama koje su bile prisutne
između bogatih i siromašnih prije Industrijske revolucije, onda
shvatite kako je mit da "kapitalizam povećava nejednakost"
obična neuka laž.
Ispod svog tog kritiziranja tržište
vreba naivnost razmišljanja vezanog uz državu, razmišljanja za
kojeg je teško vjerovati kako dolazi od ozbiljnog katolika. Trenutna
državna aparaturu, bilo da je vode demokrati ili republikanci, teško
može biti privlačna bilo kome tko ima konzervativna mišljenja, bio
on katolik ili ne. Privatne tvrtke, čak i najveće, mogu
bankrotirati – kao što je nedavno bankrotirao K Mart, događaj
koji je sigurno pružao određeno zadovoljstvo kritičarima
trgovačkih lanaca. Ipak, male su šanse da američka vlada izgubi
svoj posao. Čak i ako pretpostavimo da je kontrola ekonomije dobra
ideja, prijedlog da trenutnom režimu moramo dati još više moći,
ili da takva moć ne bi bila zlorabljena(možda će donatori
političara misteriozno izbjeći kontrole?), zahtjeva puno veće
opravdanje od onoga kojeg trenutno možemo čuti. Recite što želite
o raznim velikim korporacijama, ali one nisu odgovorne za oduzimanje
40 posto mojeg prihoda za razne programe koje smatram moralno
odvratnim; one ne pokreću agresivne ratove protiv nacija trećeg
svijeta, ne nadgledaju školski sustav koji proizvodi oglupljene
"multikulturalne" idiote. Činjenica da netko želi dati
takvoj vlasti još više moći, iz bilo kojeg razloga, pokazuje
duboki nedostatak mudrosti, prosuđivanja i zdravog razuma.
Oni koji žele podupirati lokalne i
male poljoprivrednike to rade već dva desetljeća tako što
organiziraju zajednice koje podržavaju poljoprivrednike, i to rade
dosta uspješno. Sasvim dobrovoljno, ljudi koji žele podržati
lokalne poljoprivrednike plate nekoliko stotina dolara na početku
godine kako bi poljoprivrednik skupio potreban kapital; a zauzvrat
dobivaju lokalno uzgojene proizvode tijekom cijele godine.
Organizatori tog pokreta, umjesto da troše svoje i naše vrijeme
žaleći se kako je potrebno državno uplitanje, odlučili su stvarno
nešto i učiniti: osmislili su dobrovoljni program koji je imao
dosta uspjeha diljem države. Ukoliko distributisti misle da je
njihova pozicija opravdana kao što tvrde onda im taj primjer može
pružiti model kako se mogu organizirati i utrošiti svoje vrijeme.
U svojoj sjajnoj povijesti ekonomske
misli, Murray Rothbard je detaljno istaknuo doprinose španjolskih
skolastičara, čije su kritičke spoznaje o mnogim ključnim
ekonomskim temama nešto čime bi se katolici trebali ponositi. No,
kako su takvi pisci bili za ekonomsku slobodu, distributisti ih
ignoriraju. Radi se o pravoj šteti s obzirom da su ti teolozi
željeli postaviti moralne principe, ali i razumjeti mehanizme o
kojima raspravljaju. Nedavne enciklike poput one pape Ivana Pavla II,
Centesimus Annus, su također počele izražavati shvaćanje uloge
cijena, poduzetništva i različitih aspekata tržišne ekonomije,
time potvrđujući ono što obrazovani ljudi diljem svijeta polako
počinju uviđati. Samo kroz istinsko razumijevanje mehanizama
slobodne ekonomije, a ne njihovih karikatura, možemo razumno
raspravljati o moralnoj dimenziji ekonomije.
Autor je Thomas Woods, izvorni članak ovdje.
PS
Woods se tu posebno obračunava sa distributizmom(o toj ideji ukratko na wiki, ili još puno linkova na kolegiju sveučilišta Notre Dame), u članku Catholics and Capitalism se bavi istim problemom i daje slične zaključke, ali ovako počinje članak;
"Katolici imaju veliku slobodu u
raspravljanju o ekonomskim pitanjima, to može potvrditi svatko tko
je istraživao povijest katoličke ekonomske misli. Da, postoje
intervencionisti poput Wilhelma von Kettelera u kasnom 19. stoljeću,
ali postoje i španjolski skolastičari iz šesnaestog stoljeća koji
su bili naklonjeni slobodnom tržištu – njihova stajališta su
vješto opisana u briljantnoj knjizi Alejandra Chafuena; Faith and
Liberty: The Economics of the Late Scholastics (2003). Kasni
skolastici se nisu pojavili slučajno jer su se dva najveća
ekonomska mislioca kasnog Srednjeg Vijeka; Sv. Antonio iz Firence i
Sv. Bernardino Sijenski, slagali sa njima u problemima vezanim uz
cijene, plaće, novac i poduzetništvo.
Nemam nikakvih problema sa žustrom i
živahnom raspravom o ekonomskim pitanjima, kao ni o bilo kojoj
drugoj temi, ali imam problema sa prijedlogom nekih autora koji tvrde
kako postoji samo jedan ekonomski sustav kojeg katolici mogu
podržavati. Ne čini mi se izglednim da netko tko je upoznat sa
širokim rasponom katoličke ekonomske misli kroz stoljeća može
doći do tog zaključka, katolički stavovi po tom pitanju su bili
izuzetno raznoliki."
Dakle zaključak je da katolici mogu(što i jesu radili kroz povijest) podržavati razne ekonomske sustave.
Povezani su i članci Murray N. Rothbarda;
- The Progressive Era and the Family (posebno je zanimljivo kako su protestani odlučili smanjit udio katolika u društvu)
- Catholicism, Protestantism, and Capitalism
Kao što sam već prije pisao, pogrešna je ideja kako je odjednom došlo do znanstvene revolucije, slična priča se ponavlja i za Adama Smitha i ekonomiju, naravno da je i Smith imao svoje prethodnike. Rothbard ovako izlaže katoličku vezu sa kapitalizmom;
- Smithov laissez-faire i prirodni zakon potječu od kasnih skolastičara i katoličkih fiziokrata
- katolici su razvili teoriju granične korisnosti, ekonomiju subjektivne vrijednosti i ideju da pravednu cijenu određuje tržište(dok su se britanski protestanti držali teorije da rad određuje vrijednosti, pod utjecajem kalvinizma)
- neki od "najdogmatičnijih" teoretičara laissez-faire su bili katolici: od fiziokrata do Bastiata
- kapitalizam je počeo u talijanskim(katoličkim) gradovima u 14. stoljeću
- prirodna prava i ostala racionalistička razmišljanja potječu od skolastika