Postoji dosta rašireno vjerovanje kako je crkva zabranila uporabu nule i korištenje gromobrana. Ipak, obje priče nemaju baš jasan izvor pa se povjesničar znanosti James Hannam (neformalno) pozabavio tim pitanjem na svome blogu(o nuli, o gromobranu);
O zabrani nule
Službeno je; Crkva nikada nije pokušala zabraniti nulu. Provjerio sam razne knjige koje to spominju, ali nijedna ne pruža nikakav dokaz.
Kaplanova The nothing that is je poprilično smušena knjiga bez ikakvi fusnota ili referenca. Zapravo nikad ne kaže da je crkva pokušala zabraniti nulu. Spominje da su Gerberta optužili da je mađioničar i iz toga pretpostavlja da bi to moglo imati veze sa nulom. Pogledao sam izvorne dokumente – nema nikakve veze. Postoji par zanimljivih odlomaka, ali bez referenci teško je znati jesu li pouzdani. Kaplan tvrdi da je gradsko vijeće Firence zabranilo arapske brojeve 1299. godine jer nitko nije znao koji simbol predstavlja koji broj. Također tvrdi da je Wiliam iz Malmesburya nazvao arapske matematičke spise "opasnom saracenskom magijom". Zapravo, mislim da je Wiliam to mislio o svemu što je napisano na arapskome.
Sljedeća knjiga je Danzigova Number. Knjiga je bolja, ali također bez referenci. Ne kaže da je crkva zabranila nulu, ali kaže da korisnici abakusa nisu voljeli arapske zapise jer su bili nekompatibilni sa njihovim perlama što se slaže sa onime što su mi prije rekli. Još zanimljviije, Danzig tvrdi da je arapska riječ za nulu cifra od čega dolazi i šifra.
Provjerio sam i Charles Seifovu Zero: The Biography of Dangerous Idea. To je još jedan pomršeni monolog bez referenci. Seif tvrdi da je Crkva zabranila nulu, ali ne nudi nikakav dokaz za to. Izgleda da je pomješao Aristotelovo odbacivanje vakuma sa konceptom nule. Ponavlja da je crkva odbacila obje ideje bez ikakvih referenci za svoje tvrdnje. Ipak, svjestan je da je 1277. Pariški biskup posebno ustvrdio da je Bog mogao stvoriti vakum ako je to želio. Također tvrdi da Gerbert nije koristio nulu. Moj je zaključak da Seife baš i ne zna o čemu priča.
Zaključak, izgleda da je priča o tome kako je Crkva zabranila nulu još jedan antikršćanski mit koji jednostavno odbija nestati.
Gromobrani i Crkva
Jedna od mnogih priča vezanih uz veliki mit o sukobu između znanosti i vjere je priča kako su kršćani pokušali spriječiti uporabu gromobrana. Uvijek kad sam pitao za reference odgovor je bio Andrew Dickson White tako da sam znao da je stvar sumnjiva. Ipak, svi ozbiljni povjesničari nisu spominjali tu temu. Istražio sam kako bi pronašao postoji li neki akademski članak o tome pitanju i naišao na članak IB Cohen pod nazivom "Popular Prejudice against the Introduction of lightning Rods" (Journal of the Franklin Institute, vol. 253, pp. 393 - 440, 1952). Članak je dosta informativan.
White je u pravu kada kaže da je zvonjava bila rašireni način rastjerivanja munji od crkvenih tornjeva, ali bilo je poznato da se radi o opasnoj praksi i Crkva to nije baš voljela jer se činilo kao praznovjerje(u 17. stoljeću kardinal Bellarmine je osudio takvu praksu).
Pravi razlog zašto gromobrani nisu odmah prihvaćeni je dvojak. Prvo, samo funkcioniranje gromobrana nije bilo dobro poznato. Bilo je potrebno da se gromobran uzemlji jer bi inače samo privlačio munje. Abbe Nollet, francuski znanstvenik i Franklinov rival, napisao je kritiku koja se temeljila na ovome, ali i drugim nesporazumima što je imalo utjecaja na uporabu gromobrana. Cohen tvrdi da su "njegovi prigovori bili utemljeni na znanstvenim argumentima."
Drugo, znanstvenici nisu uvjerili obične ljude da je privlačenje munje i slanje iste u zemlju bezopasna stvar. Munje su bile strašna pojava, a znanstvenici nisu marili za zabrinutosti običnih ljudi, baš kao što ne mare ni danas. Cohen navodi, "sporost u prihvaćenju novog izuma nije posljedica crkvene zabrane ili dogme" nego lokalnih zabrinutosti hoće li gromobran stvarno raditi. Zapravo je papa Benedikt XIV podržavao uporabu gromobrana, crkva sv. Marka u Veneciji ugradila je jednog već 1766. godine. Kao što Cohen zaključuje: "Iako je zvonjava crkvenih zvona tijekom olujnog nevremena prisutna u katoličkim zemljama dugo nakon izuma gromobrana, to nikako ne znači da je Crkva kao instituacija bila protiv novih izuma."
Dakle, još dva raskrinkana mita.