Već sam spominjao Feserov rad Social Justice Reconsidered: Austrian Economics and Catholic Social Teaching
(audio istog predavanja), u kojem se bavi idejom socijalne pravde i
austrijskim misliocima Hayekom i Rothbardom koji su odbacivali ideju
socijalne pravde zbog nekoherentnosti. Prema Feseru, postoji koherentno
poimanje socijalne pravde – poimanje prirodnog prava operativno u
katoličkom socijalnom nauku.
Hayekova kritika pretpostavlja da se
svaka "socijalna pravda" bavi distribucijom bogatstva,
prihoda i općenito ekonomskih benefita; dakle meta su mu
socijalističke i socijalizmom inspirirani pristupi socijalnoj pravdi
– poput socijalne demokracije, egalitarnog liberalizma i sličnog.
Ipak, nisu sve socijalne pravde
zabrinute jednakošću, ili ekonomskom distribucijom. Konkretno,
poimanje katoličkog prirodnog zakona nije takvo. U nastavku prenosim
zaključak spomenutog rada (već sam ga objavio pri kraju posta Kapitalizam i katoličanstvo);
***
Ovaj koncept socijalne pravde nije ni
egalitaran niti etatistički. Nije uopće vezan uz
pitanje ekonomske jednakosti kao takve, niti uz ostvarenje bilo kojeg
modela raspodjele bogatstva. Dokle god svaki radnik ima razumnu
priliku da uzdržava sebe i svoju obitelj, i dokle god postoji neko
sredstvo hitne pomoći koje je dostupno onima koji se ne mogu sami
uzdržavati, nejednakosti u bogatstvu su u principu u skladu sa tim
konceptom. Ovaj koncept socijalne pravde ne izistira na državnim
intervencijama kao sredstvom ostvarenja ekonomskim ciljeva koje
pokušava promovirati; zapravo prema njemu su državne intervencije
nešto što je potrebno izbjegavati ukoliko je moguće. Štoviše,
katolički prirodni zakon odnosno njegov koncept socijalne pravde
nije u potpunosti, a možda niti primarno, zabrinut sa ekonomskim
pitanjima. Problemi šireg moralnog interesa – pobačaj,
eutanazija, kloniranje, istospolni brakovi, pornografija, razvodi i
drugi - su u modernim kapitalističkim društvima vjerojatno daleko
većeg utjecaja. Doista, moje osobno mišljenje je kako je moderno
kapitalističko društvo poprilično dobro odgovorilo na ekonomske
zahtjeve socijalne pravde – komunističke, socijalističke pa čak
i socijaldemokratske države su one za koje bih ja ustvrdio da su
socijalno najnepravednije po tom pitanju, ali moderna kapitalistička
društva su imala izrazito loše učinke po pitanjima drugih zahtjeva
socijalne pravde.
Tu dolazimo do područja gdje oni koji
se bave katoličkim socijalnom naukom mogu pronaći veliku vrijednost
u austrijskog tradiciji, posebno onu koju predstavlja Hayek. Koju god
kritiku netko može imati na detalje Hayekovog razmišljanja, šire
konture njegovog razmišljanju su vrlo pogodne za sintezu sa
katoličkom misli. Hayek nas uči kako su moderna kapitalistička
društva izgubila svoj moralni put upravo zato što su njihove
vladajuće klase prihvatile "lažni individualizam" koji
nema bitne veze sa kapitalizmom, već proizlaze iz pretjerano
racionalističke, antitradicionalne i mogli bi dodati antiklerikalne
pa čak i antikapitalističke tendencije koju povezujemo sa
francuskim liberalizmom i utilitarizmom Benthama i Milla. Burkeova
tradicija – konzervativna, religiozna, koja slavi poštovanje i
suzdržanost, prezire "prah i prašinu individualizma" –
je ona na koju se Hayek poziva da pruža i istinske filozofske
temelje tržišnog društva i jedinu nadu njegovog obnavljanje.
Burke, zajedno sa Lockeom i misliocima škotskog prosvjetiteljstva,
predstavlja u Hayekovim mislima "istinski individualizam"
koji naglašava uređenu slobodu i ono što bi katolička tradicija
nazivala supsidijarnošću, i nema nikakve veze sa radikalno
autonomnim jastvom suvremenog egalitarnog liberalizma i popularnog
libertarijanizma.
To ne znači da je Hayekov liberalizam
u potpunosti kompatibilan sa mislima katoličkog prirodnog prava.
Doista, ja ne vjerujem da je ijedna postojeća verzija liberalizma
potpuno kompatibilna sa njime. Poznata je razlika Michaela Novaka
između liberalnih institucija – slobodno tržište, vladavina
prava, ograničena vlast itd. - i različitih liberalnih filozofija.
On je ustvrdio kako katolici mogu i moraju prihvatiti prvo, bez da
prihvate drugo, pa čak i da tradicionalna katolička socijalna misao
pruža bolje temelje za liberalne institucije nego bilo koja verzija
liberalne političke filozofije. Vjerujem da je Novak u pravu. Čak i
u svom vrhuncu, liberalna politička filozofija nije proizvela ništa
bolje od sjetnog skeptičnog konzervatizma Hayeka i nedovoljno raspravljenih
pa možda i nedosljednih teorija prirodnog prava Lockea, Nozicka i
Rothbarda. Hayek, koji prihvaća Burkeov tradicionalizam, ali odbija
njegov teizam, dolazi do zaključaka koji su suglasni katoličkom
prirodnom pravu, ali na temeljima naturalističke metafizike koja je
potpuno nespojiva sa time i koja ne može uvjerljivo zaustaviti plimu
moralnog skepticizma koja je poplavila moderni svijet. Različite
verzije prirodnog prava klasičnog liberalizma su ponekad bolje po
pitanju metafizike, ali kako odbacuju tomističke koncepte prirodnih
ciljeva, također su često ekstremne pa čak i bizarne u nekim
svojim zaključcima.
Bez obzira koje nedostatke pokazuju
razmišljanja Pape Pavla VI po pitanjima ekonomije, bio je u pravu
kada je napisao u Octogesima Adveniens da "liberalna ideologija
zahtjeva pažljivo razlučivanje." Te riječi bi trebale biti
moto katoličkih teoretičara socijalnog nauka. Katolički kritičari
kapitalizma i drugih liberalnih institucija su sigurno propustili
prepoznati brojne vrline, ali katolički branitelji tih institucija
bi trebali imati na umu da je moguće biti i premalo kritičan.
Moraju upamtiti da se iz perspektive katoličkog socijalnog nauka,
prirodni zakon oslanja na temelje neke održive teorije prirodnog
prava – i kako prirodna namjena ili smisao određuje sadržaj
prirodnog zakona i prirodna prava. Moraju se sjetiti da temeljna
jedinica pravednog, slobodnog i zdravog društva nije individualac –
za svaki slučaj da naglasimo da nije niti "zajednica" –
nego obitelj, i da ne postoje prirodna prava koja bi mogla opravdati
društvene pokrete ili vladine politike koje su destruktivne za
stabilnost obitelji. Istina je da liberalne političke institucije i
kapitalistička ekonomija mogu pronaći čvrste temelje u katoličkom
prirodnom pravu, ali također je točno da ne smijemo dopustiti repu
liberalnog kapitalizma da njiše psa prirodnog zakona.
PS
Nesumnjivo, mnogi se neće složiti s Feserovim razmišljanjem. (Inače, spominje Hayekovo razmišljanje iz eseja kojeg spominjem u postu Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke)
Vidi kategorije burke, hayek.
Nesumnjivo, mnogi se neće složiti s Feserovim razmišljanjem. (Inače, spominje Hayekovo razmišljanje iz eseja kojeg spominjem u postu Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke)
Vidi kategorije burke, hayek.