Stranice

petak, 20. ožujka 2015.

Pornografija - i otuđenje koje pornografija je

Pornografija je fantazija koja nastoji da je se ispuni. Također se radi o fantaziji koja je nedostižna. Po definiciji mora dovesti do očaja.

Ali pretpostavimo za trenutak da je moguće ostvariti fantaziju, i da bi je željeli ukoliko bi je postigli. Pretpostavimo da žene postanu hiper-seksualni automati, koji govore samo između preljuba. Pretpostavimo da bi stvarno mogli biti privučeni ženi koja bi kopulirala sa bilo kojim živim biće u prostoriji. Pretpostavimo da se ne bi počeli drogirati kako bi mogli živjeti sami sa sobom. Pretpostavimo da bi se scene naglo mijenjale nakon klimaksa, a vi ne bi bili suočeni s tim groznim "što sad"? Pretpostavimo da je onanizam sve što ste ikada željeli. Pretpostavite da vam žene ne bi zamjerili ili da vas ne bi mrzile što ih izlažete svakoj vrsti akrobatske novotarije. Pretpostavite da nikada ne bi začeli dijete.

Živite li u svojoj fantaziji? Ne. Nešto nedostaje. Čak i u ovom stanju, što ste vi? Izvođač. Radite ono što ste vidjeli: vi glumite. To je vaša predstava. Niste zaljubljeni nego se na pozornici. Ja koje kopulira je netko koga promatrate i prosuđujete, ocjenjujete njegovu izvedbu, divite se njegovo snazi, bojite se njegova neuspjeha. Žena nije vaša ljubavnica, nego vaša publika, a vaša porno persona je sama na pozornici. Vaše pravo Ja gleda s balkona; sitničavi kritičar, otuđen i sam.

Prilagođeno prema Porn and alienation Porn is, J. Chastek

***

Veliki postotak mladih, pokazuju američka istraživanja, želi jednoga dana brak, odnosno nadaju se pronaći osobu s kojom će živjeti bračni život sa svime što je to tradicionalno podrazumijevalo – i što bi trebalo podrazumijevati. Ipak, ti isti mladi (konkretno se radilo o američkim studenticama), sudjeluju u kulturi neobveznih i gotovo nasumičnih spolnih odnosa, tzv. hook-up kultura.

Vidite li problem? S jedne strane mlade djevojke nadaju se jednoga dana obiteljskom životu, ali s druge nemaju ništa protiv niza beznačajnih pijanih odnosa s bilo kime. Je li to najbolji način za odgajanje svojih osjećaja, priprava za zreli odnos s drugom osobom? Slično tome, mislite li stvarno da pornografija nema nikakvog (negativnog) utjecaja na vas?

***
U nastavku još jedno promišljanje s istog bloga;

"Pornografija nema radnju. Ne mislim da ona slučajno nema radnju (što možda je ili nije točno) nego da je radnja nešto potpuno nebitno, čak i proturiječno za nju. Sjećam se oglasa na jednoj stranici o športu "gledaj tri sata filmova za odrasle za dvadeset dolara!" Dočarava vam se slika prodavatelja koji mjeri metre filma poput tkanine ili užeta te ga zatim odreže na željenoj duljini. Gdje krećete ili završavate nema nikakvu vrijednost, nije ni bitno koliko različitih rola će povezati zajedno. Očito, druge filmove ne bi mogli prodavati tako što bi nasumično odrezali radnju. [...]

Tvrdim da izdvajanje seksa iz života što pronalazimo kod pornografije, odnosno činjenica da ne postoji radnja (ili što je protiv radnje), uči nas promatrati seks nečim odvojenim od života. Vidimo ga onako kako ne može postojati, stoga se ne može jasno manifestirati kao dobar ili zao."

***

Scruton je održao predavanje "On the abuse of sex" (24min) na konferenciji koja se bavila pornografijom. (Ostala predavnaja možete pogledati na vimeo kanalu.) 
Za one koji neće pogledati predavanje prenosim kratki sadržaj;

Na početku nabraja moderne mitove o seksualnoj želji koji utječu na rasprave o ovoj temi. Prvi mit je da je seksualna želja samo jedna od želja. Ona se javlja u seksualnom organu – nema odnos s drugom osobom, odnosno ona služi samo za zadovoljavanje. Drugi mit je povezan s mitologijom dobrog seksa, odnosno mit da je važan intezitet i trajanje. Treći mit je da seksualnu želju potrebno izraziti, sve ostalo bi bilo psihološki štetno. Povezano s time je da nema seksualnih perverzija, svaku želju treba ostvariti. Iz svega navedenoga slijedi da emocije poput stida, krivnje i gađenja predstavljaju štetne emocije. Prema takvom razmišljanju, potrebno je osmisliti seksualni odgoj koji će zapravo biti učenje kako se osloboditi takvih osjećaja. Prihvaćanje modernih mitova rezultira prihvaćanjem pornografije.

Potrebno je prepoznati te mitove, odnosno potrebno nam je ispravno poimanje seksualne želje kako bi mogli govoriti i o pornografiji. Bitno je poimanje Osobe (eng. person), poimanje Sebstva i Drugog. Imamo prava, dužnosti, razmišljamo o budućnosti i prošlosti, samosvjesni smo – životinje nisu osobe. Seksualna želja ima izvor u životinjskome ali nju preuzima Ja, ona je želja među-osobama...

Konkretno o pornografiji [21:43]: Pornografija je realizacija tih modernih mitova, nema pravog objekta želje, nego samo fantazija; pornografija izaziva naviku, iskrivljuje užitak i način njegova postizanja; Seks je reduciran na seksualne organe; Pornografija oštećuje kapacitet osobe da bude osoba, oštećuje njen odnos s drugima; Pornografija ne oštećuje samo veze i brakove, nego i samu sposobnost da stupate u njih; jedino što preostaje je fantazija.

Već sam objavio jedan njegov esej; Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks (Preporučam pročitati da bi bolje shvatili ono o čemu govori Scruton. Općenito, da bi shvatili što je pogrešno s pornografijom potrebno je shvatiti što je pogrešno sa slikom seksa koju ona prikazuje, odnosno kontekst i način komuniciranja istog. Inače, ne mislim da je Scrutonov pristup potpuno ispravan, ali to je već druga tema.)

"Sveprisutnost seksualnih slika i napasti uništava i nevinost djetinjstva i odgovornost odraslog života"
R. Scruton
***

Pretpostavljam da će netko zahtijevati "znanstvene" dokaze o štetnosti. Pa, postoje znanstvene studije koje proučavaju utjecaj na mozak, pojavu "ovisnosti" koja rezultira željom za "jačim" dozama i slično. Osim toga, postoje i online okupljališta većeg broja ljudi koji su u svome životu prepoznali negativne učinke; pokušavaju prestati konzumirati, ako je to ispravna riječ, pornografske sadržaje. U tome su potaknuti različitim motivima, a neki od njih nisu toliko plemeniti: primjerice osjetili su fizičke posljedice što ih onda ometa u pokušajima življenja raskalašena života.

Ali čini se kako bi utjecaj pornografije, odnosno njene negativne posljedice trebale biti jasne i bez snimanja mozga. Današnji dvanaestogodišnjaci mogu vidjeti više golih žena na svom mobitelu tijekom deset minuta nego što je većina odraslih muškaraca u povijesti vidjelo tijekom cijelog svog života. Također, mogu vidjeti žene koje čini ono što većina muškaraca nikada ne bi mogla ni zamisliti, a kamo li svjedočiti. I sve to bez ikakvih posljedica?

Sve to ne samo da podriva obiteljske odnose, te izlaže djecu i mlade seksualnoj predaciji, nego i uništava kapacitet za odnose ispunjene ljubavlju. Ipak, to neće omesti one koji brane pornografiju, često možete čuti i pročitati umirujuće riječi za ženu koja se osjeća izdanom jer njen muž radije provodi vrijeme gledajući nepoznate žene, ili za roditelje koji su šokirani video snimkama koje kruže mobitelima mladih; ili za mladiće koji osjećaju da je nešto pogrešno u tome što gledaju i rade. Istraživanja pokazuju – nije li sjajno kada postoje istraživanja – da muškarci koji redovito gledaju pornografiju u većem postotku, u usporedbi s onima koji ne gledaju, smatraju primjerice da je brak "zastarjela institucija"; također su prisutna i druga slična razmišljanja o spolnom moralu. Istraživanja također pokazuju da je u velikom broj razvoda uključen i problem pornografije - izgleda da rivalstvo kojeg ona unosi nije uvijek dobrodošlo u braku.

Radi li se samo o korelaciji? Pa, teško je vjerovati da svakodnevno konzumiranje pornografije nema nikakvog utjecaja. Pogotovo kada počinje od djetinjstva, odnosno kada prati razvoj čovjeka, izloženost takvim materijalima sigurno mijenja sliku i doživljaj svijeta. Mobiteli i aparati su danas sveprisutni, ali teško je vjerovati da je kroz povijest glavna brana obnaženog snimanja kod djevojaka, odnosno parova, bio nedostatak kamere. (Tu dolazi do izražaja ono o čemu je govorio Scruton - nedostatak stida, odnosno uklanjanje "negativnih" emocija iz područja spolnosti.)

Sjećam se priče jednog djeda čija je unuka snimala pornografske filmove, ušla je u svijet droge i na kraju se predozirala te je pronađena mrtva u kontejneru za smeće. Djed je bio šokiran i rastužen jer je znao da muškarci još uvijek negdje gledaju njene snimke. Iako takve priče mogu potaknuti nekoga na razmišljanje o tome što, odnosno koga, stvarno gledaju, mnogi se neće nimalo zabrinuti jer danas nije teško pronaći muškarce i žene koje snimaju takve materijale samo iz svog egzibicionizma, ili u slučajevima popularnih ličnosti, dodatne promocije.

Liberali će također ponekad kritizirati pornografiju, ali nažalost, često se radi o kritici koja zapravo nema veze s pornografijom, primjerice određene feministice će prigovarati prikazu odnosa spolova, odnosno poziciji žena - ali takva analiza je moguća za svaku vrstu aktivnosti, nema ništa posebno kod pornografije. (Neke druge feministice će pak hvaliti pornografiju, što god da prikazuje, jer time žena preuzima kontrolu, bori se protiv patrijarhalnog društva i što sve već ne.)

Jedna liberalna američka autorica zabrinuta "hook up" kulturom, pohvaljuje organizacije tradicionalnih studenata koji prepoznaju problem, ali su joj njihovi stavovi neprihvatljivi je se prema njoj radi o "desničarskom heterosekstičkog antigay učenju". Svaki argument tradicionalista protiv "hook up" kulture ili pornografije, koliko god bio ozbiljan, promišljen i racionalan će se odbaciti kao "desničarska vjerska politika."

Što reći onima koji negiraju negativne posljedice pornografije? Pa, ne znam u što ćete ih uvjeriti, ali često je njihovo ponašanje i rezoniranje samo dodatan dokaz štetnosti iste. (Primjerice, jedna mlada studentica nas je nedavno uvjeravala da pornografija nije štetna [za djecu] jer ona uživa u pornografiji – iako nije dijete vjerojatno se tako doživljava. Ispričala je na predavanju pred svojim kolegama, pred profesorima i pred kamerama javnih televizija kako ona gleda te filmove te zatim sa svojim partnerom pokušava oponašati ono što je vidjela, a jedino što je u tome sprečava, prema njenom vlastitom priznanju, su njena fizička ograničenja.)

Iskoristit ćemo jednu nekoć popularnu seriju za ilustraciju utjecaja pornografije. Isječak iz serije možete pogledati ovdje - Friends - Joey and Chandler with the free porn!. U njoj, dvojica mladića otkrivaju besplatan kanal sa pornografskim sadržajem te provode nekoliko dana upijajući sadržaj koji im se nudi; uskoro [03:43] shvaćaju da je ono što su gledali imalo utjecaja na njihovo razmišljanje prilikom obavljanja svakodnevnih zadataka. Radi se o humorističnoj seriji tako da je sve iskarikirano radi efekta, ali kod onih onih koji upijaju takav sadržaj stvarno dolazi do drugačijih očekivanja - očito, promjena nije tako direktna i očita, i nije kod svih u istoj mjeri. (Zapravo efekt nije iskarikiran u slučajevima težih ovisnosti, možete pročitati iskustva ljudi koji su počeli stalno imati takve scenarije u glavi.)

Iako bi mogli zaključiti da je pornografija problem mladića odnosno muškaraca, sve više djevojaka se prepušta gledanju iste; uz već odavno prisutno čitanje priča erotske tematike – nešto što je zadnjih godina postalo sveprisutno, čak i ekranizirano. (Inače, već spomenuta serija se osvrnula i na taj fenomen - Friends - Rachel's Dirty Book) .

Naravno, postoji još puno toga problematičnog s pornografijom odnosno pornografskom kulturom koja nas okružuje, ali ovaj post nije zamišljen kao iscrpna analiza, samo par komentara koji  možda niti ne dotiču srž problema.

***

Dakle, što reći o pornografiji? Možemo govoriti o seksualiziranom svijetu u kojem odrastaju mladi, pogrešnom odgoju karaktera koji dovodi to propadanja veza; o nestabilnim brakovima u kojima žene brinu jer se ne mogu "natjecati" sa konkurencijom koju muž dovodi u njihov odnos; možemo govoriti o različitim estetskim prigovorima i duhovnoj propasti do koje konzumiranje dovodi, čak i fizičkim problemima u slučajevima onih korisnika koji su se zasitili sadržajem poput laboratorijskih štakora koji ovisni o užitku ne mogu prestati stiskati tipku koja donosi novu – jaču i ekstremniju - dozu; možemo govoriti općenito o instrumentalizaciji seksa koja transformirajući razmišljanja u konačnici transformira i seksualna iskustva i želju, o pretvaranju nečega što je namjenjeno povezivanju muškarca i žene (i stvaranju nove generacije) u beznačajno osamljeno iskustvo itd...

Ipak, zaključke do kojih dolazite istražujući utjecaj pornografije u svijetlu ispravnog shvaćanja seksualne želje, najbolje možemo izraziti Davilnim riječima; Programi koji se označuju "za odrasle" nisu za odrasle umove; a sposobnost konzumiranja pornografije je distinktivna karakteristika imbecila.