Pornografija je fantazija koja nastoji
da je se ispuni. Također se radi o fantaziji koja je nedostižna. Po
definiciji mora dovesti do očaja.
Ali pretpostavimo za trenutak da je
moguće ostvariti fantaziju, i da bi je željeli ukoliko bi je
postigli. Pretpostavimo da žene postanu hiper-seksualni automati,
koji govore samo između preljuba. Pretpostavimo da bi stvarno mogli
biti privučeni ženi koja bi kopulirala sa bilo kojim živim biće u
prostoriji. Pretpostavimo da se ne bi počeli drogirati kako bi mogli
živjeti sami sa sobom. Pretpostavimo da bi se scene naglo mijenjale
nakon klimaksa, a vi ne bi bili suočeni s tim groznim "što
sad"? Pretpostavimo da je onanizam sve što ste ikada željeli.
Pretpostavite da vam žene ne bi zamjerili ili da vas ne bi mrzile
što ih izlažete svakoj vrsti akrobatske novotarije. Pretpostavite
da nikada ne bi začeli dijete.
Živite li u svojoj fantaziji? Ne.
Nešto nedostaje. Čak i u ovom stanju, što ste vi? Izvođač.
Radite ono što ste vidjeli: vi glumite. To je vaša predstava. Niste
zaljubljeni nego se na pozornici. Ja koje kopulira je netko koga
promatrate i prosuđujete, ocjenjujete njegovu izvedbu, divite se
njegovo snazi, bojite se njegova neuspjeha. Žena nije vaša
ljubavnica, nego vaša publika, a vaša porno persona je sama na
pozornici. Vaše pravo Ja gleda s balkona; sitničavi kritičar,
otuđen i sam.
Prilagođeno prema Porn and alienation Porn is, J. Chastek
***
Veliki postotak mladih, pokazuju
američka istraživanja, želi jednoga dana brak, odnosno nadaju se
pronaći osobu s kojom će živjeti bračni život sa svime što je
to tradicionalno podrazumijevalo – i što bi trebalo
podrazumijevati. Ipak, ti isti mladi (konkretno se radilo o američkim
studenticama), sudjeluju u kulturi neobveznih i gotovo nasumičnih spolnih
odnosa, tzv. hook-up kultura.
Vidite li problem? S jedne strane mlade
djevojke nadaju se jednoga dana obiteljskom životu, ali s druge
nemaju ništa protiv niza beznačajnih pijanih odnosa s bilo kime. Je
li to najbolji način za odgajanje svojih osjećaja, priprava za
zreli odnos s drugom osobom? Slično tome, mislite li stvarno da
pornografija nema nikakvog (negativnog) utjecaja na vas?
***
U nastavku još jedno promišljanje s istog bloga;
"Pornografija nema
radnju. Ne mislim da ona slučajno nema radnju (što možda je ili
nije točno) nego da je radnja nešto potpuno nebitno, čak i
proturiječno za nju. Sjećam se oglasa na jednoj stranici o športu
"gledaj tri sata filmova za odrasle za dvadeset dolara!"
Dočarava vam se slika prodavatelja koji mjeri metre filma poput
tkanine ili užeta te ga zatim odreže na željenoj duljini. Gdje
krećete ili završavate nema nikakvu vrijednost, nije ni bitno
koliko različitih rola će povezati zajedno. Očito, druge filmove
ne bi mogli prodavati tako što bi nasumično odrezali radnju. [...]
Tvrdim da izdvajanje
seksa iz života što pronalazimo kod pornografije, odnosno činjenica
da ne postoji radnja (ili što je protiv radnje), uči nas promatrati
seks nečim odvojenim od života. Vidimo ga onako kako ne može
postojati, stoga se ne može jasno manifestirati kao dobar ili
zao."
***
Scruton je održao predavanje "On the abuse of sex" (24min) na
konferenciji koja se bavila pornografijom. (Ostala
predavnaja možete pogledati na vimeo kanalu.)
Za one koji neće pogledati predavanje prenosim kratki sadržaj;
Na početku nabraja
moderne mitove o seksualnoj želji koji utječu na rasprave o ovoj
temi. Prvi mit je da je seksualna želja samo jedna od želja. Ona se
javlja u seksualnom organu – nema odnos s drugom osobom, odnosno
ona služi samo za zadovoljavanje. Drugi mit je povezan s mitologijom
dobrog seksa, odnosno mit da je važan intezitet i trajanje. Treći
mit je da seksualnu želju potrebno izraziti, sve ostalo bi bilo
psihološki štetno. Povezano s time je da nema seksualnih
perverzija, svaku želju treba ostvariti. Iz svega navedenoga slijedi
da emocije poput stida, krivnje i gađenja predstavljaju štetne
emocije. Prema takvom razmišljanju, potrebno je osmisliti seksualni
odgoj koji će zapravo biti učenje kako se osloboditi takvih
osjećaja. Prihvaćanje modernih mitova rezultira prihvaćanjem
pornografije.
Potrebno je prepoznati te mitove,
odnosno potrebno nam je ispravno poimanje seksualne želje kako bi
mogli govoriti i o pornografiji. Bitno je poimanje Osobe (eng.
person), poimanje Sebstva i Drugog. Imamo prava, dužnosti,
razmišljamo o budućnosti i prošlosti, samosvjesni smo –
životinje nisu osobe. Seksualna želja ima izvor u životinjskome
ali nju preuzima Ja, ona je želja među-osobama...
Konkretno o pornografiji [21:43]:
Pornografija je realizacija tih modernih mitova, nema pravog objekta
želje, nego samo fantazija; pornografija izaziva naviku, iskrivljuje
užitak i način njegova postizanja; Seks je reduciran na seksualne
organe; Pornografija oštećuje kapacitet osobe da bude osoba,
oštećuje njen odnos s drugima; Pornografija ne oštećuje samo veze
i brakove, nego i samu sposobnost da stupate u njih; jedino što
preostaje je fantazija.
Već sam objavio jedan njegov esej; Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks (Preporučam pročitati da bi bolje shvatili ono o čemu govori Scruton. Općenito, da bi shvatili što je pogrešno s
pornografijom potrebno je shvatiti što je pogrešno sa slikom seksa
koju ona prikazuje, odnosno kontekst i način komuniciranja istog.
Inače, ne mislim da je Scrutonov pristup potpuno ispravan, ali to je
već druga tema.)
Relevantni za ovu temu su i raniji postovi; Mogli li puke misli biti moralno pogrešne?, Scruton o erotskim osjećajima i kulturi, Kako izgleda suvremena seksualna etika?, Seksualna Revolucija - bilo kuda seks svuda [1/2] (i 2. dio), O Kinseyizmu i Kinseyu - američkom Lišenku, William Buckley i Hugh Hefner o filozofiji Playboya, Seksualna politika, prirodno i normalno, Ako niste religiozni, onda ste ovisnik o seksu - BGC, Kontracepcija i čednost – G.E.M. Anscombe, Vratite stigmu...
"Sveprisutnost seksualnih slika i napasti uništava i nevinost djetinjstva i odgovornost odraslog života"
R. Scruton
***
Pretpostavljam da će netko zahtijevati
"znanstvene" dokaze o štetnosti. Pa, postoje znanstvene
studije koje proučavaju utjecaj na mozak, pojavu "ovisnosti"
koja rezultira željom za "jačim" dozama i slično. Osim
toga, postoje i online okupljališta većeg broja ljudi koji su u
svome životu prepoznali negativne učinke; pokušavaju prestati
konzumirati, ako je to ispravna riječ, pornografske sadržaje. U
tome su potaknuti različitim motivima, a neki od njih nisu toliko
plemeniti: primjerice osjetili su fizičke posljedice što ih onda
ometa u pokušajima življenja raskalašena života.
Ali čini se kako bi utjecaj
pornografije, odnosno njene negativne posljedice trebale biti jasne i
bez snimanja mozga. Današnji dvanaestogodišnjaci mogu vidjeti više
golih žena na svom mobitelu tijekom deset minuta nego što je većina
odraslih muškaraca u povijesti vidjelo tijekom cijelog svog života.
Također, mogu vidjeti žene koje čini ono što većina muškaraca
nikada ne bi mogla ni zamisliti, a kamo li svjedočiti. I sve to bez ikakvih posljedica?
Sve to ne samo da podriva obiteljske
odnose, te izlaže djecu i mlade seksualnoj predaciji, nego i
uništava kapacitet za odnose ispunjene ljubavlju. Ipak, to neće
omesti one koji brane pornografiju, često možete čuti i pročitati
umirujuće riječi za ženu koja se osjeća izdanom jer njen muž
radije provodi vrijeme gledajući nepoznate žene, ili za roditelje
koji su šokirani video snimkama koje kruže mobitelima mladih; ili
za mladiće koji osjećaju da je nešto pogrešno u tome što gledaju
i rade. Istraživanja pokazuju – nije li sjajno kada postoje
istraživanja – da muškarci koji redovito gledaju pornografiju u
većem postotku, u usporedbi s onima koji ne gledaju, smatraju
primjerice da je brak "zastarjela institucija"; također su prisutna i druga slična razmišljanja o spolnom moralu.
Istraživanja također pokazuju da je u velikom broj razvoda uključen
i problem pornografije - izgleda da rivalstvo
kojeg ona unosi nije uvijek dobrodošlo u braku.
Radi li se samo o korelaciji? Pa, teško
je vjerovati da svakodnevno konzumiranje pornografije nema nikakvog
utjecaja. Pogotovo kada počinje od djetinjstva, odnosno kada prati
razvoj čovjeka, izloženost takvim materijalima sigurno mijenja
sliku i doživljaj svijeta. Mobiteli i aparati su danas sveprisutni,
ali teško je vjerovati da je kroz povijest glavna brana obnaženog
snimanja kod djevojaka, odnosno parova, bio nedostatak kamere. (Tu
dolazi do izražaja ono o čemu je govorio Scruton - nedostatak
stida, odnosno uklanjanje "negativnih" emocija iz područja
spolnosti.)
Sjećam se priče jednog djeda čija je
unuka snimala pornografske filmove, ušla je u svijet droge i na
kraju se predozirala te je pronađena mrtva u kontejneru za smeće.
Djed je bio šokiran i rastužen jer je znao da muškarci još uvijek
negdje gledaju njene snimke. Iako takve priče mogu potaknuti nekoga
na razmišljanje o tome što, odnosno koga, stvarno gledaju, mnogi se
neće nimalo zabrinuti jer danas nije teško pronaći muškarce i
žene koje snimaju takve materijale samo iz svog egzibicionizma, ili
u slučajevima popularnih ličnosti, dodatne promocije.
Liberali će također ponekad
kritizirati pornografiju, ali nažalost, često se radi o kritici
koja zapravo nema veze s pornografijom, primjerice određene
feministice će prigovarati prikazu odnosa spolova, odnosno poziciji
žena - ali takva analiza je moguća za svaku vrstu aktivnosti, nema
ništa posebno kod pornografije. (Neke druge feministice će pak
hvaliti pornografiju, što god da prikazuje, jer time žena preuzima
kontrolu, bori se protiv patrijarhalnog društva i što sve već ne.)
Jedna liberalna američka autorica
zabrinuta "hook up" kulturom, pohvaljuje
organizacije tradicionalnih studenata koji prepoznaju problem, ali su
joj njihovi stavovi neprihvatljivi je se prema njoj radi o
"desničarskom heterosekstičkog antigay učenju".
Svaki argument tradicionalista protiv "hook up"
kulture ili pornografije, koliko god bio ozbiljan, promišljen i
racionalan će se odbaciti kao "desničarska vjerska
politika."
Što reći onima koji negiraju
negativne posljedice pornografije? Pa, ne znam u što ćete ih
uvjeriti, ali često je njihovo ponašanje i rezoniranje samo dodatan
dokaz štetnosti iste. (Primjerice,
jedna mlada studentica nas je nedavno uvjeravala da pornografija nije
štetna [za djecu] jer ona uživa u pornografiji – iako nije
dijete vjerojatno se tako doživljava. Ispričala je na predavanju
pred svojim kolegama, pred profesorima i pred kamerama javnih
televizija kako ona gleda te filmove te zatim sa svojim partnerom
pokušava oponašati ono što je vidjela, a jedino što je u tome
sprečava, prema njenom vlastitom priznanju, su njena fizička
ograničenja.)
Iskoristit ćemo
jednu nekoć popularnu seriju za ilustraciju utjecaja pornografije.
Isječak iz serije možete pogledati ovdje - Friends - Joey and Chandler with the free porn!. U njoj, dvojica
mladića otkrivaju besplatan kanal sa pornografskim sadržajem te
provode nekoliko dana upijajući sadržaj koji im se nudi; uskoro
[03:43] shvaćaju da je ono što su gledali imalo utjecaja na
njihovo razmišljanje prilikom obavljanja svakodnevnih zadataka. Radi
se o humorističnoj seriji tako da je sve iskarikirano radi efekta,
ali kod onih onih koji upijaju takav sadržaj stvarno dolazi do drugačijih očekivanja - očito, promjena nije tako direktna i očita, i nije kod svih u istoj mjeri. (Zapravo efekt nije iskarikiran u slučajevima težih
ovisnosti, možete pročitati iskustva ljudi koji su počeli stalno
imati takve scenarije u glavi.)
Iako bi mogli
zaključiti da je pornografija problem mladića odnosno muškaraca,
sve više djevojaka se prepušta gledanju iste; uz već odavno
prisutno čitanje priča erotske tematike – nešto što je zadnjih
godina postalo sveprisutno, čak i ekranizirano. (Inače, već
spomenuta serija se osvrnula i na taj fenomen - Friends - Rachel's Dirty Book) .
Naravno, postoji
još puno toga problematičnog s pornografijom odnosno pornografskom
kulturom koja nas okružuje, ali ovaj post nije zamišljen kao
iscrpna analiza, samo par komentara koji možda niti ne dotiču
srž problema.
***
Dakle, što reći o
pornografiji? Možemo govoriti o seksualiziranom svijetu u kojem
odrastaju mladi, pogrešnom odgoju karaktera koji dovodi to
propadanja veza; o nestabilnim brakovima u kojima žene brinu jer se
ne mogu "natjecati" sa konkurencijom koju muž dovodi u
njihov odnos; možemo govoriti o različitim estetskim prigovorima i
duhovnoj propasti do koje konzumiranje dovodi, čak i fizičkim
problemima u slučajevima onih korisnika koji su se zasitili
sadržajem poput laboratorijskih štakora koji ovisni o užitku ne
mogu prestati stiskati tipku koja donosi novu – jaču i ekstremniju
- dozu; možemo govoriti općenito o instrumentalizaciji seksa koja
transformirajući razmišljanja u konačnici transformira i seksualna
iskustva i želju, o pretvaranju nečega što je namjenjeno
povezivanju muškarca i žene (i stvaranju nove generacije) u
beznačajno osamljeno iskustvo itd...
Ipak, zaključke do kojih dolazite
istražujući utjecaj pornografije u svijetlu ispravnog shvaćanja
seksualne želje, najbolje možemo izraziti Davilnim riječima;
Programi koji se označuju "za odrasle" nisu za odrasle
umove; a sposobnost konzumiranja pornografije je distinktivna
karakteristika imbecila.