Danas je
pravovjerno razmišljanje kako je društvena stigma oblik
ugnjetavanja, trebamo je odbaciti u našoj kolektivnoj potrazi za
unutarnjom slobodom. Ali politički filozofi i romanopisci nekih
ranijih razdoblja bi bili užasnutim takvim razmišljanjem.
U gotovo svim
stvarima koje se dotiču osnovnih zahtjeva društvenog poretka,
vjerovali su kako je blagi pritisak manira, morala i običaja –
pojačan različitim oblicima neodobravanja, stigme, srama i krivnje
– bolji jamac civiliziranog i zakonitog ponašanja od samih zakona.
Prema njima unutarnje sankcije pouzdanije održavaju društvo od
vanjskih sankcija poput policajaca i sudova. Zato su primjerice
moralisti osamnaestog stoljeća rijetko pisali o ubojstvu, krađi,
silovanju ili kaznenim prijevarama; umjesto toga, strastveno su bili
zainteresirani za malene norme o kojima ovisi društveni poredak i
koje, kada ih se poštuje, čine takve zločine nezamislivima.
Stigma je nestala
u naše vrijeme, a sa njome i većina konstantnih, malih
samoregulacija zajednice koje ovise o pojedinčevom poštivanju (i
strahu od) osuda drugih ljudi. Kao posljedica toga, zakoni su se
proširili, i u složenosti i u opsegu, kako bi popunili tu prazninu.
Ipak, kako je država ta koja sankcionira umjesto društva, ljudi se
osjećaju slobodnijima slijediti svoje vlastite želje, zanemariti
običaje, i ignorirati učinke svog ponašanja na druge i na opće
dobro. Iako zakoni utječu puno više na njihove živote, misle kako
se radi o vanjskoj sili bez ikakvog stvarnog moralnog autoriteta.
Osim toga, zakon sve više razlikuje "javno" područje,
gdje je on jedini objektivni autoritet, od "privatnog"
područja, u koje se on ne upliće, ostavljajući privatno područje
sve manje reguliranim, unatoč činjenici da u njega spada većina
stvari o kojima ovisi budućnost društva: seksualno ponašanje,
odgajanje djece, iskrenost i samopoštovanje.
Ne postoji dokaz
da zakon stvarno može nadomjestiti gubitak društvenih sankcija.
Zakon se bori sa zločinima ne tako što uklanja kriminalne namjere
nego tako što povećava rizik njegovim bavljenjem; stigma se bori
protiv zločina tako što stvara ljude koji uopće niti nemaju
kriminalnih planova. Zamjena stigme zakonom je dakle glavni uzrok
stalnog povećanja u broju i težini zločina.
________
Prije pola
stoljeća, antropologinja Ruth Benedice je postavila razliku između
društava ovisno o tome vode li se građani u vlastitom životu
sramom ili krivnjom, prvi su usmjereni prema van - društvu, a
drugi su usmjereni prema unutra – sebi. Ali takvo
razlikovanje ne nudi nikakvu razliku jer je krivnja tek unutarnje
iskazivanje srama. Krivnja je naučeni odgovor – internalizacija
neodobravanja, ljutnje, i izopačenja kojeg roditelji, učitelji i
susjedi koriste prema nestašnom djetetu kako bi oblikovali njegovu
savjest. Krivnja dakle postoji samo tamo gdje se ljudi boje
osuđivanja. Dokazi iz suvremenih društva sugeriraju da, kada
zajednica prestaje odgovarati na moralne pogreške javnim sankcijama,
pojedinci prestaju osjećati krivnju zbog njih, a savjest slabi. Ako
želimo da unutarnje sankcije postoje, moramo ih pojačati sa
sankcijama javnije i otvorenije vrste. Moralne norme, kolektivno
generirane, moraju također biti i kolektivno nametnute.
Seksualni moral
pruža posebno jasan i važan primjer. Seks je ujedno i veza društva
i sila koja ga razdvaja. Pravilan pristup seksualnim osjećajima
dovodi to trajnih brakova, stabilnih obitelji, djece sa pažljivim
roditeljima, i prenošenjem socijalnog kapitala kroz generacije.
Pogrešan pristup, dovodi do društva – ili bi trebali reći
"društva" – usputnih veza, ljubomore, agresije, u
kojem nema niti trajnih obvezivanja niti žrtvovanja u ime djece.
Seksualno
ponašanje kroz društvo postaje stvar savjesti i tako je
učinkovitije regulirano. Takvo moraliziranje seksualnih osjećaja
ih ujedno i transformira, stvarajući osjećaje koji nisu samo
jedinstveno ljudski, nego su i bitni za našu sreću. Erotska ljubav,
za razliku od životinjske požude, zahtjeva distancu i nadvladavanje
distance kroz strast. Ta distanca ne postoji u društvu u kojem se
seksualno olakšavanje može postići bilo gdje i od bilo koga bez
kazne krivnje ili srama, pojačanih stigmom i izopćenjem.
Prožimanjem seksualnih osjećaja sa psihološkim sankcijama,
tradicionalna društva su osiguravala da ih kontrolira osoba koja ima
te osjećaje. Kao rezultat toga, seksualni osjećaji su bili ugrađeni
u moralni karakter, nisu bili vođeni vanjskim zakonima i
regulacijama, nego iznutra voljom. Ta unutarnja kontrola postavljala
je distancu između ljudi; također ih je osiguravala jer su znala da
seksualni pokušaji nisu bili tek brzo uzimanje robe iz izloga, nego
prvi korak prema ljubavi i predanosti. Uklonite tu unutarnju
kontrolu, i ono što je prije bilo izvor društvene kohezije postoje
uzrok društvenog propadanja.
Još davno su
društva prepoznala da ne mogu preljub ili odgajanje djece van braka
pretvoriti u kazneno djelo bez da ujedno nanesu neke nepodnošljive
nepravde; Krist je poduzeo prvi korak prema dekriminalizaciji kada je
ironično pozvao svakog tko je bez grijeha da kamenuje ženu optuženu
za preljub. Ipak, iako se zakon povukao iz tog područja, moralni
kodeks je ostao, zajednice su bile u mogućnost štiti se od
seksualnih ekscesa koji su prijetili njihovog opstanku
stigmatizirajući one koji se upuštaju u takva ponašanja. Uklonite
stigmu, i ne postoji više društveno prihvatljivo sredstvo
provođenja spolnog morala.
________
Taj gubitak je
posebno značajan sada kada počinjemo shvaćati štetu koju kolaps
braka donosi društvu. Stabilna obitelj sa dva roditelja se više ne
čini tek kao posebnost "buržoazijskog" društva. Sve više
priznajemo da se radi o instituciji koja je osiguravala stabilnost,
sklad i prosperitet Zapadnih društava, omogućavala je prijenos
kulture i institucija s jedne na drugu generaciju. Brak je čuvan ne
zakonima nego stigmom, koja je osiguravala da većina djece, ako i
nisu začeti u braku da se barem rode u njemu, samim time da osjete
društveno prihvaćanje i roditeljsku brigu koja je potrebna djeci
kako bi izrasla u sigurne i pristojne građane.
Naravno,
stigmatizacija nezakonitosti (eng. illegitimacy) je imala
okrutne nuspojave – ne samo na djecu koju su ismijavali kao
"kopilad". Moj djed je bio jedan od njih, a stigma je
osigurala da, poput Richarda III, dođe na svijet "kako bi se
pokazao negativcem" – predodređenost koju je ispunio. Ali
kao što su James Q. Wilson i drugi pokazali, uklanjanje
stigme nezakonitosti, iako dobrih namjera, nije imala nikakvih
učinaka na unapređenje karaktera i izgleda nezakonite djece.
Primjerice, statistički podaci za američke zatvorenike pokazuju
kako je nezakonitost najvažniji faktor izlaganja djece životu
kriminala – bitniji od IQ-a, rase, kulture ili bilo kojeg drugog
faktora kojeg kriminolozi istražuju. Funkcija stigme je bila
spriječiti ljude da se razmnožavaju na društveno destruktivne
načine. Kada je stigma nestala, sve više i više djece se rađa van
brakova; a socijalna pomoć samohranim majkama pruža ekonomske
razloge mladim ženama da izaberu takav prečac prema reproduktivnom
uspjehu. Radi se o katastrofi u današnjim gradovima; u Britaniji,
katastrofa će biti još veća za 20 godina, kada će djeca rođena u
braku biti u manjini.
Situacija se ne
razlikuje puno od preljuba. Ljudi generacije mojih roditelja ne bi
javno priznali taj prijestup; ako bi ga počinili, to bi bilo u
tajnosti. Poznati preljubnici s bili izloženi zlonamjernom
ogovaranju, i nikada se ne bi hvalili svojim strastima u javnosti.
Političari se i dalje posrame, a njihove karijere mogu biti uništene
ukoliko preljub izađe na vidjelo. Ipak, danas kada pozovite nekog sa
ženom na večeru može se pojaviti sa svojim ljubavnicom – čak i
sa ljubavnicom koju još nitko ne poznaje – bez da dođe do ičega
drugog osim blage znatiželje.
Utjecaj na brak
je očit. U Britaniji, kao i u Americi, gotovo pola brakova će
završiti razvodom, a u vrsti pristojnog društva kojeg čini naša
urbana elita, brak nema veći legitimitet i nema veće javno
poštovanje od usputnih veza. Službeni dokumenti su promijenjeni
kako bi umetnuli riječi "partner" umjesto "supružnik",
uklanjajući brak sa privilegirane pozicije u službenoj kulturi.
Brak više nije društveno prihvaćena norma koja označava istinski
zaključak seksualnog razvoja, nego individualni izbor, stvar samo
onog para koji se upušta u njega.
Stoga danas ne
postoji nikakav sram vezan uz razvod. Serijska poligamija je sada
norma među uspješnim ljudima, a oni koju gube takvim razvojem
događaja – žene i djeca koju napuštaju – nemaju više
najvažniju zaštitu odnosno društvenu kaznu za one koji čine takve
stvari. Naše društvo obasipa sentimentalnim suosjećanjem
imaginarne žrtve, čije je nemarno ponašanje i pravi uzrok njihove
nesreće, ali je potpuno ravnodušno prema stvarnim žrtvama, poput
nezakonite ili napuštene djece, čija nesreća proizlazi iz
odbijanja osuđivanja prekršitelja.
________
Prijestupi nisu
bili podijeljeni u zakonske prijestupe (kojim se bave samo zakoni) i
prekršaje pristojnosti (kojim bi se bavila društvena opomena).
Neki oblici ponašanja – primjerice, nepoštenje – spadalo
je u obje kategorije i moglo ga se učinkovito kontrolirati
kombinacijom kazni i društvenog odbacivanja. Osuđeni kriminalac bio
je osramoćen zbog svojeg ponašanja i bio je ili izopćen ili je
morao živjeti u stanju pokore. To je imalo smisla, jer glavni smisao
posramljivanja nije kazniti zločin nego odgojiti ljude koji ih neće
počinjavati. Tako je kriminalac bio primjer iz kojeg je ostatak
društva učio.
Ali stigma sada
više ne postoji čak niti za zločin. Osuđeni lopovi i provalnici
nisu više automatski isključeni iz društvenih okupljanja. Štoviše,
neki (poput engleskog kriminalca Howarda Marksa) doživjeli su
pohvale jer su pisali o svojoj "zaigranoj mladosti" i
radosnim trenucima koje su doživjeli kao dileri drogom, razbojnici
ili provalnici; a ako se zločin može prikazati kao napad na
institucija buržoazijskog društva, rehabilitaciju je još lakše
dobiti. Primjer za to je Nick Leeson, zaposlenik Baring banke (sama
simbol dostojanstva i integriteta Londonskog financijskog svijeta)
koji je potrošio povjerene mu sredstava i tako uništio ovu časnu
instituciju i mnoge živote koji su ovisili o njemu. Nakon što je
odslužio kaznu u Singapurskom zatvoru, Leeson se vratio u Englesku i
postao medijska zvijezda, davao je intervju i pisao članke, uživao
je svoj trenutak slave kojeg je pošteno naplatio. Čak i nasilni
kriminalci, ukoliko su "odslužili svoje" i "platili
drug društvu" mogu uživati u herojskom dočeku kada putuju
u različite države, kao što je doživio silovatelj Mike Tyson
prilikom svog nedavnog posjeta Britaniji.
U Britaniji,
vodeća udruga posvećena kriminalcima se zove "Nacionalno
društvo za Brigu i Rehabilitaciju Prijestupnika." Njezina
svrha je pretvoriti kaznu u povlasticu države i neutralizirati želju
društva da osigura dodatnu kaznu. Nisu "kriminalci"
nego "prijestupnici; nije "kazna"
nego "briga" i "rehabilitacija" –
ili da iskoristimo politički korektan izraz, "društveno
uključivanje". Nikakva stigma ne bi trebala pratiti
kriminalca zbog njegovog zločinca: zakon ga kažnjava prema
neutralnim i objektivnim kriterijima. Naša jedina uloga je oprostiti
i zaboraviti, "rehabilitirati," pod pretpostavkom kako je
dug otplaćen; a razmišljajući tako o zločinu, uvelike povećavate
njegovu vjerojatnost, jer uklanjate pravi motiv za dobro ponašanje
odnosno strah od osuđivanja. Kada odgovor na kriminal nije
zamjeranje nego rehabilitacija, zločin je de-moraliziran, lišen
krivnje, postaje tržište u kojem djela sudimo po cijeni, a ne
njihovoj vrijednosti. Cijena silovanja je sedam godina; a kada
platite cijenu vraćate se, poput Mikea Tysona.
________
Često mislimo
kako napad na stigmu počinje sa velikim dramama protestantske
krivnje – Hawthornovom 'Scarlet Letter', ili Ibsenovom 'John
Gabriel Borkamn' – ali on je već prisutan u Prosvjetiteljskom
naglasku na individualne slobode kao cilju društvenog život i u
romantičkoj predodžbi socijalnog autsajdera. Romantička mašta
identificira se spontano (kao u Goetheovom Faustu) sa onime
koji napušta konvencije ili je osuđen i odbačen od strane onih
koji uživaju sigurnost neupitnih rutina. Takva romantiziranje
izopćenika postaje standard u suvremenoj literaturi, a "MrsGrundy", kruti obdržavač običaja nasuprot
životne potrebe da im pobjegnemo, postaje objekt prezira – zajedno
sa samim običajima, čija važnost za društvo se sve brže
zaboravlja.
Tako suvremenoj,
post-romantičkoj imaginaciji tendencija održavanje društvenih
normi kroz stigmu i sram se čini odvratnom, ona je oblik lošeg
ponašanja, a ne odgovor na njega. Američka kultura se usprotivila
starim oblicima društvene stigme, odbacujući svoje puritansko
naslijeđe kao nešto sramotno – novi razlog da se srame. Rat
(dvadesetog stoljeća) protiv krivnje je ubrzao taj proces.
Djelomično zahvaljujući pogrešnom tumačenju i vulgarizaciji
Freuda od strane onih koji su smatrali "represiju" zlom a
"oslobođenje" lijekom za nju, a djelomično zahvaljujući,
egzistencijalističkom vjerovanju u "autentičnost" i
"dobru vjeru", krivnje postaje negativna sila, izvor patnje
bez ikakve kompenzacijske koristi.
Mnogi teoretičari
potpisuju taj zaključak. Primjerice, Freudov učenik Wilhelm Reich
je napadao "patrijahalnu obitelj" kao izvor seksualnog
potiskivanja i deformacije pojedinčevog libida – kao da je
seksualna potiskivanje neupitno loša stvar. Njegova funkcija orgazma
nudila je oslobođenje naših seksualnih nagona pružajući im
jednostavan i moralno neutralan cilj – ne ljubav ili privrženost
ili razmnožavanje ili obitelj, nego kratak spazam tijela. Herbert
Marucs proširio je istu ideju jezikom marksističkog humanizma, a
Sartre je razvio cijelu teologiju oslobođenja, osmišljena kako bi
prikazala konvencionalno društvo, njegove norme i sankcije i
konvencije, kao izvor svega što je zlo, svega što nas sprječava u
cvjetanju naše slobode i uživanju u plodovima istinskog izbora.
Najveći grijeh za Sartrea je bila "loša vjera" –
poslušnost autoritetu van sebe. Loša vjera je bio glas Drugog, a
glavni neprijatelj ljudske slobode je ispravno razmišljanje,
poslušnost zakonu i uzajamno vigilantna zajednica.
Napad na krivnju
uključuje i odgovarajuće poricanje srama. Ukoliko ne trebamo
osjećati krivnju zbog, primjerice, naših seksualnih avantura onda
ne možemo niti osjećati sram zbog njih. Štoviše, svaki pokušaj
da nas se posrami, da nas se omalovaži ili osudi zbog naših
zavođenja, orgija, i pretjerivanja, je čin opresije, negiranje
naših fundamentalnih prava. Zbog toga, pretpostavlja se, moramo
budalaštine naših susjeda smatrati potpuno njihovim brigama, nešto
što možemo kritizirate i ismijavati u istoj mjeri kao i sadržaj
njihovih kolica u supermarketu. U seksualnoj sferi, baš kao i u
području roba, jedini obvezujući zakon je zakon tržišta.
________
Međutim, čudan
rezultat ovog pokreta odbacivanja stigme je uvođenje stigme
drugačije vrste. Ljudi koji "osuđuju" nailaze na žestoko
osuđivanje kakvo bi dobro prošlo u Salemu. One koji žive po starom
moralu nazivaju uvredljivim imenima: ako iskazujete osudu i žalite
zbog nezakonite djece i ovisnosti o socijalnoj pomoći koja je često
rezultat toga, pokazujete kako ste "zlonamjerna duša" i
nemate "suosjećanja"; ako se protivite normalizaciji
homoseksualnosti onda ste "homofob"; ako vjerujete u
Zapadnu kulturu, onda ste "elitist" – sve su to oznake
koje mogu štetiti profesionalnoj karijeri. Stigma lebdi u anarhičkom
svijetu individualističkih životnih stilova, spremna vezati se uz
svakoga tko pozove na samokontrolu.
U tom kontekstu
trebamo razumjeti i političku korektnost. Nova vrsta stigme stvara
novu vrstu straha. Politička korektnost nije moralnost u
tradicionalnom smislu: ne zahtjeva od Vas da promijenite svoj život,
da se žrtvujete, ili da živite po postojećem kodeksu ponašanja.
Ona Vam govori da pazite što govorite, kako bi izbjegli jedino
prevladavajuće osuđivanje, a to je osuđivanje jer osuđujete.
Poručuje Vam da govorite uključivo o drugim kulturama, drugim
životnim stilovima, drugim vrijednostima; nikada ne zauzimati stav
koji bi osuđivao neku od njih, ili izgovoriti riječi koje bi takvo
što implicirale. Stoga i ekstremna kolebljivost novog kodeksa
govora; svaka fraza ili idiom koja se čini kako implicira osudu
druge kategorije ili klase ljudi može postati, gotovo preko noći,
objekt stigme.
Međutim, za
razliku od starih oblika stigme čija je funkcija bila vezati društvo
zajedno i povezati svakog člana u zajedničku sudbinu, ova nova
vrsta stigme ima upravo suprotan cilj: dopustiti društvenu
fragmentaciju. Priča o "društvenom uključivanju" je
maska za suprotno. Politička korektnost ne pokušava uključiti
druge u "našu" zajednicu nego prihvatiti njegovu drugost i
dopustiti mu da živi izvan nje. Ustvari, pokušava stvoriti društvo
stranaca, svaki u svojoj potrazi svojim putem, bez da odgovara ikome
osim sebi. Naravno, postoje granice: one aktivnosti koji izravno
ugrožavaju život, tijelo i vlasništvo su još uvijek zabranjene,
ali zabranjene su zakonom, a ne moralom. Pretpostavlja se kako su
moralni kodeksi neučinkoviti i u svakom slučaju tek "subjektivne"
sile. Ako bi i trebali imati nekakav odnos prema kriminalcu, onda bi
on trebao biti utemeljen na pokušajima da ga "uključimo",
unatoč njegovim pogreškama.
________
Ipak, postoji
jedna velika iznimka takvom ponašanju, u srcu je naše moralne
prirode. Ta iznimka je pedofilija. Britanci su bili mjesecima na
nogama zbog slučaja Sarah Payne, osmogodišnjakinje koja je bila
oteta, zlostavljana i ubijena. Sarah je, na svoj način, bila
savršeni simbol starog moralnog poretka – nevino dijete brižnih
roditelja, odrasla u tradicionalnoj obitelji. Izgubljena lica njenih
roditelja na televiziji kod svakoga su izazvali ne samo suosjećanje
zbog njihove patnje nego i svijest kako su mučenici. Predstavljaju
stari moralni kod – i svijet koji ga je nekad podržavao –
u društvu koji ga više ne prihvaća. Odgojili su dijete u svijetu
koji više ne vjeruje u djetinjstvo – koji sve više povlađuje
seksualizaciji djece i dopušta ima da postavljaju svoje agende, da
obožavaju svoje idole, i da se odaju vlastitim idejama htjenja.
Pedofili je iskoristio tu situacije, koju nitko nije imao moralne
hrabrosti spriječiti.
Naravno, Sarah je
ubijena, čak i u društvu oslobođenom srama, ubojstvo je zločin,
ali svi znaju kako je Sarah ubijena jer je bila objekt nečije
pohote, i da se ta pohota normalizira. Djeca u Britaniji, kao i u
Americi, su prisiljena pohađati satove "zdravstvene edukacije"
u kojima eksperimentiraju sa kondomima; Britanska udruga je nedavno
izdala vodič za seks za djecu pod nazivom "Reci Da, Reci Ne,
Reci Možda" u kojem objašnjavaju različite pozicije i
uzbuđenja spolnog odnosa; doktori propisuju kontracepcijske pilule
maloljetnim djevojkama i tako sami postaju sudionici u onome što je
i službeno zločin; BBC prikazuje opscene i provokativne filmove u
vremenu kada i djeca gledaju; djeca se prikazuju u oglasima u
provokativnim pozama; a dječji magazini su posvećeni gotovo samo
jednoj temi; dečkima i curama.
Slučaj Sarah
Payne doveo je do zanimljivog razvoja. Imena svih osuđenih pedofila
u Britaniji su dodani u registar, kako bi škole, klubove i ostali
koji zapošljavaju mogli unaprijed vidjeti postoji li neka opasnost.
Osuđeni pedofili uvijek napuštaju mjesto zločina, znajući da ih
nitko tu neće tolerirati, a njihovi pokušaji da započnu novi život
su podržani od policije. Ipak, od slučaju Sarah Payne, novine
Sunday News of the World su došle u posjed registra i
objavile imena, fotografije i adrese ljudi koji su se našli na
njemu, zajedno sa detaljima zločina. Policija se usprotivila,
misleći kako se radi o pozivu na napade ili nešto gore. Ali
nekoliko tjedana novine su tiskale taj dodatak, profitirajući na
velikom javnom apetiti za tim detaljima, sada kada se razbudila
dugo-uspavana želja za stigmatizacijom. Ubrzo su ljudi navedeni u
novinama – neki pogrešno – pobjegli iz svojih domova, a glasna
gomila se okupljala ispred kuća kako bi im prijetili i napali ih.
Jedan je počinio samoubojstvo; a policija je preselila druge o
velikom javnom trošku.
Slučaj je
dodatno zanimljiv jer te iste novine nude svojim čitateljima priče
kakve se prepričavaju po školskim igralištima, u kojima glavnu
ulogu imaju one stvari i donje rublje, često opisane jezikom školske
djece. Također objavljuju slike topless tinejđerki koje su, ako ne
fizički, mentalno i moralno djeca. Novine su pokušali zaraditi na
želji da stigmatiziraju stvari na kojima su također zaradili kada
su ih izazivali.
Histerija oko
pedofilije je indikativ društva koje je došlo do ruba samouništenja
i stoji tamo optužujući prazninu. Ljudi posežu za svojim starim
uvjerenjima: riječi poput "perverznjak" i "perverzija"
odjednom im se čine ispravnima: gledaju krivca pogledom koji
posramljuje, ponižava te ga isključuje. Prepoznaju prostranstvo zla
koji je oko njih i među njima, zlo koje jedva priznaju.
________
Sukob između
roditelja i pedofila je posljednja bitka u ime starog spolnog morala,
konačni pokušaj spašavanja procesa kojim se društvo razmnožava
ne samo fizički nego i moralno. To je najozbiljniji dokaz kako su i
suvremeni odrasli ljudi još uvijek potaknuti voljom za stvaranje
djece koja su produkt ljubavi, a ne hrana za nečiji apetit. Kada bi
politička korektnost postala norma i u tim područjima – kao
što bi i mogla, kada se pomodna "prava djece" prošire i
na pravo na spolnu privatnost, i kada Britanska vlada uspije u
snižavanju granice pristanka na spolni odnos na doba kada su djeca
još uvijek prisiljena ići u školu – onda bi "društvo
stranaca" napokon postalo stvarnost. "Društveno
uključivanje" bi značilo društveno raspršivanje
(atomizaciju), nitko ne bi brinuo o ponašanju drugih ljudi,
pod uvjetom da on sam nije ugrožen, i gdje nitko ne čini ništa
kako bi osigurao da se koristi i obaveze civilizacije prenose i
dalje.
Naravno, nismo
došli do tog stupnja. Ipak, dopušteni oblici stigmatizacije se
smanjuju. Znamo da su neki oblici društvene kontrole potrebni. Čak
i u prevladavajućoj klimi neznanja i negiranja, većina ljudi je
sposobna zaključiti iz svog poznavanja povijesti kako barbarizam
leži ispod površine, čeka svoju priliku da uništava. Ali ljudi se
boje osuđivati svoje susjede, nadajući se da će nekako budućnost
društva biti u redu, iako su svi zauzeti povlačenjem iz napornog
posla moralnog prosuđivanja.
Što se tiče
liberalne inteligencije, čini se kako nije u stanju uočiti
prijetnju i okrivljuje za svako povećanje društvene entropije one
koji ga pokušaju očuvati. Doista, čini se kako je prevladavajuće
mišljenje među našim elitama da seksualni običaji više nisu
stvar javnog interesa, kako je irelevantno za društvo da ljudi
zasićuju svoja osjetila i misli sa nasilnim, pornografskim ili
perverznim slikama, i da će se u svakom slučaju djeca i dalje
rađati, i dalje odrastati, i dalje uživati svoje godine nevinosti,
i dalje hodati u školu sa svojim torbama na leđima te se vratiti
doma svake večeri kako bi uživali u svijetu crtića. No takvo
samodopadno vjerovanje je očito pogrešno: stvari su toliko loše u
Britaniji da je sada zakonski prekršaj dopustiti svojoj djeci da
hodaju bez pratnje po osamljenim cestama, a nijedan normalan roditelj
ne bi dopustio svojem djetetu da večeri provodi vani, čak i u
naseljenom susjedstvu – pogotovo u naseljenom susjedstvu.
________
Nestajanje stigme
neizbježno znači da je društvena kontrola ostavljena državi. Tako
država postaje čuvar društvenog reda, ali to se dogodilo upravo u
trenutku kada država ne vidi nikakav lijek za društvene probleme
osim "suosjećanja", što zapravo znači naviku
subvencioniranja prekršitelja. Država više ne predstavlja normalno
buržoazijsko društvo, njegova uvjerenja i običaje. Umjesto toga,
država je postala subverziv tih stvari, predana monopoliziranju svih
moralnih sankcija, istodobno im oduzimajući snagu. Kazne su sve
lakše, izgovori sve prihvatljiviji, a sve prilike da osudimo ili
prosudimo se guše političkom korektnošću.
Prekoriti svog
susjeda znači riskirati njegovo društvo; podržati neku konvenciju
znači izložiti se porugama oslobođenih. Ipak, dobrobit društva
možda zahtjeva da obični ljudi preuzmu te rizike – rizike koji
zahtijevaju hrabrost, pravednosti, čak i malo poniznosti ukoliko se
to čini kako treba. Suvremena literatura nije često pisali o
heroizmu konvencionalne savjesti, ali takvo junaštvo je prekrasno
opjevano kod Grka; i u zborovima tragedija i u likovima poput Kreona
iz Sofoklove Antigone, kada pokušava spasiti društvo unatoč
strastvenim nedjelima svojih građana. Ništa nam neće bolje
poslužiti od takve vrste junaštva – junaštvo neodobravanja, kada
ljudi riskiraju osuđivanje zbog osuđivanja. Stigma nije djelo
agresije nego znak da se brinemo o susjedovim životima i
djelovanjima. Ona izražava svjesnost drugih ljudi, želju za
njihovim dobrim mišljenjem, poticaj da se držimo društvenih normi
koji omogućuju prosuđivanje. Radi se o vanjskom izražaju unutarnje
uređenosti – deklaracija vjere u ljudsku prirodu.
Autor je RogerScruton, izvorna verzija: Bring Back Stigma
PS
"Nemojte nikada uklanjati ogradu sve dok ne znate razlog zašto je postavljena."
G. K. Chesterton
Mislim da je
jasno kako Scruton ne misli na neke zakonske odredbe nego na
društvenu stigmatizaciju prekršitelja. Esej sam izabrao jer se
slažem sa njegovom osnovnom porukom; ipak, nije mi bilo odmah jasno zašto
piše o pedofiliji, ali s obzirom da piše o stigmatizaciji taj
primjer ima smisla, reakcija koju ljudi imaju na takve slučajeve je
reakcija moralnog gađenja i osuđivanja, ne prepoznaju to samo kao
neku povredu prava. (Iako, paradoksalno, djecu
sve ranije izlažemo nekim stvarima.)
Druga bitna stvar
je zakonska situacija u društvima koji ne poštuju norme, nešto na
tragu Chestertonovih citata; "Ukoliko ljude neće voditi Deset
Zapovijedi, onda će ih voditi deset tisuća zapovijedi."
odnosno još bolje "Kada prekršite (razlomite) velike zakone,
ne dobijete slobodu, ne dobijete čak niti anarhiju. Dobijete male
zakone." [Ako vas zanima Chesterton nemojte propustiti novi domaći blog Croatian Chestertonians koji se bavi njegovim životom i radom.] Ne mislim da bi društvo koje bi bilo "oslobođeno"
svih normi bilo društvo slobode jer bi u takvom društvu umjesto
društvenih normi imali zakone koji upravljaju našim međusobnim
odnosima. Razni zakoni koji postoje
u zapadnim državama svjedoče o takvom razvoju događaja, a niti
naša vlada u zadnje vrijeme ne zaostaje za njima.
Iako je zakon o
"nedopuštenom" ponašanju na javnim mjestima potreban,
stigma je puno bolji odgovor na takvo ponašanje. Većini ljudi
primjerice neće pasti na pamet otići gol do dućana (čak i ako ih
nešto privlači takvom ponašanju) neovisno o tome kolika je
zakonska kazna, ako je uopće ima, za takve egzibicije. Osim
praktičnih razloga – vremenskih uvjeta, ili gdje staviti
novčanik – postoji i normalna (nesvjesna) potreba da se
ponašamo prema društvenim normama.
Iako je stigma
danas opasna riječ (i djecu se uči da ništa ne stigmatiziraju),
ona se danas upotrebljava za ljude koji nešto osuđuju. Kao što je
filozof Polanyi objasnio teorijom "moralne inverzije",
dolazi do toga da se prijašnje neodobravanje neke aktivnosti umjesto
toga pretvara u neodobravanje onih koji neodobravaju takvu aktivnost.
Zbog moralne inverzije više niti nemamo rasprave o moralnoj
inverziji, vodimo se glavnim principom liberalizma odnosno; sva
razmišljanja su dopuštena, sve dok su liberalna.
Politička
korektnost zavladala je društvom, ali tolerancija ima novo značenje,
kao što primjećuje Dalrymple u slučaju transeksualca koji se
natjecao na izboru za miss Kanade;
Priča o Jenni Talackovoj je priča o osobi koja zahtjeva pravo da bude drugačija prema svojim vlastitim željama, ali i da istodobno uživa povlastice konvencionalnog društva...
Njezina ili njegova (ostavit ću čitatelju da odluči o prikladnoj zamjenici u ovom slučaju) priča je također o promjeni značenja kojeg vezujemo uz riječ (i koncept) "tolerancije". Nekoć je tolerancija značila ostaviti ljude na miru da se bave svojim stvarima ukoliko nisu nikome štetne, unatoč neodobravanju onoga što rade, danas je to zahtijevanje potpunog prihvaćanja, odobravanja, pa čak i slavljenja onoga što ste prije smatrali neprirodnim ili čak mrskim...
Takvo poimanje tolerancije je naravno jednosmjerno. Svatko ima moralnu (i sve više pravnu) dužnost štedjeti osjećaje članove službeno ovjerene manjine, ali članovi te manjine nemaju dužnost, pravnu ili neku drugu, štedjeti osjećaje svih drugih, u kakvoj god da većini bili. Sloboda koju zazivaju je ona (da se sirovo izrazim) unošenja u vaše lice, a vi ne smijete ništa reći zauzvrat.