Zbog moderne želje da bude
originalan, mediokritetski umjetnik vjeruje da je jednostavno biti
drugačiji tajna originalnosti.
Moderni umjetnici
se toliko žele razlikovati jedan od drugog da ih sama ta ambicija
okuplja zajedno u jednu vrstu.
Više od nemorala suvremenog svijeta;
njegova sve veća ružnoća potiče vas da sanjate o samostanu.
Najozbiljnija optužba protiv modernog
svijeta je njegova arhitektura.
Moguće je suvremenom buržuju
usaditi bilo koju glupu ideju u ime napretka i prodati mu bilo koji
groteskni objekt u ime umjetnosti.
U usporedbi sa toliko dosadnih
intelektualaca, toliko umjetnika bez talenta, toliko stereotipnih
revolucionara, buržuj bez pretenzija izgleda poput Grčkog kipa.
Čitanje je nenadmašan lijek jer nam
omoguće bijeg ne samo od osrednjosti naših života, nego i bijeg od
osrednjosti naših duša.
Današnji sekularni zadatak
"demokratizacije kulture" je postigao ne da se više ljudi
dive, primjerice, Shakespeareu ili Racinu, nego da više ljudi
vjeruje da im se dive.
Najopasnija nepismenost nije kada
čovjek ne poštuje nijednu knjigu, nego kada čovjek poštuje sve
knjige.
Samo onoga koji sugerira više od onoga
što izražava se može nanovo čitati.
U nijednom prijašnjem razdoblju,
umjetnost i književnost nisu uživale veću popularnost nego u
našem. Umjetnost i književnost su ušle u škole i tisak. Međutim,
nijedno drugo doba nije stvorilo tako ružne objekte, nije sanjalo
takve grube snove, niti je prihvaćalo takve prljave ideje. Kažu da
je javnost bolje educirana, ali to se ne primjećuje.
Samo ljepota i dobrota ne zahtijevaju
granice. Ništa nije prelijepo ili predobro.
Goya je vidjelac demona, Picasso je
njihov suučesnik.
Titanizam moderne umjetnosti započeo
je herojskim titanizmom Michelangela; a završio je crtićkim
titanizmom Picassa.
Trebali bi ohrabrivati nekoga da čini
nešto što je vrijedno činjenja zato što je to vrijedno. Dobrota
zbog dobrote same, istina zbog istine same, umjetnost zbog umjetnosti
same.
Najveće nepoštovanje koje možete
dati umjetničkom djelu je tretirati ga kao skupocjen objekt.
Novonastali bogataši srećom ne mogu objesiti pjesmu na zidove svog
doma.
Kako bi mogao govoriti s prezirom prema
velikom piscu koji je van mode, intelektualac se suzdržava od
čitanja [njegovih djela].
Kako su rijetki oni koji se ne dive
knjigama koje nisu pročitali!
Čitatelji poznatog autora mogu se
podijeliti u dvije skupine: oni koji mu se dive bez da su ga čitali
i oni koji ga preziru bez da su ga čitali.
Suvremena književnost je u svakom
razdoblju najgori neprijatelj kulture. Ograničeno vrijeme čitatelja
je potrošeno na čitanje tisuću mediokritetskih knjiga koje
otupljuju njegov kritički osjećaj i narušavaju njegov književni
senzibilitet.
Grijeh prestaje izgledati kao fikcija
kada vas ošamari estetska vulgarnost.
Biti glup znači vjerovati da možete
fotografirati mjesto koje je pjesnik opjevao.
Postoje ljudi koji priznaju, bez srama,
da "studiraju" književnost.
Smrtni grijeh kritičara leži u tajnom
snivanju da bi on mogao usavršiti autora.
U umjetnosti, ono što se naziva
autentičnim je konvencija vremena.
Jedino čega se moderni čovjek srami
je priznanje da se divi autoru koji je van mode.
Kada se religija i estetika odvoje,
nije poznato koja od njih se prije pokvari.
U ovome stoljeću sve je obimno, ništa
nije monumentalno.
Potreban je titanski napor da bi
moderan svijet bio tako ružan.
Riječi nisu dovoljne da se prenese
civilizacija; kada se arhitektonski krajobraz raspadne, nestaje duša
civilizacije.
Moderna arhitektura zna kako podići
industrijske kolibe, ali ne uspijeva izgraditi niti palaču niti
hram. Ovo stoljeća će za sobom ostaviti samo tragove guma
prijevoznih sredstava koja su iskorištena da bi zadovoljila našu
najprljaviju pohlepu.
Sve do 18. stoljeća, ono što je
čovjek dodao prirodi uvećalo je njegovu ljepotu, nakon toga, ono
što dodaje uništava je.
Muzeji su izum čovječanstva koje nema
mjesta za umjetnička djela; niti u svom domu niti u svom životu.
Ne znam kažnjava li vrag na drugome svijetu ireligiozno društvo; ali vidim da ga ovdje brzo kažnjava estetikom.
Bogatstvo trgovca, industrijalca, ili financijera, estetski je inferiorno bogatstvu u zemlji i stadu.
Nicolás Gómez Dávila, Arts & Letters