Stranice

petak, 15. svibnja 2015.

Ništa nije neutralno

Ako kažem da bi eutanazija trebala bili ilegalna zato što ubojstvo krši Božje zakone, onda očito pretpostavljam da postoji Bog, da On ima zakon, da taj zakon treba slušati, da zakon zabranjuje ubojstvo, da je eutanazija ubojstvo, i da On zahtijeva da ljudske vlasti podrže to pitanje.

Ako umjesto toga kažem da eutanazija ne treba biti ilegalna, onda očito pretpostavljam ili da nema Boga, ili da čak i ako postoji Bog On nema zakon, ili da čak ako On ima zakon ne moramo ga slušati, ili da čak i ako ga moramo slušati zakon ne zabranjuje ubojstvo, ili da čak i ako zakon zabranjuje ubojstvo eutanazija nije ubojstvo, ili da čak i ako eutanazija jest ubojstvo On ne zahtijeva da ga ljudske vlasti podrže u tom pitanju.

Ako kažem da država nema pravo niti kompetencije odlučivati o takvim pitanjima onda se zavaravam jer nedonošenje odluke je odluka; reći da država ne smije odlučivati znači samo odlučiti da bi eutanazija trebala biti legalna.

Nije dovoljno nemati pretpostavke – jer u nekoj točki postoji suprotna pretpostavka. Ta suprotna pretpostavka može biti "sekularna", ali je još uvijek "religiozna" u smislu da govori nešto o značenju svemira. Relevantna distinkcija nije između sekularnog javnog života i religioznog javnog života nego između javnog života pod utjecajem sekularne religioznosti i javnog života pod utjecajem starije religioznosti kojoj se sekularna protivi.

Određena vrsta moralnosti i religije može se istjerati iz javne sfere, ali moralnost i religija kao takve ne možete istjerati iz javne sfere.
Autor J. Budziszewski , izvorni post Noting Is Neutral.


PS

Kada liberali žele nešto provesti onda tvrde da su neutralni, a svi oni koji se ne slažu s s njima su "religiozni" i potrebno ih je odbaciti zbog sekularizma (koji je isto naravno neutralan). Ali liberali promoviraju svoju sliku svijeta, ljudskog dostojanstva i ljudske prirode - ili većinom nedostatak iste. Mnogi se ne slažu s njima, nema ništa "religiozno" u tome, odnosno "religiozno" je u istom smislu kao što su religiozne i metafizičke pretpostavke liberala.

Sekularni čitatelji možda neće biti zadovoljni primjerom jer se spominje Bog, ali možete izostaviti ili zamijeniti Boga kao zakonodavca sa čime god želite – "pravdom", "dobrom", "ugovorom", "deklaracijom", "poveljom" itd – poanta o neutralnosti ostaje ista.


---

No, kada već spominjem Božju egzistenciju, ona se često danas predstavlja kao pitanje osobne preferencije, nešto poput omiljene boje. Točnije, ateisti, naravno ne svi, vjeruju – nije slučajan izbor riječi – da su oni neutralni, da oni ništa ne pretpostavljaju, teisti su ti koji u svijet pokušavaju uvesti nekog boga u svijet. Problem je što ateisti, baš kao i teisti, pretpostavljaju puno toga o svijetu. Kada teist, ili barem teistički filozof, tvrdi da postoji Bog, onda on tvrdi da je svijet takav da mi možemo iz njega prepoznati da postoji Bog. Primjerice netko vam ponudi jednu od verzija kozmološkog dokaza, morat ćete pokazati ili da je nešto pogrešno u zaključivanju ili da je nešto pogrešno u premisama. Primjerice morat ćete ustvrditi da je beskonačni regres moguć, da stvari koje postoje potencijalno ne moraju imati svoj uzrok itd.

Ako Bog postoji onda će to utjecati na naše živote. Ljudi će prigovarati da se radi o "teologiji" – pritom misleći ili da Bog ne postoji ili da je nebitan za naše živote - ali takvo razmišljanje je također doktrina o Bogu, radi se o teologiji samo što je njihova teologija – ateologija.