U domaćem tjedniku
[prije par tjedana] objavljen je članak (1.str, 2.str) o "Skepticima u
Pubu" (točnije, o "Društvu za promociju znanosti i
kritičkog mišljenja") s podnaslovom "Mi smo dokaz
da ljude veoma zanima znanost: kad za šankom držimo predavanje o
Bogu i GMO-u, napeto nas sluša 200 ljudi s kriglom u ruci."
Sam naslov je vjerojatno
plod urednikove slobode, ali svejedno se javlja pitanje koje se to
njihovo znanstveno predavanje odnosi na Boga. (Očito, ne govorimo
o filozofiji znanosti, ili filozofiji općenito.) Kada spomenuti
"skeptici" govore o "znanosti" onda misle na
prirodne znanosti, i često ćete ih čuti da svoje odbacivanje
objavljene religije odmah opravdavaju na "znanstvenom"
temelju. Primjerice znanstveno je nemoguće da mrtvi ljudi uskrsnu.
Izgleda da to ljudi kroz povijest nisu znali nego se radi o
postignuću znanstvenika koji su tridesetih godina prošlog stoljeća
dokazali nemogućnost takve stvari. Poznato je da ljudi kroz prošlost
nisu znali ništa o smrti, primjerice Tacitus zapisuje tipičan
dijalog svog vremena sa svojim susjedom; "Pozdrav, kako tvoj
stric" na što dobiva odgovor "Pa, bio je mrtav par
dana, a evo ga sad, cijepa drva za zimu." No,
zanemarimo za sada njihovo shvaćanje teističko-ateističkih
neslaganja. (Zašto s posebnom pažnjom ne slušamo
dimnjačara koji nas uvjerava da je Bog nepotreban jer je on taj koji
sam očisti dimnjak, a i osjeća se sasvim siguran na krovu bez
nebeske zaštite?)
Kako razmišljati o
skepticima ("skeptičnom načinu razmišljanja"), i
što oni zapravo predstavljaju? Kroz kontakte s njihovom istupima
stekao sam dojam da se radi o jednoj vrsti sveobuhvatnog pogleda na
svijet koji se zapravo tek skriva, svjesno ili nesvjesno, iza
"znanosti" i "kritičkog mišljenja". Skepticizam
je, kao što sam pretpostavljao, skup vjerovanja o svijetu i
političkom djelovanju koji ocrtava karakter i mišljenja određenog
tipa ljudi. Moje pretpostavke su bile potvrđene razmišljanjem na
koje sam jednom slučajno naišao na forumu neslužbene Dalrympleove stranice – koja prikladno nosi naziv The Skeptical Doctor. (Komentator britanac je
antireligijski nastrojen ateist koji komentira na forumu posvećenom
radu ateističkog autora. Nije li sjajno kada je netko ateist, odmah
znate da je pametan.) Između ostalog kaže;
"Čuo sam za Skeptike u Pubu i posjetio nekoliko njihovih susreta.
U to vrijeme sam posjetio sam i nekoliko susreta Humanističkog Sekularnog Društva. Polako sam shvatio da mnogi od uključenih ljudi u takve pokrete nisu samo (navodno) protiv iracionalnosti, nego ujedno zagovaraju druge stvari; ljevičarstvo, liberalizam, feminizam, promoviranje homoseksualaca, socijalizam. Nisam vidio nikakvu vezu između ta dva pristupa (možda sam čak vidio i kontradikciju) i kako je postajalo sve očitije da se politički ne slažem s tim ljudima, otišao sam. ..."
Jedan od odgovora u temi
glasi:
"Slične grupe postojale su i u Kanadi kada sam tamo živio. Mislim da ti je bolje pronaći ljude koji ne oglašavaju sami sebe kao "racionaliste". "
Mišljenje koje sam
stekao o "skepticima" slaže se s navedenim. Naime, stvar
koju treba zamijetiti kod "skeptika je da će oni revno
upozoravati na svaku "pseudoznanstvenu" pojavu (ili barem
onu za koju oni smatraju da je pseudoznanstvena), ali samo ukoliko
dolazi od desne strane političkog spektra (i posebno ako je povezana
s kršćanima). Na sve napredanjačke "pseudoznanstvene"
pojave neće reagirati nego će ih često i promovirati. (Izuzetak
je GMO priča, ali u Hr ga sve političke stranke odbacuju.)
Rijetko
ćete primjerice naići na reakcije protiv feminističkih (i srodnih)
antiznanstvenih tvrdnji. Zla bjelačka znanost, "muška"
klasična fizika, struja izum patrijarhalnih muškaraca, spol je
društveni konstrukt itd. Sve je to u redu. Ali neka netko samo
spomene mogućnost da bi se primjerice moglo raspravljati o
evoluciji; odmah ćete vidjeti reakcije. (No, nije bitna
evolucija. Dovoljno je reći nešto što nije u skladu s novim
pravovjerjem. Nešto o tome u kategoriji evolucija, odnosno "Vjerovanje u Evoluciju i istraživanja javnosti".)
Slikovita
demonstracija opisanog efekta vidljiva je u sljedeće dvije
videosnimke; U prvoj snimci "skeptik"
iskazuje uobičajno ponašanje prema teistu, a u drugoj snimci (oko 10:35 je reakcija) isti "skeptik" reagira kada netko progovori o
feminizmu. (Značajan dio domaćih "skeptika" ima
sličnu retoriku prema teistima, a u feminističkim i inim
publikacijama ponavlja njihove slogane. Uostalom, u reportaži sami
navode da im se interesi poklapaju s različitim
sekularno-humanističkim udrugama.)
***
Osvrnimo se kratko na
samu reportažu. Onima koji su prije čuli za "skeptike"
poznato je za što se otprilike zalažu. Ubrzo naučimo da
"promoviranje znanosti i kritičkog mišljenja"
podrazumijeva razvrgavanje Vatikanskih ugovora, podrazumijeva
izbacivanje vjeronauka iz škola, uvođenje različitih naprednjačkih
preodgoja, itd. Kao što ste možda pretpostavili oni se bore protiv
dogmi - a dogme su razmišljenja o različitm pitanjima koja se
razlikuju od njihovih.
Svi nazočni "skeptici"
su ujedno i ateisti, ali to ne znači da teisti ne posjećuju i ne
održavaju predavanja. (Neki od predavača su pisali protiv stvari koje "skeptici" podržavaju.) Ipak, takva "dobrodošlica" za
teiste izgleda ne vrijedi ukoliko oni stvarno i razmišljaju kao
teisti.
Jedan od skeptika, nije
znanstvenik, kaže;
"Katolička crkva nekad je bila nositelj pismenosti i kulture, ali danas zbog svojih ograničenih i nazadnih stavova predstavlja smetnju razvoju i prosperitetu društva."
Ovo Vam se može učiniti
kao neprijateljski nastrojena izjava, ali za standarde "skeptika"
radi se o nevjerojatno blagonaklonoj izjavi. Naime u "skeptičnim"
krugovima rasprostranjeni su prosvjetiteljski mitovi (i posebno tzv.
Draper-Whiteova teza o konfliktu vjere i znanosti; mračno doba
znanosti, svi su vjerovali da je zemlja ravna ploča, da nije
crkve već bi živjeli na Suncu itd.)
No, to je povijest.
Okrenimo se mi budućnosti. Izgleda da je Crkva protiv razvoja i
prosperiteta. Crkva je protiv Napretka. Što to znači? Pa, potrebno
je razlikovati Napredak od napretka. Jedno je s malim n, a drugo s
velikim N.
Pogledajmo kako to
izgleda u političkoj areni. Stranke sekularne ljevice nude fokus
(razgovor, birokracija i porezi) na teme poput jednakosti,
raznolikosti, uključivosti i slično. No, one ne nude ekonomsku
učinkovitost i rast, bolju znanost i nova dostignuća, objektivan
pravni sustav, veću vojnu silu, društveni mir, kontrolu granice i
drugo što nudi desnica.
Ljevica nudi Napredak, a
to znači nametanje jednakosti, uništavanje kršćanstva,
uništavanje ekonomije, upropaštavanje braka, razbijanje obitelji,
ohrabrivanje neograničene masovne imigracije itd.
Primjer za ilustraciju;
Nedavno je europska svemirska agencija uspjela postići povijesni
uspjeh, velikim dijelom zaslugom inženjera u neukusnoj majici. Radi
se o tehnološkom napretku, ali naprednjaci su ga zbog majice
doslovno optužili da je protiv Napretka. Umjesto slavlja zbog
životnog uspjeha, morao se u suzama pred televizijom ispričavati
silama Napretka.
Vratimo se mi na članak.
Drugi "skeptik" (također nije znanstvenik) izjavljuje za
tjednik:
"Stavovi Katoličke crkve u Hrvatskoj su po definiciji konzervativni, što je legitimno, ali nažalost ponekad prelazi i u podržavanje negativnosti poput šovinizma, ksenofobije, homofobije, sotonizacije znanosti, ateizma i sekularnosti čak u školskim udžbenicima, i slično."
Zanimljiva lista zločina
mišljenja. Kada bih želio biti kontroverzan i transgresivan upitao
bih što je pogrešno s time? Naravno, kontroverznost i
transgresivnost su pohvalne samo kada se radi o napredanjaku, kod
konzervativca su one povod za sudsko postupanje.
Ne slažem se niti s
jednom optužbom, a za neke poput "sotonizacija znanosti"
mi nije jasno na što se odnose. Svi smo manje-više upoznati što
znače optužbe za "šovinizam", "ksenofobiju",
"homofobiju" i slično. Najčešće se radi o tome da netko
ima drugačije razmišljanje od Vašeg pa ga optužite zbog
iracionalnog straha te na taj način odbacite sve što ima za reći i
isključite ga iz mogućnosti javnog djelovanja. (Ili u današnje
vrijeme sve češće, prepustite da se Država pobrine za njega.)
Crkva je protiv
uništavanja ljudskih bića u prvih devet mjeseci života, Crkva je
za očuvanje veze između bioloških roditelja i djece, Crkva je za
prepoznavanje posebnog značaja i značenja veze muškarca i žene te
njihova potomstva, Crkva je za "pravo" roditelja na odgoj
vlastitog djeteta i protiv uplitanja nepozvanih strana itd. Sve to
dovoljno je da je optužite za različite fobije i izme, ali kada
pogledate što ti termini danas znače, vidjet ćete da te optužbe
od strane naprednjaka nisu nešto čega bi se trebali sramiti.
(Inače, sve te stvari čine mi se usklađenije s evolucijom od
različitih ideoloških predanosti naprednjaka koji unatoč tome što
se pozivaju na evoluciju očito nimalo ne mare za realnost spolova,
seksualnog ponašanja, odgoja i sličnog. )
Unatoč takvim
ispolitiziranim porukama, objašnjava prvi od skeptika "nerado
se hvataju političkih pitanja". (Nekoliko trenutaka
kasnije izvrijeđa ono što misli da je motivacija jedne od velikih
stranaka, pohvali ideološke predanosti druge stranke kojoj ipak
zamjera nedostatak vodstva te izrazi želju za "progresivnom
strankom".)
***
Pri kraju članka, autor
sažima što "skeptici" zagovaraju. Rekao bih da je sažetak
pomalo nespretan i da bi sami "skeptici" drugačije to
definirali, ali to ne mijenja posljednju točku, navodi autor:
"A peto i najvažnije, Skeptici u pubu podržavaju mišljenje, odnosno upozorenje pretežitog dijela znanstvene zajednice u svijetu da bi aktualne klimatske promjene već za nekoliko desetljeća mogle rezultirati katastrofalnim posljedicama za život ljudi na Zemlji, a slažu se i s tvrdnjom da je jedini krivac za njih "faktor čovjek"."
Unaprijed sam znao za
predanost "skeptika" globalnom zatopljenizmu i za njihov
strah od osvete Majke Geje, pa sam pomislio što napisati o toj temi.
(Kad smo već kod toga što očekivati u članku. U zadnje vrijeme
svaki intervju nekog naprednjaka obavezno mora sadržavati
spominjanje pape Franje u pozitivnom kontekstu – i suprotstavljanje
njega Crkvi. Niti ovaj nije bio iznimka. Naravno, ipak su ovo
"skeptici" pa postoji napomena da neki drugi kolege
"skeptici" misle da se radi samo o lukavoj jezuitskoj PR
prevari. Postoji bojazan, koliko god ne/opravdana da je papa ipak
katolik.)
Vratimo se mi na klimu.
Jedna od ideja prije čitanja samog članka, možda ne baš najbolja,
bila je spomenuti da je barem pozitivno što su dovoljno skeptični
pa papagajski ne ponavljaju statistiku od 97 posto znanstvenika.
Pa, što se toga tiče.
Završava jedan od "skeptika", inače slikar:
"Klimatske promjene su nedvojbeno činjenica dokazana meterološkim mjerenjima i statistikom. Također, 97 posto stručnjaka klimatologa smatra da su one izazvane ljudskim djelovanjem. Da, neke projekcije moguće budućnosti su prilično katastrofične: ako zagrijavanje nastavi rasti ovakvim tempom, situaciji bi mogla za nekoliko desetljeća postati vrlo opasna za ljudsku vrstu i uopće život na zemlji. Nadam se da je te promjene moguće zaustaviti i da će ljudska pamet za to pronaći načina. Za sada konsenzusa bitnih faktora koji donose odluke baš i nema, što je dosta zabrinjavajuće."
Ovo je neuvjerljivo. Nije
mi to bio prvi izbor riječi, čak niti među prvih nekoliko.
Zatopljenizam nije nešto o čemu se raspravlja tako da ne želim
riskirati da sve ostalo ostane u sjeni toga. (Čak i američko
društvo fizičara tvrdi da se o tome nema što raspravljati,
najmoćniji čovjek svijeta tvrdi da je to najveći problem
današnjice, postoje pokušaji da se "negatori" pritvaraju
– i ovako ih se ne zapošljava, pitanje je dana kada će osiguranje
poskupiti zbog tog "rizika", itd.)
Sam postotak o koncenzusu
znanstvenika je plod proizvoljnog biranja podataka. Nitko ne negira
da čovjek ima utjecaj na klimu, ali to ne znači da podržavaju
čitav kult zatopljenizma, daleko od toga. Globalno zatopljenje,
promjene ili kako se to trenutno naziva, pati od problema što modeli
koji predviđaju zapravo ne predviđaju. Osmislite model, pogledate
podatke koji ne pašu modelu, i bez obzira nastavite dalje. Imate
teoriju o CO2, ispostavi se da podaci ne odgovaraju baš teoriji, i
bez obzira nastavite dalje.
Sve navedeno je dovoljno
da me "skeptik" optuži za pseudoznanost pa ću prestati o
tome. (Iskreno, pobrojavanje svih faktora na Zemlji i svemiru, te
modeliranje čitave atmosfere nije nešto čime ispunjavam svoje
dane. Koliko ono ima drveća na Zemlji? Omelo me nešto u brojanju.)
Zanimljivije je, točnije šokantnije, način na koji se mi
borimo protiv te opasnosti. (Za koju zapravo niti ne znamo što
je, niti postoji li, i kolika je itd. Ne znamo niti hoće li naše
"rješenje" uopće utjecaji na problem, hoće li možda
pogoršati stvar?)
Kaže naš slikar da je
potrebna "ljudska
pamet" i "konsenzus
bitnih faktora" da nas
spase, a to prevedeno znači birokracija i onda još birokracije.
Moramo spriječiti zemlje u razvoju da se razvijaju, a svaki napredak
u već razvijenim zemljama potrebno je podvrgnuti strogoj kontroli
birokrata. Nema veze što ti birokrati nemaju nikakve ideje što
rade, i jedino što znaju je ponavljati izmišljene statistike o koncenzusu stručnjaka. To je pravi Napredak. Uništavaju
se milijuni radnih mjesta, siromašni ljudi su spriječeni u razvoju,
poskupljuje se život u "razvijenom" svijetu itd. Koliko
god nevjerojatno zvučalo, takvi planovi uključuju i uništavanje
hrane - razrijedimo malo kukuruza u fosilnom gorivu i dobijemo
svojevrsni homeopatski pripravak za ozdravljenje Majke Geje.
(Siromašni posebno pate zbog klimatskih promjena pa zbog
klimatskih promjena moramo osigurati da se ne razviju. Puno je bolje
da žive u blatnoj kolibi nego u razvijenom području ako stvarno i
dođe do vremenskih katastrofa.)
Nevezano
uz "skeptike"; Živimo u vremenu u kojem se ljudi koji bi
inače radili tko zna kakav posao odjednom nađu na pozicijama moći
i određuju kazne koje su u stanju uništiti tvrtke od više tisuća
inženjera, ili ako imaju milosti, tek izbrisati nekoliko desetaka
milijardi tržišne kapitalizacije. (Dobro, to je djelomice stvar
zagađanje okoliša što nije ista stvar kao i "klimatske
promjene.)
I
zašto gradimo vjetrenjače? Naftne platforme navodno tjeraju
turiste, ali ljudi obožavaju dolaziti kod nas i gledati ogromne
nakazne vjetrenjače. Brinemo o okolišu, želimo ga očuvati od
uništenja i to tako što ga uništavamo tim grdosijama?
Bez
brige, zadnjih par odlomaka su tek rezultat buncanja izazvanog
panikom jer sam čuo iz racionalnog i znanstvenog izvora da će za
par desetljeća nestati života na zemlji.
Svakodnevno
možemo u medijima čuti znanstveno neutemeljene izjave o tome da je
neka prirodna pojava rezultata klimatskih promjena pa se nitko ne
osjeća pozvan to opovrgnuti kao "pseudoznanost".
***
Započeo sam referencom
na par britanskih forumaša; jedan od njih upozorio je da ljudi koji
se vole nazivati "racionalnim" nisu uvijek najbolje
društvo.
Vjerojatno ste naišli na
tip ljudi koji se voli hvaliti takvim stvarima ("racionalnost",
"kritičko mišljenje" itd. - jako često kod naprednjaka).
Mogli ste primijetiti da imaju specifično shvaćanje tih
pojmova. Nešto poput, ja imam ove stavove i svi koji se ne slažu s
time nisu racionalni – što i nije toliko čudno, ali je čudno što
je popraćeno s jako puno stalnog ponavljanja kako su oni racionalni
i kritični. (Iako pritom nije uopće pokazano da razumije kako
postoje ljudi koji su u stanju argumentirati u korist suprotnih
stavova, a kamo li da razumije te argumente.)
Moglo bi biti korisno
prenijeti ono što spominje filozof Feser u nastavku polemike s
poznatim autorima Novog Ateizma (Krauss, Coyne) koji i ovoga puta
potpuno iskrivljuju poziciju koju zauzimaju teisti, odnosno konkretno
onu koju Feser brani. ("Skeptici" su velikom većinom
ujedno i "Novi Ateisti".)
Unatoč tome što se vole
pozivati na razum i racionalnost, skepticizam i provjeravanje
činjenica, potpuno su nesposobno ili nevoljni stvarno proučiti ono
što napadaju (kada govorimo o teizmu). S obzirom da neke od tih
polemika traju više godina, Feser se poigrao s razmišljanjem što
ih zapravo motivira da se kite takvim epitetima kada ne djeluju na
taj način. Uspoređuje to sa sentimentalizmom. (Onako kako ga
definira Scruton). Ukratko, kod sentimentalne osobe
emocionalni život postaje sam sebi svrha. Odnos s vanjskim svijetom
nije bitan, primjerice netko sentimentalan tko razmišlja o problemu
beskućnika neće ispitati uzroke i moguće načine pomaganja nego će
razmišljati "kako sam Ja divan što sam zabrinut sudbinom
nesretnih beskućnika."
Dakle Feser, pišući o
Novom Ateizmu i odnosu prema religiji zaključuje (u nedavnom postu);
"Novi Ateist stalno i glasno priča o razumu, znanosti, dokazima, činjenicama, o tome kako je on "utemeljen stvarnošću" itd. Podjednako glasno i redovito osuđuje dogmatizam, neznanje, priželjkivanje, ono što je "utemeljeno vjerom" itd. Neumorno osuđuje "religiozne" ljude koji su, kako zamišlja, glavni primjer navedenih mana. Ali razum, znanost itd. nisu ono što ga zapravo motivirao. Ono što ga motivira je užitak koju mu misao o tome kako je paradigmatski racionalan, znanstven itd. pruža. Također nije motiviran onime što religiozni ljudi stvarno misle. Ne samo da se nije potrudio saznati što stvarno misle, nego često troši puno energije kako bi racionalizirao svoje odbijanje da otkrije što misle. (Sjetite se primjerice P.Z. Myersovog besramno samoreferencirajućeg trika s "Dvorjaninovom obranom".) Ono što ga motivira je samopravedničko uživanje u svom vjerovanju u vlastitu intelektualnu i moralnu superiornost nad "religioznim" ljudima. Njegov "racionalizam" se sastoji, ne od toga što je stvarno racionalan, nego što stalno spominje racionalnost i što stalno ocrnjuje one koji nisu, barem u njegovoj mašti, racionalni kao što uživa vjerovati da on sam je."
Iako se ovdje govori o
konkretnim ljudima i odnosu prema teizmu, opis je dovoljno točan i
za općenitu situaciju onih koji se stalno vole hvaliti vlastitom
"racionalnošću", "znanstvenošću" itd o kojoj
god temi govorili i koliko god zapravo bili neupućeni. (Ako se
prisjetite nekih medijskih istupa domaćih "skeptika" o
vjeri, izrečeno je potpuno primjenjivo i na njih.)
Već sam objavio više
postova o tome; Zašto (ne) raspravljati sa Novim Ateistom..., Znanost, aritmetika i metafizika, Je li religija iracionalna?, Katekizam za Nove Ateiste, Što dugujemo Novim Ateistima? [1/3], kategorije novi ateizam, klasični teizam itd.
U pravilu kada neki
"skeptik" govori o religiji onda će je suprotstaviti
znanosti; čak se i ovdje spominje "sotonizacija znanosti".
Ali tko odbacuje znanost? Ne znam baš puno teista koji se protive
znanosti? Inače, ono što promoviraju "skeptici" nije
znanost, nego scijentizam (i srodne filozofije). Dakle to nije teza
koja pripada znanosti nego je teza o znanosti, pod-disciplina
epistemologije. Prekoračuju čisto znanstvene interpretacije. (O
scijentizmu sam već pisao ovdje, npr. Definicija Scijentizma.)
***
Forumaš kojem se nisu
svidjela iracionalna razmišljanja (britanskih) "Skeptika u
Pubu" u neprenesenom dijelu komentara žali se na određeni tip
ljudi koji je privučen takvim okupljanjima. Ja sam također na umu
imao jedan tip ljudi kojeg privlače takve stvari; radi se o onim
"obožavateljima znanosti" koji zapravo ne znaju ništa o
znanosti, ali oni nju obožavaju. (Možda zato jer misle da su
zbog toga pametni, ili jednostavno zato jer pogrešno misle da
potvrđuje njihove ideološke predanosti.)
Sigurno dobar dio njih
prati popularnu kulturu pa ću objasniti u terminima serije koja im
je sigurno draga - ipak su oni čuli za eksperiment s dvije
pukotine, i shvaćaju zebra/doplerov kostim. Radi se o ljudima
koji si umišljaju da su Sheldon, a zapravo su Penny. (Kad smo već
kod te serije, možda bi obožavatelji mogli primijetiti da primjer
teista nije samo Sheldonova majka nego i Kripke - ne mislim na lik,
nego na čovjeka u čiju čast je lik nazvan. I ako se pitate o čemu pričam, bez brige, niste ništa propustili.)
Gornji opis naravno ne
vrijedi za sve "skeptike". Mnogi od njih nedvojbeno imaju
iza sebe dojmljivih znanstvenih rezultata i puno toga za reći što
bi vrijedilo poslušati – posebno kada govore o području svoje
stručnosti.
Usredotočio sam se na
negativnije stvari, ali svakako ima pozitivnih. Pohvalno je, i
potrebno, upozoravanje "skeptika" na opasnosti
"alternativnih" metoda liječenja i neutemeljenost
različitih teorija s kojima se svakodnevno možete susresti. Ljudi
često to doživljavaju samo kao zabavu; pročitate tekst o
urinoterapiji i odmah ga zatvorite te se upitate zašto ste ga uopće
otvarali, čudite se sami sebi što ste očekivali pronaći u njemu.
Možete se čak nasmijati na pomisao nekoga tko čita članak u nadi
da će pronaći lijek za bolove u mišićima nakon dugih šetnji, ili
kratke vrtoglavice nakon naglog ustajanja.
Nažalost, te članke
čitaju ljudi koji su stvarno i ozbiljno bolesni, čitaju ih ljudi
koji poznaju nekoga tko je stvarno i ozbiljno bolestan. Nekima od tih
ljudi medicina više nije niti u stanju pomoći, ili barem značajno
olakšati situaciju. Neinformirani ljudi u očaju troše svoje
dragocjeno vrijeme i sredstva na "terapije" i "stručnjake"
koje ne donose ništa dobro. U živote bolesnih ljudi, i njihove
obitelji, unosi se konfuziju i nemir, dodatan stres u već neugodnoj
situaciju.
Uz sveprisutnost
"alternativnih metoda" kako objasniti nekome da se ne bi
trebao upuštati u to? Što ćete reći osobi koja pati od ozbiljne
bolesti kojoj "klasična" medicina ne može pomoći? Na
koji način joj bezbolno objasniti da se radi o zabludama i
prevarama? Što ćete reći nekome tko je izgubio voljenu osobu i u
stalnom je nemiru jer se pita što je još mogao učiniti? Odveo ju
je najboljim doktorima, priuštio najbolje liječenje, ali nije bio
dovoljno. Stalno je izložen promoviranju nevjerojatnih gluposti,
koje on ne prepoznaje kao takve, i pita se je li trebao inzistirati
na takvoj terapiji (koja navodno nudi ozdravljenje).
To su samo neka od
pitanja koja pokazuju koliko je bitno javnosti objasniti o čemu se
radi.
---
Možete se požaliti da
prosuđujem samo na temelju jednog članka koji je oblikovan
autorovim dojmovima. (Vjerojatno je neke stvari neprecizno prenio;
npr. sumnjam da stvarno smatraju kako su klimatske promjene rezultat
"jedino" djelovanja čovjeka.)
Zapravo ovaj članak nije
bitno utjecao na moju percepciju "skeptika", ponudio mi je
samo povod za post i par primjera konkretnog razmišljanja. (U
članku nije spomenuto nekoliko nezaobilaznih imena pokreta.)
Moje neslaganje sa
"skepticima" obuhvaća više područja jer iako oni
općenito tvrde da promoviraju znanost, u stvarnosti ne promoviraju
znanost nego različite kontroverzne političke i filozofske
ideologije pod krinkom znanosti. Nažalost, mnogi od njih nisu u
stanju razlikovati te pojmove. (Ili primijetiti primjerice da su
takve stvari nespojive sa scijentizmom. "Skeptici"
su često "skeptični" prema krivim stvarima, i lakovjerni
prema krivim stvarima; njihove predanosti su ideološki vođene i
ništa manje dogmatske od onih koje misle da napadaju.)
Navodim to samo kako bih
ukazao da se radi o široj temi o kojoj u ovome postu nisam pisao.
Nisam ulazio u to što je pogrešno s njihovim stavom prema teizmu,
zagovaranju scijentizma (i konstruktivizma), političkim teorijama
itd. Iako na umu imam i konkretne stavove konkretnih ljudi, sve
napisano odnosi se na jedan svjetonazor koji je sveprisutan u
modernoj kulturi (i bez "skeptika" post bi bio sličan).
Postoji istodobno (I)
spremnost reagiranja "u ime znanosti" protiv ideja koja se
mogu (makar pogrešno) povezati s tradicionalnim i konzervativnim
vrijednostima (posebno kršćanskim); i (II) nespremnost da se išta
kaže protiv pseudoznanstvenih ideja koje se povezuju s naprednjačkim
pravovjerjem.
Unatoč svojatanju
racionalnosti, znanosti i kritičkog mišljenja, "skeptici"
promoviraju "razvoj i prosperitet" pojedinca i
društva koji nije obranjiv na tim temeljima – a u mnogočemu se
čini protivan tome.
Nažalost, često se
dogodi da u usporedbi sa skepticizmom "skeptika", čak i
kiropraktika i chemtrailsi izgledaju empirijski utvrđeni i
znanstveni.
Dakle, o skepticima
skeptično.