Počinjemo sa provizornim razlikovanjem
misli, riječi i djela. Pretpostavit ću da je većina djela (i neke
riječi) opravdano moralno ocjenjivo, opravdano ocjenjivo kao moralno
ispravna ili moralno pogrešna. Pitanje kojim se želim pozabaviti
je; Jesu li puke misli (misli koje ne prerastaju u riječi ili djela,
iako posjeduju potencijal za to) opravdano moralno procjenjive? U
komentaru sam [Vallicella] napisao:
S obzirom na Mt 5.27-28,
[Čuli ste da je rečeno: Ne čini preljuba! A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu."]
čovjek koji se bavi mišlju o odnosu sa drugom ženom je požudan na moralno prigovorljiv način iako ne djeluje po svojoj želji.
Ponudit ću četiri argumenta za svoju
tezu kako su neke misli moralno prigovorljive.
1. Prvi
je argument potencijalnosti misli da se pretvore u riječi i djela.
Iako ubilačka (preljubnička itd.) misao netreba dovesti do
ubilačkog (preljubničkog itd.) djela, razmišljanje o takvim
mislima povećava vjerojatnost da će mislitelj te misli postati
agent odgovarajućeg djela. Pretpostavljam arguendo da ove
misli ne povređuju nikoga drugog osim osobe koja ih ima. Ipak, ako
je djelo moralno pogrešno, i verbalna prijetnja djela je moralno
pogrešna, onda je teško shvatiti zašto ne bi vježbanje i mentalnu
razradu djela (u mislima) također smatrali moralno pogrešnom s
obzirom da takvo vježbanje i razrada povećavaju vjerojatnost djelovanja.
Ukoliko smatrate da ubilačke misli,
ako su puke misli, nisu moralno prijekorne nego moralno neutralne s
obzirom da ostaju unutar uma mislitelja, onda po paritetu rasuđivanja
također trebate smatrati da dobre misli, ako su puke misli, neovisno
koliko dugotrajne i razvijene, ne bi trebali smatrati moralno
pohvalnim nego moralno neutralnim s obzirom da i one ostaju u umu
svog mislitelja. Ali to je moralno kontraintuitivno. Obično smatramo
kako su ljubazne osobe, čak i kada ne pričaju ili ne djeluju po toj
ljubaznosti, moralno vrijedne i dostojne pohvale, samo zato što su
sklone pričati i djelovati na ljubazne načine. Stoga, moramo
smatrati i ono što zovemo zlim mislima, zlima neovisno
o tome rezultiraju li zlim riječima.
Također postoji i spomenuto pitanje
svakodnevnog govora. Neke misli zovemo zlima. Tako primjenjujemo "zlo"
ne samo na čin ubijanja djeteta iz zabave nego i na puku misao
ubijanja djeteta zbog zabave. Radi li se samo o dvosmislenosti kao u
slučaju čudnog "luka" (povrće ili primitivno oružje)?
Očito ne. Iako samo misao nije zla kao djelo, misao je zla jer njeno
upošljavanje podiže vjerojatnost djela.
Ukratko, misli su sjeme riječi i
djela. Ukoliko su riječi i djela opravdano moralno ocjenjive, onda
su i misli iz kojih izrastaju. [...]
2. Moj dopisnik i ja se
slažemo da su i ubojstvo i verbalna prijetnja ubojstvom moralno
prigovorljivi. Također se slažemo da da je ubijanje nekog moralno
gore od verbalne prijetnje da ćete ga ubiti. Razlog zašto smatramo
da je verbalna prijetnja ubojstvom moralno pogrešna iako ne uzrokuje
stvarnu fizikalnu štetu osobi kojoj se prijeti, je vjerojatno
u tome što takvo razmišljanje uzrokuju mentalnu štetu. Ali
prijetnja ne bi uzrokovala mentalnu štetu ako bi je shvatili
ispraznim govorom odnosno ako ne vjerujemo da će je netko ostvariti.
Dakle ono zbog čega je prijetnja štetna i time moralno
prigovorljiva je potencijalnost da je ostvarite. Slična
potencijalnost postoji i u ubilačkoj misli. Dakle ako netko može
vidjeti kako je verbalna prijetnja ubojstva moralno pogrešna, onda
bi trebalo vidjeti kako je i sama namjera moralno pogrešna.
3. Dispozicija
može postojati bez da se očituje, zapravo da se nikada ne
očituje. Dakle agent može biti razdražljiv čak i ako ne pokazuje
ljutnju. Dispozicija poput razdražljivosti može biti očitovana na
tri različita načina: fizičkim djelom, govorom, zlim mislima. Ako
je naša opravdana moralna praksa procjenjivati dispozicije – a ja
mislim da je – i ako su dispozicije izvor tri različita tipa
očitovanja, i time fundamentalnije od sva tri oblika
manifestacije, onda a fortiori su neke puke misli su opravdano
moralno ocjenjive.
Navedena tri argumenta su povezana (ali
suptilno različita). Evo jednog koji se malo više razlikuje;
Moj čitatelj kaže, "Ne vidim
temelja za tvrdnju da je puko razmišljanje moralno prigovorljivo
ukoliko nema učinka na druge." Ali postoji mogućnost da
poticanje određenih misli koje nazivamo zlima šteti onom tko ih
zamišlja. To nam daje četvrti argument. Možemo ga skicirati ovako;
Čovjek imao dužnost prema sebi kao što je Kant odlučno tvrdio.
Jedna takva dužnost je dužnost da ne zagađuje svoj vlastiti um sa
negativnim mislima, analogno tome kako imate dužnost da ne zagađuje
svoje tijelo sa drogama, alkoholom i lošom hranom. Čovjek koji
zagađuje svoj um sa ubilačkim, razvratnim, razbojničkim i drugim
mislima krši dužnost koju ima prema sebi. Kršiti bilo koju dužnost
znači činiti nešto moralno nedopustivo. Stoga je poticanje
ubilačkih, razvratnih, i drugih misli moralno nedopustivo, a time i
moralno prigovorljivo.
Izvorni post: Can Mere Thoughts Be Morally Wrong? (Vallicella) I još jedan post kao nastavak; Thoughts as Objects of Moral Evaluation: Refining the Thesis.
PS
Ne znam koliko su uvjerile pojedine
točke, ali evo što veli Ray Kurzweil (You Are What You Think - 2:50+).