Filozof Vallicella komentirao je minimalističku verziju Pascalove oklade te napisao kako nema što izgubiti. Odgovarajući na pitanje jednog čitatelja oko te izjave, odlučio je sažeti što ga to potiče da prihvati religiozno vjerovanje;
1. Mnogostruki promašaji
Naturalizma.
Četiri pitanja traže odgovor; Prvo je
zašto uopće išta (ili barem išta kontingentno)
postoji. Radi se shvatljivom pitanju, ali ne postoji dobar
naturalistički odgovor. Drugo pitanje je kako je život nastao iz
nežive materije. Život mora nastati prije nego što se prirodna
selekcija može pobrinuti za nasumične mutacije. Treće je kako se
pojavila svijest u nekim živim organizmima, a četvrto je kako su
nastali samosvijest, savjest, razum i svi vezani fenomeni. Postoji
puno, puno pitanja, ali je općeprihvaćeno da naturalizam nije uspio
dati adekvatne odgovore na njih. Naturalisti daju neke odgovore, ali
nisu dobri. (Za pojedinosti, vidi kategoriju Naturalism.)
Također je potrebno shvatiti da
ukoliko je naturalizam kakvog trenutno poznajemo pogrešan, iz toga
ne slijedi da je neki oblik teizma ispravan. Ne slijedi niti da ne
postoji oblik naturalizma koji bi bio istinit. Moguće je da postoji
oblik naturalizma koji još nije otkriven, ali koji bi mogao
odgovoriti na spomenuta pitanja. Ako sam dobro shvatio cilj Nagelove
knjige Mind and Cosmos, upravo je to pokušavao napraviti.
Pokušava pronaći put između naturalizma u trenutnom obliku i
teizma. Želi shvatiti um kao nešto što je na neki način
esencijalno u tkivu prirode, a ne, kao što slijedi iz evolucijskog
naturalizma, slučajan nusproizvod čisto fizikalnih procesa.
Također je bitno primijetiti da nisu
svi kritičari suvremenog evolucijskog naturalizma teisti. Kada bi
bili, onda bi netko mogao pomisliti da je njihova kritika ideološki
motivirana. Ali to nije slučaj. Nagel je i ateist i protivnik
suvremenog naturalizma. S obzirom da je Nagelov "srednji
put" tek pomak u smjeru mogućeg odredišta, a ne konkretna
alternativa, mislim da je razumno prihvatiti teizam s obzirom na
beznadnost naturalizma.
2. Mistična, religiozna i
paranormalna iskustva i intuicije
Pretpostavimo da netko (i) ima
religioznu dispoziciju i (ii) slaže se kako je teizam superioran
naturalizmu. To još uvijek možda nije dovoljno. Apstraktno
razmišljanje, čak i intelektualnim tipovima, nije zamjena za
iskustvo. Zapravo, sumnjam da bi itko ozbiljno prihvatio religiju (na
način koji bi doveo do konkretne razlike u načinu života) ukoliko
nema sensus divinitatis, ili osjećaj da svijest dolazi iz
sfere izvan čovjeka, ili nikada nije imao neko vjersko iskustvo.
[Vallicella opisuje neka svoja
iskustva.]
Bilo je to jasno iskustvo, ali samo
iskustvo. Obična pogreška u mozgu velite? Slučajna neuronska
reakcija? Mogli bi biti, ali onda mogu i naša obična zemaljska
iskustva također biti obične pogreške u mozgu – samo
koherentnije i dugotrajnije.
Postoje oni koji jednostavno odbacuju
takva iskustva. Čudno ponašanje, nimalo empirijski, i dogmatski
racionalističko.
To je dio dokaza koje pridodajem drugim
iskustvenim dokazima poput dubokog osjećaj površnosti običnih
ljudskih odnosa, i relativne nestvarnosti i nevažnosti promjenjivog
svijeta. Bez takvih iskustava Platon, Augustin, Pascal i Simone Weil
ne bi mogli napisati ono što su napisali.
3. Argumenti za Teizam
Zatim postoji nekoliko desetaka
argumenata za teizam koji svi zajedno stvaraju jak kumulativan dokaz
za istinitost teizma, posebno u tandemu sa opovrgavanjem ateističkih
argumenata. [npr. Twenty Arguments For The Existence Of God, P. Kreeft, ili Two dozen (or so) Theistic Arguments, A. Plantinga]
Zaključak
Razmislite o svemu navedenom;
mnogostruki nedostaci i očite apsurdnosti naturalističkog /
materijalističkog / redukcionističkog Weltanschauunga, različita
mistična i religiozna iskustva, nastanak svijesti, svjedočanstva
ljepote, reda i smislenosti, i ostatak intuicija i osjetila;
opovrgavanje ateizma i argumenti za teizam – uzmite sve to zajedno
u obzir, i imate dovoljno snažnu argumentaciju koja može uvjeriti u
(svakodnevnu) vjeru.
Izvorna verzija Religious Belief and What Inclines Me to It.
PS
Ima nekih detalja sa kojima se ne
slažem potpuno pa ću ponudit kraću verziju; Vjerujem jer je to
najbolja teorija o svijetu, i najbolja teorija o tome kako bi se
trebali ponašati. Ili još kraće; jer je Istina.