Bez pomoći predrasuda i običaja, ne bih mogao pronaći put kroz sobu; niti bih znao kako da se ponašam u bilo kojoj situaciji.
William Hazlitt
Theodore
Dalrymple započinje svoju knjigu In Praise of Prejudice: The
Necessity of Preconceived Ideas pitanjem. "Ovih dana postoji
velika predrasuda prema predrasudama: i upravo tako bi trebalo i
biti, zar ne?... Iz toga [definicije predrasude] slijedi da bi nam
cilj trebao biti živjeti bez predrasuda?"
Tipičnu
predrasude vežemo uz rase i čini se potpuno neprihvatljivo imati
ikakve predrasude. No, unatoč svim problemima koje određene
predrasude imaju, znači li to da trebamo odbaciti sve predrasude i
hoće li to rezultirati rješavanjem svih problema? Trebamo li onda
ukloniti i sve navike (koje su tek bihevioralni oblik predrasuda)?
Ljudi koji su sa obiteljima kroz povijest zajedno objedovali možda
i nisu bili u stanju pružati opravdanje za takvo ponašanje ili
odgovoriti na argumente protiv, no znači li to da takvo ponašanje
nije imalo nikakvu vrijednost za uključene osobe? Znači li to da je
danas potrebno imati upravo suprotan stav, imati predrasude prema
ponašanju koje se nekoć održavalo predrasudama? Ima li poslodavac
pravo djelovati prema svojim predrasudama i pitati zaposlenika o
kriminalnoj prošlosti? Hoće li se djevojka othrvati svojim
predrasudama prema udvaračima koji su bili zatvarani zbog pljačke,
nasilja u vezi ili ubojstva?
Kao što TD
opisuje; "Nitko ne želi priznati kako ima ikakvih predrasuda o
ičemu. Priznati predrasudu znači proglasiti se zatucanim, vrstom
osobe koja ne može, ili još gore ne želi, ispitati svoja unaprijed
stvorena mišljenja, zbog toga ima sućuti samo za neke, farizejski
osuđuje, ksenofobičnog je ponašanja, rigidno se drži svojih
principa i uvjeren je u ispravnost svojih stavova. Osoba bez
predrasuda je suprotnost tome. Sve svoje pretpostavke (i druge misli)
stalno preispituje; suosjeća sa mnogima; dvoumi se i blago
prosuđuje; građanin je svijeta, a ne nekog njegovo određenog
dijela; razumjeti će, a ne osuditi; i unatoč samozadovoljstvu koje
je prirodna posljedica njegove vrline, svjestan je svojih
ograničenja.
Osoba bez
predrasuda, ili još točnije, onaj tko se takvim proglasi, je osoba
koja je prestravljena pomisli da ga netko smatra zatucanim, da kod
njega prepoznaju slabost uma, nedostatak individualnost i mentalne
snage, da on ne može misliti za sebe. Svaki pristojan čovjek je
dakle Descartes za svaku temu i svako pitanje sa kojim se susretne."
U nastavku ulomak iz spomenute knjige;
Uporabe
metafizičkog skepticizma
"Možemo
se pitati zašto je danas toliko puno Descartesa u svijetu kada je u
17. stoljeću postojao samo jedan. Ne zaboravimo kako je Descartes,
koji je tražio uvjerljiv prvi filozofski princip, bio genij:
matematičar, fizičar i filozof koji je pisao u prozi takvom
jasnoćom da je i dalje standard po kojemu sudimo, ili bi trebali
suditi, radove francuskih intelektualaca. Jesmo li onda uzgojili rasu
filozofskih divova, sa strašću da ispituju metafiziku ljudske
egzistencije? Nadam se da me neće proglasiti narodnim neprijateljem
kada izrazim svoju sumnju u to.
Popularnost
kartezijanske metode nije posljedica želje da uklonimo metafizičku
sumnju, i pronađemo sigurnost, nego upravo suprotno: sumnjati u sve,
i samim time povećati opseg osobnih sloboda, unaprijed uništiti
svaki filozofski temelj za ograničenje naših vlastitih apetita.
Radikalni skeptik, barem danas, nije u potrazi za istinom, nego za
slobodom – najvećom zamislivom slobodom koja bi omogućavala
zadovoljavanje svih njegovih hirove. U području moralnog
razmišljanje se ponaša kao i čovjek (koji se odbija oženiti) u
području veza: nije voljan zatvoriti si ikakve opcije tako što bi
si nametnuo neka ograničenja, čak i ona koja se smatraju čisto
simboličkima. Jednom sam imao pacijenticu koja je pokušala izvršiti
samoubojstvo jer ju je njezin dugogodišnji ljubavnik odbijao
zaprositi. Pitao sam ga razlog zašto je odbijao, odgovorio je kako
je brak tek komad papira i ništa ne znači. "Ako je samo komad
papira i ništa ne znači, "pitao sam ga, "zašto ga ne
želiš potpisati? Prema tebi, to ne bi ništa promijenilo, a njoj bi
pružalo veliko zadovoljstvo." Odjednom, postavši čovjek
najdubljih uvjerenja, odgovorio je kako ne želi živjeti u takvoj
šaradi. Gotovo da sam mogao čuti argument koji ga je uvjerio kako
je u pravu: kako su prava ljubav i pravo predanje stvar srca, nije im
potrebna potvrda crkve ili države.
Skepticizam
radikalnih skeptika koji istražuju svako pitanje, barem pitanja koja
se tiču ponašanja, razlikuje se ovisno o temi kojom
se bave. Malo ih je toliko skeptičnih da sumnjaju kako će sunce
sutra izaći (iako će imati problema pri pružanju dokaza za
heliocentričnu - ili bilo koju drugu - teoriju sunčevog sustava). Takvi skeptici vjeruju da će se svijetlo upaliti kada pritisnu
prekidač, iako nemaju dobro razumijevanje rada struje. Međutim,
obuzme ih bijesan i nezasitan duh istraživanja u trenutku kada
shvate da su njihovi interesi u pitanju – odnosno sloboda, ili
odobrenje, da se ponašaju prema svojih hirovima. Tada su odjednom
oboružani svom filozofijom, koju koriste za potkopavanje moralnog
autoriteta običaja, zakona i stoljetne mudrosti."
Više
o knjizi možete pročitati u recenziji The Cult of Non-Judgmentalism.
Opisana
razmišljanja su danas široko raširena tako da stalno možemo
slušati slične stavove. Najbrži put da vidite problem sa onima
koji pozivaju na preispitivanje svega je vjerojatno taj da ih
jednostavno poslušati i preispitate točnost njihove filozofije.
Ipak, unatoč tome što mislim da tradicionalne norme nisu tek
predrasuda nego ih je moguće opravdati (za razliku od progresivnih),
mnogi će inzistirati da im se demonstrira zašto bi odabrao upravo
određeno ponašanje kad on ne vidi loše posljedice, ili ih vidi,
ali su zanemarive s obzirom na njegovu dobit – vrlo često užitak
različite vrste. (Zanimljivo je da se samo tradicionalne norme
proglašavaju predrasudama, a progresivne se automatski smatraju
opravdanima i preispitanima.)
Puno ljudi odbacuje inzistiranje na moralnom
čovjeku kao nekome sa idealnim karakternim osobinama tako da
uvjeravanje takve vrste za njih ne bi niti imalo smisla. Danas
se često neko ponašanje prosuđuje samo prema posljedicama koje se
često čine toliko udaljenima da se nema niti smisla zamarati sa
njima što znači da ne postoji niti ništa problematično sa takvim
ponašanjem. U nastavku je ulomak iz Scrutonovog eseja Why I Became a Conservative koji bi možda mogao potaknuti neke ljude na
razmišljanje;
"Drugi Burkeov
argument koji me impresionirao je bila suptilna obrana tradicije,
predrasuda i običaja od prosvijećenih planova reformatora. Ova
obrana se poklapala sa mojim istraživanjem estetike. Još dok sam
bio školarac susreo sam se sa razrađenom obranom umjetničke i
književne tradicije od strane Eliota i F.R. Leavisa. Na mene je
uvelike utjecao Eliotov esej Tradition and the Individual Talent,
u kojem je tradicija predstavljena kao stvar koja se stalno razvija,
ali je ipak kontinuirana, utvrđuje se svakim dodatkom, prilagođava
prošlost sadašnjosti i sadašnjost prošlosti. Takva koncepcija
koja je objašnjavala smisao Eliotove vrste modernizma (modernizma
koji je suprotnost onoga koji je prevladao u arhitekturi), također
je uključivala i proučavanje prošlosti; pretvorila je moju
vlastitu ljubav prema klasici u umjetnosti, književnosti, i glazbi u
vrijedan dio moje psihe kao suvremenog ljudskog bića.
Burkeova obrana
tradicije kao da je prenijela taj isti koncept u svijet politike,
opisala poštivanje običaja, ustanova i postojećih društvenih
načina, kao političku vrlinu, a ne znak samodopadnosti kako su to
većinom vjerovali moju suvremenici. Burkeova provokativna obrana
"predrasuda" - pod time je mislio na skup vjerovanja i
ideja koje nastaju instiktivno u društvenim bićima, i koje
odražavaju osnovno iskustvo društvenog života - bila je
objelodanjenje nečeg što sam do tada potpuno previdio. Burke me
uspio uvjeriti kako naša najnužnija uvjerenja mogu biti i
neopravdana (i u nemogućnosti da ih opravdamo) iz naše vlastite
perspektive te će pokušaj da ih opravdamo dovesti samo do njihovog
gubitka. Zamijenivši ih sa apstraktnim racionalnim sustavima
filozofa, možemo misliti kako smo racionalniji i bolje opremljeni za
život u suvremenom svijetu, ali činjenica je da smo manje
opremljeni, i naša nova uvjerenja su puno slabije opravdana, upravo
iz razloga što su opravdana od strane nas samih. Pravo opravdanje za
predrasudu je ono koje je opravdava kao predrasudu, a ne kao
racionalni zaključak argumenta. Drugim riječima, takvo opravdanje
se ne može izvesti iz naše vlastiti perspektive nego samo izvan
nje, primjerice kao što antropolog može opravdati običaje i
rituale nekog nepoznatog plemena.
Primjer će
ilustrirati što želim reći: predrasude vezane uz seksualne odnose.
One variraju od društva do društva; ali sve donedavno imale su
zajedničku značajku, a to je da su ljudi razlikovali dolično od
nedoličnog ponašanja, zgražali su se na eksplicitno seksualno
pokazivanje, zahtijevali pristojnost (eng. modesty) kod žena
i kavalirstvo kod muškaraca u pregovorima koji prethodne seksualnom
zajedništvu. Postoji vrlo dobri antropološki razlozi za to, u vidu
dugotrajne stabilnosti seksualnih veza i predanosti koja je potrebna
ukoliko želimo djecu odgajati u društvo. Ali to nisu razlozi koji
motiviraju tradicionalno ponašanje žena i muškaraca. Takvo
ponašanje je vođeno dubokom i nepokretnom predrasudom, u kojoj su
uvredljivost, sram i čast krajnji temelji. Seksualnom osloboditelju
nije problem pokazati kako su ti motivi iracionalni u smislu da nisu
utemeljeni na razumnom opravdanju koje je dostupno osobi čiji su to
motivi. On može predložiti seksualno oslobođenje kao racionalnu
alternativu, kodeks ponašanja koji je racionalan za osobu koja
odlučuje jer se kompletan kodeks temelji na transparentno razumnom
cilju odnosno seksualnom užitku.
Zamjena razuma za
predrasudu se doista dogodila, a rezultat je upravo onakav kakvog bi
Burke očekivao. Ne samo kolaps povjerenja među spolovima, nego i
problemi u reproduktivnom procesu – nedostatak i oslabljena obaveza
roditelja, ne samo jednog prema drugome, nego i prema svojim
potomcima. U isto vrijeme, osjećaji pojedinca koji su bili
poduprijeti i ispunjeni tradicionalnim predrasudama su ostali
izloženi i nezaštićeni skeletnom strukturom racionalnosti. Zbog
toga je došlo do vanrednog stanja u Americi gdje su sudske tužbe
zamijenili običnu ljubaznost, post-snošajne optužbe "silovanja
na spoju" zamijenile su pred-snošajnu čednost, a pokušaji
neprivlačnih muškaraca se rutinski kažnjavaju kao "seksualno
uznemiravanje". To je primjer što se događa kada uklonimo
predrasudu u ime razuma, bez ikakvog obaziranja na stvarnu društvenu
funkciju koju jedino predrasude mogu ispuniti. Moje uviđanja istine
u Burkeovoj, inače donekle paradoksalnoj, obrani predrasuda je
djelomično potaknuto upravo razmišljanjem katastrofe seksualnog
oslobođenja."
PS
Iako sam za uvod odabrao Hazlittov citat, nisam
onaj napoznatiji; "Predrasuda je dijete neznanja", ili još
jedan: "Ipak, ne postoji tako snažna predrasuda kao ona koja
proizlazi iz navodnog oslobođenja od svih predrasuda", ili
"Nijedan mudar čovjek ne može prezirati predrasude drugih; čak
bi trebao imati određeno strahopoštovanje prema svojima, kao da se
radi o starim roditeljima. Na kraju bi se mogle dokazati mudrijima
nego što je on."