U nastavku prenosim deset principa konzervatizma koje je sažeo Russell Kirk, politički teoretičar poznat po svojem utjecaju na konzervatizam. Principi se odnose na američki konzervatizam, ali su napisani dovoljno općeniti tako da se mogu primijeniti i na druga društva. Svi navedeni principi su bitni i vrijedni čitanja tako da ih nisam posebno uređivao s namjerom isticanja nekog dijela. Izvornu verziju možete pročitati ovdje, ili sažetak (kao sliku) ovdje.
S obzirom da nije niti religija niti
ideologija, skup razmišljanja pod nazivom konzervatizam nema
nikakvih svetih zapisa ili Das Kapital koji bi mu davao
dogmate. Ono što konzervativci vjeruju možemo odrediti, u mjeri u
kojoj je to moguće, iz zapisa vodećih konzervativnih autora kroz
posljednja dva stoljeća. Nakon par uvodnih napomena o ovoj temi,
navest ću deset takvih konzervativnih načela.
Možda bi bilo bolje, većinu vremena,
koristiti riječ "konzervativno" kao pridjev jer ne postoji
Model Konzervativca, a konzervatizam je negacija ideologije: radi se
o stanju uma, tipu karaktera, načinu gledanja na civilni društveni
poredak.
Stav koji nazivamo konzervatizmom
podupire skup sentimenata, a ne sustav ideoloških dogmi. Gotovo je
točno da bi konzervativca mogli definirati kao osobu koja o sebi
misli kao takvom. Konzervativni pokret ili skup razmišljanja se može
prilagoditi velikoj raznolikosti stavova o mnogim temama, ne postoji
konzervativno vjerovanje.
U suštini, konzervativna osoba je
jednostavno ona koja smatra da su trajne stvari ugodnije od Kaosa
i Stare Noći. (A ipak konzervativci znaju – kao što je rekao
Burke - da je zdrava "promjena sredstvo našeg očuvanja.")
Narodna povijest kontinuiteta iskustva, prema konzervativcu, pruža
puno bolji vodič za politiku od apstraktnih nacrta kavanskih
filozofa. Naravno, postoji više u konzervativnom uvjerenju od ovog
općenitog stava.
Nije moguće sastaviti popis
konzervativnih uvjerenja; unatoč tome, nudim vas, sažeto, deset
općih principa; čini se sigurnim reći da bi većina konzervativaca
potpisala većinu ovih maksima. U različitim izdanjima svoje knjige
The Conservative Mind dao sam listu određenih kanona
konzervativne misli – lista se razlikuje ovisno o izdanju; u svojoj
antologiji The Portable Conservative Reader ponudio sam
varijaciju na temu. Sada vam predstavljam sažetak konzervativnih
pretpostavki koje se pomalo razlikuju od mojih kanona u tim dvjema
knjigama. Raznolikost konzervativnih stavova može sama za sebe biti
dokaz da konzervatizam nije fiksna ideologija. Koje principe će
naglašavati konzervativci u određenom trenutku ovisi o okolnostima
i potrebama tog vremena. Slijedećih deset točaka odražava
konzervativce u Americi;
***
> Prvo, konzervativci vjeruju da
postoji trajan moralni poredak. Taj poredak je stvoren za
čovjeka, a čovjek je stvoren za njega: ljudska priroda je stalna, a
moralne istine su trajne.
Poredak ovog svijeta označava
harmoniju. Postoje dva aspekta ili tipa poretka: unutarnji poredak
duše, i vanjski poredak države. Prije dvadeset i pet stoljeća
Platon je podučavao tu doktrinu, ali čak i obrazovani je danas
teško shvaćaju. Problem poretka je glavna briga konzervativaca još
od kad je konzervativno
postalo pojam u politici.
Dvadeseto stoljeće je doživjelo
odvratne posljedice kolapsa vjerovanja u moralni poredak. Kao i
zločini i katastrofe u Grčkoj u petom stoljeću prije Krista,
propast velikih nacija našeg stoljeća pokazuje nam provaliju u koju
upadaju društva koja zamijene mudri vlastiti interes, ili lukavu
socijalnu kontrolu, sa ugodnim alternativama starinskog moralnog
reda.
Liberalni intelektualci govore kako
konzervativac vjeruju da su sva društvena pitanja, pri srcu, pitanja
privatnog morala. Ispravno shvaćena, ova izjava je točna. Društvo
u kojem su muškarci i žene vođeni vjerovanjem u trajni moralni
poredak, snažnim osjećam za ispravno i pogrešno, osobnim
uvjerenjima o pravdi i časti, će biti dobro društvo – neovisno o
tome koje političke aparate koristi; dok će društvo u kojem su
muškarci i žene moralno izgubljeni, neupoznati sa normama, i vođeni
prvenstveno zadovoljavanjem apetita, biti loše društvo – neovisno
o tome koliko ljudi glasuje i neovisno o tome koliko liberalan može
biti njegov formalni ustav.
> Drugo, konzervativac se pridržava
običaja, konvencija i kontinuiteta. Stari običaji su ti koji
omogućuje ljudima da žive zajedno u miru; razarači običaja
uništavaju puno više nego što znaju ili namjeravaju. Kroz
konvencije – riječ koja se toliko zloupotrebljava u našem
vremenu – smo pronašli način izbjegavanja stalnih sporova oko
prava i dužnosti: zakon je u svojoj osnovi skup konvencija.
Kontinuitet je sredstvo povezivanja generacija; bitan je podjednako i
za društvo kao i za pojedinca; bez njega, život je besmislen. Kada
uspješni revolucionari izbrišu stare običaje, ismiju stare
konvencije, i prekinu kontinuitet društvenih institucija – odmah
otkriju nužnost uspostavljanja novih običaja, konvencija i
kontinuiteta; ali taj proces je bolan i spor; a novi društveni
poredak koji u konačnici nastane može biti značajno inferiorniji
starome poretku kojeg radikali ruše u svojem žaru za Zemaljskim
Rajem.
Konzervativci su pobornici običaja,
konvencija i kontinuiteta zato što preferiraju vraga kojeg poznaju
rađe nego vraga kojeg ne poznaju. Konzervativci vjeruju kako su
poredak, pravičnost i sloboda proizvod dugotrajnog socijalnog
iskustva, rezultat stoljeća pokušaja, razmišljanja i
požrtvovnosti. Stoga je društveno tijelo vrsta duhovnog
surađivanja, usporedivo sa crkvom; možemo ga čak nazivati i
zajednica duša. Ljudsko društvo nije stroj, kojeg treba tretirati
mehanički. Kontinuitet, krvotok, društva se ne smije prekidati.
Burkeov podsjetnik na potrebu razborite promjene je nešto čega su
konzervativci svjesni. Ali potrebna promjena mora biti postepena i
diskriminativna, nikada ne mijenjati odjednom stare interese.
> Treće, konzervativci vjeruju u ono
što možemo nazvati principom propisivanja. Konzervativac osjeća
da su moderni ljudi patuljci na ramenima divova, mogu vidjeti dalje
od svojih predaka samo zbog velikog stasa onih koji su tu bili prije
nas. Zbog toga konzervativci vrlo često naglašavaju važnost
propisivanja – odnosno, stvari koje su utvrđene davnom uporabom,
kako čovjek ne bi olako prihvatio suprotno. Postoje prava čije je
glavno odobrenje njihova starost – uključujući prava na
vlasništvo. Slično tome, naš moral je velikim djelom propisan.
Konzervativci tvrde da je mala vjerojatnost kako ćemo, mi moderni,
doći do nekih bitnih otkrića u moralu ili politici. Opasno je
određivati svako prolazni pitanje na temelju privatnih prosudbi i i
privatne racionalnosti. Pojedinac je budalast, ali vrsta je mudra,
proglasio je Burke. U politici činimo dobro pridržavajući se
propisa, pa čak i predrasuda, jer je veliko misteriozno društvo
ljudske vrste steklo propisanu mudrost puno veću od bilo koje
beznačajne privatne racionalnosti čovjeka.
> Četvrto, konzervativci se vode
svojim principom razboritosti. Burke se slaže sa Platonom kako
je kod državnika, razboritost glavna među vrlinama. Svaka javna
mjera se mora prosuditi prema svojim dugoročnim posljedicama, ne
prema privremenoj koristi ili popularnosti. Liberali i radikali su,
kažu konzervativci, nerazboriti jer jure prema svojim ciljevima bez
da se osvrću na rizike od novih zlouporaba gorih od onih zla koje
pokušavaju riješiti. Kao što je rekao John Randolph, Providnost se
sporo kreće, ali vrag je uvijek u žurbi. S obzirom da je ljudsko
društvo kompleksno, rješenja ne mogu biti jednostavna ukoliko će
biti djelotvorna. Konzervativac izjavljuje da on djeluje samo nakon
dovoljno promišljanja, nakon što odvaže posljedice. Iznenadne i
oštre reforme su opasne kao i iznenadne i oštre kirurške
operacije.
> Peto, konzervativci paze na princip
varijeteta. Konzervativci osjećaju privlačnost prema
plodonosnosti davno uspostavljenih društvenih institucija i načina
života, za razliku od sužavanja uniformnosti i otupljenosti
egalitarizma radikalnih sustava. Za očuvanje zdrave raznolikosti u
bilo kojoj civilizaciji, potrebno je preživljavanje poretka i grupa,
razlika u materijalnim uvjetima, i mnogih drugih vrsti nejednakosti.
Jedini stvarni oblik jednakosti je jednakost pred Posljednjim Sudom i
jednakost pred pravednim (zakonskim) sudom; svi drugi pokušaji
izjednačavanja moraju dovesti do, u najboljem slučaju, društvene
stagnacije. Društvo zahtijeva pošteno i sposobno vodstvo; a ako se
prirodne i institucionalne razlike unište, neki trenutni tiranin ili
bijedni oligarsi će stvoriti novi oblik nejednakosti.
> Šesto, konzervativce odgaja njihov
princip neusavršljivosti. Konzervativci znaju da ljudska priroda
pati nepopravljivo od određenih ozbiljnih grešaka. S obzirom da je
čovjek nesavršen, ne možete stvoriti savršeni društveni poredak.
Zbog ljudske nemirnosti, čovječanstvo bi se pobunilo pod bilo kojom
utopijanskom dominacijom, i došlo bi do još jednog nasilnog
iskazivanja nezadovoljstva – ili nestanka od dosade. Tražiti
utopiju znači završiti u katastrofi, upozorava konzervativac; nismo
stvoreni za savršene stvari. Ono što razumno možemo očekivati je
podnošljivo uređeno, pravično, slobodno društvo, u kojem će neka
zla, neprilagođenosti i patnje nastaviti vrebati. Odgovarajućom
pozornošću prema razboritim reformama možemo očuvati i
unaprijediti ovaj podnošljivi poredak, ali ako zanemarimo stare
institucije i moralna jamstva nacije onda se anarhistički impuls
čovječanstva otima kontroli: "ceremonija nevinosti je
zagušena". Ideolozi koji su obećavali usavršavanje čovjeka i
društva pretvorili su veliki dio dvadesetog stoljeća u zemaljski
pakao.
>
Sedmo, konzervativci su uvjereni da
su sloboda i vlasništvo blisko povezani. Odvojite vlasništvo od
privatnog posjedovanja i Levijatan postaje gospodar svega. Nakon
utemeljenja privatnog vlasništva izgrađene su velike civilizacije.
Što je rasprostranjenije posjedovanja privatnog vlasništva to je
stabilnija i produktivnija zajednica. Konzervativci tvrde da
ekonomsko izjednačavanje nije ekonomski napredak. Pribavljanje i
trošenje nisu glavni ciljevi ljudske egzistencije; ali treba težiti
čvrstom ekonomskom temelju za osobu, obitelj i zajednicu.
Henry Maine, u svojem radu Village
Communities, daje snažnu argumentaciju za privatno vlasništvo,
za razliku od zajedničkog vlasništva: "Nitko nije slobodan
napadati vlasništvo i istodobno tvrditi da cijeni civilizaciju.
Povijest navedenih stvari se ne može raspetljati."
Institucija (privatnog) vlasništva je bila moćan instrument
podučavanja muškaraca i žena odgovornosti, pružala je motive za
poštenje, za podržavanje opće kulture, za podizanje čovječanstva
iznad razine ropskog rada, pružila nam je vrijeme da mislimo i
slobodu da djelujemo. Zadržavanje plodova vlastita rada; vidjeti kao
naš rad postaje trajan; ostaviti imovinu svojim potomcima; mogućnost
uzdizanja iz prirodnog stanja siromaštva do sigurnosti trajnog
uspjeha; posjedovati nešto što je stvarno vaše vlastito – sve su
to prednosti koje je teško negirati. Konzervativac priznaje da
posjedovanje vlasništva znači i određene dužnosti za onoga koji
posjeduje; ali zadovoljno prihvaća te moralne i pravne obveze.
> Osmo, konzervativci podržavaju
dobrovoljne zajednice, baš kao što se protive prisilnom
kolektivizmu. Iako su amerikanci snažno privrženi privatnosti i
privatnim pravima, također su narod osobit po svom uspješnom duhu
zajedništva. U istinskoj zajednici, odluke koje izravno utječu na
živote građana se donose se lokalno i dobrovoljno. Lokalna
politička tijela obavljaju neke od funkcija, a ostale obavljaju
privatna udruženja. Sve dok su te funkcije na lokalnoj razini, i
obilježene općim odobrenjem onih na koje utječu, postoji zdrava
zajednica. Kada te funkcije, redovno ili uzurpacijom, prelaze
na centraliziranu vlast, onda je zajednica u ozbiljnoj opasnosti. Što
god je blagotvorno i razboriti u suvremenoj demokraciji, moguće je
kroz kooperativno htijenje. Ako se u ime apstraktne Demokracije,
funkcije zajednice prebace u nekom udaljenom političkom smjeru,
vlada (uz suglasnost onih kojima upravlja) ostvaruje
standardizacijske procese koji su suprotni slobodi i ljudskom
dostojanstvu.
Nacija nije jača od brojnih malih
zajednica od kojih se sastoji. Središnja uprava, odnosno korpus
odabranih rukovoditelja i državnih službenika, koliko god da su
dobronamjerni i učeni, ne mogu provesti pravdu, prosperitet i mir
nad masom muškaraca i žena lišenih starih odgovornosti. Taj
eksperiment je već isproban; i završio je katastrofalno.
Ispunjavanje naših dužnosti u zajednici uči nas razboritosti,
učinkovitosti i milosrđu.
>
Deveto, konzervativac shvaća
potrebu za razboritim ograničenjem moći i ljudskih strasti.
Politički govoreći, moć je mogućnost da radite što želite, bez
obzira na volju ostalih. Država u kojoj je pojedinac ili mala grupa,
u stanju dominirati bez ikakve provjere voljom svojih sugrađana je
despotska, neovisno o tome naziva li se monarhijom, aristrokracijom
ili demokracijom. Kada svatko tvrdi da je moć nad samim sobom,
društvo postaje anarhija. Anarhija nikada ne traje dugo, jer je
svima nepodnošljiva, i suprotna neizbježnoj činjenici da su neke
osobe jače i pametnije od svojih susjeda. Anarhiju zatim nasljeđuje
tiranija ili oligarhija, u kojoj je moć monopolizirana od strane
nekolicine.
Konzervativac nastoji ograničiti i
uravnotežiti političku moć kako ne bi nastala niti anarhija niti
tiranija. Unatoč tome, u svakom trenutku, muškarci i žene su u
napasti svrgnuti ograničenja moći zbog neke navodne privremene
koristi. Karakteristika je radikala da razmišljaju o moći kao sili
dobra – sve dok je ta moć u pravim rukama. U ime slobode,
francuski i ruski revolucionari su ukinuli stara ograničenja moći;
ali ne možete ukinuti moć; uvijek pronađe način da padne u nečije
ruke. Moć koju su revolucionari smatrali opresivnom u rukama starog
režima postala je puno puta podjednako tiranska u rukama radikalnih
novih gospodara države.
Shvativši da je ljudska priroda
mješavina dobra i zla, konzervativac ne stavlja svoje povjerenje u
puku dobronamjernost. Ustavna ograničenja, političke provjere i
ravnoteže, adekvatna provedba zakona, drevna ograničenja volje i
apetita – to su instrumenti slobode i reda koje konzervativac
odobrava. Pravedna vlada održava korisnu tenziju između zahtijeva
autoriteta i zahtijeva slobode.
>
Deseto, konzervativac shvaća da u
snažnom društvu treba prepoznati i pomiriti trajnost i promjenu.
Konzervativac se ne suprostavlja društvenom poboljšanju, ali sumnja
da postoji takva sila poput mističnog Progresa, sa velikim P, koja
djeluje u svijetu. Kada društvo napreduje u određenim područjima,
obično nazaduje u ostalima. Konzervativac zna da na svako društvo
utječu dvije sile, koje je Taylor Coleridge nazvao Postojanost i
Progresija. Postojanost društvo je oblikovana trajnim interesima i
uvjerenjima koji nam daju stabilnost i kontinuitet; bez te
Postojanosti, društvo klizi u anarhiju. Progresija u društvu je duh
i tijelo talenata koji nas potiču na razborite reforme i
poboljšanja; bez te Progresije, ljudi stagniraju.
Stoga imamo razumna konzervativna
nastojanja pomirenja zahtijeva Postojanosti i zahtijeva Progresije.
Konzervativac smatra da bi liberali i radikali, neosjetljivi na
pravedne zahtjeve Postojanosti, svojim pokušajima požurivanja u
neki sumnjivi Zemaljski Raj, ugrozili naslijeđenu baštinu. Ukratko,
konzervativac favorizira razuman i umjeren progres; protivi se kultu
Progresa, čiji zagovornici misle da je sve novo nužno superiorno
svemu starome.
Baš kao što je bitna za ljudsko
tijelo, promjena je bitna i za društveno tijelo. Tijelo koje se
prestaje obnavljati počinje umirati. Ali ako tijelo želi biti
snažno, promjena se mora događati na uređen način, usklađen sa
formom i prirodom tog tijela; ako nije takva, promjena će stvoriti
monstruoznu tvorevinu - rak koji će uništiti svog domaćina.
Konzervativac pazi da ništa u društvu ne bi bilo potpuno staro, i
da ništa u društvu ne bi nikada bilo potpuno novo. Radi se o
sredstvu očuvanja nacije, baš kao što je takva promjena sredstvo
očuvanja živućeg organizma. Koliko je društvene promijene
potrebno, i koja vrsta promijene, ovisi o okolnostima vremena i
nacije.
***
Dakle to su principi koji se
javljaju kroz dva stoljeća suvremene konzervativne misli. Mogli smo
prodiskutirati o drugim principima podjednake važnosti; primjerice
konzervativno shvaćanje pravde, ili konzervativan stav o
obrazovanju. Ali ta pitanja, s obzirom na vremenska ograničenja,
moram prepustiti Vašem istraživanju.
Bitna crta razdvajanja u suvremenoj
politici nije podjela između liberala i totalitarijanaca; na jednoj
strani su svi oni ljudi kojima se sviđa ideja kako je trenutki
poredak jedini poredak, i da su materijalne potrebe jedine njihove
potrebe, i da mogu raditi što god žele sa ljudskom baštinom. S
druge strane su oni ljudi koji prepoznaju trajni moralni red u
svemiru, konstantnu ljudsku prirodu te visoku dužnost prema redu
duhovnom i redu trenutnom.
PS
Već sam objavio više postova koji se bave konzervatizmom, npr. Feser;
- Konzervativci i tradicija (Što tradicija znači za konzervativce.)
- Evolucija liberalizma ( i "konzervatizma") (Više kritika "konzervativaca" i trendova.)
- Privatno vlasništvo i prirodni zakon (Kirk u gornjem članku govori o "konzervativnom" argumentu za vlasništvo, ovdje Feser daje skicu argumenata prirodnog zakona).
- O "zakonskom nametanju morala": Anti-Konzervativna Zabluda (Zašto konzervativci "nameću" svoj moral, a ljevičari i libertarijanci ne?)
- Meyer & fuzionizam – sinteza konzervatizma i libertarijanstva ? (Kirk je također bio protiv fuzionizma.)
Doticao sam se konzervatizma u različitim postovima pa ih neću sve navoditi, ali evo još jednog; Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke.
Kirk je spomenuo predrasude, o tome sam također objavio post; Predrasude prema predrasudama (U drugoj polovici članka Scruton nudi Burekovu obranu predrasuda.) Kad sam već kod Scrutona, nemojte propustiti pročitati njegov esej Vratite stigmu.
Nacionalne države ili transnacionalne tvorevine, Humana ekonomija ili humano društvo? također nude konzervativniju sliku...
Kirk je spomenuo predrasude, o tome sam također objavio post; Predrasude prema predrasudama (U drugoj polovici članka Scruton nudi Burekovu obranu predrasuda.) Kad sam već kod Scrutona, nemojte propustiti pročitati njegov esej Vratite stigmu.
Nacionalne države ili transnacionalne tvorevine, Humana ekonomija ili humano društvo? također nude konzervativniju sliku...