U nastavku prijevod dijela Feserovog eseja pod nazivom; Natural Law, Natural Rights, and Private Property. (Preveo sam samo dio o privatnom vlasništu, dio o prirodnom zakonu i pravima možete pročitati na gornjoj poveznici.)
U ovom eseju Feser predstavlja skicu
kako klasični prirodni zakon pristupa prirodnim pravima i privatnom
vlasništvu. Pristup je "klasičan" utoliko što se temelji
na metafizičkim pretpostavkama kakve su branili antički i
srednjovjekovni filozofi poput Platona, Aristotela i Akvinskog –
pretpostavke koje uvelike razlikujemo od paradigmatski modernih,
post-kartezijanskih metafizičkih pretpostavki na kojima se temelje
druge takozvane teorije prirodnog prava, poput onih ranih modernih
mislioca poput Lockea ili suvremenih "novih teorija prirodnog
prava" koje povezujemo sa Johnom Finnisom i Robertom P.
Georgeom.
Kako se točno klasične metafizičke
pretpostavke razlikuju od modernih? Otprilike bi mogli reći kako
klasična filozofija teži esencijalizmu, a moderna filozofija
nominalizmu i vezanim stavovima; drugim riječima, klasični filozofi
su smatrali kako stvari imaju esenciju ili prirodu kao objektivnu
činjenicu, dok moderni filozofi smatraju kako ili stvari nemaju
nikakvu esenciju, ili da je njihova esencija konvencionalna, osmišlja
ju čovjek, ne postoji kao takva u prirodi. Klasična filozofija
također teži kao teleološkom pogledu na prirodu, a moderna
filozofija teži ka mehanističkom; drugim riječima, klasični
filozofi su općenito smatrali kako su stvari prirodno usmjerene
prema realizaciji određenih ciljeva ili namjena ("konačnih
uzroka", kako bi ih sljedbenici Aristotela nazvali), a moderni
filozofi općenito to negiraju.
[...]
Privatno vlasništvo
Po
svojoj prirodi ljudska bića očito trebaju prirodne resurse kako bi
preživjeli. Ipak, ta činjenica je u skladu sa razmišljanjem kako
bi im trebali dopustiti samo korištenje prirodnih resursa, ne i
posjedovanje, ili sa razmišljanjem da bi te resurse trebali
kolektivno posjedovati. Naravno, postoje ozbiljni i poznati praktični
problemi sa sustavima u kojima je vlasništvo predano zajednici, i sa
svakim sustavom kolektivnog vlasništva à la
socijalizam i komunizam. To samo po sebi pokazuje kako privatno
vlasništvo samo za sebe ima određene praktične prednosti, ali ne i
da postoji prirodno pravo na njega. Dakle kako klasična teorija
prirodnog prava pokazuje da takvo pravo stvarno i postoji?
Sve počinje od toga da primijetimo
kako je institucija privatnog vlasništva nešto prema čemu smo
prirodno uređeni i nešto što je čak potrebno za našu dobrobit. S
obzirom na prethodnu primjedbu, možemo primijetiti kako intelekt
omogućuje da čovjek (za razliku od nižiš životinja) trajno
upravlja i kontrolira resurse, te da ih koristi na svoju vlastitu
korist; takvo upravljanje, kontrola i uporaba je upravo ono što
privatno vlasništvo označava. Nadalje, na taj način pojedinac
neminovno ugrađuje nešto svoje osobnosti u resurs kojeg
transformira, utoliko što se svojstvo resursa mijenja prema
čovjekovim namjerama, znanju, talentu i trudu. Korištenjem vanjskih
resursa, neizbježno im ugrađujmo nešto što je već naše (a to je
ono što je Locke naglašavao u svojim raspravama oko "miješanja
našeg rada" i vanjskih resursa).
Dakle naše urođene sposobnosti nas
usmjeravaju prema privatnom vlasništvu, a takvo vlasništvo je
također i nužno za nas. Potrebno je za nas kao pojedince.
Kapaciteti i potencijali pojedinca se ne mogu iskoristiti i ostvariti
bez barem nekih stabilnih resursa koje može iskoristiti; sloboda
djelovanja da to čini ne može postojati ukoliko nema trajni pristup
barem nekim od tih resursa; a kao što svjedoči iskustvo pojedinaca
u najegalitarnijim društvima, ljudska bića imaju prirodnu želju da
barem nešto nazivaju svojim, i ne mogu biti sretni ukoliko im je ta
želja onemogućena.
Vlasništvo je također nužno za nas
kao obitelji. Prirodno smo usmjereni prema imanju djece, i kao što
smo već objasnili, za klasičnu teoriju prirodnog prava to znači i
obavezu da skrbimo za djecu, ne samo materijalno nego i duhovno,
odnosno i za njihov moralni odgoj, obrazovanje i slično. Kako djeca
rastu i osnivaju svoje obitelji, obično im je potrebna pomoć od
roditelja; postoje i drugi rođaci (tete i ujaci, bratići i slično)
prema kojima u određenim okolnostima također možemo imati obaveze
prema prirodnom zakonu, čak i ako naše obaveze nisu tako velike kao
prema našoj djeci; a i uvijek postoje hitni slučajevi za koje se
treba pripremiti ukoliko je to moguće. Što se tiče fundamentalnog
društvenog uređenja, zbog kojeg druge institucije (poput države)
postoje, također je bitno da obitelji zadrže značajnu razinu
neovisnosti. Spomenute stvari podrazumijevaju da obiteljima mora biti
omogućeno stjecanje sredstava na koja imaju trajna prava korištenja
i prijenosa.
Zaključno, privatno vlasništvo je
nužno za dobrobit šireg društva koje se prirodno sastoji od
skupina obitelji. Ovdje su posebno relevantna razmišljanja koje
zagovaraju Aristotel i Akvinski. Poticaji za rad se uvelike smanjuju
ukoliko radnik ne može žeti plodove, a to uvelike ograničuje
količinu bogatstva koju može koristi društvo; ekonomsko i
socijalno planiranje je puno učinkovitije kada pojedinci mogu
brinuti o svom vlastitom vlasništvu nego kada to radi zajednica
(činjenica koju su Mises i Hayek opisali u puno detalja); a
socijalni mir je puno izgledniji kada pojedinci imaju svoje
vlasništvo nego kada moraju raspravljati o tome kako iskoristiti ono
što je zajedničko.
Ako su naši prirodni kapaciteti
usmjereni (uređeni) prema privatnom vlasništvu, i ukoliko
ispunjenje tih kapaciteta i naših moralnih obaveza pod prirodnim
zakonom zahtjeva takvo vlasništvo, onda slijedi,s obzirom na danu
opravdanost prirodnih prava, da prirodni zakon podrazumijeva prirodno
pravo na prirodno vlasništvo. Ipak, to uspostavlja samo općenito
instituciju privatnog vlasništva. Potrebno je reći više kako bi
odredili kako pravo na određeni resurs može imati određeni
pojedinac. Drugim riječima, potrebna nam je teorija "izvornog
prisvajanja" ili "inicijalne akvizicije."
Tendencija klasičnih teoretičara
vlasništva prirodnog prava je pronaći porijeklo takvog prisvajanja
prve okupacije. Zauzimanje prethodno neposjedovanog resursa je nužno
za vlasništvo zato što ukoliko netko prvi ne zauzme resurs, ništa
se sa njim ne može učiniti, uključujući i neki drugi postupak
koji bi mogli smatrati nužnim za prisvajanje. Odnosno, ne možete
"miješati svoj rad" sa resursom ukoliko ga prvo niste
zauzeli ili prisvojili, zbog toga teoretičari klasičnog prirodnog
prava odbacuju Lockeovu teoriju prisvajanja, barem kao opis načina
na koje vlasništvo započinje. Zauzimanje je također dovoljno za
vlasništvo zato što omogućuje nekome da ispuni svoje namjene zbog
kojih pravo na vlasništvo uopće i postoji.
Iako nije fundamentalno kao prva
okupacija, rad svejedno ima krucijalnu ulogu u priči kako nastaje
imovina. Kao što je već spomenuto, za klasičnu teoriju prirodnog
prava, rad nad resursom znači utaknuti vlastitu osobnost, dakle
nešto na što osoba već ima pravo. Nadalje, većina vrijednosti
koja postoji u transformiranom resursu nije rezultat samog resursa
nego rada koji je uložen kako bi takav postao. Dakle što netko
uloži više svog rada u prethodno neposjedovani resurs kojeg je prvi
okupirao, vlasništva nad tim resursom postaje sve snažnije i
potpunije.
To nas dovodi do pitanja ograničenja
prava na privatno vlasništvo, nešto što je implicitno spomenuto
sugestijom kako pravo može biti manje ili više snažno ili
kompletno. Kao i prirodna prava općenito, pravo na privatno
vlasništvo ima teleološki temelj, odnosno ulogu koju ima u
ostvarivanju naših prirodnih kapaciteta i ispunjenju naših obaveza
pod prirodnim zakonom; i baš kao i sa prirodnim pravima općenito,
pravo je ograničeno samim teleološkim razmišljanjima zbog kojih i
postoji. Kao što smo već rekli, pravo na privatno vlasništvo, kao
i naša druga prava, ne mogu biti toliko snažna da bi opravdala
ponašanje suprotno prirodnom zakonu. Dakle ne može postojati
prirodno prava na korištenje vlasništva za intrinzično nemoralne
svrhe. Naravno, to ne znači da bi vlada mogla ili morala regulirati
privatno korištenje naših prava kako bi bila u skladu sa prirodnim
zakonom, ali znači da ne može postojati argument utemeljen na
prirodnom pravu koji bi tvrdio kako je zabrana striptiz klubova i
mjesta za drogiranje (ili što već) nužno kršenje prirodnog
prava na privatno vlasništvo.
No postoji još jedno ograničenje
prava na privatno vlasništvo, izravno povezano sa njegovim
teleološkim temeljima. Kao što smo vidjeli, za teoretičara
klasičnog prirodnog prava, vlasništvo postoji kako bi omogućilo
pojedincu da realizira svoje vlastite prirodne kapacitete i moralne
obaveze, koristeći svoje ovlasti nad vanjskim resursima. Dakle ako
bi vlasnička prava bila toliko snažna da bi opravdavala da neki
ljudi koriste svoja prava na način koji bi potkopavao mogućnost
drugih da ispunjavaju svoje prirodne namjene i moralne obveze, onda
bi sam smisao institucije privatnog vlasništva bio potkopan. Uzmimo
ekstreman, ali jasan primjer; ako bi osoba ili grupa osoba imala
monopol nad nekim krucijalnim resursom (poput zemlje ili vode) i
odbijala drugima dati pristup tom resursu, ili bi im dopustila
pristup pod određenim okolnostima, onda je očito kako bi
institucija privatnog vlasništva dopuštala nekim pojedincima da
ispunjavaju svoje namjene na štetu drugih da ispunjavaju svoje.
Jasno je onda kako privatno vlasništvo ne može biti tako snažno da
opravdava opisane okolnosti.
Što ovo ograničenje znači u praksi?
Najočitija implikacija je da pojedinci u okolnostima krajnje nužde
imaju pravo koristiti resurse drugih, paradigmatski primjer toga bi
bio izgladnjeli čovjek u šumi koji uzme hranu iz kolibe, ili netko
tko bježi od lopova pa trči kroz tuđe dvorište. Netko u takvim
okolnostima nije kriv zbog krađe ili smetanja posjeda; da bi ga
smatrali krivim vlasnik kolibe ili dvorišta bi trebao imati
apsolutno pravo na vlasništvo na temelju kojeg može opravdano
odbiti drugima korištenje čak i u opisanim okolnostima, a prema
teoriji prirodnog prava, nitko ne može imati takvo apsolutno pravo
na privatno vlasništvo.
Zbog sličnih razloga, opravdane su
mjere pomoći onima koji su se našli u ekonomskim problemima i
nemaju vlastitih prirodnih resursa na koje bi se mogli osloniti. Ali
prema klasičnoj teoriji prirodnog prava, primarna odgovornost za
takvu pomoć leži u obiteljima onih kojima je potrebna, a
oporezivanje sa tim ciljem bi bilo opravdano samo u mjeri u kojoj
privatna sredstava ne bi bila dovoljna. Pomoć koju nudi vlast je
također najbolje davati na najlokalnijoj razini. S obzirom na
obiteljski-orijentirani pristup socijalnoj teoriji i privatnom
vlasništvu, klasična teorija prirodnog prava je predana doktrini
supsidijarnosti, koja kaže kako središnje vlasti u društvu ne
mogu obavljati funkcije koje se mogu provoditi na nižim razinama
(iako bi trebali provoditi one koje nije moguće provoditi na manje
središnjim razinama).
Očito, sve to podiže pitanja na koja
se ne može odgovoriti u ovako kratkom tekstu. Ipak, ovo bi
trebalo biti dovoljno da se pokaže kako klasična teorija prirodnog
prava podržava zapravo konzervativnu sredinu između
libertarijanizma i egalitarnog liberalizma.
PS
Nije bilo postova neko vrijeme, ako je nekog zanimalo moje mišljenje zašto? Evo jedno objašnjenja, točnije je od većine medijskih natpisa;