U nastavku prenosim izdvojene odlomke iz Anscombina eseja "Why Have Children?" (1989.). Kao što naslov upućuje, esej se bavi pitanjem "Zašto imati djecu?". (Uređivanje oblika teksta moje.)
***
Zašto Imati
Djecu?
Sam naslov nam
govori o vremenu u kojem živimo. Zamislite naslov predavanja za
osamdeset godina: "Zašto probavljati hranu?"
Ostavit ću čitateljima da zamisle – ili se prisjete –
tehnologije koju već imamo; 'znanstvenog napretka' i njegove
primjene, uključujući pripadnu aparaturu koja bi nam omogućila da
u svakoj kući imamo cjevčice s iglama. Neka zamisle i uspješnu
propagandu klevetanja "pukog biološkog" koncepta jedenja,
te neprijateljstvo – koja je prevladavalo u Katoličkoj Crkvi
stoljećima - prema takvim užicima, a time i prema duhovnoj
smislenost i civiliziranoj kvaliteti. Ljudi u naše vrijeme smatraju
hranjenje djece na dojci nečime za divljake, tako bi ljudi u
budućnosti mogli razmišljati i o probavljanju divne hrane koju
jedemo.
Nemojte misliti da je to
nezamislivo. Ljudska vrsta je pala vrsta. Ima napadaje ludila,
ponekad tek lokalne, ponekad globalne. Zamislimo nešto bliže duhu
našeg vremena. Ne bi li vlada mogla izdati petogodišnji plan –
nema više djece u slijedećih pet godina, ima nas već dovoljno u
ovom trenutku, a ovo je opravdana populacijska mjera?
Shaka Zulu, jedan od najvećih
monstruoznih tirana 19. stoljeća, izdao je edikt kojim slavi (ili bi
trebali reći "žali"?) smrt svoje majke: "Nema
spolnih odnosa godinu dana." Nisam sigurna je li to samo za
ljude ili i za domaće životinje. Kazna za neposlušnost je bila
smrt, u slučaju da je neposlušnost otkrivena – pretpostavljam
prema prirodnim posljedicama.
Odluka promoviranja kontracepcije i
pobačaja – tko ju je donio? "Ima nas dosta –
osigurajmo da nas ne bi bilo više." Radi se o
prihvaćenoj misli među ljudima koji su mentalno oblikovani
propagandom; čak i tamo gdje zvuči potpuno suludo – primjerice
u Australiji – svjetska propaganda uspijeva; kao i u
drugim mjestima, kao feministički pokret.
[Anscombe nastavlja]
Kinezi već neko vrijeme imaju zakon da
žena (ili par?) može imati samo jedno dijete. To me šokiralo kao
najužasniji dio tiranije kojeg sam ikada čula, iako nisam nikada
pokušala napraviti popis. Uvijek se sjetim koliko je nevjerojatno da
ga se provodi. Upoznala sam sinologa koji se nedavno vratio iz Kine
pa sam ga upitala o tome. Odgovorio je: "Ako živite u
Pekingu, okolici, ili u nekom od drugih centara, onda se trude da to
provedu, ali ako živite dovoljno daleko, u nekom ruralnom području,
onda ne." To je ono što me zanimalo, ili barem potvrdilo
moje vjerovanje oko toga što se može provesti.
Indijska vlada je nastojila smanjiti
broj začeća. Zloglasna Indira Gandhi imala je još zloglasnijeg
sina (srećom poginuo u avionskoj nesreći) koji je išao okolo i
sterilizirao ljude. Bilo je puno sterilizatora koji su nudili (priča
se) tranzistorske radije muškarcima koji prihvate sterilizaciju; ali
mogu sa zadovoljstvom reći kako je nemalo sterilizera linčevano.
No, čini se kako moj prijedlog plana
intenzivnog reduciranja ljudske vrste neće funkcionirati – moram
istaknuti neke primjera ludila koje je postojalo, reducirati prirodni
skepticizam oko toga. Ono što je bilo najučinkovitije bilo je
učinkovito među onima koje nazivamo razvijenim nacijama; ali
poigrajmo se našom maštom. Svijetom zavlada religija čiji je
kardinalni princip kako je ljudska vrsta prevelika sablazan,
prestrašna da bi se nastavila: zločin je produživati je.
Svakoga treba sterilizirati. To može
biti žrtva s religioznom notom u sebi, poput članova ruske
kršćanske sekte koji su se kastrirali. No, je li nerazumno misliti
o ljudskoj vrsti kao tako zloj? Sjetite se Asteka koji su rezali srca
iz tijela zarobljenih ljudi među narodima koji su im bili podložni,
i taložili tijela kao žrtvu pred njihovim strašnim božanstvima.
Sjetite se kipova (s više ruku) indijanskih bogova ili božica, s
istim brojem načina ubijanja kao i brojem ruka, i remenom od
ljudskih lubanja. I sjetiti se nas – ohrabrujemo požudne prakse
i samouvjereno ubijamo svako rezultantno potomstvo. Ili su ove
stvari dobre, i dokaz da je dekonstrukcija ljudskih bića poželjna,
ili su dokaz da je ljudska vrsta tako temeljito zla da bi bilo bolje
da je privedemo kraju.
Dakle možete uvidjeti da ako
postavim općenito pitanje "Zašto imati djecu?"; odgovor
da će vrsta odumrijeti osim ako ljudi nemaju djecu, je odgovor koji
pretpostavlja da bi odumiranje bila loša i žalosna stvar – a to
je nešto sa čime se svi ne slažu.
Starosjedioci Tazmanije su, barem se
tako priča, istrijebljeni – bijeli doseljenici ih nisu željeli
tamo. Čula sam i kako su u jednom trenutku bijelci išli u liniji
povezani konopcem po cijelom otoku kako bi osigurali da nitko nije
pobjegao. Također se priča kako je ostatak prevezen na neki drugi
nenaseljeni otok gdje su ostavljeni da žive kako znaju. Bili su
predepresivni da bi se razmnožavali pa su odumrijeli. Jesu li te
priče istinite, ne znam. Istinita ili ne, to nam se čini kao tužna
priča. Ali kako možemo biti sigurni da se isto to neće dogoditi
ljudskoj vrsti? Možda je i neandertalac tako odumro. Nekoliko nacija
Europe i Sjeverne Amerike je, čini se, na tom putu.
Argumenti o nastavku ljudske vrste
će se morati suočiti s izražavanjem neprijateljstva, ili tek
obične ravnodušnosti, prema njima.
Kako bi trebali odgovoriti na to? Ne
znam. Ne znam kako možemo znati – bez proročkih objavi ili
slijepe vjere u Božju brigu – suočeni sa svim dokazima, da
našoj groznoj vrsti nije bolje ako je prokleta (dokaz Božje pravde)
ili potpuno nestala.
U Mudrim Izrekama postoji stih "svi
koji mene mrze ljube smrt." To vrijedi i za ljubitelje
pobačaja i 'eutanazije'. Je li neandertalac odumro uz pomoć
ljubitelja smrti koji su mrzili Boga? Ne znam, naravno; nitko ne zna.
Ne znam jesu li bili u nekom bitnom smislu različita vrsta od naše.
Zadnje što sam čula, da oni koji misle da znaju, kažu kako je
neandertalac bio homo sapiens – tako da njihovo odumiranje
možemo usporediti s odumiranjem tazmanijanaca.
Biblija prevodi taj tekst riječima:
"svi koji mene mrze ljube smrt." Poznavala sam
filozofa koji je rekao "Nadam se, da ću suočen sa
svemogućim Bogom, imati pristojnosti reći 'Dobro, proklinji me'"
Nije pritom mislio kao Mill koji je rekao "Ako me Bog osudi
jer ga nisam zvao dobrim, onda idem kvragu." Moj filozof
nije postavljao nikakav uvjet. Zbog same ideje da je Bog svemoguć je
bio razbješnjen. Ako je prijevod Biblije točan, čini se kako je on
volio smrt – ako je onime što je rekao mislio da mrzi Boga.
Prisjećaju se njega, ne mislim da bi brinuo hoće li ljudska vrsta
odumrijeti ili neće; barem ne bi pozitivno odgovorio na argument
koji pretpostavlja kako bi bila strašna stvar slijediti prakse i
pravila života i imati zakone i vjerovanja koji idu u korist
odumiranju naše vrste.
Samo sam zamislila
takve planove, zajedno s misli da su ljudi dovoljno ludi da ih
prihvate. No, da se vratim na svoj naslov: "Zašto imati
djecu?" - jer moja razmišljanja za sada su se bavila samo
ponašanjima zbog kojih svijet, ili barem dio njega, pita "Stvarno
zašto?"
Srećom, čini se kako s takvim
stavovima nismo suočeni u naše vrijeme. S druge strane, pitanja
"Zašto imati djecu?", "Hoćemo li pokušati
imati djecu?" su postala normalna, samo zbog snažne
propagande kontracepcije i pobačaja. (Spomenut ću tekstove
jaukanja u Engleskoj kada su se sredstva za "planiranje
roditeljstva", odnosno kontracepciju i pobačaje, poput
ostalih subvencija, smanjila. "Imali smo stvar koja raste, a
vi ste to jednostavno prerezali.") Prije bi se to, sada
normalno pitanje, javilo samo kod parova koji nisu bili vjenčani ili
nisu bili u nikakvoj dugotrajnoj vezi. Za sve ostale pitanje bi se
činilo apsurdno. Vjenčate se, živite zajedno ili nešto slično, i
ako niste neplodni očekujete da ćete imati djecu, ona će doći.
Ali sada je situacija uvelike promijenjena. Bernard Berenson uzeo
je tuđu ženu, i ona je zatrudnjela. Inzistirao je da se dijete mora
pobaciti. Njegov život se ne smije ometati djecom.
Indijki je jednom neki zapadnjak
predbacivao jer ima djecu – Indijska populacija je bila prevelika,
a ona je samo povećavala broj. Vlada nije željela da ima toliko
djece. Pitala je svog sugovornika: "Hoće li se vlada brinuti
o meni kada ostarim?" Imala je razlog da odbije mogućnost
koju su joj nudili, da joj osiguraju kako neće imati djecu, ili još
jedno dijete. Zbog ove mogućnosti, poznata nam je ideja da se
vjenčani par pita "Hoćemo li imati djecu?" (Ili
jednostavno par, brak danas nije toliko na cijeni.)
Međutim, postoji stvarna želja da
imate djecu, ili barem dijete. Vjenčate se, ne želite odmah
obitelj, ali želite dijete jednog dana. Vrijeme dođe i žena je
začela. I sada dolazi do prilično nevjerojatne stvari, pobaci jer
test pokazuje da bi dijete moglo biti hendikepirano. Čudno je to:
ubiti dijete, za svaki slučaj, i pokušati dobiti savršeno –
jednog oko kojeg nema nikakvih prijetnji. Razlog za to je, sugerirala
mi je filozofska kćer, a meni se čini uvjerljivim: dijete je
luksuz, i to skupa stvar, posebna stvar koju možete imati. Dakle baš
kao što ne želite kupiti auto za koji ste čuli da bi mogao biti u
kvaru, nego kupujete najbolje što možete, tako ne želite niti
rizik sa nesavršenim primjerkom, ako vas prije toga mogu upozoriti.
Riješit ćete ga se, ukoliko test pokaže da bi mogao biti
nesavršen. Nećete reći "Pa, ako su blizanci spojeni
zajedno na neki čudan način, Bog mi ih je dao da ih odgojim i on će
mi u tome pomoći." To ponekad možete čuti – ali ne
često. To sugerira veću
uvjerenost od one koju izražavaju Mudre Izreke:"svi
koji mene mrze ljube smrt."
To prije sugerira "svi
koji mene ljube ne ljube smrt."
[Preskočimo dio;]
Posljedni stav [prema pobacivanju djece
koja mogu biti hendikepirana, mentalno nerazvijena ili drugačije
deformirana] je stav ljudi koji žele dijete – možda čak žele
i djecu – ali za što? Ne da bi ih voljeli, osim kao što
volite nešto što vam ide u korist. Prije to nije tako često bio
izbor, ne za veći broj ljudi. Opisala sam rašireni stav. Zašto
imati djecu? Pa, oni nekako dođu, dogode se, zar ne? Kakvo čudno
pitanje je to "Zašto imati djecu?". "Zašto
željeti djecu?" - to je druga stvar. Možda ste
godinama bili u braku i niste nikako mogli začeti te strastveno
želite dijete, gledate ljubomorno i tužno na ostale koji su tako
sretni. Ali pitanje "Zašto imati djecu?" jednostavno se nikada nije postavljalo osim kod onih koji su bili
dovoljno izopačeni da ih ne žele i smišljaju načine kako da
spriječe njihove začeće, ili kako da ih unište ako se začmu.
[Pri kraju zapisuje;]
Neki ljudi žele dijete, ali mora biti
sin. Saznaju spol djeteta, kako bi ga mogli ubiti ako se radi o
djevojčici. Nije baš nova stvar, iako se prije čekalo rođenje.
Uznemirujuće je živjeti u svijet u kojem se pitanje "Zašto
imati djecu?" predstavlja tako razumljivo – a
pitanje "Zašto probavljati hranu?" ne. Svrha mog rada je bila spomenuti tu usporedbu, kako bi pokazali
da se radi o čudno izobličenom pitanju. Međutim, nastranost ovog
pitanja tjera našu pozornost na ovo: kao što smo prije slušali o
"prilici grijeha", trebali bi sada, zbog ovog pitanja, ako
već nismo, misliti o djeci kao "prilici ljubavi" – nešto
što trebamo prigrliti, ne poput onih drugih "prilika" koje
treba izbjegavati – uništavanjem.