utorak, 31. prosinca 2013.

Surfari

U nastavku prenosim linkove različite tematike (i starosti, i stupnja mog slaganja);
Kome trebaju brojevi ?
Bleeding heart libertarians nudi sažeti pregled suvremene kršćanske filozofije. Kad sam već kod libertarijanaca, nekoliko članaka objavljenih na lewrockwell.com; Nationalizing Children, Let My Children Go!, PC in the Catholic Church, World No-Abortion Day. (Nisu baš članci koji predstavljaju razmišljanje prosječnog libertarijanca.)
_____


Scruton se u eseju Modern Manhood pita što s muškarcima; "Feministkinje stalno govore o poziciji žena u modernim društvima, ali što s muškarcima? Radikalne promjene u običajima, uzorcima zaposlenja i domaćinskom životu su preokrenule njihov život naopačke." (Sličan esej Real Men Have Manners.)
Još iz eseja;
"Nije samo viša klasa idealizirala odnose između spolova, ili moralizirala njihove društvene uloge. U radničkim zajednicama iz koje potječe obitelj moga oca, stara uzajamnost je bila dio rutine domaćinskog života, sažeta u prepoznatom iskazivanju muških i ženskih vrlina. Jedan primjer je ritual petkom nakon primitka plaće. Djed bi došao doma i stavio na stol neotvorenu kuvertu sa svojom plaćom, baka bi je uzela i sve stavila u svoj novčanik, predavši mu dva šilinga za piće. Zatim bi djed otišao u pub i pio sve do stanja samo-potvrđivanja među svojim prijateljima. Ako bi žene došle do puba onda bi se zadržale na vratima, komunicirajući preko glasnika sa prostorijom napunjenom dimom, poštujući ovaj muški prostor kao da ga čuvaju anđeli.

Djedova gesta, dok je polagao plaću na kuhinjski stol, bila je prožeta osebujnom milošću: radilo se o prepoznavanju bakine važnosti kao žene, njenog prava na njegovu naknadu i njene vrijednosti kao majke njegove djece. Slično tome, njeno čekanje van puba do zatvaranja, kada je bio premalo svjestan da bi patio od poniženja, prije nego što bi ga prevezla doma u tačkama, bila je gesta prepuna ženskog obzira. Bio je to njen način prepoznavanja njegove neprikosnovene suverenosti kao zarađivača i muškarca."

_____

Filozof Haldane u eseju The School of Sanctification piše o visokom obrazovanju i kršćanstvu; Pakaluk se obraća svojim studentima Entering into the Company of Educated Men and Women (pdf) i brani ideju Katoličkih sveučilišta - The Catholicity of a catholic university.pdf. Rothbard nije sklon državnim uplitanjima Education: Free and Compulsory. J.J. Ray se bavi s previše obrazovanja; Are we overeducated?


Već se dulje vrijeme ponekad može čuti o "rat protiv dječaka" u obrazovanju. (Čak sam i kod nas jednom čitao da u inflaciji odlikaša, i nedostatku male mature, djevojčice bolje prolaze jer su u stanju zadovoljavati postojeće uvjete. Točnije rečeno, distribucija razine pažnje je različita za dječake i djevojčice. Dodajmo tome omjer muškaraca i žena u obrazovanju i druge faktore...) Notes on the Pussification of America. Pakaluk piše o danas zabranjenim igračkama War Games: Why Little Boys Should Play with Toy Guns

Chastek u The American student komentira; "U obrazovnom sustavu, na prirodu malih dječaka se odgovara takvom hitnošću, ozbiljnošću i bespoštednošću da to konkurira hagiografiji pustinjskih monaka koji kažnjavaju svoju prirodu pokorom i molitvom. Kada bi obrazovni sustav napadao požudu i apetite istim intezitetom kao što se trenutno napada muška agresivnost i nedostatak sposobnost da se sjedi mirno i prati pažljivo, onda bi unutar pet godina imali milijune šestogodišnjaka koji bi živjeli u divljini na stupovima od deset metara." (Ipak, koliko god da je problematičan i zamoran veći dio gradiva, ne vidim što je toliko problematično u očekivanju određene discipline.)

_____

U City Journalu, John Kekes se bavi Voltaireom i Rousseauem naših dana - Rawlsom i Dworkinom - u eseju Dangerous Egalitarian Dreams; Scruton se pak bavi komunitarijancima u Communitarian Dreams i Community, Yes. But Whose? Dalrymple u svojem stilu It’s This Bad komentira situaciju u britanskome društvu. Izdvajam;

"Novine izvještavaju o slučaju studenta s Oxforda koji je pripit nakon slavljenja prolaska ispita pristupio policajcu na konju i rekao; 'Oprostite, shvaćate li vi da je vaš konj gay?'"" Možda nije posebno duhovito i značajno, ali policajac je uskoro pozvao pojačanje te je mladić uhićen zbog "homofobne primjedbe", proveo noć u zatvoru te poslije na sudu. Još nekoliko TD-ovih eseja What is Poverty?, Tough Love, The Government Made Me Do It, There’s No Damned Merit in It

_____

Možda sam zanemario povijest znanosti; James Hannam se u još jednom članku Debunking the Mythical Conflict Between Science and Religion bavi poznatim mitovima; a u članku Coyne's Twisted History of Science & Religion odgovara na Coynove izjave koji u svome stilu ponovno komentira stvari o kojima se niti ne pokušava informirati. History vs The Da Vinci Code ima puno zanimljivih informacija za one koji misle da se radi o povijesnoj knjizi.

Što znači da Bog usmjerava evoluciju - Possible Senses of “God directs evolution”. Jedna od mnogih recenzija knjige Mind and Cosmos.

_____

Jeste li čuli za fecundaphobiu? Fecundaphobia: On the Fear of Large Families. Iz komentara na članak; "Tipično pitanje stranca: 'Jesu li sve to vaša djeca?!!' Odgovor: 'Ne, nisu sva moja. Imam ih još doma.'" Drugi komentari se bave opterećenjem koje donosi takva obitelj, ali i sličnim dogodovštinama, i kako odgovoriti strancima; primjerice da je vaše imanje više djece stvar prirodne selekcije.

Berlinski je duhovit čovjek, vjerojatno to nećete prepoznati ukoliko nemate simpatija prema nekim njegovim razmišljanjima: An Interview with David Berlinski. Izdvajam;

P: Pretpostavljam da nemate visoko mišljenje o ateizmu kakvog Dawkins promovira...

DB: Radi o vrsti stvari kakve je iskorištavao Bertrand Russell kada je želio napisati best-seller ili očarati jednu od svojih ljubavnica. Vidiš, draga, vjerovanje u boga je poput vjerovnja u čajnik koji kruži oko Marsa, pri čemu bi draga počela skidati svoje rublje. Činjenica je da je takva vrsta argumenata sramotna i za bradavičastu svinju. Te stvari su testirane u zoološkim vrtovima, a rezultati su daleko poznati.

 [...] DB: … Naravno. Ali to je zato što mu je iznimno korisno povezati svoje stavove s onima Alberta Einsteina - znate, standardne rutine o zvjezdanom noćnom nebu, moj bože nije li svemir prekrasan itd. Zašto bi Dawkins, od svih ljudi, smatrao da je svemir prekrasan ako istodobno vjeruje da se radi o samo-održavajućem materijalnom objektu, nešto veće od glavice kelja, ali ne znatno drugačije po prirodi? Čitavo mjesto navodno nema značenje, smisao, cilj, i nema razloga za svoje postojanje van sebe. To mi zvuči strašno. Čuđenje je zadnja reakcija koju bih očekivao, to je kao da vas oduševi grad Newark u državi New Jersey. Svemir koji nije ništa drugo osim skupa atoma koji se okolo vrsti u praznini je materijalna straćara...

_____


"Alexis de Tocqueville tvrdio je da bi se javni intelektualci u demokratskim vremenima trebali pažljivo usredotočiti na grčke i rimske autore kao nužni protuotrov predrasudama našeg vremena, počevši od tehničko-ateističkih predrasuda protiv metafizike, teologije te ljudske duše i njenih distinktivnih potreba. Ne vidim da liberalni intelektualci, većinom, imaju ono što je potrebno kak bi se oslobodili naših sofisticiranih predrasuda."

Još par eseja; Beware of Sophistical Education “Reformers”, The “Fairy-Tale” Prince and the Five Surprises, Tocqueville on the Individualist Roots of Progressivism

_____

Uvod eseja A Brief History of Sex Ed: How We Reached Today’s Madness;


"Nekoć davno, spolni odgoj je bio jednostavna lekcija iz biologije. Učenici su naučili neke životne činjenice, i uz te činjenice, da je seks dio nečega većeg, zvano brak. Učitelji su objasnili da je to moralan i zdrav način života. U ta vremena, ljudi su shvaćali da su muškarci i žene različiti, i da je njihovo zajedništvo jedinstveno, razlikuje se od ostalih veza. Ne treba niti reći da su dječaci odrasli u muškarce, a djevojčice u žene. [...]

Stvari su se promijenile.


Sada imamo sveobuhvatni spolni odgoj. On uključuje rasprave o identitetu, rodu, reproduktivnim pravima i diskriminaciji. Djeca uče da su seksualna od rođenja, a da je pravo vrijeme za stupanje u seksualne aktivnost onda kada se osjećaju spremnim. Podučava ih se da imaju pravo na užitak, kontracepciju i pobačaj.

Izrazi muž i žena se ne koriste, zajedništvo muškarca i žene je samo jedna od opcija, a moral? Pa, to bi bilo prosuđivanje, a to nije dopušteno.

Nećete pronaći puno biologije u seksualnom odgoju, ali postoji pregršt različitih seksualnih izraza, nedostataka i prednosti različitih kontracepcija i pobačaja, i štete rodnih stereotipa."

_____


_____

Catholic Education prenosi zanimljive eseje raznolikog skupa autora; Happiness: Ancient and Modern Concepts of Happiness, Christopher Dawson on Technology and the Demise of Liberalism, The Case for the Study of Christian Culture, Civilization in Crisis, The Study of Western Culture, The Rights of Man, Catholicism and Economics in the Ancient World. The Failure of Sex Education, Old Profession, New Toleration. The Decline of LaughterWhen Hope Tramples Truth, Let the People Decide. Human Personhood Begins at Conception, Change of heart.

The Church and Secularism - part 1, Twenty-four Questions on Sacred Music, Everyone on the Couch. Iz eseja For academics, religion is a conflict of interests;

"Radi se o 'prozovi i odbaci' strategiji. Ljudi koji ne mogu tolerirati religiju - zapravo oni koji je preziru i iskazuju neprijateljstvo - pokušavaju potisnuti ljude koje smatraju religioznim, i njihove argumente i stavove s kojima se ne slažu, koristeći 'pogrdne nazive i odbacivanje na temelju njih'. Za njih, nazvati nekog religioznim je izrazito pogrdno, takva strategija im dopušta da eliminiraju argumente suparnika, bez ikakve potrebe da odgovore na sadržaj tih argumenata".

Nešto čemu možemo svakodnevno i kod nas svjedočiti. Iz istog eseja; "Ako religiozne ljude odbacujemo na temelju njihovog nedostatka neutralnosti, pristaše drugačijih sustava, poput sekularizma, također treba na isti način odbaciti."

_____

Kad smo već kod akademika, Feser u postu How (some of) your professors see you prenosi izjavu; "Poanta je da mi liberalni profesori ne osjećamo da smo u situaciji simetrične komunikacije kada pričamo sa bigotima baš kao što to ne osjećaju niti tete u vrtiću kada pričaju sa djecom..." (Bigot je inače izraz za svakoga tko se ne slaže s njima, nema veze s ponuđenim argumentima.)

Feser također svakodnevno donosi zanimljive postove; primjerice podjela tomizma - The Thomistic tradition, Part I i The Thomistic tradition, Part II. Ili niz postova o klasičnom teizmu i kozmološkom argumentu; Classical theism roundup i Cosmological argument roundup

Na vijest kako su i životinje svijesne, odgovara Animals are conscious! In other news, sky is blue, water wet, rasprava sa filozofom Lawom oko "zlog boga"; Law’s “evil-god challenge”, Broken Law (Updated), Crickets still chirping...

Koja je razlika između antičkih i suvremenih pogana? Point of contact.  Što je uopće duša -What is a soul? Naravno, postovi su u njegovu stilu pa neki prigovaraju tonu; Briggs on TLS and tone, Tone deaf i Walters on TLS 

Nedavno je Budziszewski pokrenuo svoju stranicu s pripadnim blogom The Underground Thomist i Natural Law Blog

_____

Scruton se u Waving, Not Drowning pita što bi konzervativci trebali činiti? 

"Ne možemo tražiti od mladih ljudi da žive kao što smo mi živjeli ili da cijene ono što smo mi cijenili; Ali možemo ih ohrabriti kako bi vidjeli poantu u tome kako smo živjeli, da prepoznaju kako sloboda bez odgovornosti na kraju nije ništa drugo osim ispraznosti."

"Postoje stotine načina kako možemo pomoći sljedećoj generaciji da ne propadne potpuno u zamku koja im je namijenjena; Ali ne postoji način, bojim se, potpunog uništavanja te zamke jer je izgrađena ljudskom domišljatošću, a mami našim vlastitim željama."

(Srećom, možete konzervatizam pojačati nečim drugim.)

_____

Da privedem stvar kraju. Naravno, tu su i domaći blogovi, primjerice Reakcionar spominje par primjera Ljevice na malim ekranima, Strašilo se žali na primitivizam Srednjoazijski koncepti u Hrvatskoj, Simun se pita Tko je industrijalizirao Hrvatsku i kada? (Postoje i drugi zanimljivi protržišni blogovi koje ćete lagano pronaći prateći reference na spomenutim blogovima.)

Katoličke blogove ne bih smio propustiti pa ih upravo zato i neću navoditi. Bolje da ih ne navodim sve nego da ispustim neke - u zadnje vrijeme postoji veća aktivnost i veći broj blogova. Možete pronaći (neke) preko facebook stranice Hrvatska katolička blogosfera gdje marljivi ljudi okupljaju neke linkove. (Kad smo već kod fb, hrvatska Chesterton stranica i stranica Nadbiskupa Fultona J. Sheena)


Ipak, moram spomenuti blog Toma Blizanac i Splendor Domini koji već godinama donose različite vijesti i komentare iz katoličkog svijeta.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularni postovi kroz zadnjih 7 dana