Katolička Crkva tvrdi neke smione
stvari o tome što možemo znati o Bogu putem nepotpomognutog
(raz)uma. Prvi Vatikanski Koncil podučava:
"Sveta majka Crkva drži i uči da Boga, izvor i kraj svih stvari, možemo spoznati sa sigurnošću krenuvši od razmatranja stvorenih stvari, koristeći naravnu snagu ljudskog razuma... Ako itko kaže da jedincati, pravi Bog, naš stvoritelj i gospodar, ne može biti sa sigurnošću spoznat iz stvari koje su stvorene, naravnim svijetlom ljudskog razuma: neka bude anatema."
U
Humani Generis, papa Pio XII potvrdio je ovo učenje i jasno
izrazio ono što su prema njemu specifična filozofska sredstva
kojima se to naravno znanje Boga može najbolje artikulirati, i koje
je najusklađenije s katoličkom doktrinom;
"Ljudski razum, općenito govoreći, svojim snagama i svojim urođenim svjetlom može stvarno vinuti do prave i sigurne spoznaje jedincatog i osobnog Boga, koji svojom providnošću drži i upravlja svijet …
Njegov je zadatak sa sigurnošću dokazati da postoji samo jedan osobni Bog... Ali ta će zadaća biti izvršena na prikladan i pouzdan način ako se razum njeguje kako priliči: naime, ako ga se hrani zdravim filozofijskim naukom koji je poput neke baštine što su nam je ostavili prethodni kršćanski naraštaji i koji posjeduje jedan viši autoritet, jer je samo crkveno učiteljstvo svoja načela i svoje glavne tvrdnje, koje su ljudi velikog duha i mudrosti iznjedrili i polako tijekom vremena utvrđivali, dovelo u suodnos s objavljenom istinom. Ista ta filozofija, potvrđena i općeprihvaćena u Crkvi, brani istinsku vrijednost ljudske spoznaje, nepromjenjiva načela metafizike - to jest dostatnost razuma, uzročnost i svrhovitost - i na kraju drži da se može dostići sigurna i nepromjenjiva istina.
U toj filozofiji sigurno postoje neke stvari koje se, ni izravno ni neizravno, ne tiču vjere i običaja te zato Crkva dopušta stručnjacima za određena područja da o njima slobodno raspravljaju. No ne daje istu slobodu kada je riječ o nekim drugim pitanjima, osobito kada se ona tiču načela i glavnih tvrdnji o kojima smo govorili.
Ako se dobro promotri sve do sada rečeno, jasno će se uvidjeti razlog zbog kojeg Crkva zahtijeva da budući svećenici steknu filozofsku naobrazbu »u skladu s metodom, učenjem i načelima anđeoskog naučitelja«, budući da se, kao što nam je dobro znano iz višestoljetnog iskustva, Akvinčeva metoda ističe jedinstvenom nadmoćnošću kako u poučavanju učenika tako u traženju istine. "
Kraj citat. [...]
Katekizam Katoličke Crkve potvrđuje
nauk Prvog Vatikanskog Koncila, i Pia XII. da je Božja egzistencija
spoznatljiva sa sigurnošću putem naravnog svijetla ljudskog
(raz)uma, i čak podučava, konkretnije, da možemo "postići
sigurnost" o Božjoj egzistenciji putem "dokaza" koji
počinju "od kretanja, postojanja, kontingencije, i poretka i
ljepote svijeta." Većina tih su, naravno, među pristupima
koji se javljaju u Tominih Pet Puteva. U Fides et Ratio, papa
Ivan Pavao II također nanovno potvrđuje nauk Prvog Koncila i Pia
XII o snazi ljudskog razuma u teološkim pitanjima:
"Prvi vatikanski, svečano bavio odnosom razuma i vjere. Nauka, sadržana u tom dokumentu duboko je i korisno djelovala na filozofsko istraživanje mnogih vjernika pa i danas stoji kao jedno pravilo prema kojemu se moramo ravnati da bismo došli do pravilnog i primjerenog kršćanskog istraživanja o toj stvari.
Protiv fideističkih iskušenja bilo je potrebno potvrditi jedinstvo istine, ali i djelotvoran prinos koji racionalna spoznaja može i mora dati spoznaji vjere:
Istražujući situaciju današnjice, vidimo da su se problemi drugih vremena vratili...
Ne nedostaje ni onih koji opasno zapadaju u fideizam; on ne priznaje vrijednost racionalne spoznaje i filozofijskog znanja za razumijevanje vjere niti za sposobnost vjerovanja u Boga.
Drugi oblici skrivenog fideizma mogu se prepoznati po tome što se spekulativna teologija malo cijeni, a isto se tako preziru izlaže i klasična filozofija iz čijih su pojmova svoje nazivlje crpili razumijevanje vjere i sami dogmatski obrasci. Papa Pio XII., blažene uspomene, upozorio je na taj zaborav filozofijske predaje kao i na napuštanje predajom danih izričaja.
Papa Lav XIII ... ponovio je i proširio nauk Prvog vatikanskog koncila o povezanosti razuma i vjere, a isto je tako pokazao da su filozofijska promišljanja od najveće pomoći vjeri i teologijskoj znanosti. Poslije više od jednog stoljeća brojne naznake toga spisa nisu izgubile ništa ni od stvarne ni od pedagoške koristi; prije svega, tu je ono što se tiče neusporedive vrijednosti filozofije sv. Tome. Obnavljanje nauke Anđeoskog naučitelja činilo se papi Lavu XIII. najboljim putem da se vrati ona uporaba filozofije koju je zahtijevala vjera.."""
Kraj citata. Naravno, Crkva nije
službeno prihvatila nijednu od specifičnih formulacija nekog
specifičnog argumenta za Božju egzistenciju. Ipak, u svojim
autoritativnim dokumenta govori o Božjoj Egzistenciji kao nečemu
podložnom "sigurnosti", "demonstraciji"
i "dokazu"; preporučila je "Klasičnu
filozofiju" kao najbolje sredstvo koje pokazuje kako je to
moguće; i kao uzor ponudila Akvinskog i njegove generalne pristupe u
Pet Puteva. [...]
***
Quod erat
demonstrandum?
Nepotrebno je istaći da mnoge moderne
čitatelje sve to zbunjuje. Zbunjujuće im je kako itko može biti
tako uvjeren da je Božja egzistencija demonstrabilna, i zbunjujuće
im je kako itko može smatrati da je pokaziva na konkretniji način o
kojem govorimo – argumentima poput Pet Puteva i metafizičkih
principa poput principa kauzalnosti, principa dostatnog razloga
(PSR), itd. Zapravo, misle da je očito da Božja egzistencija
nije demonstrabilna, i očito da argumenti o kojima govorimo ne
funkcioniraju.
Iako je opisani stav proširen, i
čak prihvaćen s velikim pouzdanjem, nema dobrog opravdanja za
njega. Postoje tri problema s takvim stavom. Prvi problem je taj što
oni koji ga prihvaćaju obično uopće ne razumiju što su autori
poput Akvinskog stvarno rekli, a njihovi odbacujući prigovori su
grube karikature. (Opširno sam to dokumentirao na različitim
mjestima pa se neću ponavljati. Primjerice u svojoj knjiizi Aquinas,
u svom članku The New Atheist and Cosmological Argument, i
različitim blogpostovima poput ovog, ovog i drugih.) Dovoljno je
reći da ukoliko vas skeptik uvjerava da se kozmološki argument
oslanja na premisu da "sve ima uzrok", ili
pretpostavlja da je Akvinski pokušavao dokazati da svijet ima
početak u vremenu, ili sugerira da Akvinski nikada ne objašnjava
zašto bi trebali pretpostaviti da Prvi Uzrok ima božanske atribute
poput jedinstva, svemoćnosti itd. onda imate apsolutno nepogrešivi
znak da je takva osoba posve nesposobna govoriti o toj temi.
Drugi problem je što oni koji
odbacuju samu ideju da bi Božja egzistencija mogla biti pokaziva
obično imaju posebne standarde koje ne primjenjuju za druge
argumente. Primjerice, sama činjenica da je netko negdje dao
prigovor protiv argumenta za Božju egzistenciju se obično tretira
od strane skeptika kao dokaz da "argument propada" –
kao da je argument dobar jedino ako nitko nema prigovora na njega i
svi ga prihvate čim ga čuju. Naravno, skeptik ne tretira druge
filozofske argumente na taj način. Činjenica da argument za
materijalizam, ili protiv slobodne volje, ili što već, ima svoje
kritičare nikada se ne smatra dokazom da taj argument "propada".
Stav kod takvih argumenta je: "Pa, naravno, kao i svaki
filozofski argument, i taj ima svojih kritičara, ali to ne znači da
su kritičari u pravu. Na kraju krajeva, na prigovore se može
odgovoriti tako da je argument u konačnici ispravan, potrebno je
biti otvoren i razmisliti kako ga možemo obraniti."
Općenito, čak i najekscentričniji filozofski argumenti su
tretirani kao opcija "na stolu" koja je vrijedna
razmatranja. Međutim, misterija li, argumentima za Božju
egzistenciju ne nudi se ta mogućnost. Sama činjenica da je,
primjerice, Hume rekao to i to dva prije dva stoljeća se često
tretira kao odlučujuće pobijanje za sva vremena.
Povezana s time je tendencija
pristupanja temi kao da bi uspješni argument za Božju egzistenciju
trebao biti vrsta stvari koju možete skraćeno navesti tako da
uvjeri i najtvrđe skeptike. Još jednom, nitko ne tretira druge
argumente na taj način. Ako vas članak od pedeset stranica o
materijalizmu, slobodnoj volji, utilitarizmu itd. ne uvjeri, autor će
reći da pročitate njegove knjige. Ukoliko vas one ne uvjere, autor
će reći da se morate upoznati sa literaturom o toj temi. Ukoliko
vas pak literatura ne uvjere, onda će reći da je problem veliki i
da ne možete opravdano očekivati da itko odlučno razriješi stvar
na zadovoljstvo svih strana.
Nasuprot tome, ako sugerirate da je
Božja egzistencija pokaziva, skeptik će zahtijevati da to
postignete u argumentu kakvog možete sažeti u blogpostu. Ukoliko ga
takav argument ne uvjeri, presudit će da nije vrijedno njegova
vremena, a ukoliko mu kažete da bi trebao pročitati knjige ili čak
više literature kako bi potpuno shvatio argument, zbog toga će
pomisliti da je još manje vjerojatno da je argument dobar.
Zatim postoji i raširena tendencija
sugeriranja da branitelji argumenata za Božju egzistenciju imaju
skrivene motive zbog kojih moramo biti sumnjičavi prema cijelom
pokušaju. Još jednom, skeptik ne tretira druge argumenta na taj
način. Neće reći: "Pa, morate biti oprezni oko
argumenata protiv slobodne volje ili u korist revizionističkih
moralnih zaključaka, jer njihovi zagovornici nesumnjivo pokušavaju
racionalizirati neku vrstu aktivnosti." Niti će reći:
"Ateistički argumenti su uvijek sumnjivi jer ljudi žele
pronaći način odbacivanja religioznih praksa i zabrana koje
smatraju nepovoljnim." Međutim, iz nekog razloga, sama
činjenica da filozof brani argument za Božju egzistenciju se
tretira kao znak za sumnju. "Oh, on sigurno ima neku
religioznu agendu koju pokušava racionalizirati!"
Ne postoji nikakav dobar razlog za
te dvostruke standarde. Oni ne odražavaju ništa više od
nepromišljene predrasude (nekih) ateista i skeptika, a u nekim
slučajevima i nešto gore – nepoštenu retoričku taktiku kojoj je
cilj otrovati, inače otvorene, ljude protiv ozbiljnog promišljanja
argumenata za Božju egzistenciju. Smatram da opisani neopravdani
dvostruki standardi imaju veliku ulogu u njegovanju stava da postoji
nešto sumnjivo u samoj ideji demonstriranja Božje egzistencije.
Treći, možda ne nepovezani,
problem sa opisanom stavom je da oni koji ga se drže često pogrešno
shvaćaju što su mislioci poput Akvinskog mislili kad su rekli da
Božju egzistenciju možemo "demonstrirati". Ono na što
se misli jest da zaključak kako Bog postoji slijedi nužnošću ili
deduktivnom validnošću od premisa koje su sigurne, a sigurnost
premisa se može pokazati metafizičkom analizom.To podrazumijeva da
nam takva demonstracija daje znanje koje je sigurnije od bilo kojeg
znanstvenog zaključka (onako kako se "znanost" generalno
danas shvaća), i to iz dva razloga. Prvi, zaključak nije samo
probabilistički, nije "argument najboljeg objašnjenja"
koje se poziva na jednostavnost, usklađenost s postojećom
pozadinskom teorijom itd.; radi se o strogom zaključku onoga što
slijedi nužno iz premisa. Drugo, premise nije moguće odbaciti
daljnjim empirijskim istraživanjem jer se bave onime što bilo koje
empirijsko istraživanje mora pretpostaviti.
Primjerice, Aristotelijanski argumenti
iz kretanja počinju premisom da se promjena događa, zajedno s
premisama koje tvrde da potencijalno može biti aktualizirano samo od
onoga što je već aktualno (princip kauzalnosti) i da esencijalno
uređena serija uzroka ne može imati regres u beskonačnost. Prva
premisa je u određenom smislu empirijska, zbog toga argument nije a
priori. Znamo da do promjene dolazi jer je osjećamo. Međutim,
to nije premisa koju možete odbaciti daljnjom empirijskom istragom,
jer svako buduće iskustvo će samo po sebi biti daljnji primjer
promjene. (Možemo koherentno smatrati, na empirijskim temeljima,
da je određeni navodni primjer promjene nestvaran; ali ne možemo
koherentno smatrati na empirijskim temeljima da je sva promjena
nestvarna.) Druge premise možemo obraniti različitim
metafizičkim argumentima, poput argumenata koji upućuju na to da
princip kauzalnosti slijedi iz principa dostatnog razloga (PSR), a da
PSR ispravno shvaćen može biti utvrđen putem reductio ad
absurdum svakog pokušaja negiranja istog.
Problem je sljedeći. Suvremeni
filozofi obično rade unutar konceptualne luđačke košulje koju su
naslijedili od ranomodernih filozofa. Konkretno, kada se radi o
epistemološkim stvarima, obično razmišljaju u terminima koje su
naslijedili od racionalista, empiricista i Kanta. Stoga kada ponudite
argument za kojega tvrdite da nije zaključak empirijskih znanosti,
obično misle da se radi o nekoj vrsti "konceptualne analize"
(zapravo razvodnjena kantova filozofija) ili pokušaju
racionalističkog apriorizma.
[... Izostavio sam par odlomaka. Feser objašnjava tomističku poziciju - odbacivanje racionalisitčke epistemologije i metodologije. ...]
Problem je što prezentiranjem
takvog polu-formaliziranog argumenta – "Evo dokaza u
deset koraka." - riskirate ohrabrivanje ljenije vrste
skeptika u njihovoj deluziji da ukoliko je takav argument imalo
dobar, mora biti uvjerljiv, sam po sebi i potpuno odvojen iz šireg
konteksta, čak i najneprijateljskijem kritičaru. Naravno, to
neće vrijediti, jer argument ne možete shvatiti ukoliko ne shvatite
širi konceptualni kontekst. [uključujući ključne tehničke
termine poput "aktualnosti", "potencije",
"esencijalnog poretka" itd.] Skeptik će jednostavno
uzeti kratki polu-formalizirani argument u deset (ili koliko već)
koraka, i dati neki stari prigovor misleći kako je time pobio
argument iako zapravo (s obzirom na njegovo nepoznavanje nekih od
ključnih pozadinskih koncepata) neće niti ispravno shvatiti što je
rekao.
***
Tvrdim da kada uzmemo u obzir
navedena tri faktora na kojima počiva rašireni odbojni stav prema
samoj ideji demonstriranja Božje egzistencije – raširena
zabluda o tome što tradicionalni argumenti za Božju egzistenciju
zapravo kažu; proizvoljni dvostruki standard za te argumente; i
raširenu zabludu oko toga što "demonstracija" mora
uključivati – možemo vidjeti da takav stav jednostavno nije
opravdan. Istodobno,, pristupi demonstriranja Božje egzistencije
koje predstavljaju argumenti poput Pet Puteva su zapravo – kada
ih se konkretizira i ispravno shvati – uvjerljivi, kao što sam
tvrdio na različitim mjestima.
Inzistiranje Crkve da je Božja
egzistencija demonstrabilna nije pokušaj određivanja filozofskog
pitanja običnim diktatom. Radi se o pažljivo promišljenom sudu oko
toga što vrijedi ako će Kršćanstvo biti racionalno opravdano.
Crkva se distancira od fideizma tako što potvrđuje snagu
nepotpomognutog (raz)uma i potvrđuje dužnost kršćana da pružaju
racionalno opravdanje onoga što je Akvinski nazvao "preambule"
Katoličke religije. Ne radi se o izražavanju slijepe vjere, nego
upravo osudi slijepe vjere.
Dakle, nešto oko čega se Katolici i
Novi ateisti mogu složiti. Nije li to lijepo?
Autor Edward Feser, izvorni post Q.E.D.? (Izostavio sam nekoliko poveznica, ukoliko Vas zanima, dokumente iz kojih su početni citati možete pronaći na internetu, većinom i na hrvatskom.)
PS
Povezani postovi;
- Što dugujemo Novim Ateistima? [1/3], 2. dio, 3.dio
- Predkršćanska apologetika [1/2], 2. dio
- Mislite da razumijete kozmološki argument ?, O pogrešnoj karikaturi argumenta Prvog Uzroka
- Teizam klasični, tradicija katolička i svijet današnji, Osvetnici (film) i klasični teizam, Klasični teizam, Bog i čovjek, Klasični teizam, "najbolje objašnjenje" i "kumulativni slučaj
- O piscima Novog Ateizma, kategorija ateizam, Je li religija iracionalna?,
- Russellov čajnik: Drži li vodu?, Ja "ne vjerujem u jednog boga više od tebe" prigovor, Je li Bog Svemoguć i Sveznajuć?, Imago Dei,
- Naturalizam i psihologiziranje itd.