U prethodnom postu prenio sam Pakalukova razmišljanja o knjigama prikladnim za novoobraćenika. Slično tome, R Smith u Books in Theology odgovara na pitanje koju bi dobru teološku knjigu čovjek trebao pročitati? Prenosim dio;
Pročitao sam dovoljno srednjovjekovnih tekstova pa znam da je ispravan odgovor na svako pitanje: Ovisi. Knjiga može biti dobra na različite načine. "Dobra" za koju namjenu? "Dobra" za koju osobu? "Dobra" za koju fazu života?
Primjerice, ako bi me netko upitao da navedem jednu stvarno dobru knjigu u području teologije, odgovorio bih Augustinove "Ispovijesti". Promjenila je moj život, bila je ključna za moje obraćenje na katoličku vjeru. No ja sam bio student, imao sam pitanja kakva imaju studenti. Pronalazak kršćana koji su ozbiljni mislioci, ozbiljni i rigorizni poput Platona i Aristotela, je samo po sebi bilo otkriće za mene.
No ako bi me netko pitao za dobru prvu knjigu u području teologije, bih li također naveo Augustina? Možda ne, knjiga može biti teška ako niste spremni za takve stvari. Možda Summa Theologica Akvinskoga? Nema bolje od nje u određenom smislu. Ali to nije stvar koju bi dao svakoj osobi koja je zainteresirana za katoličanstvo. Prigovori, odgovori na prigovore, respondeo. Hm? Gdje je Isus?
Znam ljude koji bi vjerojatno rekli pročitajte Dantea. Čitati Dantea je uvijek dobra stvar, ali dati početniku bilo Dante i li Akvinskoga je poput toga da date nekome tko tek uči engleski jezik Hamleta i kažete mu da se radi o sjajnoj knjizi. Naravno da jest, ali možda bi trebali početi s nečim lakšim?
Gledajte, nema ništa boljeg od Augustinovih "Ispovijesti", ili Tomine "Summe", ili Atanazijeva djela "O Utjelovljenju" (spominjem ih samo par), tako da ih pročitajte ukoliko ste spremni. Ali to nisu najbolje knjige za nekoga tko želi "jednu dobru teološku knjigu." Ukoliko želite dobru knjigu, zašto ne "dobra knjiga"? Biblija. Ništa nije bolje. Ali opet, to može biti zahtjevan zadatak, pogotovo kada krenete s Levitskim zakonikom i Knjigom Brojeva. Postoje podcasti (Schmitz) u kojima se čita Biblija, ili podcasti u kojima se čita katekizam. Vjerojatno bi to bio dobar pristup za neke. Mislim da je najbolji pristup Svetom Pismu ukoliko ga čujete svaki dana na dnevnoj Misi. No jedno ne isključuje drugo.
Mogao bih predložiti različite "živote" svetaca. Neka djela su dobra, neka nisu. Bolje bi bilo čitati knjige koje su napisali sveci. Ipak, ako netko nepripremljen odluči pročitati Tamnu Noć Duše (Sv. Ivan od Križa) ili Autobiografiju (sv. Terezija iz Lisieuxa) mogla bi im biti čudna. Radi se o sjajnim djelima, ali vjerojatno nisu najbolje knjige za početnike.
Koje bi onda bile knjige za početnike, za ljude koji nisu naučeni na filozofiju i teologiju, a nisu još ni spremni za "mračnu noć duše"? Kada su me ljudi prije to pitali, često sam im preporučio "Elementarno Kršćanstvo" C.S. Lewisa. Nije bio katolik, ali je dobar početak. (Njegovi eseji u "God in the Dock" i "Christian Reflections" su također dobri.) Prednost im je i to što su relativno kratki. "Pravovjerje" G.K. Chestertona je također nekada dobro, ali njegov stil ne paše svima.
Ponekad preporučujem Thomasa Mertona ("Life and Holiness") ukoliko mislim da ljudi traže nešto "duhovnije", jer je kratka, prekrasno napisana, i dobro obrađuje neke osnovne stvari. ("Theology and Sanity" Franka Sheeda je također dobra za ljude koji žele nešto "teološkije" bez da je prezahtjevno.) Postoje i druge knjige, sigurno čitatelji imaju svoje prijedloge. Što kažete na Fultona Sheena? Na seriju knjiga Pape Benedikta "Isus iz Nazareta"? Da, i da.
Ipak, o svim tim knjigama možemo reći ono što lječnici znaju reći o terapiji: Neke stvari djeluju u puno slučajeva, puno stvari djeluje u nekim slučajevima, ali ništa ne djeluje u svakome od slučajeva.
PS
Na kraju pohvalno govori o i preporučuje knjigu "Another Sort of Learning" autora Jamesa Schalla. (Nisam upoznat s knjigom. Vjerojatno sam počitao neke njegove eseje jer mi ime i lik zvuči poznato.)
---
Što bi bila dobra knjiga za neku osobu? Pa, koji god odgovor bio za nekoga, neće biti isti za svakoga. Postoje knjige koje ste prije pokušavali pročitati pa nisu utjecale na Vas, a sada imaju veliki utjecaj jer ste ih u stanju shvatiti. Ili se ponekad radi tek o prilici, različite knjige mogu biti "dobre" odnosno "najbolje" za nas u različitim trenucima života. (Postoje oni koji su se obratili čitanjem Biblije, ali oni koji joj skeptično pristupaju s dozom neprijateljstva morati će prije pročitati druga djela koja im ukazuju zašto bi Bibliji trebali odgovarajuće pristupiti.)
Ponekad takva knjiga niti ne mora imati veze s religijom, možda knjiga pokazuje problem s njihovom filozofijom, ili na neki drugi način uklanja poteškoću koju je pojedina osoba imala u prihvaćanju vjere. (U vrijeme kada imamo toliko propagande protiv Crkve, mnogi će odbijati uopće promisliti o Crkvi dok ih nešto u tome ne pokoleba.) Ponekad su svjedočanstva sve što je nekome potrebno.
Chesterton i C.S. Lewis na lako dostupan način pišu o kršćanstvu. (Netko poput Kreefta piše na još dostupniji način.) Moram priznati da mi takva razina nekada djeluje i prepopularno.(Jasno mi je zašto ne bi djelovali na nekoga tko je neprijateljski raspoložen.) Ipak, radi se o kompleksnim autorima koji prenose duboke istine, jednostavno pišu na popularan način. Utjecali su na mnoge, svih razina obrazovanja. Oni koji žele dublje ući u teme pročitati će nešto zahtijevnije autore koji pišu o filozofiji i teologiji.
Smith spominje da su neke knjige korisne u određenoj fazi života, neke postanu važne tek kasnije, ali neke možda izgube taj status. Ukoliko ne vodite dnevnik svojih misli teško je prisjetiti se što Vam je i zašto bilo bitno u određenom trenutku. (Davno sam jednoj čitateljici preporučio T. Mertona uz ogradu o problematičnosti njegove osobe i nekih spisa, u jednom trenutku sam shvatio da od čitanja njegovih drugih djela nemam nikakve koristi, potencijalno bih imao štete, tako da već dugo nisam pročitao ništa od njega, niti planiram. Ono što sam pročitao sam i zaboravio - jedna od lekcija koju sam naučio od njega i koje se sjećam jest da su trapisti super. S druge pak strane, mislim da prvi put Tomu Kempenca nisam ni pokušao "čitati", samo sam prolistao.)
Dakla, ni ja ne znam koja bi bila najbolja "teološka" knjiga - čak ni kada bih je samom sebi preporučio, i to retroaktivno. (Lista iz ovog i prethodnog posta nude prijedloge s kojim bih se složio.) Nekoć bih pretpostavljao da sve ovisi o karakteristikama i sklonostima osobe kojoj preporučate knjigu, ali ponekad naiđem na svjedočanstvo iz kojeg je jasno da su na osobu djelovale neke sasvim druge stvari no što bih ja očekivao.
Povezani stariji postovi; kategorija Pravovjerje(Chesterton), kategorija C.S.Lewis, Predkršćanska apologetika 1.dio i Predkršćanska pologetika 2. dio, Čitanje nije pasivna aktivnost – M.Adler, C.S. Lewis o čitanju starih i modernih knjiga, Čitanjem Velikih Knjiga protiv vremenskog provincijalizma itd.
Pretpostavljam da će razni nakladnici imati popuste za vrijeme trajanja sajma knjiga, obično vrijede i za webshop pa možda možete pronaći razna izdanja po dostupnijim cijenama. Možete unaprijed planirati i opskrbiti se božićnim knjigama i bojankama za najmlađe.