U nastavku prenosim predavanje filozofa Fesera pod naslovom What We Owe the New Atheists? U predavanju daje zanimljiva zapažanja o situaciji u kojoj se nalazimo pa mi se činilo korisnim prenijeti predavanje (u tri dijela). U prvom dijelu se većinom bavi dijagnozom i prisutnim razmišljanjima, a kasnije nudi način kako odgovoriti na te izazove. Prije čitanje preporučam da pogledate trailer za Rocky III, uskoro ćete shvatiti zašto. (Prijevod ima standardnih manjkavosti, ali neka vas to ne omete.) Inače, izvorna verzija teksta predavanja je ovdje, a na istome linku se nalazi i audio predavanja pa možete poslušati.
Tema mog predavanja je "Što
dugujemo Novim Ateistima." Može se činiti kao čudan naslov s
obzirom da sam autor polemičke knjige The Last Superstiton [A
Refutation of the New Atheism]. U toj knjizi opisao sam Richarda
Dawkinsa kao čovjeka koji "ne bi razlikovao metafiziku od
Metamucila." U skladu s time, predložio sam da knjigu Filozofija za Neznalice (Philosophy for Dummies) možda treba
u pojednostavnjenom izdanju objaviti pod naslovom Filozofija za
Dawkinsa. Rekao sam da sinteza pijanog samoupozdanja i teološke
nesposobnosti Hitchensa predstavlja "zagonetku, unutar
enigme, omotane salvetom za koktel." Spomenuo sam da nam
možda treba oprostiti ukoliko posumnjamo da je čitava Harrisova
književna karijera razrađena prijevara, javni štos u stilu Sache
Barona Cohena (Sam Harris je filozofski Borat ili Ali G.) Zatim sam
postao malo zločest kad sam se pozabavio Dennetom. Katolička
filozofkinja Elizabeth Anscombe ocijenila je Davida Humea kao
"običnog – briljantnog – sofista." Predložio
sam da je Dennet kao filozof skoro u rangu Humea; ukoliko obrišete
srednju riječ u Anscombinu opisu Humea, dobijete precizan opis
Daniela Denneta.
Svatko tko je pročitao moju knjigu
može vam reći da je takvo prozivanje zasluženo. Dubina neznanja
novo ateističkih autora o filozofskim i religioznim idejama koje
napadaju je usporediva samo s nevjerojatnom arogantnošću i
neprijatnošću s kojima ih napadaju. Dawkins i kompanija su sami
tražili takvu ocjenu. Ne morate biti religiozni vjernik da bi to
mislili; Poznati filozof darwinizma Michel Ruse izjavio je da ga je
zbog Dawkinsonove knjige The God Deluson "sram biti ateist",
a da je Dennetova Breaking the Spell "stvarno loša i
nedostojna [njega]". Još jedan ateistički filozof Thomas
Nagel, opisao je Dawkinsovu "amatersku filozofiju"
kao "posebno slabu", a njegove pokušaje suočavanja
s filozofskim poteškoćama vlastite pozicije "običnim
ignoriranjem". Književni kritičar Terry Eagleton –
još jedan ateist, i to Marksist – opisao je Dawkinsove
tekstove o religiji kao "neinformirane",
"bezvrijedne" i usmjerene na "vulgarne
karikature."
Međutim, naslov predavanja još uvijek
zbunjuje. Što bi mogli dugovati skupini mislioca koji su tako
intelektualno i moralno sumnjivi kao Novi Ateisti (osim nekoliko
jeftinih fora na njihov račun)? Da bi uvidjeli odgovor, okrenut ćemo
se analogiji utemeljenoj na kulturnom artifektu iz ranih osamdesetih,
njen teološki potencijal je i dalje neispitan. Naravno, govorim o
filmu Rocky III, filmskom klasiku u kojem glume Sylvester
Stallone u naslovnoj ulozi i Mr. T kao izazivač Clubber Lang.
Pretpostavljam da ste vidjeli film. Naš heroj Rocky Balboa –
katolik, da spomenem – je prikazan kao čovjek koji je, s
drugim nastavkom, dosegao vrhunac svog sporta. Više nije
teturajući, pun modrica, dopadljiviji lik kakav je u bio u prva dva
filma, Rocky je zgodan, preplanuo, dobro odjeven, bogat i slavan, svi
ga vole. Sve to je nesumjivo i zaradio. Ipak, istodobno je postao
spokojan i slab. Navikao se na svoj život, na bogatstvo i ugodu koja
dolazi s time. Ne bori se s najsnažnijim izazivačima da bi zadržao
titulu. Ne trenira srčano, čak ne trenira niti u pravoj dvorani
nego u hotelu okružen s obožavateljima. Ne sluša svog starog
trenera Mickeya koji ga upozorava da je izgubio svoju prednost.
Zatim imate Clubbera Langa, kojeg glumi
Mr. T. Prikazan je kao nemilosrdan, vulgaran, ratoboran brbljavac.
Nimalo ne poštuje Rockya, okrutno ga vrijeđa pred obožavateljima,
čak se i unosi njegovoj ženi. Iznimno je samouvjeren, ne vidi
nikakvu Rockyevu plemenitost ili unutarnju snagu, nego samo prevaru
koju žele razotkriti pred cijelim svijetom. Uživa u svojoj
odvažnosti, svojoj vlastitoj moći. S obzirom da je boksač ta moć
leži u pukoj sirovoj snazi, a to je ono što posjeduje. Također je
fokusiran i samodiscipliran. Neosporno želi pobjedu, na način na
koji Rockye više ne želi, i pod bilo koju cijenu.
U klimaksu prvog djela filma prikazan
je šampion koji je dobar čovjek, ali koji je postao presamouvjeren,
nemaran i kratkovidan; i prikazan je izazivač koji je loš čovjek,
ali je na vrhuncu spremnosti za borbu i potpuno usredotočen. Što
god mislili o liku Mt. T-a, čovjek je predan. Za Rockyea međutim,
to ne vrijedi. Stoga iako navijamo za Rockyea, kada Mr. T razbije
njegov blok moramo priznati da je Rocky to i tražio.
Kako se radi o filmu Rocky, tu naravno
nije kraj priče. Nakon sramotnog poraza trgnuo se u stvarnost, opet
postaje fokusiran i željan pobjede, vraća se u formu te na kraju
ponovno osvaja titulu nakon što pobjedi lik Mr. T-a u revanšu.
Možda je postao i bolji borac jer se morao ponovno vratiti nakon
početnog poraza; u svakom slučaju je mudriji. Izazov kojeg je
predstavio lik Mr. T-a predstavlja prikriveni blagoslov.
Kakve sve to ima veze sa Novim
Ateistima? Objasnit ću kroz prisjećanje nečega što mi je kardinal
George Pell rekao kada sam držao predavanja po Australiji. (Znam
da to zvuči pretenciozno – kao da se kardinal i ja
družimo. Zapravo, iznenadio bih
se da me se uopće sjeća, ali kada sam imao čast upoznati se s
njime, dobro sam zapamtio njegovu primjedbu.) Kardinal je na
televiziji nedavno nastupio u raspravi sa Dawkinsom, i rekao mi je
kako su Novi Ateisti zapravo Crkvi učinili uslugu, natjerali su nas
da se vratimo apologetici, disciplini koja je desetljećima bila
zanemarivana u katoličkim intelektualnim krugovima.
To mi se čini kao duboki uvid, i u
svome predavanju želio bih razraditi kardinalovu primjedbu. Ne
tvrdim da bi se on nužno složio sa svime što ću reći –
uključujući i mojom Rocky III analogijom; ali mislim da je
analogija prikladna, a sada je vjerojatno i jasno zašto sam je
upotrijebio. Crkva, u svojem ljudskom elementu i posebno u njenom
intelektualnom životu, je prema meni, u posljednjim desetljećima
često bila poput Rockya s početka filma – nedisciplinirana,
neozbiljna, nemarna prema stvarnoj prirodi izazova koji su se javili,
i nespremna na suočavanja s njima. Baš kao što Rocky ima
reputaciju koju je stekao u prošlim pobjedama, ali nema se čime
pokazati kada se suoči sa snažnim novim izazivačem; suvremeni
katolički svećenici i teolozi nasljeduju slavnu filozofsku i
teološku baštinu koju suočeni s moralnim, političkim i
intelektualnim izazovima sekularizma nisu iskoristili. I baš kao
što lik Mr. T-a, unatoč svojem prostaštvu i taštini, barem zna
što je potrebno za pobjedu, tako i Novi Ateisti, unatoč svojoj
samodopadnoj ignoranciji, znaju koja su fundamentalna pitanja u sporu
između religije i sekularizma. Shvaćaju da je beskorisno pozivati
se na društveni napredak do kojeg je dovelo kršćanstvo, ili
dostojanstvo kojeg kršćanski moral pripisuje ljudima, ili ljepotu
kršćanske umjetnosti i arhitekture, osim ako postoji dobar razlog
da mislimo kako su središnje tvrdnje kršćanstva stvarno točne.
Znaju, kao što je znao i Sv. Toma Akvinski, da je beskorisno
govoriti o vjeri ukoliko niste pokazali da je vjera nešto više od
samoobmane kakvom ju proglašavaju kritičari – odnosno, ukoliko
niste utvrdili racionalne preamuble vjere, praeambula fidei.
Znaju, barem implicitno, da s obzirom da je čovjek racionalna
životinja, ne možete ga pridobiti ukoliko ne možete pridobiti
njegov intelekt.
Ukratko, Novi Ateisti znaju da, posebno
u kulturi u kojoj znanost ima prestiž kakav ima, moralni, društveni
i intelektualni utjecaj kršćanstva uspijeva ili propada ovisno o
uspjehu centralnih argumenata kršćanske apologetike. Naravno, Novi
Ateisti uopće ne razumiju te argumente; a kamoli da su ih
opovrgnuli. No, kada tako malo istaknutih crkvenjaka i teologa iznose
te argumente, ili ih uopće sami shvaćaju, neznanja Novih Ateista je
nevažno. Pobijedit će samim tokom stvari. Ukoliko se upuštate u
boksački meč, morate biti spremni boksati. Ukoliko niste, suparnik
će pobijediti neovisno o svojim nedostacima kao boksača. Dakle,
Novi Ateisti Crkvi čine uslugu kao što je to Mr. T učinio Rockyu,
prisiljavajući nas da se uozbiljimo, da se vratimo u borbenu formu,
da obnovimo svoj intelektualni mišić i argumentativnu čvrstinu.
Za sada je sve to dosta općenito, i
može se činiti ne baš točnim, jer očito je uvijek bilo radova
popularne apologetike, a neki od njih su bili jako dobro u tome; ali
to nije ono o čemu govorim. Govorim o apologetici na najvišom
intelektualnom nivou, onoj koja se bavi najdubljim pretpostavkama
koje informiraju razmišljanja onih koji dominiraju na modernim
sveučilištima i u našoj modernoj znanstvenoj kulturi općenito –
suvremeni akademski filozofi; fizičari, kemičar, biolozi, i drugi
prirodni znanstvenici koji se bave razmišljanjem o filozofskim
pitanjima; radnici u visokotehnološkoj industriji; itd.
To su ljudi od kojih, ne samo oni koji
oblikuju mnijenje, nego sve više i običan čovjek s ulice, traži
vodstvo u pitanjima objektivne istine. Ne moramo ni reći kako su ti
ljudi neimpresionirani radovima popularne kršćanske apologetike
ukoliko je uopće i primjećuju. Ukoliko imaju ikakvih problema s
Novim Ateistima, to je primarno zato što misle da se Dawkins i
kompanija bave šibanjem mrtvog konja, i to možda s nepotrebnom
grubošću. Ne misle da Dawkins, Hitchens i ostali, ne uspijevaju
uvidjeti jakost religije, nego da bespotrebno zlostavljaju već
poraženog slabića. Filozof John Searl – koji je vrlo dobar
filozof i prodoran kritičar mnogih ideja povezanih sa suvremenim
naturalizmom i scijentizmom – opisuje ponašanje koje
prevladava kod suvremene inteligencije. Zapisuje nekoliko godina
prije pojave Novih Ateista u svojoj knjizi Mind, Language, and
Society;
Danas se nitko ne trudi [napadati religiju], i smatra se pomalo neukusno uopće postaviti pitanje Božje egzistencije. Pitanja religije su poput pitanja seksualne preferencije: o njima se ne raspravlja javno...
Mislim da je došlo do nečega puno radikalnijeg od slabljenja religiozne vjere. Za nas, educirane članove društva, svijet je postao demistificiran ... Rezultat ove demistifikacije je da smo otišli dalje od ateizma, do točke gdje to pitanje više nije bitno kao što je bilo ranijim generacijama...
Osvrćući se na neke primjere navodnih
čuda, Searle piše:
To nije moguća misao za nas zato što, u određenom smislu, znamo previše... Stvar nije u tome da to smatramo pogrešnim, nego da to uopće ne uzimamo u obzir kao mogućnost.
Smatram da su tim ljudima – onima
za koje je rasprava između ateizma i teizma povijesni relikt, nije
više živa i dostojna njihove pažnje – suvremeni svećenici i
teolozi posvetili premalo pažnje i ponudili im odgovore. U
katoličkim krugovima, postoji tendencija povlačenja iz metafizičkih
pitanja šire slike te umjesto toga posezanje za moralnim apeliranjem
na "dostojanstvo ljudske osobe", kao da bi to moglo
pružati zajedničko tlo na kojem bi Crkva mogla komunicirati sa
sekularnim svijetom. Ali zapravo samo po sebi to ne pruža nikakvo
zajedničko tlo jer su pitanja što je ljudska osoba, i što
dostojanstvo zahtijeva, vrlo sporna pitanja. Primjerice, eutanaziju
se brani kao "smrt s dostojanstvom." Protivljenje
"istospolnom braku" se rutinski opisuje kao
negiranje dostojanstva homoseksualaca. Feministi koji promoviraju
pobačaj i kontracepciju bi očito negirali da se protive
dostojanstvu žene. I tako dalje. Dakle, pozivati se na "dostojanstvo
ljudske osobe", kao da to samo po sebi rješava nešto,
jednostavno je samoreferencirajuće.
Drugi konzervativni teolozi i
religiozni autori su naglasili ono što pravoslavni teolog David
Bentley Hart naziva "estetika kršćanske istine" u
podnaslovu svoje knjige The Beauty of the Infinite. Ipak, za
tipičnog suvremenog sekularnog intelektualca, naša tendencija da
smatramo nešto lijepim je potpuno objašnjiva u terminima biološke
i kulturne evolucije. Naše estetske reakcije možda nisu nepostojane
kao što to relativist pretpostavlja, ali su prema takvom stavu
svejedno subjektivne, održavaju način na koji je darwinovski
selekcijski pritisak utisnuo u naše pretke estetsku psihologiju, ne
radi se značajkama stvarnosti neovisnima o umu. Prema tome, one
nemaju nikakve ontološke implikacije. Prema meni, to je potpuno
pogrešno, ali to nije stav kojeg možete pobiti nečijom prozom ili
Bachom. Pretpostaviti drugačije značilo bi upustiti se u okršaj
pištoljima koristeći čembalo.
Zatim imate takozvanu teoriju
"Inteligentnog Dizajna", koju sam kritizirao puno puta, ne
zato što je loša biologija nego zato što je loša filozofija, a
teološki je potpuno irelevantna. Ponekad ju se kritizira jer je "Bog
praznina" pristup, ali zapravo je još lošija. Jer čak u
najboljem scenariju, teorija ID-a, prema vlastitom priznanju, ne može
vam ponuditi dizajnera koji bi bio nešto više od jednog dijela,
iako veliki i udaljeni dio, samog prirodnog poretka. Može vas samo
dovesti do boga s malim "b" – zapravo superheroja – a ne do istinskog teizma. Kritičari ID-a optužuju takve ljude
da se bave lošom prirodnom znanošću, dok sami ID ljudi tvrdi da se
bave dobrom prirodnom znanošću, ali ono što je bitno jest da se
bave prirodnom znanošću, ne božanskom znanošću. Ne predstavljaju
izazov scijentizmu koji priječi modernoj inteligenciji da religiju
shvati ozbiljno, nego samo oponaša njene metode i pretpostavke.
Stoga samo potvrđuju scijentizam i stav o religiji kojeg podržava.
Kao što Searl Zapisuje:
Za nas [građane modernog sekularnog društva], kada bi se pokazalo da Bog postoji, to bi trebala biti činjenica o prirodi poput svake druge. Osnovnim silama svemira – gravitaciji, elektromagnetizmu, jakoj i slaboj nuklearnoj sili – dodali bi petu, božansku silu. Ili još izglednije, promatrali bi druge sile kao oblike božanske sile. Ali još uvijek bi to bila fizika, iako božanska fizika. Kada bi nadnaravno postojalo, moralo bi biti naravno.
Searle nije pisao o teoriji ID-a, ali
kao da i je. Metafizika scijentizma je toliko asimilirana od strane
moderne inteligencije pa pretpostavlja da čak i ako bi neka vrsta
teizma bila obranjiva, bila bi to samo ekscentrična verzija vrste
stvari u kakve već vjeruju. U njihovu umu jednostavno nema
konceptualnog mjesta za išta više.
Novi Ateizam je samo posebno glasan i
antipatičan izraz takvog razmišljanja. Dawkins i kompanija se
razlikuju od suptilnijih i pristojnijih mislioca poput Searlea i
Thomasa Nagela jer pokazuju veću nestrpljivost prema onima koji ne
vide ono što oni smatraju očitom istinom. Da se pozovem po
posljednji put na svoju analogiju, Novi Ateisti su poput Mr. T-a koji
želi surovo prikazati Rockya kao potpunu prevaru, dok su svi ostali
zadovoljni ostavljanjem Rockya njegovim iluzijama. Naravno, Rocky
nije prevara, nego se samo zapustio; i naravno kršćanstvo također
nije prevara. Mr. T je natjerao Rockya da to dokaže – da se dokaže
i da ponovno postaje ono što je bio. Dugujemo Novim Ateistima što
nas tjeraju da učinimo isto.
Ukoliko pop
apologetika – koja je dobra u svom okviru, ali nije u stanju
odgovoriti na najdublja pitanja ili na najsofisticiranije suparnike
Kršćanstva, ukoliko to nije ono čemu se moramo vratiti, i ako
sam kritizirao moraliziranje, estetiku i pseudo-znanstvene pokušaje
kao neučinkovite ili irelevantne, što onda točno želim
preporučiti? Čemu se to moramo vratiti ukoliko želimo obnoviti
ljudski element u Crkvi u njegovu punu intelektualnu vitalnost i
borbenu snagu?
[...]
[...]