I ove jeseni, kao i svake druge,
roditelji su poslali svoju djecu u škole sa uputama da slušaju
profesore. Ipak, izgleda da od ove godine škola neće uzvratiti tu
uslugu pa će se mnogi roditelji začuditi jer su izgubili djecu u
potpuno novom sustavu vrijednosti.
Jasno je kako uvedeni program
"zdravstvenog odgoja" prenosi vrijednosti koje (veliki) dio
roditelja ne prihvaća; a što je još gore, upravo je to i motiv
nekima da potiču i podrže uvođenje takvog programa. Cilj je
potkopati odnos djeteta sa roditeljima i vrijednosti koje međusobno
dijele (i zbog kojih je društvo moguće). Dok će poneki anonimni
komentatori priznati da ih veseli činjenica da roditelji, primjerice
katolici, neće moći svojoj djeci prenositi svoje vrijednosti,
ministarstvo (i udruge koje stoje iza programa) ipak to moraju
napraviti potiho. Prikrivene agende programa možemo podijeliti u
dvije kategorije; one koje se tiču uloge obrazovanja i one koje se
tiču šireg društva. "Samopouzdanje", "različitost"
i slični popularni pojmovi dominiraju programom, promovira se
emocionalizirani način odgovaranja na izazove sa kojima se susreću
pojedinci i društvo. Prema takvom razmišljanju moralnost je tek
nusproizvod toga što se osjećate "zadovoljni samim sobom".
Takav pristup je možda koristan u terapiji, ali nije mu mjesto u
"zdravstvenom odgoju" – kao što nije niti vježbama
osmišljenim da se istražuju opcije i osjećaji, oslobođene
"točnih" i "pogrešnih" odgovora.
"Zdravstveni odgoj" možda
neće potpuno uspjeti u stvaranju atomiziranog društva ili moralno
izoliranih pojedinaca, ali će sigurno uspjeti uvesti konfuziju kod
djece koja primaju drugačije moralne i društvene vrijednosti kod
kuće i u školi. Program "zdravstvenog odgoja" djece
zapravo znači promjenu vrijednosti, ponašanja i vjerovanja koje su
djeca naučila u svojim obiteljima. Kada pogledate malo detaljnije
program shvatite kako se radi o društvenim eksperimentima
preoblikovanja emocija i ponašanja mladih. (O uvođenju odgoja sam
već pisao ovdje i ovdje, te ranije ovdje, pa neću ponavljati
izrečeno.)
Krajnji cilj programa je (prisilna)
radikalna promjena vrijednosti pojedinaca i društva, nešto što se
obično naziva ispiranjem mozga. Taj pojam se često neopravdano
koristi, ali u ovom slučaju oni koji ga koriste su u pravu. Naravno,
škole nemaju potpunu kontrolu nad čovjekom kao što to imaju neke
totalitarne države, ali škole se bave djecom pa takva potpuna
kontrola nije niti potrebna, mogu mirno koristiti poznate tehnike
ispiranja mozga;
- Emocionalni stres, šok, desenzibilizacija; kako bi srušili i intelektualni i emocionalni otpor
- Izolacija; fizička ili emocionalna od poznatih izvora emocionalne potpore
- "Preispitivanje" postojećih vrijednosti; često manipuliranjem pritiska vršnjaka
- Ogoljivanje pojedinca uobičajene obrane; poput rezerviranosti, digniteta, osjećaja privatnosti, ili mogućnosti da odbijete sudjelovati
- Nagrađivanje prihvaćanja novih vrijednosti, ponašanja i vjerovanja – nagrada koja može biti ili prestanak pritiska ili može imati neki drugi oblik
Svatko tko je vidio primjere vježbi (ovdje, ovdje, ovdje), i posebno preporučenu literaturu, (primjerice ovdje), mogao je primjetiti sumnjive stvari koje se mogu objasniti tim tehnikama. U nastavku samo kratka objašnjenja (bez primjera);
1. Stres i desenzibilizacija: Iako
se neke vježbe i "informacije" čine besmislenima one
imaju svoj smisao kao dio programa psihološkog uvjetovanja.
Primjerice, slanje po razredu modela ženskih genitalija malim
dječacima da vide kako stoji tampon i nema previše informativne
vrijednosti od koje bi imali koristi, kao ni navikavanje najmlađih
na "proste riječi". Naravno, neće svima program i
različite vježbe biti stresne ili šokantne, ali je jasna
desenzibilizirajuća uloga koju imaju.
2. Izolacija i 3. Preispitivanje: Uspjeh ispiranja mozga ne ovisi samo o stresu nego i o mjeri u
kojoj možete potkopati otpor djeteta. Izolaciju odnosno odvajanje
od onih koji dijele njihove vrijednosti, kao i psihološku izolaciju,
je lagano postići jer se radi o djeci. Naravno, to uvelike ovisi o
osobi koja vodi radionicu - "seksualnom edukatoru", ako
netko inzistira na vrijednostima koje se ne sviđaju "voditelju"
radionice dovoljno je promijeniti ton glasa u "raspravi"
kako bi ostala djeca shvatila da je bolje poslušati "edukatora".
Recimo da se radi o raspravi o nekoj "kontroverznoj"
seksualnoj praksi, netko se usprotivi politički korektnom ponašanju,
"voditelj" proziva sve ostale, stvara pritisak i očekuje
od tog učenika da se svima usprotivi. Osim toga, prisutna je i
emocionalna izolacija od roditeljske potpore. Primjerice vježbe
psihološkog uvjetovanja gdje djeca sjednu u "magični krug"
u kojem je sve što kažu povjerljivo, a djecu se upućuju da ne
govore ništa od izrečenoga roditeljima.
4. Ogoljivanje obrane: Program
je primjerice pun zadataka koji "daju priliku" da
preispitujete odnose i uloge u obitelji (kao i samu obitelj, spolove,
rodove, društvo, norme...). Navodne prilike da se upoznate sa
drugačijim vrijednostima, i da javno objasnite i potvrdite vlastite,
su zapravo tek dio pristupa promjena vrijednosti kako bi se u
konačnici promijenilo ponašanje, a ovaj program ne nudi nikakvu
priliku nego pritisak i obavezu. Vježbe u kojima desetogodišnjaci
pričaju o osjetljivim privatnim obiteljskim odnosima ili svojim
stavovima o različitim seksualnim praksama nemaju nikakvu
edukacijsku vrijednost. (Osim toga, ukoliko prigovorite takvom
odgoju, "seksualni edukator" može iskoristiti sve što je
saznao putem radionica i različitih upitnika od vašeg djeteta, i
okriviti upravo psihološke probleme Vas kao roditelja i obitelji).
Preporučena literatura po kojoj bi se nastavnici trebali spremati
uključuje primjerice različite upitnike i zadatke o tome što
učenik voli raditi sa svojim tijelom. Osim što dijete nije u
mogućnosti odbiti sudjelovati, kroz razne vježbe i radionice gubi
se osjećaj privatnosti i rezerviranosti.
5. Nagrađivanje prihvaćanja
alternativnih stavova: Uz sve navedeno jasno je kako postoje
razni oblici pritisaka na dijete da prihvati vrijednosti koje
promovira "zdravstveni odgoj" tako da će biti sklono
popuštanju kako bi došlo do "nagrade" različitog oblika.
Promjena osnovnih moralnih vrijednosti djeteta odnosno prihvaćanje alternativnih vrijednosti nije stvar racionalne rasprave nego psihološkog pritiska.
Promjena osnovnih moralnih vrijednosti djeteta odnosno prihvaćanje alternativnih vrijednosti nije stvar racionalne rasprave nego psihološkog pritiska.
Agenda ispiranja mozga
Osnovni princip programa je da se
odluke ne donose na temelju tradicionalnih vrijednosti koje prenose
roditelji ili društvo. Sve vrijednosti je potrebno preispitati.
Naravno, sve to na "neosuđujući način" što znači da ne
postoji "točno" i "pogrešno" nego samo ono što
pojedinac osjeća u nekom trenutku. Promovira se koncept seksualnosti
(obitelji, društva...) koji u sebi nema ništa "normalnog",
takva razmišljanja se odbacuju jer "svatko ima svoje legitimne
osjećaje i ponašanja" Vrijednosti su svedene na subjektivne
preferencije pojedinaca ili slijepe tradicije našeg društva, a
suprostavljaju im se alternativne vrijednosti drugih pojedinaca i
društava. (Jedna od upečatljivijih poruka odgoja ovdje.)
Unatoč tome što neki spominju pitanje "vjerskog"
ili "sekularnog" morala, pravi problem je tko bi trebao
odlučiti o tome? Tko može dati autoritet "seksualnim
edukatorima" da se upletu u obiteljske odnose, potkopavaju
roditeljski odgoj i koriste tehnike ispiranja mozga nad djecom?
Promicatelji ovakvog programa nehotice priznaju nezakonitost toga što
rade, vidljivo je to iz; (1) tajnosti kojom je uveden takav
program u škole iza leđa roditelja, (2) neinformativnih i
varljivih naziva i opisa uvedenih programa, (3) neinformiranja
"izvođača" i ostalih sudionika ovakvih programa, (4)
negativnog etiketiranja roditelja koji se bune protiv programa. Jesu
li to taktike ljudi koji rade stvari na koje imaju pravo – ili se
radi o ljudima koji pokušavaju sakriti svoje tragove? Uzvišeno
pozivanje na "stručnost" koju roditelji nisu u stanju
shvatiti je samo način na koji se izbjegava odgovoriti na prigovore.
Prevladavajući uzorak potkopavanja
autoriteta roditelja i društva je ono zbog čega su programi
ispiranja mozga opasniji od samih područja tema kojim se bave.
Roditelji i obitelj nisu tek izvor iskustva iz vlastitog života nego
su i kanal kojim se prenose iskustva ranijih generacija, iskustvo
koje je oblikovano tradicijom i moralnim kodom razvijenim kao odgovor
na opasnosti kojim je ispunjen ljudski život. Programi koji
promoviraju "osjećaje" ne shvaćaju kako upravo osjećaji
nekog trenutka dovode do mnogih opasnosti, a inhibicije prema nekim
osjećajima su razvijene upravo iz tih razloga.
Pseudoracionalo je tvrditi kako bi
dijete ili adolescent trebao slijediti samo one vrijednosti koje je u
stanju obraniti od preispitivanja "stručne" osobe koja je
uvježbana upravo sa tim ciljem. Vrijednosti koje su preživjele zub
vremena nisu stvorene od strane djece, nego su razvijene iskustvom
odraslih osoba. Takve vrijednosti se često koriste upravo kako bi
vodile ljude koji su premladi da bi imali dovoljno iskustva i koji ne
shvaćaju posljedice njihovog ne/slijeđenja. Daleko od toga da je
znanstven, program je fundamentalno anti-intelektualan.
PS
Dovoljno je
pročitati kurikulum, primjere vježbi i literaturu po kojoj se te
vježbe spremaju da shvatite o čemu se radi. Jedan primjer vježbe
iz literature po kojoj se sprema nastava;
Naziv vježbe: Gospodin i gospođa kondom
Opis: Za ovu igru potrebne su vam kartice za sve sudionike/ice. Na jednoj kartici mora pisati gospodin "nešto", a na drugoj gospođa "nešto". Kartice dolaze u paru i svaki par kartica se sastoji od gospodina i gospođe "nešto". To mogu biti npr. gospodin i gospođa Kondom - parovi mogu uključivati bilo koji tip kontracepcije, reproduktivnih organa, emocija...itd. Neka svaki sudionik/ica izabere jednu kartu. Omogućite im vrijeme da nađu svoju “drugu” polovicu. Nakon što su to učinili možete im dati u zadatak npr. da nacrtaju likove, ili da zamisle i opišu osobnost likova gospodina i gospođe "nešto".
Zašto bi itko
pisao eseje o osobnosti gospodina kondoma, ili još bolje, gospodina
ili gospođe spolnog organa? Iskreno, ne znam. Siguran sam da
"stručnjaci" dobro znaju zašto. (Literatura je prepuna
sličnih vježbi, razmišljanja i poruka.)