Politički kaos povezan je sa propadanjem jezika... vjerojatno se može postići neko poboljšanje ukoliko krenete sa verbalnog kraja.
G. Orwell
Odnos između riječi i stvari je za
Tolkiena suprotno od onoga što mislimo.
Zato što njegov jezik nije samo uređaj
za komuniciranje misli i osjećaja, ili za njihovo poticanje, riječi
nisu samo oznake za koncept, nego u riječima stvari žive i kreću
se i imaju svoj bitak. I u riječima dolaze k nama.
Heidegger definira jezik kao "kuću
bitka". Mislim da bi se to Tolkienu svidjelo. Ne tvrdim da znam
što Heidegger misli većinu vremena, ali mislim da je ovo poprilično
jasna rečenica iz njegovog Uvoda u Metafiziku;
"Riječi i jezik nisu omot u kojem su stvari zapakirane kako bi njima trgovali oni koji pišu i govore. U riječima i jeziku prvo nastaju stvari i jesu. Iz tog razloga zloupotreba jezika, u praznoj priči, u sloganima i frazama, uništava naš autentičan odnos prema stvarima."
Ako su riječi kuća bitka, onda ono
što učinite riječima, činiti stvarima – zato je propaganda tako
moćna. Sjetite se, u 1984. najmoćnije oružje totalitarne države je
novi rječnik, izmijenjeni jezik. Ako više nemate riječ, poput
slobode, onda više nemate niti koncept. Koncept je kao osoba. Ako
ste beskućnik i nemate kuću u kojoj možete živjeti, nećete
živjeti dugo; umrijet ćete. Dakle ako nemate riječ, koncept će
vrlo brzo umrijeti. Kada koncept umre, stvarnost umre. Tako da napadi
na metafizičku stvarnost dolazi kroz napad na jezik.
Konfucije, najuspješniji reformator u
čitavoj povijesti svijeta koji je transformirao najveću svjetsku
naciju iz razdoblja kaosa, razdoblja zaraćenih država, u povijest
zajedništva i mira i stabilnosti, imao je šestotinjak principa
reformi. Netko ga je pitao, ukoliko bi mogli provesti samo jednu
reformu, koju bi proveli? Rekao bi reformaciju jezika – obnovu
pravilnih riječi.
Gornje razmišljanje preuzeto od
filozofa Petera Kreefta, iz članka The Language of Beauty - part 4:Words and Things.
***
Nedavno su ga pitali što misli o trenutnim
raspravama oko "gay brakova", odgovorio je;
Kao filozofa, najviše me impresionira
briljantna strategija pokreta za gay brakove. Poput Orwella u 1984.,
pokret shvaća da je glavno bojište jezik. Ukoliko mogu redefinirati
ključan pojam kao "brak" oni pobjeđuju. Kontroliraj jezik
pa ćeš kontrolirati misli; kontroliraj misli pa ćeš kontrolirati
ponašanje; kontroliraj ponašanje pa kontroliraš svijet. Mussolini
je bio svjestan toga pa je promijenio način tradicionalnog
pozdravljanja, nakon toga nitko ne bi mogao pozdraviti bez da se
pritom otkrije kao protivnik ili zagovornik pokreta.
U Americi su feministkinje uspjele na
isti način. Označile su tradicionalni uključivi jezik, jezik svih
najvećih knjiga Zapadne civilizacije napisanih engleskim, kao
isključiv zato što koristi riječi "on" i "čovjek"
(man) kako bi obuhvatio i ženu; a nazvali su tu novu umjetnu
ideološku izmišljotinu, koja inzistira, suprotno povijesnim
činjenicama; kako "on" i "čovjek" isključuje
ženu – i to su nazvali "uključivim" jezikom.
Nevjerojatno, gotovo svi to prate kao ovce! Stoga mislim da će im
biti lagano redefinirati brak. Dovraga, već su redefinirali "ljudsko
biće" ili "osobu" tako da mogu ubijati najmanje kada
god to požele. Zašto bi osjećali ikakvu krivnju zbog nepoštenja
ako ne osjećaju nikakvu krivnju zbog ubojstva?
Mislim da ćete pronaći jaku vezu
između tri agende: gay brakova, feminizma i pobačaja. Rijetko
nalazite ljude koji su za jedno, ali ne i drugo, odnosno protiv
jednog ali ne i drugog. Ono što im je zajedničko je ponašanje
prema jeziku: radi se o onome što je najmoćniji i najpodmukliji
propagandni film u povijesti nazvao "trijumf volje". U
Kanadi je zločin, kažnjivo novčanom kaznom ili čak zatvorom,
govoriti protiv homoseksualnosti u javnosti. Politički nekorektne
ideje, poput biblijskog morala, danas su definirane kao "govor
mržnje".
***
Kreeft spominje tri agende, ali samo ću
jednu ovom prilikom prokomentirati – feminizam. Prigodan je jedan
Pinkerov citat kako bi razlikovali pojmove;
Feminizam pravičnosti je moralna doktrina o ravnopravnom tretmanu koja ne ovisi o otvorenim empirijski problemima u psihologiji ili biologiji. Rodni feminizam je empirijska doktrina koja se temelji na tri tvrdnje o ljudskoj prirodi. Prva je kako razlika između muškaraca i žena nema nikakve veze sa biologijom nego je u potpunosti rezultat socijalnog konstrukta. Druga je da ljudi posjeduju samo jedan društveni motiv – moć – a društveni život možemo shvatiti samo u terminima ostvarivanja te moći. Treća je da ljudska interakcija nije motivirana time da se ljudi bave jedno sa drugim kao pojedinci nego se radi o odnosu grupe prema drugim grupama – u ovom slučaju, muški rod koji dominira ženskim rodom.
The Blank Slate: The
Modern Denial of Human Nature
Iako je (meni) očita netočnost rodnog
feminizma, to ne mijenja previše razvoj događaja jer mnogima nije.
Ono što je sigurno, lingivistički vandalizmi političke korektnosti
su sveprisutni. Primjerice vezano uz pitanje uvođenja spolnog
odgoja, oglasila se i udruga "Forum za slobodu odgoja"
koja, zanemarimo ime, tvrdi kako roditelji nemaju pravo birati odgoj.
Udruga je to koja kao svoje temeljne vrednote navodi pravednost,
samosvijest, toleranciju i dijalog. U njih je implicitno ugrađeno
pozitivno vrijednosno značenje tako da uspješno utječu na javnost
- nije teško uvesti što god želite dokle god koristite takve
izraze, neovisno o tome što ste im potpuno promijenili značenje.
(Nije čudno da su se komunističke diktatore nazivale narodnim
demokracijama).
Iz epizode sa odgojem očito je kako se
radi samo o hrpi politički korektnog žargona, ne postoji nikakva
bitna različitost u politički korektnim glavama. Naravno,
pluralizam pruža ozbiljan politički problem za društvo. No
rješenje problema nije ono liberalno - predložiti da toleriramo sva
razmišljanja u pluralističkom društvu, ali samo ako se pokore
liberalnim spornim konceptima pravde. (Koristim riječ liberalno
onako kako njima paše, vjerojatno bi točnije bilo reći nešto
poput "totalitaristički-elitistički-diktatori" .)
***
Za kraj, Dalrympleovo razmišljanje, iz Naša kultura, što je preostalo: Intervju sa T.D.
FP: Napisali ste kako politička korektnost uzrokuje zlo zato što se radi o nasilju nad dušama ljudi koje tjera da kažu ono što ne misle(ali to ne smiju ispitivati). Možete li malo tome ispričati?
FP: Napisali ste kako politička korektnost uzrokuje zlo zato što se radi o nasilju nad dušama ljudi koje tjera da kažu ono što ne misle(ali to ne smiju ispitivati). Možete li malo tome ispričati?
Dalrymple: Politička korektnost je (prikrivena) komunistička propaganda. U svojem proučavanju komunističkih društava, došao sam do zaključka kako smisao komunističke propagande nije nagovoriti ili uvjeriti, niti informirati, cilj je poniziti; samim time, što manje odgovara stvarnosti to bolje. Kada su ljudi prisiljeni šutjeti dok im govore najočitije laži, ili čak gore, kada su prisiljeni ponavljati te laži, gube svoj osjećaj za čestitost. Pristati na očite laži znači surađivati sa zlom, i na jedan maleni način postati zao, prestajete se odupirati bilo čemu. Društvom oslabljenih lažaca je lagano kontrolirali. Mislim da ako istražite političku korektnost da ćete shvatiti da ima isti učinak i da joj je to cilj.