Poznato
je da religiozni roditelji općenito imaju više djece. Iako nisam
upoznat s točnim statistikama za naše društvo, anegdotalni dokazi
upućuju da i kod nas vrijedi isti podatak. To ne znači da svi
vjernici imaju obitelji, ili da svi imaju posebno velike obitelji,
ali obitelji su veće od prosjeka – nerijetko ćete naići na troje
ili četvero djece, pa i više.
To
nas može dovesti do zaključka da religioznost "uzrokuje"
djecu. Ipak, u ovom postu se želim pozabaviti jednim drugim
fenomenom. Možda vrijedi suprotno, možda su djeca ta koja uzrokuju
religioznost? (Vjerojatno je da postoje obje veze, različitog
inteziteta i složenog međudjelovanja.)
***
Prije
nego što se pozabavimo samom religioznošću, probajmo se pozabaviti
utjecajem djece na živote roditelja.
Ukratko,
mogli bi reći da koliko god roditelji odgajaju djecu, ta djeca
ujedno odgajaju svoje roditelje. Ne mislim to na sentimentaaln način
nego stvarno dolazi do promjene ponašanja i navika kod roditelja.
Često danas možemo čuti da žene i muškarci nisu spremni –
nisu zreli – za djecu,
nisu spremni za odgovornost; Ali takvo razmišljanje zapostavlja
činjenicu da zreli postajete upravo kroz preuzimanje odgovornosti.
Zato
je bitna šira kultura koja postoji u zajednici, koja usmjerava mlade
prema vrijednostima koje oni sami nisu u stanju otkriti i živjeti bez potpore
– i pritiska –
obitelji i društva.
Isto
tako, kao razlog za probleme u braku se spominje činjenica da su se
partneri promijenili,
ali tradicionalni komentatori će primijetiti kako nitko ne može
potpuno poznavati osobu s kojom stupa u brak jer sam brak dovodi do
velike promjene, sam čin mijenja osobu, zbog toga je teško i
nemoguće organizirati brak oko prolaznih sentimenata. Iako je ovo
svojevrsna digresija, želim reći da brak i roditeljstvo mijenjaju
ljude. (Naravno, to ne znači da možete očekivati kako će
problematičan mladić ili djevojka odjednom postati sjajan muž/žena
odnosno otac/majka.)
Ne
bih detaljno o tome kako roditelji postaju "konzervativniji"
u različitim aspektima, preuzimaju manje rizika – odnosno
više u slučajevima kada je to dobro za obitelj,
skloniji su žrtvovati se za djecu, svjesni su da moraju
prehranjivati obitelji itd.; Ali jasno je da se javlja jedno
"višegeneracijsko" razmišljanje. Više nisu oni u
središtu, svijet se ne vrti oko njih samih. Trivijalan primjer, kupit će auto imaju na umu sigurnost svoje djece.
To me dovodi do jedne jako bitne razlike. Roditelji su svjesni da je
njihovo dijete bespomoćno, da potpuno ovisi o njima. Ne samo za
svoje fizičke potrebe nego i intelektualne, moralne i duhovne.
Roditelj će stoga paziti što unosi u svoju kuću, kojim stvarima je
izloženo njegovo dijete. Pazit će što prezentiraju mediji, što
uče škole, paziti će u kakvu osobu društvo pokušava oblikovati
njegovo dijete. Radi se razlici koju je teško prenaglasiti; razlika
obiteljskih ljudi koji brinu o kulturi kojom su djeca okružena, i
revolucionara koji misleći samo na sebe – svoje potrebe, svoje
užitke i svoju generaciju - oblikuju tu kulturu. Ovi drugi će
često ismijavati prve jer se žale na prikaze nasilja, pornografije
i drugih stvari od kojih žele zaštiti svoju djecu; nije im jasno
zašto bi se netko toliko brinuo oko takvih stvari. Nedostatak djece,
odnosno demografska katastrofa, ima veliki utjecaj na takve aspekte
naših života.
Naravno, nisu svi roditelji
konzervativni – konzervativniji nego prije, ali puno ljudi
tek rođenjem svog djeteta počinju razmišljati o takvim stvarima.
Primjerice, autor znanstvene fantastike John C. Wright opisuje kako
je unatoč svome antiteizmu oduvijek osobno imao vrijednosti koje
možemo nazvati konzervativnim, ali je smatrao da određeno seksualno
libertinsko ponašanje nikome ne šteti. Ipak, kada je držao svoje
dijete u naručju, shvatio je potpunu bespomoćnost tog malog bića
kojeg je potrebno odgojiti u moralnu osobu i njegovati njegove
vrline. Kako to učiniti kada živimo u kulturi koja to, ako ne
onemogućuje, onda barem jako otežava?
Drugi anegdotalni
primjer, i određeni prijelaz na religioznost, nudi nam primjer
Jennifer Fulwiler. Još kao ateistica bila je upoznata s ateističkim
filozofima koji smatraju da je moralnije ubiti novorođenče nego
odraslu svinju – zbog razvijenosti intelektualnih sposobnosti;
nije se slagala s njima, ali je cijelu stvar zapostavila. Rođenjem
svog djeteta počela se vraćati na to razmišljanje. Zar je stvarno
moguće da to dijete koje drži u naručje ima manje prava na život
od odrasle svinje? Zar je to dijete koje drži beznačajni nasumični
proizvod prirodnih procesa, skup biološkog materijala bez ikakvog
cilja i vrijednosti, samo hrpa atoma? Polako je počela preispitivati
svoja materijalistička uvjerenja.
***
Tridesetogodišnjak koji
svo svoje vrijeme provodi ili zarađujući ili kontaktirajući putem
interneta svoje potencijalne seksualne partnerice neće o svome
životu razmišljati poput majki i očeva. Pitanja koja si
postavljaju roditelji su drugačija od pitanja samca (koji se
često puta toliko zabavlja različitim distrakcijama da ih niti ne
postavlja).
Postoji određena narodna
zakonitost da mladi napuštaju crkvu (možda bi trebalo i veliko
slovo) poslije "firme" i eventualno se vraćaju na
vjenčanju. Ne znam na što se točno pritom misli, ali izgledno je
da mnogi mladići i djevojke u svojim buntovnim godinama više brinu
o ovosvjetovnim stvarima nego duhovnim i transcendentnim; Hoće li se
ikada vratiti? Što će ih potaknuti da se vrate? Što ih je do sada
tradicionalno vraćalo?
Mladi ljudi bez ikakvih
obveza često uživaju u kulturi prema kojoj su odrasli sumnjičavi –
barem oni odrasli koji nisu zapeli u stanju vječne adolescencije;
a jedan od razloga napuštanja takve kulture je rađanje djece. S
jedne strane sam roditelj više ne može ili ne želi sudjelovati u
tome, a s druge strane želi i djetetu prenijeti nešto više.
Sve dosad izrečeno nije
toliko novo. (Međudjelovanje kulture i imanja djece je dosta složena
stvar za jednostavan opis, jedno utječe na drugo i obrnuto, spirala
u kojem god smjeru.)
Želim za kraj naglasiti
teološke implikacije imanja djece; o tome nisam razmišljao dok
nisam čuo eksplicitno izloženo. Kršćanstvo naučava da je Bog
postao čovjekom. Ali On nije postao odraslim čovjekom, On je rođen
kao dijete, Marija ga je nosila devet mjeseci.
Uzmimo za primjer Božić
i onoga čega se sjećamo toga dana. Bog je malo djetešce, potpuno
bespomoćan i ovisan o svojim roditeljima. Roditelji, i oni koji
znaju što briga za malo dijete podrazumijeva, će shvatiti značenje
događaja. Neće to promatrati samo kao neku udaljenu priču,
sentimentalni prikaz, nego kao nešto stvarno što mogu prepoznati i
u svome životu. Roditelj bolje shvaća što znači da je Bog postao
čovjek, koliko je postao ranjiv i malen.
Na Veliki Petak sjećamo
se Isusove muke. Dio pažnje usmjeren je na Mariju, njegovu Majku.
Ona promatra svog sina u strašnim mukama. Još jednom, majke će
bolje shvaćati njene osjećaje u takvim trenucima.
Mislim da i ovakva kratka
analiza dovodi do zaključka da ljudi koji su okruženi djecom,
posebno oni koji su odgovorni za njih, mijenjaju svoja razmišljanja
pod tim utjecajem. Utjecaj je općenito vidljiv na različita
područja života, a utječe i na religioznost roditelja.
PS
Možete
reći da romantiziram roditeljstvo i donekle ste u pravu. Naravno da
postoje oni na koje roditeljstvo neće djelovati kao što sam
nabrojao, neki čak neće osjećati niti ikakvu potrebu da
kontaktiraju ili brinu o svom djetetu. Postoje
i ljudi drugačijeg razmišljanja koji neće davati konzervativnije
odgovore, možda će baš namjerno liberalno odgajati svoju djecu –
ili puno češće dijete,
iz kojeg god razloga. (Nije rijetko da neki naprednjak
ističe svoje dijete kao glavni razlog zašto želi provesti svoje
radikalne reforme. U ime sljedećih generacija žele svijet u kojem
sljedeće generacije nemaju glasa. Razlika od konzervativnih
roditelja je ta što jedni pozivaju na moralnu disciplinu i žrtvu, a
drugi žele raditi što god požele kako bi i njihova eventualna
djeca mogla raditi isto.) Unatoč
tome, mislim da su
učinci o kojima govorim stvarni, makar u maloj mjeri.
Kad
sam već kod teme teologije i obiteljskog života, spomenut ću
spekulacije o vezi ateizma i lošeg odnosa s ocem. Postoje teorije da
su neki najpoznatiji ateisti odbacivali vjeru kao rezultat lošeg
(ili nikakvog) odnosa sa svojim ocem –
ne znam postoje li analize na nekom većem broju ljudi.
O uvjerljivosti teorije prosudite sami.
Aktualne su i rasprave o "krizi muškaraca/očeva" u Crkvi
i načinu na koji to utječe na religioznost i doživljaj vjere,
zatim rasprave o utjecaju razvoda na religioznost djece, itd.
Čitajući naslov mogli ste možda pomisliti da će naslov biti o
religioznosti djece. Postoje istraživanja koja pokazuju da djeca
"religiozno" promatraju svijet. Kada znanstvenici teisti
objavljuju takve rezultate onda ateisti nisu zadovoljni, baš kao
niti teisti kada znanstvenici ateisti rade istu stvar; problem je što
podatke nije teško interpretirati u skladu sa svojim viđenjem
svijeta.