Reginald Garrigou-Lagrange u knjizi "The Three ways of the spiritual life" objašnjava kroz koje tri faze prolazi vjernik odnosno koja su tri puta duhovnog života. Objašnjava važnost obraćenja vjernika. U liturgiji adventa i korizme čujemo poziv na obraćenje, on važi i za one koji su već "obraćeni", vrijedi i za one koji već žive kao kršćani. Ne radi se samo o (prvom) obraćenju nego i o drugom obraćenju i o trećem obraćenju. (Potrebno je ne samo odreći se grijeha nego se i posvetiti služenju Bogu, predati se savršenstvu.)
Različiti autori će možda koristiti drugačije izraze i možda postoje ljudi, sveci, čiji se razvoj razlikuje; ali vjernik se može nalaziti u fazi početnika, fazi naprednog ili fazi savršenog. Odnosno mora krenuti putem čišćenja, putem rasvjetljenja, odnosno putem sjedinjenja.
Dijelovi knjige su malo zahtijevniji za razumijevanje, odlučio sam prenijeti nekoliko razmišljanja kako bih se natjerao da napokon koncentrirano popratim stvari o kojima piše RGL. (Često citira Pismo i druge autore što mi već samo po sebi nije najlakše pratiti. Dodatna poteškoća su i teološki pojmovi koje baš i ne razumijem, uz naravno samu temu koja nije toliko jasna.)
Dakle, moje razumijevanje teme nije nešto na što se možemo oslanjati, ali srećom brat Jakov od Križa je objavio jedno izlaganje pod nazivom "Duhovni razvoj čovjeka: Tri puta duhovnog života" (yt, 30:18) u kojem se oslanja na ovu knjigu. Preporučam pogledati ukoliko Vas zanimaju takve teme. (Istaknuo je najvažnije stvari tako da manje-više ništa novo neću prenijeti.)
Na yt kanalu hrvatskih karmelićana možete pronaći slična izlaganja koja se oslanjaju na zapise Sv. Terezije i Sv. Ivana od Križa.
Naknadno sam pronašao knjigu u raznim online izdanjima (eng.) što olakšava čitanje jer je lako popratiti reference; primjerice ovdje The Three ways of thespiritual life( .pdf, 729kb) jedan dokument koji ima jako loše formatirane citate ali je unatoč tome čitljiv i razumljiv (čak i gtranslate dosta dobro funkcionira), ili ovdje ewtn u obliku weba. (Postoje razne online snimke na drugim jezicima koje objašnjavaju ono o čemu govori RGL.)
---
Iz uvodnih stranica knjige prenosim dio kao sažetak dio kao citat;
Reginal Garrigou – Lagrange u uvodu knjige "The three ways of the spiritual life" opisuje važnost nutarnjeg života. On se stalno mora razvijeti u našim dušama; više od onog što nazivamo intelektualni život, više od našeg znanstvenog, umjetničkog ili literalnog života. Unutarnji život se živi u dubini duše; radi se o životu čitava čovjeka, ne samo neke njegove osobine i dijela.
Nutarnji život je važan ne samo zbog nas samih nego i naših društvenih odnosa jer je očito da ne možemo imati stvarni duboki utjecaj na naše bližnje osim ako ne živimo stvarne unutarnje živote.
Nužnost unutarnjeg života je očita u današnje[1938.] vrijeme kada se toliko ljudi i naroda posvećuje stjecanju ovozemaljskih dobara, ne shvaćaju koliko su takva dobra inferiorna vječnom bogatstvu duha. Sv. Augustin je točno primjetio da materijalna dobra, za razliku od onih duhovnih, u jednom trenutku ne mogu u cijelosti pripadati većem broju osoba. Jedna kuća, jedna zemlja, ne mogu pripadati u potpunosti različitim ljudima u istom trenutku, i tu dolazi do konflikata u potrazi za ovozemaljskim posjedom.
S druge pak strane, kao što sv. Augustin podsjeća, isto duhovno bogatstvo može pripadati u potpunosti svim ljudima, i u svakome trenutku, bez da dolazi do nemira među ljudima. Zapravo, što ih više zajedničko djelimo to ih više posjedujemo. Ista istina, ista vrlina, isti Bog, mogu pripadati svima nama. Duhovno bogatstva su neiscrpna tako da mogu pripadati svima i zadovoljiti potrebe svih. Doista, istinu posjedujemo u potpunosti samo onda kada je podučavamo drugima, kada s drugima dijelimo kontemplaciju; volimo vrlinu tek onda kada želimo da je i drugi vole; tek onda volimo Boga kada želimo da Ga svi vole. Podjelite novac, ili ga potrošite i više Vam ne pripada, više nije Vaš; Ali dajte Boga drugima, i to ga više posjedujete za sebe.
Iz opisanog vidimo kako potraga za materijalnim dobrima dovodi do razjedinjenosti, a potraga za duhovnim dobrima ujedinjuje ljudi u mjeri u kojoj ta duhovna dobra volimo. Evanđelje jednostavno objašnjava: "Tražite stoga najprije Kraljevstvo i pravednost njegovu, a sve će vam se ostalo dodati. " Svijet danas nije svjestan te osnovne istine koja je elementarna za svakog kršćanina.
Najdublje istine su one koje su kroz kontemplaciju postali norma naših života. Bog pokazuje ljudima što se događa kada pokušavaju živjeti bez Njega, kada ovozemaljski užitak stavljaju na prvo mjesto, kada preokreću čitavu ljestvicu vrijednosti. Ljudi kao da pokušavaju kompenzirati lošu kvalitetu zemaljskih dobara tako što će povećati njihovu kvantitetu.
Situacija u kojoj se nalazi svijet nazivaju krizom, ali ona je više od krize, radi se o stanju stvari koje bi trebalo pokazivati ljudima, kada bi ljudi to shvaćali, da traže ispunjenje svojih ciljeva na pogrešnim mjestima, u ovozemaljskom užitku – umjesto u Bogu. Traže sreću u obilju materijalnog posjedovanja koje nije u stanju pružati sreću.
Možete čini što god želite s materijalnim dobrima, podjelite ih jednako, neka budu zajedničko vlasništvo svih, ali to neće izlječiti problem, čovjek nikada neće pronaći sreću u njima.
PS
S obzirom da ulazimo u vrijeme došašća, ovdje se možete prijaviti za Online karmelske duhovne vježbe.