srijeda, 15. siječnja 2025.

Tri koraka u đavalskom napastovanju – "Život vrijedan življenja", Sheen

Fulton J. Sheen u knjizi Život vrijedan življenja ("Istočni grijeh i čovječanstvo");

Tko je iskušavao naše praroditelje? Pali anđeo, Sotona. Kada je Sotona iskušavao naše praroditelje, čime je započeo? Započeo je pitanjem: "Zar vam je Bog rekao da ne smijete jesti ni s jednog drveta u vrtu?"

Postoji tri koraka u tome đavolskom napastovanju i želimo li valjano istražiti prirodu napasti s psihološkoga stajališta, ništa se ne može mjeriti s pričom iz Knjige Postanka. Prvo, đavao je u Evi potaknuo sumnju.

"Zar vam je Bog rekao ...?"

"Božja ograničenja su nepravedna."

"Budite slobodni!"

"Zar ne vidite da ta zapovijed ograničava vašu Ustavom zajamčenu slobodu da otpišete svoju savjest?"

Uzbunio je njihov duh. Osvrnite se unatrag i prizovite u sjećanje neku od napasti kojima ste bili izloženi. Je li ijedna od njih započela drukčije nego pitanjem zašto? Kao da nam se obraća neki unutarnji glas.

"Zašto se ne prepustiš seksualnim nagonima? Zar ti ih nije dao Bog?"

"Zašto ne bi zaradio više novaca" Nisi li zbog toga na ovome svijetu?"

"Zašto Crkva ustrajava na stajalištu da se ne smijemo ženiti drugi put dok nam je prva žena živa?"

"Zašto?"

"Budi slobodan!"

"Zbaci okove!"

To se događa svaki dan na svijetu i to se dogodilo u početku.

Sotonin drugi korak bio je odagnati strah od posljedica grijeha. Izvrgao je podsmjehu kaznu i rekao Adamu i Evi: "Ne, nećete umrijeti!" Bog ih je upozorio na to da će umrijeti budu li jeli sa stabla spoznaje dobra i zla. Sotona uvijek proturiječi Bogu. Čini sve ne bili umanjio posljedice grijeha.

Vjeruješ da čovjek ne smije rastavljati što je Bog združio?"

"Samo izvoli, učini to. Nitko neće znati!"

"De, ispij taj koktel, pa makar ti bio i deseti; ne trebaš se bojati da ćeš postati alkoholičar; od toga ćeš se samo osjećati bolje."

"Samo se ti prepusti tjelesnim užicima; nikada im nećeš postati rob!"

"Vjeruješ u pakao? Ne budi smiješan. Pakao je kazna za grijeh."

Tako govori đavao. On nam na početku objave kaže: "Ah, nije to ništa", da bi nam poslije rekao: "To je sve!"

Treći korak Sotonina napastovanja jest lažno obećanje. Našim praroditeljima rekao je: "Vi ćete biti kao bogovi koji razlučuju dobro i zlo". Baš tako im je rekao.

"Bog zna razliku između dobra i zla."

"Razlog zbog kojega on ne želi da jedete s drveta spoznaje dobra i zla jest u tome što ćete tada i vi moći razlikovati između dobra i zla."

"Kada jednom spoznate razliku između dobra i zla, bit ćete kao Bog."

"Shvaćate, to je razlog zbog kojega vam je zabranio jesti s toga drveta."

"Ne želi da budete poput njega."

"Ljubomoran je!"

Zabluda je bila u tome da Bog ne spoznaje dobro i zlo onako kako mi to činimo. Bog potpuno apstraktno spoznaje dobro i zlo. Kada vi i ja spoznajemo zlo, to se ne događa na apstraktan način. Nama zlo uđe u krv i postane dio nas. Zao čin postaje navika. Sotona nas bocka.

"Nisi živio!"

"Nevin si, zar ne?"

"Nikada nisi bio pijan?"

"Moraš spoznati dobro i zlo".

***

Preuzeto iz knjige Život vrijedan življenja, izdao Verbum. Autor je nadbiskup Fulton J. Sheen.

Vjerojatno najbolji izvor informiranja o Sheenu jest "sluzbena" stranica fultonsheen.com na kojoj možete pronaći njegova predavanja i emisije. Stranica s citatima za one koje se ukratko žele upoznati s njegovim stilom. Na youtubu možete također pronaći mnoštvo snimki.

Svojevremeno je postajao i domaći blog posvećen njegovu životu i radu; odnosno fb stranica Nadbiskup Fulton J. Sheen.

Nije mi ovdje cilj predstavljati Sheena, samo podsjetiti na tog omiljenog i poznatog govornika. Spomenuti ga onima koji možda nisu nikada čuli za njegove emisije koje je vrijedno poslušati i pogledati.

Ipak, rekao bih nešto o njegovoj knjizi "Život vrijedan življenja", izvorno Life is Worth Living. Kod nas ju je izdao Verbum uz svojevrsni podnaslov "50 poticaja za otkrivanje kršćanske vizije života". (Malo mi je nejasno iz koje je godine izvorna knjiga i koliko prati njegovu emisiju, ali to je manje bitno.)

Pozitivno sam iznenađen i sadržajem i kvalitetom knjige. Na temelju čudnog opisa o poticajima za otkrivanje kršćanske vizije života, posebno uz predgovor koji govori o tome kako pronaći sreću i zadovoljstvo u svijetu, očekivao sam neku svojevrsnu kršćansku knjigu samopomoći sa savjetima i prijedlozima što činiti u raznim okolnostima. No, knjiga ne daje takve (konkretne) savjete. Knjiga stvarno daje poticaje za kršćansku viziju života, ali pod time se misli da opisuje kršćansku viziju života odnosno katolički život i nauk.

Ne znam zašto sam očekivao nešto drugačije od Sheena kojeg sam još davno slušao. Valjda sam mislio da se radi o nekim preuređenim tekstovima koji su pretvoreni u nešto drugo. (Ne znam zašto sam sumnjao u kvalitetu knjige kada se radi o jednom od najpopularnijih propovjednika prošlog stoljeća.)

Ukoliko želite nekoga uputiti u katolički nauk na jednostavan i pristupačan način knjiga se čini kao sjajan izbor. Inače, Sheen knjigu nije pisao nego ju je izdiktirao tako da je rezultat zvučnih zapisa. Nije pisana rigoroznim stilom, ali to ne znači da se ne oslanja na rigorozno razvijenu filozofiju - sigurno će netko pročitati pojedinu misao bez da shvati na što se sve oslanja. (Primjerice u uvodnom dijelu argumenti Božje opstojnosti, ili kasnije vezano uz duhovni život itd.)

Nisu sve teme podjednako kvalitetno obrađene, ili ih ja barem nisam takvim doživio jer me nisu zanimale, ali neka poglavlja su zanimljivo obrađena. Primjerice promišljanja o Euharistiji djeluju dojmljivo (istaknuo je i neke stvari koje se često propušta istaknuti, o sjedinjenju svih članova Crkve širom svijeta itd.) Dio komentara je određen okolnostima tog razdbolja, primjerice o opasnosti komunizma, ali općenito se radi o svevremenskim razmišljanjima.

Dakle, knjiga nudi slikovit i poučan sažetak katoličkog nauka, ne radi se o knjizi sa savjetima ili nečim takvim nego svojevrsnoj enciklopediji napisanoj na nešto neformalniji način. Sheen to potvrđuje u završnim razmišljanjima knjige "tako smo došlo do kraja naše katoličke encikopedije".

Nije mu bilo teško predvidjeti da će netko prigovarati sadržaju i stilu knjige pa je isto tako zapisao;
"Siguran sam da ste , čitajući je, primjetili mnoštvo nedostataka. Nisam zadovoljan ovim djelom i želio bih da ga promatrate tek kao komad ugljika. Zasja li svjetlost i plamen vaše ljubavi kroz ugljik, možda se pretvori u dijamant. Kao zaključak, sve što je u njoj loše moje je, a sve što je dobro pripada Gospodinu."

Dakle, ukoliko ste u prilici, mislim da bi moglo biti korisno pročitati knjigu. Čini mi se prikladno preporučiti je nekom mlađem čitatelju ili nekome tko se želi upoznati s vjerom. (Ukoliko ne namjeravate pročitati knjigu, pretpostavljam da možete pronaći snimke predavanja u kojima se Sheen dotiče svih tema iz knjige.)

***

Inače, Sheen je poznat po svojem humoru i ilustracijama tema o kojima govori. Prenosim (iz poglavlja o sakramentu pomirenja)

Ispričat ću jednu priču koja će vam pokazati koliko je važno kajanje. Neki džepar otišao je na ispovijed koja se odvijala u svećenikovoj sobi. Tijekom ispovijedi džepar je ukrao svećeniku ručni sat. Kada je ispovijed završila, rekao mu je: "velečasni, zaboravio sam vam reći, ukrao sam ručni sat."

Svećenik mu je rekao: "Morate ga vratiti vlasniku."

Džepar je odgovorio: "Velečasni, dat ću ga vama."

"Ne," rekao je svećenik, "ne dolazi u obzir, morate ga vratiti vlasniku."

Ali vlasnik ga odbija uzeti", rekao je džepar.

"U tom slučaju", rekao je svećenik, "možete ga zadržati".

[Džepar očito nije osjećao kajanje zbog učinjenoga, a kajanje i skrušenost moraju biti prisutni da bi ispovijed bila valjana.]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularni postovi kroz zadnjih 7 dana