Kada god spomenem geocentrizam u postu,
javi se neki komentator antireligijskog uvjerenja i pokušava nas
uvjeriti kako su razlozi za geocentričnu kozmologiju bili, većinom
ili potpuno, religiozni, bez ikakvog znanstvenog temelja. Moj [RM]
nedavni post o Svecima i Demonima nije iznimka; kao i već nekoliko
puta prije javio se komentator Michael. Vrijedno je pobliže
pogledati njegove komentare i istaknuti povijesne pogreške koje
sadrže. Već sam o tome pisao, ali uvijek je korisno ponoviti stvari
s obzirom na trendove među novim ateistima da negiraju objektivne
empirijske temelje za geocetrični sustav.
Michael započinje svoj napad sa:
Problem s poviješću je što ne znamo koje su sve hipoteze postojale i zašto su neke odbijene. Imamo fragmente ideja o geocentrizmu i heliocentrizmu od prije nekoliko tisuća godina, ali nije jasno kako je točno geocentrizam postao standard. Možemo pokušati rekonstruirati razmišljanja kroz podatke za koje znamo ili pretpostavljamo da su bili dostupni u to vrijeme, ali radi se samo o nagađanju. Tvrditi kako je heliocentrizam odbačen primarno na znanstvenim temeljima je u najboljem slučaju spekulacija – lako je moguće da se radi o kombinaciji faktora (estetskih, religioznih, i političkih).
Ono što imamo u povijesti zapadne
znanosti je potpuno formirana izrazito detaljna geocentrična
kozmologija i matematička astronomija u obliku Ptolomejove Syntaxis
Mathematiké. U njoj su detaljno izneseni argumenti za i protiv
geocentrične i heliocentrične kozmologije koje su poznavali grčki
astronomi i kozmolozi u periodu od šesto godina. Baš i nije
fragment ideja! Ti argumenti su logički utvrđene znanstvene
hipoteze utemeljene na čvrstim empirijskim promatranjima koje su
izvršili Babilonski i Grčki astronomi u periodu od devetsto godina.
Zahvaljujući Ptolomeju znamo točno zašto je geocentrizam bio
standard. Standard koji je bio prihvaćen i branjen u radovima
Platona, Aristotela i mnogih drugih grčkih filozofa i matematičkih
komentatora. Tog standarda se držalo (i branilo) puno, puno arapskih
filozofa i astronoma. Ili da kažem stvar jasnije; tvrdnje
komentatora Michaela su povijesne besmislice.
Geocentrične hipoteze grčke i arapske
kozmologije i astronomije nisu bile utemeljen na religioznim
vjerovanjima nego na čvrstim empirijskim promatranjima. Religiozni
stavovi astronoma i kozmologa (koji su zastupali te hipoteze) nisu
imale značajnu ulogu u njihovom radu.
Nasuprot tome, trojica glavnih ljudi
koji su uveli heliocentričnu kozmologiju su bili Kopernik, Kepler i
Newton (suprotno popularnom vjerovanju, Galileo je imao minornu
ulogu). Navedeni trojac je bio duboko religiozan te su religiozni
stavovi dvojice od njih imali izrazito značajnu ulogu u njihovoj
znanstvenoj misli. Kopernik je bio kanonik Katoličke katedrale.
Kepler je učio za svećeništvo u Luteranskom sjemeništu te je
ostatak života bio predan vjeri, smatrajući kako služi Bogu kroz
svoj astronomski rad. Newton je po bilo kojem standardu bio
religiozni fanatik koji je vjerovao da je posebno odabran od Boga da
otkrije tajne Njegovog stvaranja.
Komentator Michael se nije zadovoljio
takvim odgovorom pa je odlučio dodati:
Evo jedan misaoni eksperiment koji predlažem. Što povjesničari misle da bi se dogodilo u slučaju da je 1) koncenzus antičke Grčke bio heliocentrizam, ili da je 2) bog stvarno govorio autorima Biblije i rekao im da se zemlja kreće oko sunca, u vremenu kada su se širio skolastički utjecaj u Europi? U stvarnosti se geocentrizam Grčke podudarao s Biblijom, ali što bi se dogodilo u slučaju da nije?
Nije problem ako mi kažete da je pitanje glupo.
Radi se o glupom pitanju, ali pokušat
ću odgovoriti kao da nije. Ne postoji nikakva šansa da bi koncenzus
iz Grčke ikada bio heliocentrizam. Što se tiče drugog prijedloga,
s obzirom da sam cijeli život ateist, ne mislim da je bilo kakav bog
ikada pričao sa ikim tako da ne mogu ni zamisliti boga koji bi
otkrio svojim sljedbenicima nešto tako kontraintuitivno kao
heliocentrizam. Ovdje dolazimo do suštine stvari. Osim izrazito,
izrazito poznate iznimke Aristarha, svi kozmolozi u cijeloj povijesti
cijelog svijeta prije 16. stoljeća su bili geocentrici iz vrlo
jednostavnog razloga, a taj je da živimo u geocentričnom svijetu.
Sva promatranja koja možemo izvršiti bez pomoći teleskopa, i
drugih kasnije razvijenih znanstvenih instrumenata, navode nas
poprilično kategorički, i bez ikakve sumnje na zaključak kako
živimo u centru svega što možemo percipirati. Zapravo, potrebna je
golema količina vjere da si zamislimo drugačije. Jedna od velikih
zagonetki povijesti znanosti je što ne znamo kako ili zašto su
Aristarh i Kopernik uopće odlučili krenuti u taj poduhvat.
Iako ne spominje Aristarha imenom,
Ptolomej nudi veliki skup čvrstih empirijskih argumenata protiv
heliocentričnog razmišljanja; argumenti koji su prestali vrijediti
tek tijekom 17. stoljeća poslije Krista. Čak i nakon što je
Kopernik objavio svoju De revolutionibus 1543. godine bilo je
potrebno dugo vremena da astronomi prikupe empirijske dokaze za
heliocentričnu hipotezu, a vjerujte da su se svojski trudili kako bi
to postigli. Tek 182 godine poslije,
1725. je James Bradley prvi izložio dokaze koji podržavaju godišnju
rotaciju oko sunca – otkrićem zvjezdane aberacije. Bilo je
potrebno još gotovo sto godina da se otkrije zvjezdana paralaksa
koja je potvrdila godišnju rotaciju i da Léon Foucalt proizvede
izravni dokaz za dnevnu rotaciju sa svojim njihalom.
Ljudi poput
komentatora Michaela misle da zato što su "indoktrinirani"
modernim obrazovnim sustavom u vjerovanje heliocentričnom sustav da
je takvo razmišljanje logično i očito svakome tko tek otvori svoje
oči. Više puta sam izazvao čitatelje na blogu da mi uvjerljivo
demonstriraju da živimo u heliocentričnom svijetu koristeći samo
znanje i instrumente koji su bili dostupni inteligentnom astronomu
sredinom 16. stoljeća. Čudno, ali nitko mi još nije odgovorio.
Zapravo, nije uopće čudno jer je doslovno nemoguće. Čak i danas
sva empirijska promatranja koja možemo izvršiti bez pomoći teorija
i instrumenata razvijenih nakon 16. stoljeća nam govore kako
definitivno živimo u geocentričnom svijetu.
Ljude može zasmetati korištenje
riječi "indoktrinirani", i iako priznajem kako je
zajedljivo koristim, nije daleko od istine. Ljudi zaboravljaju kako
su prije doživljavali svijet. Svi smo mi kao djeca smatrali da je
svijet centar svega što percipiramo i da je potpuno nepokretan dok
nas nisu drugačije naučili. Gotovo svi mi smo imali problema sa
prihvaćanjem činjenica da se zemlja rotira i da se krećemo oko
sunca, a ne obratno. Bitno je da se podsjetimo kako smo te činjenice
morali naučiti. Sami smo mogli naučiti kroz empirijska promatranja
kao je vatra topla i ako smo neoprezni da će nas ispeći ili da je
snijeg hladan i da će nam se prsti smrznuti ako se previše igramo u
njemu bez rukavica, ali nismo mogli sami otkriti da je svijet u kojem
živimo heliocentričan i geodinamičan; to su nas morali naučiti.
Percepcija kako je naš svijet geocentričan i geostatičan je
prisutna i u našem jeziku. Govorimo o suncu koje izlazi i zalazi kao
da se sunce pokreće, a ne da se zemlja vrti. Čak i astronomi kada
govore o pojavi ili nestanku zvijezdi na horizontu po noći taj
fenomen nazivaju izlaskom i zalaskom, kao da se zvijezde kreću, a ne
zemlja.
Ovaj post će naravno isprovocirati
komentatora Michaela i njegove istomišljenike da daju nove
nepovijesne komentare o neznanstvenoj prirodi geocentrične hipoteze.
Mogu li ih zamoliti da prije toga pročitaju nešto kozmoloških
rasprava Aristotela, Ptolomeja, Averroesa, Peuerbacha, Christopha
Claviusa, i mnogih, mnogih drugih; svi znanstveni mislitelji, koji su
uvjerljivo podržavali geocentrični svjetonazor.
Izvorni post; We live in a geocentric world!
Izvorni post; We live in a geocentric world!
PS
Kao što je RM zaključio, i dalje ćemo svakodnevno slušati o besmislenom geocentrizmu (posebno kroz upozorenje da nas ljudi koji se ne slažu sa nekim "liberalnim" socijalnim inženjeringom zapravo žele učiti kako je zemlja u centru svemira, ili još gluplje; da je Zemlja ravna ploča - Mit o Zemlji kao ravnoj ploči, ili možda nešto sa liste; 33 mita o odnosu vjere i znanosti).
Da spomenem i stariji post; Patrističko razdoblje, Srednji Vijek i Kopernikanstvo - Preispitivanje povijesnog odnosa znanosti i kršćanstva