Postoji izjava koju neprestano čujemo: "sve religije se razlikuju u obredima i obrascima, ali su iste u onome što uče." Izjava je pogrešna, upravo je suprotno točno. Sve religije se ne razlikuju uvelike u obredima i obrascima; razlikuju se značajno u onome što naučavaju. To je kao da kažete "Nemojte se zavarati činjenicom da ljevičarske i desničarske novine izgledaju drugačije, pročitajte ih pa ćete shvatiti da govore istu stvar." Naravno, činjenica je sa da su slične u svemu osim u činjenici da ne poručuju istu stvar. [...]
Dakle ne vrijedi jeftina maksima: da se vjerovanja slažu u značenju, ali razlikuju u obredima. Upravo je suprotno. Slažu se u mehanizmima; gotovo svaka velika religija ima iste vanjske metode, svećenike, pisma, oltare, bratstva, posebne blagdane. Slažu se u načinima poučavanje, ali se razlikuju u onome što treba podučavati. I Poganski optimisti i Istočnjački pesimisti će imati hramove, baš kao što će i ljevičari i desničari imati novine.
G.K. Chesterton
"Studij komparativnih religija
najbolji je način da postanete komparativno religiozni",
izjavio je to Ronald Knox. Razlog leži u tome što, kao što je
Chesterton istaknuo, prema većini "istraživača"
komparativne religije, "Kršćanstvo i Budizam su vrlo slični,
posebno Budizam."
Najpopularniji prigovor Kršćanstvu
danas dolazi iz tog područja, prigovor nije da kršćanstvo nije
istinito nego da nije istina; ne da se radi o lažnoj religiji nego
da se radi o samo jednoj religiji. Prema prigovaraču, svijet je
veliko mjesto, svatko ima svoj izbor. Nepodnošljivo je uskogrudno
tvrditi da je Kršćanstvo jedina prava religija! Bog jednostavno
mora biti otvorenija uma od toga.
Radi se o najčešćem prigovoru Vjeri
kojeg danas možemo čuti jer "danas" ne štuje Boga nego
štuje jednakost. Boji se da će biti u pravu dok su ostali u krivu
više nego što se boji da će biti u krivu. Štuje demokraciju i
zamjera činjenici da je Bog apsolutni monarh. Promijenilo je
značenje riječi poštovanje iz toga da vas poštuju jer ste
superiorni na neki način u to da vas prihvaćaju zato što niste
superiorni na bilo koji način nego ste baš poput nas.
Neodgovorljiva uvreda, apsolutno najgore ima kojim možete prozvati
osobu u današnjem društvo je "fanatik"; posebno
"religiozni fanatik". Ako na nekoj zabavi priznate da
planirate svrgnuti vladu, ili da ste terorist ili špijun, ili da
odgrizate šišmišima glavu, ubrzo ćete oko sebe okupiti krug
slušatelja. Ali ako priznate da vjerujete u Isusa Krista, Sina Boga
živoga, ubrzo ćete ostati sami, okruženi hladnom atmosferom.
U nastavku nekoliko najčešćih oblika
tog prigovora;
1. "Sve religije su u svojoj
srži iste."
To je jednostavno činjenično netočno.
Nitko ne izjavljuje takvo što osim ako je (1) beskrajno neupućen u
to što različite religije svijeta stvarno podučavaju ili je (2)
intelektualno neodgovoran u razumijevanju tih učenja ili je (3)
moralno neodgovoran ravnodušnošću prema njima. Prigovarač
implicitno pretpostavlja da su različita učenja svjetskih religija
nevažna, da suština religija nije istina nego nešto drugo:
transformacija svijesti ili dijeljenje i briga ili kultura i ugoda
ili nešto te vrste - ne konverzija nego konverzacija. Kršćanstvo
uči mnoge stvari koje druge religije ne uče, a neke od njih izravno
proturječe tim religijama. Ako kršćanstvo nije istinito, zašto
biti kršćaninom?
Prema katoličkim standardima, religije
svijeta možemo poredati prema tome koliko istine podučavaju;
Katoličanstvo je prvo, a Pravoslavlje podjednako s iznimkom pitanja papinskog autoriteta.
Zatim slijedi protestantizam i ostala "odijeljena braća" koja se drže stvari koje pišu u Pismu.
Treće je tradicionalni Judaizam, koji štuje istog Boga, ali ne putem Krista.
Četvrto je Islam, najveća teistička hereza.
Peto, Hinduizam, mistični panteizam;
Šesto, Budizam, panteizam bez teosa;
Sedmo, suvremeni Judaizam, unitarijanizam, konfucijanizam, modernizam, i sekularni humanizam, nijedno od njih nema niti misticizam niti nadnaravnu religiju nego samo etiku;
Osmo, idolopoklonstvo; i
Deveto, Sotonizam.
Smatrati da je svih tih devet razina
ista stvar nema smisla.
2. "Ali suština religije je
ista; sve religije se barem slažu da su religiozne."
Što je uopće suština religije?
Izazivam bilo koga da je definira dovoljno široko da uključi
Konfucijanizam, Budizam i moderni Reformirani Judaizam, ali dovoljno
usko da isključi Platonizam, ateistički Marksizam i Nacizam.
Nedokazana i nedokaziva pretpostavka
ovog drugog prigovara jest kako je suština religije neka vrsta
zajedničkog nazivnika ili zajedničkih faktora. Možda je takav
faktor tek slaba, a ne bitna stvar. Možda uopće ne postoji. Nitko
ga još nije odredio.
3. "Ali ako usporedite Govor na
Gori sa učenjima Bude, Lao Tzua, Konfucija ili Bhagavad Gitom,
Mudrim Izrekama, Platonovim Dijalozima, pronaći ćete; stvarno,
duboko i snažno slaganje."
Da, ali to je etika, ne religija.
Prigovarač pretpostavlja kako je suština religije etika. Ali to
nije točno. Svatko ima etiku, svatko nema religiju. Recite ateistu
da je etika ista stvar kao religija pa će se uvrijediti.
4. "Kada
već spominjemo gore, sjetio sam se svoje najdraže analogije. Mnogi
putevi vode kroz jedinu goru religija do Boga na vrhu. Provincijalno
je i uskogrudno negirati valjanost puteva koji se razliku od tvoga."
Nedokazana
pretpostavka ove česte analogije je da putevi vode gore, a ne dolje;
da čovjek stvara puteve, ne Bog; da je religija čovjekova potraga
za Bogom, ne Božja potraga za čovjekom. Lewis kaže da to zvuči
kao da kažete "mišja potraga za mačkom".
Kršćanstvo nije
sustav ljudske potrage za Bogom, nego priča o Božjoj potrazi za
čovjekom. Kroz Bibliju, religije koje je čovjek osmislio ne
uspijevaju. Nema ljudskog puta do vrha gore, samo božanskog puta
dolje. "Boga nitko nikada ne vidje: Jedinorođenac - Bog -
koji je u krilu Očevu, on ga obznani."
Ako smo mi ti koji
stvaraju puteve, onda bi stvarni bilo arogantno tvrditi da je jedan
put jedini valjan, jer svi ljudi su jednaki, barem u tome što su svi
ljudi, ograničeni, smjesa dobrog i zla. Ako mi stvaramo puteve, bilo
bi glupo apsolutizirati jedan od njih, ali ako Bog stvara puteve,
moramo saznati je li stvorio jednog ili više njih. Ako je stvorio
samo jedan, onda je skromnost, a ne arogancija, prihvatiti taj put od
Boga; a arogancija je, a ne skromnost, inzistirati da su naši putevi
dobri kao i onaj Božji put.
Ali koja je
pretpostavka točna? Čak i ako je pluralistička točna, nisu sve
religije jednake jer je jedna od njih gora i arogantnija od svih
ostalih, temelji se na onome tko je proglasio "Ja sam Put i
Istina i Život: nitko ne dolazi Ocu osim po meni. "
5. "Ipak, inzistirati da je vaš
put jedini put znači religiozni imperijalizam."
Ne, mi ne vjerujemo jer je to nešto
što želimo, jer smo imperijalisti, ili zato što smo to osmislili,
nego zato što je to Krist naučavao. To nije naš put, to je njegov
put, to je jedini put. Samo smo vjerni njemu i onome što je rekao.
Pretpostavka prigovarača je da od religije možemo učiniti što god
želimo.
6. "Ako ta doktrina jednog
puta dolazi od Krista, a ne vas, onda je on bio arogantan."
Kakva ironija je misliti da je Krist
arogantan. Nijedan čovjek nije pokazivao više milosrđa, krotkosti,
ljubavi i suosjećanja.
Prigovarač uvijek pretpostavlja stvar
koju treba dokazati: da je Krist samo jedan među mnogim osnivačima
religije, ljudski učitelj. Ali on je tvrdio da je Put, Istina, i
Život; ako ta tvrdnja nije točna, on nije među mnogim religijskim
mudracima nego među mnogim luđacima. Ako je tvrdnja istinita, onda
također nije među mnogim religijskim mudracima, nego je Put,
Istina, i Život.
7. "Želite oživjeti
Inkviziciju? Ne želite li vjersku toleranciju?"
Inkvizicija nije razlikovala herezu od
heretika; prigovarač čini istu pogrešku suprotnog smjera: on ne
osuđuje nijedno. Naravno, država nije ta koja bi trebala definirati
i osuđivati herezu, ali vjernik to mora činiti, ako ne kroz Crkvu,
onda samostalno. Vjerovati X ujedno znači osuditi ne-X kao pogrešno.
Ukoliko ne vjerujete da je ne-X pogrešno, onda niti ne vjerujete da
je X točno.
8. "Iznenađen sam takvom
netolerancijom. Mislio sam da je Kršćanstvo religija ljubavi."
Kršćanstvo jest religija ljubavi.
Također je i religija istine. Prigovarač razdvaja dva božanska
atributa. Mi to ne radimo. Djelujemo po istini u ljubavi ("Istinujući
u ljubavi").
9. "Ali sve što Bog očekuje
od nas je iskrenost."
Kako ti znaš što Bog očekuje od nas?
Jesi li slušao Božju objavu? Nije li opasno pretpostaviti bez
ikakvog pitanja ili sumnje da Bog mora učiniti upravo ono što bi ti
činio? Pretpostavimo da iskrenost nije dovoljna; pretpostavimo da je
potrebna i istina. Je li to nezamislivo? U svakom drugom području
života potrebna nam je istina. Je li iskrenost dovoljna za kirurga?
Istraživača? Ne trebaju li nam precizne karte stvarnosti?
Prigovarač implicitno pretpostavlja
kako ne postoji objektivna istina u religiji, samo subjektivna
iskrenosti, pa je zbog toga nemoguće biti i iskren i u krivu. Prava
iskrenost želi znati istinu.
Uz male izmjene preuzeto iz The Uniqueness of Christianity: Twelve Objections Answered, autor je Peter Kreeft.
Jedan stariji post, donekle povezan: Je li religija iracionalna?
Jedan stariji post, donekle povezan: Je li religija iracionalna?