Već sam pisao o
političkoj korektnosti koja polako postaje najdominatnije obilježje
javnog diskursa; boreći se protiv "patrijahalne hegemonije"
pretvara svaki problem u pitanje moći jedne grupe nad drugom. Radi
se o ideologiji koja svrstava određenu skupinu ljudi među žrtve
koje je potrebno braniti od svake kritike, a to znači da ima nultu tolernaciju prema neistomišljenicima.
Zbog toga možemo
čuti izjave poput:
"Vrijeme je da iskorijenimo mržnju u društvu i prihvatimo ljude kakvi jesu neovisno o njihovu spolu, rasi, orijentaciji ili bilo čemu drugom. Možete me prihvatiti, ili ne, ali ja sam ono što jesam, i tako ću se od sada ponašati."
Cilj ovakvih
govora je pretvoriti moralno pitanje u političko. Pitanje više nije
je li neko ponašanje moralno, odnosno trebaju li se ljudi upuštati
u istospolne seksualne odnose, nego je pitanje odnos između grupe
slabih i grupe snažnih (onih koji ugnjetavaju slabije). Ako se
identificirate kao LGBT onda postajete dio grupe slabih, dio dobrih
protiv zločestih. Ako netko tvrdi da je homoseksualnost nemoralna,
njegovi razlozi će se ignorirati, odmah će se pretpostavit da je
takvo razmišljanje rezultat neznanja i zadrtosti, radi se o
"mržnji". Što god netko može reći o nemoralnosti takvih
praksi je nevažno jer LGBT predstavlja skupinu slabijih i zbog toga
su oni uvijek u pravu, a to omogućuje homoseksualcu da "nadvalada"
nešto bez da je riješio moralni problem takvog ponašanja.
Takvi govori
potpuno mijenjaju cijelu raspravu, točnije, završavaju je. Ne
možete reći ništa protiv homoseksualnih praksi jer bi to značilo
da "mrzite". Zbog toga su čak i ljudi koji smatraju da
postoji nešto nemoralno u takvim praksama skloni pridružiti se LGBT
zahtjevima jer ne vole ideju "mržnje" i "diskriminacije":
a sigurno je da se ne žele staviti na stranu "zločestih".
Ako roditelj upozorava svog sina na nemoralno ponašanje onda on
postaje loš roditelj jer ga ne "prihvaća kakav je". Čim
netko kaže "mislim da je to pogrešno", odmah se sve to
pretvori u "LGBT vs. Cijeli svijet" problem.
U nastavku nekoliko uobičajenih taktika koje se javljaju u LGBT aktivizmu. (I par komentara utemeljenih na teoriji prirodnog prava. Naravno, postoje različiti pristupi etici koji vas mogu dovesti do sličnog razmišljanja.)
Novi "rasizam"
Ukratko, ono što
se tvrdi je; ljudi koji se danas protive istospolnim brakovima su
ista vrsta ljudi koja se prije protivila međurasnim brakovima. Očite
su implikacije tog argumenta; (i) razlog zbog kojeg se ljudi protive
istospolnim brakovima je jednak razlogu zašto su se protivili
međurasnim brakovima (a tu se misli na duboke neopravdane
predrasude), i (ii) do promijene će doći, a one koji se protive će
se gledati kao što se danas gleda na ljude koji su se protivili
međurasnim brakovima. Očita je snaga tog argumenta jer nema ništa
goreg u suvremenom svijetu od toga da vas proglase rasistom, a kada
izjednačite protivljenje homoseksualnim praksama sa rasizmom odmah
postavljate opoziciju u nezavidnu položaj.
Naravno, takav
argument je promašen, ali je za neke naizgled uvjerljiv što znači
da je na oponentu da dokazuje u čem je pogreška. Čak i bez ulaska
u širu analizu, jasno je kako su crnci radili istu stvar koju su
radili i bijelci, odnosno protivljenje takvim brakovima je
diskriminacija na temelju izgleda, a ne na temelju ponašanja;
diskriminacija na temelju nebitne karakteristike. Uvjeti za brak ne
ovise o boji kože partnera jer boja njihove kože nema nikakve veze
s onime što brak je.
Prirodni zakon
tvrdi kako je homoseksualni seksualni odnos nemoralan jer frustira
prirodne namjene ljudske seksualnosti. Nadalje, prema prirodnom
pravu, brak je prirodna posljedica ljudske seksualnosti, a brak i
obitelj su nužni za napredovanje ljudskih bića. Kada se dvoje ljudi
sparuje, potrebno je da štite i podupiru dijete koje može biti
rezultat tog odnosa. Homoseksualnost frustira prirodnu namjenu samog
seksa, nema nikakve veze s prirodnim ciljem ljudske seksualnost;
brakom. Međurasni, heteroseksualni brak ne frustrira prirodne
namjene seksualnosti. Rasa je u ovom slučaju poput boje oka, ne
utječe, odnosno ne sprečava napredovanje čovjeka. Određena boje
kože nema nikakve veze sa ljudskim napredovanjem. Kada se osoba
protivi istospolnim brakovima, onda se protivi nečemu što je
neprirodni i nemoralno prema prirodnom zakonu, metafizičkoj
nemogućnosti, perverziji osnovnog ljudskog napredovanja. S druge
strane, kada se protivi međurasnim brakovima, protivi se na osnovama
koje nemaju veze s prirodnim pravom odnosno na temeljima koji su
irelevantni prema onome što brak je.
Iako je usporedba
pogrešna, ona ima svoju ulogu jer se slaže s naracijom LGBT vs.
Svijet; pitanje više nije o tome što je brak, ili koja su bitna
moralna pitanja, nego se sve pretvara u pitanje ugnjetavanja. Ljudi
mrze opresiju, a ako prikažete LGBT kao ugnjetavanu grupu odmah ste
bliži uvjeravanju ljudi kako je njihovo ponašanje moralno. (Iako
ste pritom potpuno ignorirali pitanje moralnosti.)
Radi se zapravo o
poprilično impresivnom postignuću. Ljudi se boje da ih proglase
ugnjetivačima i učiniti će sve samo kako bi izbjegli kontroverzu.
Čitavo pitanje se pretvori u političko pitanje, bez ikakve
povezanosti s moralnim i kulturnim aspektima. Takva razmišljanja
pokreću ljude da izlaze na ulice, sve postaje stvar "ljudskih
prava", kako bi se itko mogao suprostavljati "ljudskim
pravima"? Svako tko zauzima drugačiju moralnu poziciju mora
biti pun "mržnje".
Uključivost
Na primjeru
američkih izviđača vidljiv je još jedan fenomen vezan uz LGBT
aktivizam. Neću komentariti konačnu presudu nego jednu od izjava
koja je tome prethodila. Jedan od vođa izviđača dao je izjavu
prema kojoj je ta organizacija uređena oko uključivosti, a sama
zabrana aktivnim homoseksualnim osobama predstavlja čudnu anomaliju
koju treba ispraviti. Izviđači se zavjetuju služiti ljude svih
vjera, uključiti ljude svih rasnih i socio-ekonomskih podrijetla.
Drugim riječima, njegov argument je da homoseksualci predstavljaju
samo još jednu od takvih skupina.
Propušta
primijetiti kako aktivni homoseksualci nisu samo još jedna od takvih
skupina, oni predstavljaju skupinu koja ne samo da se upušta u
prakse koje izviđači smatraju nemoralnim, nego još i zagovara i
širi upuštanje u takve nemoralne prakse. Iako taj vođa priča o
uključivosti, zapravo pokušava pokazati da je homoseksualnost
moralna. Argument uključivosti pokušava apelirati na određeni
osjećaj jednakosti koji je ukorijenjen u zapadnoj misli. Iako dolazi
iz kršćanstva, raširen je općenito na Zapadu. Sličan je "nemojte
suditi" mentalitetu. Ali takvo postkršćansko poimanje
iskrivljuje uključivost, prije je poimanje uključivosti značilo da
ste bili spremni biti članom Crkve, bili ste spremni ispunjavati sve
potrebne zahtjeve. Ali danas je značenje drugačije, trebate
uključiti sve, točka, neovisno o svemu.
Trik je u tome
što se "uključivost" predstavlja kao neka datost. Kao da
se radi o nekoj neutralnoj moralnoj vrijednosti, a ukoliko neka
skupina ne prihvaća takvo razmišljanje odmah je zla. Ljudi koji
propovijedaju "uključivost" će izjavljivati da "nije
na nama da namećemo svoje vrijednosti drugima", ali pritom
potpuno ignoriraju činjenicu da nameću svoju vrijednost
uključivosti svima drugima. Još gore, poruka je da uključivost
predstavlja vrijednost koja je važnija do svih drugih vrijednosti,
uključujući i snažne moralne vrijednosti kojih se netko drži.
Drugim riječima, ako se vaša uvjerenja o ispravnom i pogrešnom
nađu na putu uključivosti, bolje vam je da ih odbacite.
No, koji je
problem sa uključivošću? Uključivost je način da neka manja
skupina natjera drugu skupinu da promijeni svoje vrijednosti
pozivajući se na neki općeprihvaćeni standard. Iako će možda
izjavljivati nešto drugo, prava poruka je da se "morate
promijeniti jer nam se ne sviđa što predstavljate". Takvom
"uključivošću" se zapravo uništava ono čega dio želite
postati – tražeći prihvaćanje neke institucije ta institucija
prestaje biti ona čije prihvaćanje tražite. Primjerice ako želite
biti "katolik", onda znači da se želite držati
katoličkih vrijednosti, ne možete činiti što želite i tražiti
da vas se prihvati u ime uključivosti.
Ljudi traže
promjenu takvih institucija i udruženja jer očito žele biti dio
nečega vrijednog i tradicionalnog bez da se pritom ičega moraju
odreći. Sviđaju vam se aspekti Katoličke Crkve, ali vam ne pada na
pamet odreći se analnih odnosa sa svojim partnerom, ništa lakše,
samo se pozovite na uključivost! Problem riješen.
Emocije
Kulturni pomak
oko LGBT pitanja nema gotovo nikakve veze sa argumentima ili
intelektualnim promišljanjima, potaknut je velikom količinom
emocija, promoviranja i retorike. Iako postoje ljudi koji bi ipak
stavili puno veći naglasak na promjenu u intelektualnim
razmišljanjima (ne vezano uz homoseksualnost, nego općenito na
promjene u metafizici), teško je negirati da su emocije te koje vode
veliki dio LGBT aktivizma. Prošlih tjedana svjedoci smo nekoliko
svjedočanstava LGBT osoba kojima nas žele uvjeriti u ... pa,
zapravo nisam siguran u što. Ono što je očito iz takvih
svjedočanstava je velika emocionalnost; kao što veli jedan
ekonomist: problem nije što mali Ivica ne zna čitati, problem nije
niti to što mali Ivica ne zna razmišljati, problem je što mali
Ivica ne zna što razmišljanje je; on ga je pomiješao s osjećajima.
(Zapravo je stvar još gora jer niti te izrečene emocije nisu
imale nikakve veze sa referendumom oko braka nego nekim osobnim
problemima, ali ovdje komentiram općenito aktivizam, ne konkretno
pitanje.)
Dakle kako
izgleda tipično svjedočanstvo o nekom homoseksualcu i njegovoj
katoličkoj obitelji; Prvo, članovi obitelji su jako tužni (ili
ljuti) što je njihov sin homoseksualac. Svjedočanstvo je ispunjeno
emocijama. Sin (ili roditelj) pretpostavlja kako će ga Crkva
odbaciti i kako ga više nikada neće prihvatiti. Iako to nije točno,
takvo prezentiranje je potrebno da bi se pojačale emocije. Sinu je
teško reći "homoseksualac sam" jer to zapravo
znači "ili ćete me prihvatiti ili nećete, ne postoji ništa
između". Naravno, niti to nije točno, možete prihvatiti
osobu (suosjećati sa njome, voljeti je – što znači željeti joj
dobro, pomoći joj) bez da prihvaćate nemoralno ponašanje u koje se
upušta. Ali sin ne misli na to – on želi reći da odbaciti
homoseksualnu aktivnost znači odbaciti i osobu koja je
homoseksualac. Naravno, niti to nije točno jer sin može izbjegavati
homoseksualne aktivnosti. Problem riješen. Očito to može
predstavljati izazov, ali to je opcija koja se rijetko predstavlja.
Zašto i predstavljati tu mogućnost kada je naglasak na emocijama?
Sin, ili možda njegova obitelj, će zatim ispričati neku priču o
vezi s lokalnom župom (možda su tu vjenčani, kršteni, možda je
neki član obitelji pokopan tu) te će zatim zatražiti od Crkve da
prepozna i prihvati homoseksualnu populaciju. (Iz takvih
svjedočanstava nikada nije jasno kako ti ljudi smatraju da Crkva
funkcionira, ali za svaki slučaj treba napomenuti da njihovo
zadovoljstvo i emocije ne poništavaju moralnu istinu.)
Cijela stvar je
bespotrebno emocionalna, a takva i mora biti jer je to zapravo cijeli
argument. Očito je kako ti ljudi osjećaju snažne emocije, ali
pritom ne pokazuju nikakvu brigu za moralnu istinu. Oni samo žele
emocionalno prihvaćanje, a Crkva (ili društvo) bi se trebali
promijeniti kako bi oni to postigli. Sve posljedice su nebitne jer se
oni osjećaju tužno. Iako je takvo razmišljanje zapravo oličenje
sebičnosti, uvijek se predstavlja kao vrlina. (U priči spominjem
katoličku obitelj i Crkvu, ali gotovo isti scenarij se često nudi i
općenito za bilo kojeg homoseksualca i društvo.)
Nemogućnost
razlikovanja statusa i akcije, i apeliranje na emocije je toliko
rašireno svakim dijelom LGBT pokreta, da je zapravo postalo cijeli
LGBT pokret. Primjerice istospolni parovi tuže pekara jer ne želi
ispeći tortu za njihovo vjenčanje. Pekar se očito ne slaže sa
njihovom proslavom i zbog toga ne želi imati izravnu ulogu u takvom
događaju, ali osjećaji istospolnog para su zbog toga povrijeđeni i
potrebno ga je zakonski kazniti jer ne želi slaviti njihove izbore.
Svaka osuda nečijeg ponašanje doživljava se kao osobni napad na
onoga koji se upušta u takvo ponašanje.
Za većinu LGBT
aktivista argumenti o moralnosti nisu važni, obično su potpuno
irelavantni za njih. Emocije su prisutne, a to je sve što je
potrebno da bi se opravdali i uspjeli.
Diskriminacija
Osnovni argument
LGBT zajednice o istospolnim brakovima i diskriminaciji ide ovako;
"omogućavanje braka samo heteroseksualnim parovima je
diskriminacija homoseksualaca zato što se tako onemogućuje
homoseksualcima da međusobno ulaze u brak." Izgleda da taj
argument ima određenu snagu jer postoje ljudi koji se pitaju;
"Pa, nije li istina da homoseksualci ne mogu činiti nešto što
heteroseksualci mogu?"
Očito je da
argument apelira na određeni osjećaj kako je diskriminacija ne samo
nezakonita, nego je i pogrešna, i zla. Ideja je da su ljudi
jednostavno okrutni, diskriminiraju jer im se ne sviđaju
homoseksualci. Ali još važnije, radi se običnoj logičkoj pogreški
jer zagovornici istospolnih brakova tvrde da je brak dvojice
homoseksualaca valjan, ali cijelo pitanje i je može li takvo
partnerstvo biti brakom. Rasprava završava prije nego što je
počela.
Jednostavnije
rečeno, čitav problem je pogrešno predstavljen. Homoseksualci nisu
diskriminirani, nitko im ne negira pravo na brak. Imaju sva prava
koja imaju i heteroseksualci, slobodni su ući u brak, ali kao i svi
drugi, moraju pronaći nekog suprotnog spola. Brak je nužno
heteroseksualan i predstavlja prirodni nastavak ljudske reprodukcije.
Zakon tu nikoga ne diskriminira. Bilo bi apsurdno reći da država
negira "pravo" samca da uđe u brak sam sa sobom. Ako
prihvatite takvu logiku "diskriminacije"; možete reći da
država "diskriminira" protiv ljudi koji preferiraju život
samca, zašto oni ne bi dobili prednosti braka, zašto država
diskriminira samce? Još češći argument je onaj za brakove više
osoba, zašto ograničiti broj na samo dva partnera? (Postoji
dovoljno aktivista koji se zalažu za takve "brakove".)
Kada aktivisti
kažu da je "homoseksualcima onemogućeno pravo ulaska u
brak" oni već pretpostavljaju da je brak samo stvar toga da
se ljudi sviđaju jedan drugom i žele se međusobno obvezati na
nešto. Pretpostavljaju i kako je "istospolni brak" nešto
na što ljudi imaju pravo, a to pravo im je uskraćeno. Ali cijela
rasprava i je oko toga što je brak. Kada dođemo do prigovora "tko
si ti da odlučiš što je brak!?" jasno je da se trebamo
okrenuti tome pitanju i definirati što je brak. (Zanimljivo, taj
prigovor u pravilu završi na "Tko si ti da kažeš kako je brak
nužno heteroseksualan?" što je pomalo čudno, nije teško
zamijeniti "je" sa "nije".)
Osim toga, možemo
čuti i kako brak više nije heteroseksualan. Ali to je, iz
perspektive prirodnog prava, isto kao da kažete da je od sada
kvadrat okrugao. Očito, radi se o širem pitanju pa neću ulaziti u
to, ali mislim da je jasno kako argument "nejednakosti" ili
"diskriminacije" nema veze s pitanjem istospolnih brakova
odnosno onime što brak je.
"Govor
mržnje"
Liberalna
strategija za pitanja poput homoseksualnost je jednostavno ignorirati
stvarni problem te predstavljati samo karikature onoga što tvrdi
opozicija. Kada predstavljate samo karikature nije teško pokazati da
ne funkcioniraju, odnosno da ne postoji ništa racionalno u
protivljenju homoseksualnim praksama. (Očito je da dio krivnje snose
i konzervativci koji se ne trude previše obrazložiti svoju
poziciju.)
No, izgleda da
samo prikazivanje opozicije kao iracionalne nije dovoljno, potrebno
je zakonski onemogućiti da se ikakva opozicija uopće čuje. U
Kanadi je primjerice nedavno osuđen čovjek prema zakonu o govoru
mržnje jer je dijelio prospekte o nemoralnosti homoseksualnih
praksi. Ništa od slobode govora za njega, "mržnja" je
posebna kategorija koja je nedopustiva. Svatko tko izjavi nešto što
se ne sviđa aktivistima je "homofob", makar to bila izjava
poput one da je brak jedinstvo muškarca i žene. Kao i svaki drugi
"zločin mišljenja" homofobija nema svoju definiciju, ne
možete znati kako izbjeći taj zločin, sve što kažete može
rezultirati takvom optužbom. Najsigurnije je jednostavno šutjeti,
ili se čak priključiti onima koji viču "homofobija" kada
se pojavi neki pojedinac koji je spreman ići protiv LGBT aktivizma.
S obzirom na
ignoriranje svih argumenata protiv homoseksualnih praksi, razvila se
situacija u kojoj se svaka opozicija doživljava kao "mržnja",
a time prestaju i sve rasprave, jer ne samo da nema razloga zašto bi
pričali s nekim takvim, nego nema razloga niti zašto bi mu uopće
zakonski dopustili da priča nešto takvo.
PS
Za LGBT aktivizam pitanje nije je li
nešto činjenično korektno nego je li politički korektno. Čitav
pokret nema veze sa uvjeravanjem nego emocijama i pritiscima. Kada i
pokušaju predstaviti nešto, primjerice promjenu institucije braka,
onda se to svodi na slogane ("bračna jednakost"),
zastrašivanje ("homofobija") i različite "plitke
argumenti".
Živimo u vrijeme plitkog razmišljanja.
Iskoristite "jednakost" i "diskriminaciju" u
sloganima i to vam je dovoljno da uvjerite plitke umove. Za
ostvarivanje svega što LGBT aktivisti žele dovoljno je nešto
prozvati "pravom" – magična riječ kojoj nije potreban
dokaz, logika ili zdrav razum.