Osim različitih medijskih izvještaja
o rekordnoj turističkoj godini, ovih dana smo mogli čitati i o
zdravstvenom odgoju koji se uvodi u škole. Nakon što su godinama
razne udruge pokušavale uvesti spolni odgoj izgleda da su postigle
prve rezultate.
Puno toga nije poznato o formatu i
cilju uvođenja odgoja, ali spominje se iskorjenjivanje neželjenih
trudnoća i sprječavanje spolnih bolesti – među ostalim
ciljevima. Oba ta cilja su sama po sebi poželjna (baš kao što bi
mogli tvrditi da je sreća svih ljudi poželjan cilj), ali očito je
kako se radi o teško dostižnom odnosno nemogućem cilju – a u
pravilu, cijena koju moramo platiti da bi postigli različite
nemoguće ciljeve naše vlade nije zanemariva. Općenito, za svaki
nemogući cilj potrebno je shvatiti da; (I) ga nije moguće
ostvariti, (II) pokušaji da ga ostvarimo su gubitak dragocjenih
resursa, (III) ne smijemo zanemariti razorne troškove i socijalne
opasnosti koje prate pokušaje da postignemo takve ciljeve.
Uvođenje spolnog odgoja (zdravstvenog
ili građanskog ili 'kako ćemo ga već' zvati odgoja) navodno
ima svoj dobro definirani cilj, ali ako malo razmislite, taj cilj je
sve samo ne određen. Izgleda da ne postoji nikakva granica na kojoj
će se 'političke i obrazovne elite' zaustaviti odgajajući Vašu
djecu. Ne postoji broj ili postotak nakon kojih bi rekli ' dosta je',
isto kao što ne postoji točka u kojoj će reći kako je njihov
program uspio ili nije uspio. Elite žele ispraviti stvari - za koje
je teško okriviti društvo, a društveno kontraproduktivni
programi koje nam nude su samo jedna od potrebnih mjera u njihovoj
potrazi za nekim višim ciljevima i ostvarivanju ideologije. Naravno,
eventualna (i vjerojatna) neuspješnost njihovog program će biti
predstavljena kao rezultat nedovoljno programa, ako se program
pokazao pogrešnim onda nam je potrebno još programa – mantra koju
ponavljaju sve vlade.
Elite koje žele mijenjati svijet
uvijek to rade istim procesom; u prvoj fazi ustanove neku krizu
(obično umjetnu). Druga faza je rješenje, oni imaju rješenje za tu
krizu – u konkretnom slučaju uvode spolni odgoj, tvrde kako će
njihovo rješenje dovesti do korisnih rezultata A, a njihovi
kritičari tvrde da će dovesti do štetnih posljedica Z. Treća faza
su rezultati; Pogledate rezultate i pronađete štetne posljedice Z –
u ovom slučaju primjerice porast trudnoća i spolnih bolesti.
Četvrta faza je fascinantan dio kada kada tvrde da to ništa ne
dokazuje, da to nije bio pogrešan program jer postoje i drugi
faktor.
Zagovornici će tvrditi kako nas
elite samo žele podučiti kako svijet funkcionira, ali to nije
točno. Oni nam ne žele reći kako svijet funkcionira nego žele
odlučivati umjesto nas. Nije im cilj reći roditeljima kako da
podučavaju svoju djecu o spolnosti, nego sav taj materijal stavljaju
u školski program iza leđa roditeljima bez da oni uopće znaju o
čemu se radi i što uče njihovu djecu.
Tko su te elite o kojima pričam
i kako zapravo razmišljaju? Jedan od istaknutijih predstavnika bi
bio Aleksandar Štulhofer, seksolog i član
stručnog povjerenstva koji je slagao kurikulum zdravstvenog odgoja.
Ovdje nije bitan samo on kao pojedinac nego kao predstavnik tog
sklopa razmišljanja. U nastavku je isječak iz njegovog
intervjua (JL);
Nakon srednje škole imao sam veliki otpor prema građanskom, intelektualnom društvu. Taj bunt bio je povezan s velikim simpatijama za hipi pokret, kulturnu revoluciju i ljevičarstvo. Smatrao sam da moj izbor zanimanja mora biti odraz tog bunta. Zato sam, na užas svojih roditelja, kirurga i srednjoškolske profesorice, nakon završene Klasične gimnazije objavio da želim biti mornar. A onda sam malo omekšao i odlučio biti odgajatelj u vrtiću. Sa svojih 17 godina smatrao sam da se revolucija u društvu može pokrenuti jedino ako promijenimo klince već u vrtiću.
To je bio veliki plan. Prijavio sam se na Pedagošku akademiju. Uz to, prijavio sam se i na sociologiju, i to zbog roditelja, koji su bili silno frustrirani što njihov sin neće studirati, nego ići na neku višu školu. Sociologiju sam odabrao jer za prijemni ispit trebalo je pročitati samo tri knjige. Nisam pročitao ni te tri, ali sam nekako upao. A na Pedagoškoj akademiji me nisu primili! Užas.
No, mislim da bih bio očajan odgajatelj u vrtiću. To je jako puno pružanja, a čini mi se da nisam tako pružateljski tip. Što se tiče otpora građanskim normama, utvaram si da jedan dio tih vrijednosti još uvijek živim.
Ne znam kakve je
tehnike i ideje Štulhofer stekao predavanjem kolegija poput
Marksističke teorije društva, ali mislim da izdvojena
razmišljanja pokazuju kakve stavove potpisuje elita koje odlučuju o
obrazovanju Vaše djece. Nije ništa sporno u njegovoj izjavi da na
djecu treba utjecati od malih nogu, ali sporno je tko bi trebao
utjecati na njih, točnije tko ne bi trebao utjecati na njih. Očito,
što ranije započinje indoktrinacije, veće su šanse da ćete
nadjačati tradicionalne vrijednosti; a pitanje nije koliko je hitno
učiti malu djecu o seksu nego koliko rano moramo početi da bi
pokrenuli proces indoktrinacije.
Arogancija elita
koje na sebe preuzimaju ulogu učitelja i tretiraju djecu drugih
ljudi kao zarobljenike kojima ispiru mozak sa političkom
korektnošću, pritom ne preuzimajući nikakvu odgovornost za
posljedice na tu djecu ili društvo, dio je opće vizije Ljevice koja
počinje prožimati naš obrazovni sustav.
Štulhoferova izjava (još jednom,
nije bitan on kao osoba nego kao predstavnik takvog razmišljanja)
će nam pokazati što roditelji mogu očekivati od takvih programa,
posebice oni koji pokušavaju odgojiti djecu u katoličkom duhu;
Vjera je druga stvar, ali odnos Crkve, osobito Katoličke crkve, prema seksualnosti nešto je što je, po mom sudu, nemoguće braniti.
Na temelju
iskustava u nekim drugim državama očekujem da će uvođenje spolnog
odgoja imati suprotni učinak od službenog cilja (a i taj cilj se ne
čini kao pravi cilj uvođenja programa). Primjerice u SAD-u,
uvođenje propagande protiv tradicionalnih vrijednosti vezanih uz
spolnost rezultirao je porastom maloljetničkih trudnoća i spolnih
bolesti. "Edukacija o kontracepciji", "programi o
odnosima", "poticanje zdravih stavova o seksu i
seksualnosti"; sve navedeno je imalo suprotne učinke od
planiranih. Ipak, "Stručnjaci" za spolni odgoj poručuju
roditeljima da je seks postao toliko kompliciran i da oni nisu u
stanju o tome raspravljati sa djecom – sama činjenica da
ste roditelj ne znači da znate nešto o seksu ili da bi trebali
odgajati djecu kako želite.
Iz ministarstva nam poručuju kako ne
postoji razlog za brigu, radit će se o objektivnim znanstvenim
informacijama. Ostavit ćemo upitnost toga za sada po strani, ali
očito je kako dolazi do promjene u razmišljanjima naših edukatora
o tome koji je cilj obrazovanja. Navodna briga za različite
probleme i kurikulumi kojima će ih ispraviti otkrivaju samo kako
razni pokreti imaju za cilj dovesti svoje posebne poruke u učionice.
Osim ideoloških, postoje i ekonomski interesi. U SAD-u tako
farmaceutska industrija dijeli tisuće kompleta za "kontrolu
trudnoće" po školama, lako se može zaključiti koji je njihov
interes i koja je njihova mjera uspješnosti nekog spolnog odgoja.
Različiti interesi, ruku pod ruku, upliću se u škole i oduzimaju
dragocjeno vrijeme namijenjeno podučavanju djece pisanju, čitanju,
računanju – i kritičkom razmišljanju, a ne ponavljanju
propagande. Nažalost, obrazovni kadar se već uključio u razna
ne-obrazovna pitanja. Prosječni roditelji će očekivati da škole
uče njihovu djecu matematiku, znanosti, jezike i druge tradicionalno
akademske teme, ali edukatori su se odlučili baviti osobnim stvarima
poput prehrane, higijene, "prilagodbe životu" u različitim
razdobljima i spolnim odgojem.
Na temelju sličnih programa možemo
pretpostaviti da će se ministrova tvrdnja o "znanstvenom"
odgoju pokazati kao velika laž. Primjerice u SAD-u, spolni odgoj
rijetko kad uključuje samo biološke i medicinske informacije.
Primarni razlog takvog obrazovanja je preoblikovanje stavova, ne
samo prema seksu nego i prema roditeljima, prema društvu i prema
životu. Središnji cilj "znanstvenog" spolnog odgoja je
desenzibilizirati djecu. Pokazivanje učenicima fotografija
muških genitalija, video para koji ima spolni odnos ili video
masturbacije. Slanje po razredu modela ženskih genitalija malim
dječacima da vide kako stoji tampon i nema previše informativne
vrijednosti od koje bi imali koristi. Baš kao ni ispitivanje učenika
o njihovim vlastitim seksualnim stavovima i ponašanjima. U jednom
nižem razredu u sklopu "zdravstvenog odgoja", održana je
vježba u kojem je svaki dječak morao naglas izgovoriti "vagina",
a djevojčice su morale izgovoriti "penis". Kada je
jedna stidljiva djevojčica jedna izgovorila tu riječ, morala je
izaći pred ploču i ponoviti je još deset puta. Postoji još niz
tehnika i vježba čija je edukacijska komponenta više nego upitana,
ali jasna je njihova desenzibilizirajuća uloga.
Popularna knjiga koja se koristi kao
udžbenik spolnog odgoja (Changing Bodies, Changing Lives) već
na prvoj stranici podučava kako "Ne postoji nijedna knjiga
pravila koja će vam reći kada, gdje ili kako da krenete u akciju",
a na slijedećoj stranici; "Ne postoji 'ispravan' način ili
'prava' dob kada bi trebali steći životna iskustva." Ukratko,
vrlo rano se odbacuju sve norme. Knjiga odbacuje "mnoge ljude
u generaciji naših roditelja" koji su imali "negativne
stavove prema tijelu i seksu", te odbacuje "zastarjele
stereotipe", "moralističko ponašanje društva"
i "vjerske tradicije", ali unatoč tome postavlja
jednu drugu grupu kao referencu po kojoj bi se trebali voditi:
"Proveli smo tri godine u razgovorima sa više stotina
tinejđera diljem države." Izjave tih tinejđera se
koriste dalje kroz knjigu kako bi pokazali što je sve moguće – i
dopustivo.
Kroz knjigu postoji kontrast između
nekritičkog prihvaćanja izabranih izjava tih tinejđera i stalnog
negativnog referenciranja na roditelje koji su "opsjednuti"
ili "imaju problema sa popuštanjem", roditeljima
koji "pretjeruju" ili "imaju ozbiljnih
problema". Drugim riječima, roditelji nisu predstavljeni
kao vodiči koje bi trebalo slijediti, ili kao izvore vrijednog
iskustva nego kao probleme sa kojima se morate boriti, ili čak kao
primjer onoga što morate izbjegavati. Naravno, sve navedeno nije
simptomatično samo za navedenu knjigu, ili samo za pitanje spolnog
odgoja.
Poanta navedenoga je kako je fokus
(u takvoj "anti-roditeljskoj" orijentaciji i
takvom pristupu "spolnog obrazovanja") na
promjeni stavova i ponašanja, a ne na biološkoj ("znanstvenoj")
informaciji. "Politička korektnost" upravlja
obrazovanjem. Spolni odgoj nije stvar bioloških i medicinskih
informacija nego je stvar mijenjanja stavova prema seksu – naravno
u avangardnom smjeru. Programi koji uključuju poruke poput
"Uzajmna masturbacija je sjajna - ali pazite se rana na
rukama ili genitalijama." ili "nemojte zaboravit
promijeniti 'gumicu' kada prelazite sa jednog partnera na drugog"
možda i jesu "znanstvene", i mogli bi raspravljati u kojoj
su mjeri učinkovite ili pridonosi li cilju seksualizacije djece u
sve mlađim godinama, ali nitko ne može uvjerljivo tvrditi da je
učenje djece o uzajamnoj masturbaciji "neutralno" s
obzirom na suprotna moralna učenja; ideja o spolnom odgoju "bez
pridodanih moralnih vrijednosti" je mit koji je još davno
raskrinkan. Učinak takvog odgoja, osim "zaštite njihovog
zdravlja", je također i promicanje određene seksualne
ideologije među mladima.
Iako ovdje najviše spominjem spolni
odgoj sa nekim svojim specifičnostima, on nikako nije poseban jer i
ostali propagandni programi u školama imaju slične poruke.
Primjerice programi "prevencije droga" naglašavaju kako
svaki pojedinac donosi svoje odluke, neovisno o roditeljskim ili
društvenim vrijednostima. Dijeljenje kondoma u školama i pobačaja
djevojčica iza leđa njihovih roditelja ( u SAD-u) su tek izolirane
manifestacije njihove temeljne filozofije koja seže puno dalje od
seksualnih pitanja. Ministarstvo se tako pridružuju
samo-prozvanim agentima "promjene" i "napretka"
čiji je cilj udaljiti školsku djecu od vrijednosti sa kojima su
odrasli kako bi ih oblikovali prema svojim vrijednostima. Naravno,
sve to bez ikakve odgovornosti za posljedice njihovog poigravanja sa
dječjim glavama.
Zdravstveni odgoj će uključivati i
druge aspekte, ali s obzirom da su slični već postojali unutar
različitih predmeta čini se kako je spolni odgoj najvažnija novina
u svemu tome (a i on je postojao u nekim oblicima). To nikako
ne znači da i ostali programi nemaju (ili ne mogu imati) svoje
ciljeve. Primjerice, jedan američki program namijenjen educiranju o
drogama imao je kurikulum od 152 stranice, ali samo na 4 stranice se
spominju droge, bilo direktno ili indirektno. Program je bio
podijeljen u više faza; Prva faza je tako samosvjesnost nakon koje
dolazi niz vježbi koje dopuštaju učeniku da stekne "šire
razumijevanje i uvažavanje svojih vrijednosti kao autonomnog
individualca".
Najopćenitiji –
zapravo prevladavajući - princip tih različitih programa je
da odluke ne trebamo donositi na temelju tradicionalnih vrijednosti
koje nam prenose roditelji ili naša okolina. Umjesto toga, te
vrijednosti trebamo preispitati i usporediti sa ponašanjima drugih
pojedinaca ili drugih društava. Cilj je navodno odlučiti na
temelju "neutralnog" i "neosuđujućeg" načina,
cilj nije odrediti što je "pogrešno" ili "ispravno"
nego pronaći ono što najbolje paše nekom pojedincu. Taj princip se
naziva "filtriranje vrijednosti",
fokusira se na osjećaje pojedinca, a ne na potrebe funkcionirajućeg
društva ili zahtjeve intelektualne analize. U središtu tog
kulturnog relativizma je i negiranje autoriteta odnosno ulogu
centralnog autoriteta u djetetovu životu – roditelja. Alternativni
načini stvaranja individualnih vrijednosti, neovisnih od vrijednosti
roditelja, je tema koja se ponavlja kroz kurikulume različitim
programa koje se nude. Jedna knjiga za djecu podučava kako su djeca
male princeze i princevi koje roditelji odgojem pretvaraju u žabe, a
djeca se imaju pravo ljutiti na njih i reći im što ih ide. Iako ih
"edukatori" često pozivaju da izabiru sami i da
riskiraju sa novim iskustvima rijetko kada se spominju negativnosti
koje mogu biti posljedica takvog ponašanja. Poruka kako je "bolje
izabrati svoj put makar bio nesavršen, nego ići tuđim putem koji
je dobar i isproban" može se činiti kao dobar savjet za
nekog tko pokreće tvrtku koja se bavi najnovijim tehnologijama, ali
ako podučavate djecu onda su takvi savjeti neprimjereni, posebice
kada ih dajete tuđoj djeci.
Primjera ima puno,
ali jasna je poruka, kao što postoje različiti ukusu u hrani, tako
postoji i različiti ukusu u seksu. Zapravo, često se razvija
"svijest" kako spolne aktivnosti zapravo nisu ništa
drugačije od jedenja ili pijenja – psihološka korist koja nema
nikakav psihološki trošak. Jedini razlog zašto bi netko osjećao
sram, krivnju ili gađenje (sve nezdravi osjećaji prema seksualnim
revolucionarima) leži u preuzimanju "osuđujućih"
razmišljanja od kulture koja nas okružuje. Seksualna edukacija
postaje terapija za prevladavanje srama i krivnje, prihvaćanje
svojih seksualnih nagona i pronalaženje načina kako ih iskazati bez
da se osjećate loše zbog toga. Moralni napredak znači osloboditi
se naših unutarnjih osuđivanja, naučiti slobodno iskazivati našu
spolnost, nadvladati iracionalnu krivnju koja dolazi od drugih, a ne
od našeg istinskog jastva.
Nije mi cilj ovdje
izlagati ili braniti neki od drugačijih razmišljanja o spolnosti
(koje sigurno podržava dio roditelja), ali treba napomenuti
da postoje ljudi (primjerice oni konzervativnijeg razmišljanja -
što nikako nužno ne znači i katoličkog, zapravo je često
različito) koji, iako se slažu da treba pronaći način kako
iskazati naše seksualne želje bez da se pritom osjeća sram i
krivnja, misle da su krivnja i sram često opravdani i kako nam nije
potrebna terapija da ih uklonimo, nego ispravno ponašanje kako bi ih
izbjegli. Mislim da je jasno da postoje roditelji koji ne žele da
njihovu djecu uče kako ne postoji nijedan temelj spolnog morala osim
pravila da su sila i obmana zabranjene. (Prema takvom stavu je
primjerice nemoguće osuđivati pornografiju ili one koji je koriste
kao seksualni stimulans, zapravo pornografija postaje i najbolji
oblik seksualne rekreacije jer je navodno slobodna od opasnosti –
medicinskih, psiholoških, i osobnih – koje prate seks sa
partnerom. Naravno, često programi koji potiču "povjerenje"
prema edukatorima-vršnjacima – a ne roditeljima, što se
postiže različitim vježbama i radionicama, i koji potiču
stjecanje "novih iskustava" , što se predstavlja kao nešto
inherentno dobro odnosno nešto što doprinosi osobnom razvoju,
povećava obrazovanost, potvrđuje životnost – ili koju god drugu
new age ideju odaberete , uopće ne spominju različite opasnosti
koje dolaze sa povjerenjem u krive ljude.)
Sam program "zdravstvenog odgoja"
kojeg uvodi ministarstvo kao obavezan program za sve učenike nije
potpuno definiran, nije potpuno jasno kako će se provoditi, kako će
započeti i u što će se sa godinama pretvoriti, a nije niti jasno
koji mu je cilj odnosno smisao jer se mnoge od navedenih stvari već
uče u sklopu drugih predmeta – baš kao što će se i dalje učiti.
Navedene "nova integracija" sa drugim predmetima može ići
u različitim smjerovima. Možda će se sada proširiti i na nastavu
matematike. Primjerice zadatak; koliko se poveća dobit farmaceutske
industrije ako se postotak učenica koje koriste pilulu poveća sa
X na Y%, a mjesečna cijena je P? Poprilično dosadan zadatak; ali
možda u trećem razredu matematičke gimnazije, svaki od 9 učenika
u učionici izađe pred ploču i napiše sa kime je spavao od
prisutnih (Pomislit ćete kako je 9 učenika u razredu nerealna
situacija, ali radi se o matematičkoj gimnaziji koju upisuje sve
manje ljudi – šteta što ne postoji neko ministarstvo koje bi se
bavilo takvim problemima.)
Ukoliko znate što je teorija grafova
sigurno se oduševljeni takvim pristupom učenja; svaki učenik
predstavlja jedan vrh, njihovo općenje je brid između ta dva vrha,
brzo skicirate sve međusobne povezanosti i učenje teorije grafova
može početi. (Puno bolje od dosadnog pristupa iz 18. stoljeća kad
su se bavili mostovima i gradovima, sad je 21. stoljeće, mladi ne
uče kao prije, ne žive kao prije, ne zanima ih što je prije
zanimalo ljude, ne treba im isti moral ili isto znanje. ) Možete ih
primjerice na tom grafu naučiti kojim putem se neka spolna bolest
prenijela sa osobe A do osobe G ili koji brid moramo maknuti (odnosno
koji par je morao koristiti spolnu zaštitu) da se bolest ne bi
proširila i slično.
Unatoč svim nepoznanicama, prema nekih
ključnim riječima koje se spominju vezano uz "zdravstveni
odgoj" (i prema gotovo identičnim stvarima koje zagovaraju
domaći seksolozi kao najsuvremeniji i "najučinkovitiji"
program), zaključak kako će biti sličan – ili kako će sa
vremenom postati sličan - opisanim (američkim) programima nije
neutemeljen. Odgovor ministra (majci koja je upitala što sa
njenim ustavnim pravom da odgaja svoju djecu) također daje
dodatnih razloga zabrinutosti u što će se to pretvoriti; (iz JL)
Kurikulum je utemeljen na struci i znanosti i time sigurno nije povrijeđeno ničije ustavno pravo. Radi se o usvajanju vrijednosnih stavova, koji mlade vode prema slobodi - rekao je Jovanović
Nisam siguran je li
ministar Jovanović svjestan što je rekao, ali sa popriličnom
sigurnošću možemo reći da niti tada ne bi vidio ništa
problematično u svojoj izjavi. Ukratko problem je ovaj;
Roditelji su odgovorni za donošenje novih ljudi na svijet, vezani su uz njih krvlju i, većinom, dubokim osjećajima. Ti ljudi su nesposobni sami razviti svoje jedinstvene ljudske kapacitete što obvezuje roditelje prema djeci i društvu da im pomognu u dostizanju zrelosti – takva obaveza ne uključuje samo dječje tjelesne i emocionalne potrebe, nego i intelektulni i moralni razvoj.
Roditeljstvo, posebice u moralnim i vjerskim pitanjima, je vrlo važno i iznimno osobno: iako roditelji angažiraju i druge ljude u tome, zadatak je njihov. U konačnici su oni odgovorni za intelektualnu i moralnu zrelost svoje djece, tako da bi trebali imati veliku slobodu pri odgoju svoje djece, posebice u najtežim pitanjima, onako kako oni misle da je najbolje. Zato su roditeljska prava tako važna; pružaju suvernost, moralni prostor u kojem roditelji mogu izvršiti svoje obaveze prema vlastitoj savjesti.
Pravo roditelja je poput prava na prakticiranje svoje vjere. Poput roditeljskih dužnosti, vjerske dužnosti su ozbiljne i vrlo osobne. Ukoliko bi država sprečavala ljude da poštuju ono što smatraju svojim vjerskim obvezama to bi bila teška povreda osobnih prava (osim ako ne postoji ozbiljan razlog). Podvrgnuti djecu indoktrinaciji u osobnim pitanjima suprotno savjesti njihovih roditelja je kršenje prava.
Možda neki liberal
ne vidi ništa problematično u tome da država uključuje njegovu
djecu u različite radionice kojima je cilj desenzibilizirati ih i
naučiti ih da vjeruju eudikatorima-vršnjacima – a ne
roditelju, ili da uči njegovu djecu kako koristiti prezervativ (i da
ga stalno nosi sa sobom u novčaniku, za svaki slučaj), ili da
ispituje njegovu djecu kada su imali prvi put seksualno iskustvo,
koliko puta su imali spolne odnose, jesu li koristili zaštitu sa
svojim partnerima, jesu li nekog oralno zadovoljavali... ili da
država savjetuje njegovoj kćeri koja nije "spremna" na
spolni odnos (ali voli svog dečka i boji se da će ju ostavit),
da postoje i drugi način kako može sa svojim dečkom uživati u
seksualnosti, recimo uzajamnom masturbacijom; Ali takvi i slični
programi nisu prihvatljiv za mnoge ljude, i to iz više razloga.
(Sama činjenica da učenik može van škole saznati istu stvar, ili
da će se jednog dana vjerojatno susresti sa time, pa čak i da
prakticira određeno ponašanje, ne opravda državno uplitanje
odnosno ne dopušta raznim 'edukatorima' da odlučuje kada,
kako i čemu će roditelji izložiti i naučiti svoje dijete.)
Katolici ne samo da
imaju pravo nego imaju i dužnost reagirati. Spolni odgoj u takvom
okruženju često nije ništa više od pornografije, a u najmlađoj
dobi vjerojatno zaslužuje i puno strože kvalifikacije. Priče o
"moralnoj neutralnosti" (ili "znanstvenosti") su
neodržive. Spolni odgoj (inspiriran seksualnom revolucijom) u
školama često potiče besramno ponašanje, pokušava ukloniti
razliku između ljudi i životinja, ukloniti svaku ideju zabranjenog,
opasnoga ili svetoga. Sram, prema literaturi različitih seksualnih
revolucionara, je zapravo dugotrajna invalidnost. Seksualna
inicijacija znači naučiti prevladati takve "negativne"
emocije, ostaviti po strani naša kolebanja, i uživati u "dobrom
seksu". Odluke poput "tko", "kome" ili
"kojeg spola" su stvar osobnog izbora – spolni odgoj je
tu da olakša izbor. Na taj način ohrabrujemo djecu u preranom i
depersonaliziranom interesu za vlastitu spolnost. (Ali sram, barem za
neke, nije nikakav luksuz, a još manje inhibicija koju moramo
odbaciti, nego sastavni dio ljudskog stanja. Radi se o emociji bez
koje je nemoguće razviti pravu seksualnu želju, a seksualna želja
nije želja za seksom nego želja za drugom osobom.)
Prema guruima
seksualnog oslobođenja, prava svrha seksa nema veze sa ljubavlju ili
rađanjem djece (što je još jedan način iskazivanja ljubavi) nego
je cilj osjetiti ugodne senzacije. Seksualna inicijacija znači
naučiti prevladati krivnju i sram, i prema njihovoj literaturi (koja
ubrzano postaje i literatura "spolnog odgoja" u školama)
postići "dobar seks". To se postiže sa partnerom bilo
kojeg spola, i ne zahtijeva nikakvu institucionalnu pripremu i
nikakvo društveno odobrenje. (No, prema konzervativnijim stavovima,
uloga seksa je bitnija. Seksualni osjećaji, pravilno iskorišteni,
dovode do trajnih brakova, stabilnih obitelji, djece s pažljivim
roditeljima, i dragocjenog očuvanja društvenog kapitala sa koljena
na koljeno. Ipak, kada tim osjećajima ne upravljamo kako treba,
dovode do društva – ili bolje reći "društva" –
neobaveznih veza, ljubomore, agresije, u kojim nema niti trajnog
obvezivanja niti žrtvovanja u ime djece.)
Unatoč onima koji vide problem sa
ovakvim državnim programima, treba priznati kako puno ljudi podržava
uvođenje "zdravstvenog odgoja" (u različitim oblicima),
ali to nije razlog da se pretvaraju kako je taj odgoj "neutralan",
ili kako nametanje stavova djeci roditelja koji to ne žele nije
kršenje njihovih prava. Ne želim ulaziti u razloge zašto ljudi
prepuštaju državi toliku ulogu, ali mislim da ne bi trebalo biti
previše od državnih škola očekivati da se bave akademskim temama
(umjesto stvaranjem nerealnih pogleda na svijet). Od ministarstva
očekujem da nauči djecu nešto o prirodnim i
tehničkim znanostima, matematici, računarstvu... Očekujem da
svoje (ograničene) resurse utroši kako bi prenio
učenicima vještine sa kojima mogu zaraditi za život.
U
ministarstvu ne poduzimaju ništa kako bi riješili probleme koje ima
znanstveni i obrazovni sustav, posebno njegovu vezu sa gospodarstvom
– možda je to zato što vrijeme provode čitajući medijske
natpise o hrvatskoj kao turističkoj velesili? Jasno je da su onda iz
njih zaključili, kao i mnogi drugi, da će u budućoj "međunarodnoj
podjeli rada građani Hrvatske biti najuspješniji kao 'kurve i
konobari' u vlastitoj zemlji". U skladu sa time, uvođenje spolnog odgoja bi se moglo pokazati kao
mudra odluka ministarstva koja će mnogima dati najpotrebnija znanja
za karijeru u takvom gospodarstvu.
***
Teško je vjerovati obećanjima ministarstva o provođenju "zdravstvenog
odgoja". Navodna "znanstvenost" i "informiranje"
je tek šifra za prožimanje obrazovnog sustava vizijom Ljevice. Kada
pogledamo primjerice stvari koje su obećavali rani zagovaratelji
kontracepcije vidjet ćemo kako se sve pokazalo pogrešnim; pritajena
nada da će kontracepcija smanjiti broj djece rođene van brakova –
pogrešno; Smiješna ideja kako će kontracepcija eliminirati
pobačaje – pogrešno, naivna pretpostavka kako će zbog
kontracepcije brakovi biti sigurniji, sa manje razvoda – pogrešno.
Sve to naravno ne predstavlja problem za mnoge ljevičare, ali
nemojmo se pretvarati da to ne predstavlja nikakav problem. (Ideje
imaju posljedice!)
Iako
nas ministarstvo pokušava uvjeriti u svoj program, puno je
izglednije da će, kao i inače, rezultirati katastrofom, a ne barem
skromnim poboljšanjem. Ideologija koju će promovirati nema nikakvu
dubinu, gracioznost, uzdržljivost, dostojanstvo, tajnovitost,
nikakva ograničenja nisu dopuštena, a vodič je vlastita želja i
ego. Usvajanje vrijednosnih stavova
je zapravo promjena moralne osjetljivosti, promjene prema
izrazito vulgarnim osjećajima, razmišljanjima i ponašanju. Dobar
život i sreća se tako predstavljaju kao dugotrajna senzualna
ekstaza i ništa više - postoji li bolji način da odgojite plitke i
površne ljude od takvih poruka.
Djeca
postaju prerano odraslima, a odrasli ostaju trajno podjetinjeni.
Najveća vrlina kojom će se neki ljudi moći pohvaliti je činjenica
da nikoga "ne osuđuju" jer za njih će najviši oblik
morala biti nemoral. (I nemojmo se, kao vlada, pretvarati da u
tome nema ništa problematično). U vrlom novom svijetu, u kojem
je najveći strah da vas proglase "netolerantnim", možemo
očekivat procvat svakojakih zala.
PS
Nisam pisao reference, ali primjeri iz američkih programa zajedno sa nekim komentarima su preuzeti iz knjige Inside American Education, autora Thomasa Sowella. Par odsječaka konzervativnijeg mišljenja su preuzeti od Rogera Scrutona, ponajviše iz eseja Shameless and loveless; a dio o roditeljskim pravima i spolnom odgoju preuzet je iz članka Does Sex Ed Undermine Parental Rights? (Robert P. George). Također je još par razmišljanja preuzeto općenito od Dalrymplea/Danielsa...
Za problem roditeljski prava vidi već spomenuti članak Roditeljska prava i spolni odgoj (Robert P. George), za analizu seksualnih revolucionara vidi Seksualna Revolucija - bilo kuda seks svuda 1/2 i Seksualna Revolucija - bilo kuda seks svuda 2/2 (Theodore Dalrymple), za konzervativniji pogled na seksualnost predavanje Rogera Scrutona: - Sexual Morality for Heathens, a napredniji korisnici mogu se upoznat i sa katoličkim pogledom preko eseja Kontracepcija i čednost (G.E.M. Anscombe).
Inače, već sam komentirao neke poteze ove vlade, vezano uz donošenje zakona o MPO: Dijete kao pravo - IVF [1/2], Dijete kao pravo - IVF [2/2], Medicinski potpomognuta oplodnja & drugi zakoni
Za problem roditeljski prava vidi već spomenuti članak Roditeljska prava i spolni odgoj (Robert P. George), za analizu seksualnih revolucionara vidi Seksualna Revolucija - bilo kuda seks svuda 1/2 i Seksualna Revolucija - bilo kuda seks svuda 2/2 (Theodore Dalrymple), za konzervativniji pogled na seksualnost predavanje Rogera Scrutona: - Sexual Morality for Heathens, a napredniji korisnici mogu se upoznat i sa katoličkim pogledom preko eseja Kontracepcija i čednost (G.E.M. Anscombe).
Inače, već sam komentirao neke poteze ove vlade, vezano uz donošenje zakona o MPO: Dijete kao pravo - IVF [1/2], Dijete kao pravo - IVF [2/2], Medicinski potpomognuta oplodnja & drugi zakoni
***
Mislim da je jasno
iz članka, ali da napomenem; ne zalažem se za određeni program
spolnog odgoja – imam ludu ideju prema kojoj bi se ministar trebao
bavit sa time što mali Perica radi u području matematike, a ne u
nekim drugim stvarima. (Isto tako, naslov nije komentar na sadržaj
određenog programa spolnog - i zdravstvenog – odgoja nego na
činjenicu da se ministar bavi "usvajanjem
vrijednosnih stavova" tuđe
djece umjesto da se fokusira na akademske teme i vještine koje su
potrebne učenicima u ekonomiji koja se kreće u poznatom nam
smjeru.).
Nije
mi cilj bio posebno braniti konzervativniji ili napadati liberalniji
stav nego samo ukazati na nespojivost ta dva pristupa. Ne može se
uvjerljivo tvrditi kako je pristup postojećih programa zdravstvenog
odgoja "neutralan" ili "znanstven". Iako ne
očekujem rezultate koje nam neki zagovornici obećavaju, moj
primarni prigovor je principijalni. (Također ne tvrdim da
ispravno korištenje određene metode kontracepcije ne djeluje –
ili da djeluje. Ne znam na temelju čega bi to netko zaključio, ali za svaki slučaj.) Možda sam
stavio naglasak na spolni odgoj, ali i ostale komponente
"zdravstvenog" (ili "građanskog") odgoja imaju
isti cilj, a njihova integracija sa različitim predmetima samo
pokazuje kako opća vizija Ljevice prožima naš obrazovani sustav
(koji se sve manje bavi akademskim temama). Ne očekujem da će
program odmah nalikovati nekim opisanim programima, ali siguran sam
da je to smjer u kojem će se stvari razvijati.
Možete
pomisliti kako pretjerujem i da "progresivni" programi
kakvi se provode u drugim državama nemaju veze sa nama, naš
zdravstveni odgoj će prenositi "znanstvene činjenice" i
"informacije", ali na temelju same obavijesti ministarstva
možemo vidjeti da i oni znaju što rade. Tako Jovanović izjavljuje;
''Stoga smo u Ministarstvu, uz
pomoć stručnog povjerenstva, osmislili program kojemu će fokus
biti na vještinama i praksi, a ne na stjecanju pukih činjenica'', a
još jedna članica povjerenstva ističe kako je moto u izradi
kurikuluma bio "učiti
kroz praksu". Naravno, možda prosječni "edukator"
koji provodi različite radionice i vježbe nije niti svjestan koja
je njihova svrha, ali ljudi koji ih osmišljavaju to dobro znaju.
Kao što član povjerenstva Štulhofer
zapisuje u jednom radu, mnogi programi (sa kojima se on niti ne
slaže) su se pokazali neuspješnim tako da on polaže svoje nade
u novu vrstu edukacije (sa obećavajućim rezultatima) koja:
"Sažeto rečeno, počiva na kognitivnom i emotivnom učenju, te
razvijanju komunikacijskih i bihevioralnih vještina" ,
odnosno; "započinje s navikavanjem djece na opušteno
korištenje 'seksualnih' riječi, što je preduvjet za kasnije
rasprave o osobnim stavovima, društvenim vrijednostima i mitovima o
seksualnosti, ali i igranje uloga, na čemu počiva učenje donošenja
odluka", "Djelotvorni programi uključuju razvijanje
vještina dogovaranja, ali i autonomnog odlučivanja (npr. "kako
reći NE"), metodama aktivnog učenja i simulacijama relevatnih
situacija", "Djelotvorne programe provode probrani,
motivirani nastavnici i/ili edukatori-vršnjaci, koji su prošli
specifičan trening", "Sustavnim bi programom
seksualne edukacije valjalo obuhvatiti uzrast od 10-18 godina"
itd... Sve to je potrebno zato što "Uočeno je, naime, kako
adolescente nije dovoljno upoznati s mogućnostima zaštite. Valja im
pomoći u stjecanju samopouzdanja da će, u stvarnoj situaciji, biti
u stanju postupiti odgovorno, te da će im se to “isplatiti” - i
zdravstveno i društveno (pozitivna reputacija). "
Nije
mi cilj komentirati što je problematično u tome, niti što to znači
da su rezultati nekog programa spolnog odgoja dobri ili loši, ali
mislim da mogu opravdano pretpostaviti kako "rasprave o
osobnim stavovima, društvenim vrijednostima i mitovima o
seksualnosti" neće biti rasprava o mitovima seksualnih
revolucionara (vidi gore spomenuti članak o toj temi) nego negiranje ikakve vrijednosti u filozofskim
stavovima kojih se pridržavaju neistomišljenici takvih
revolucionara. Što se tiče filozofije koja oblikuje mlade
seksologe, pretpostavljam da je možemo predstaviti kroz ovaj kratak
tekst (Značenje seksa) koji služi kao
uvod,
odnosno umjesto uvoda, u Štulhoferov kolegij Sociologija spolnosti
(iako on nije autor pretpostavljam da postoji razlog zašto je upravo
taj tekst odabrao kao pozdravnu poruku svojim studentima), u nastavku
par rečenica iz teksta;
(Seks
nema značenje po sebi, premda bi gotovo svi htjeli da ga ima... Seks
ima samo ono značenje koje mu pripisuje ljudsko iskustvo. To je
značenje koje izrasta iz situacije, a ne objektivno. Svaki put kad
imamo seksualni odnos, otkrivamo značenje seksa, što znači da ono
postoji samo u našem iskustvu. Značenje seksa se mijenja, ono se
iznova otkriva svaki put kad imamo seksualni odnos... Ta ih mogućnost
zastrašuje samo zbog toga što smo naučili da je seks nešto
loše... Činjenica da seks nema značenje po sebi u stvari je
njegova glavna pozitivna osobina koja nam omogućuje da otkrijemo
bezbroj različitih značenja seksa te da seks koristimo kao sredstvo
samospoznaje. To nam daje priliku za igru u najčišćem smislu te
riječi... jer seks postoji samo u tijelu, pa prema tome ne može
postaviti izazove s kojima naše tijelo neće moći izaći na kraj...
Kako bi se zadržala iluzija da seks ima neko značenje, društvo je,
primjerice, spremno goniti neke članove putem zakonskih odredbi koje
reguliraju seksualno ponašanje ili osporavaju pravo na seksualno
obrazovanje... Seks nema značenja u objektivnom ili filozofskom
smislu, ali ima na osobnoj, iskustvenoj razini.... Gledajući
seksualnosti ravno u oči i u njezino duboko i mračno ždrijelo,
valja nam hrabro zakoračiti - ako je potrebno, zviždeći veseli
napjev - s punim povjerenjem u seks i sebe same, znajući da je
najgore što nam se može dogoditi iskustvo koje ne želimo
ponoviti.)
Oh,
Vrli novi ... program ministarstva!