Pitanje koje mi [Budziszewski] često
postavljaju, posljednji put kada sam imao predavanje o prirodnom
zakonu na konferenciji o slobodnom i kreposnom društvu, glasi; Je li
moguće biti libertarijanac, a vjerovati u prirodni zakon?
Odgovor:
Sve ovisi o tome što mislite pod
libertarijanizam. Postoje dvije vrste libertarijanizma koje
odgovaraju dvjema različitim shvaćanjima oko toga što sloboda je i
zašto nam je potrebna. Jedna vrsta libertarijanizma smatra da nam
je potrebna bogata paleta određenih sloboda kako bi mogli
ispunjavati svoje dužnosti i držati se onoga što je dobro za
ljudska bića. Primjerice,
smatra da zato što roditelji imaju dužnost odgajati svoju djecu,
onda također imaju i pravo na to. Ta vrsta libertarijanizma je
savršeno sukladna prirodnom zakonu. Zapravo se temelji na njemu.
Druga vrsta smatra da su nam
potrebne neograničene slobode kako bi mogli izbjeći naše dužnosti
i kako bi mogli dobiti ono što želimo. Primjerice, smatra da
imamo pravo ponašati se kako želimo u području spolnosti, čak i
na štetu obitelji i djece, a ukoliko se začmu neželjena djeca,
imamo ih pravo ubiti. Takva vrsta libertarijanizma je radikalno
nespojiva s prirodnim zakonom.
Naziv "fuzinizam" se ponekad
koristi za savez između socijalnih konzervativaca i libetarijanaca
prve vrste, utemeljen na dijeljenom uvjerenju u prirodni zakon,
dijeljenom poštovanju prema ispravnoj funkciji vlasti; i dijeljenom
nepovjerenju prema vlasti koja prelazi te funkcije.
Izazov fuzionizma
u današnje vrijeme je što velika većina ljudi koji se nazivaju
libertarijanci pripadaju drugoj skupini, oni možda govore protiv
svemoćne vlasti, ali paradoksalno je na kraju prihvaćaju.
Two Libertarianisms, J. Budziszewski,
PS
Potrebno je razlikovati slobodu od
licence. Licenca je kada možete raditi što god želite (bez obzira
na posljedice); Ali konzervativci njeguju onu slobodu koja je vezana
uz red, ne samo da sloboda postoji zajedno s redom i vrlinom nego ona
niti ne može postojati bez njih.
Današnji liberali zalažu se za to da
se ponašanje privatizira, a posljedice tog ponašanja
socijaliziraju. Drugim riječima, možete činiti što god želite i
odabirati kakav god način života želite, a na drugima je da
plaćaju i trpe posljedice vašeg ponašanja. No, i stari liberali
nude pogrešnu sliku slobode. Iako se neće zalagati za socijalizam
posljedica, dijeleći svakome licencu oni stvaraju društvo u kojem
nestaju vrline i red te nastaju problemi u društvu na koje u
konačnici mora odgovarati Vlast.
Već sam pisao o spomenutim fenomenima, o fuzionizmu; Meyer & fuzionizam – sinteza konzervatizma i libertarijanstva? i F.A. Hayek - libertarijanizam i konzervatizam; zatim Kirk o razlici konzervativaca i libertarijanaca i O redu i slobodi – R. Kirk, o Nisbetu; Kolektivizam i individualizam prijatelja dva, kategorija prirodno pravo, libertarijanci itd.
---
Neki ljudi pod riječju sloboda podrazumijevaju mogućnost da činite što god želite... Ljudi koji imaju više dopustili su si da robuju grijesima, strastima i nečistoćama, češće od drugih izgledaju kao fanatici vanjskih sloboda, želeći proširiti zakone što je više moguće. Ali takav čovjek koristi vanjsku slobodu samo da bi preuzeo veći teret unutarnjeg ropstva. Istinska sloboda je aktivna sposobnost čovjeka koji nije porobljen grijehom, kojeg ne grize osuđujuća savjest, izabire bolje u svijetlu Božje istine, i koji je ostvaruje uz pomoć milostive Božje snage. To je sloboda koju ni zemlja ni nebesa ne ograničavaju.
Sv. Filaret