Ross Douthat, autor
knjige Bad Religion: How We Became a Nation of Heretics,
opisuje vjerovanja mnogih svojih sugrađana koja objedinjuje pod
nazivom moralistički terapeutski
deizam;
- Postoji Bog koji je stvorio i uredio svijet i bdije nad ljudskim životom na zemlji.
- Bog želi da ljudi budu dobri, ljubazni i pošteni jedni prema drugom, kao što uči Biblija i većina svjetskih religija.
- Središnji cilj života je biti sretan i osjećati se dobro samim sobom.
- Bog ne treba biti posebno uključen u život osobe osim kada je Bog potreban da razriješi problem.
- Dobri ljudi idu u raj kada umru.
Douthat nije razvio takvo
poimanje, ali koristi ga da bi shvatio što se događa s religijama u
SAD-u. Različite popularne (pseudoduhovne) knjige samopomoći
promoviraju upravo takvu filozofiju. Postoje razlike između njih,
ali u srži većinom dijele navedena vjerovanja (koja su nažalost
prisutna i kod nas). Možete čuti poznate, i nepoznate, koji
tvrde da možete raditi što god želite dokle god se osjećate dobro
i ljubazni ste prema drugima, svako osuđivanje je zabranjeno itd.
Neću trošiti vrijeme na
razlaganje nesuvislosti moralističkog terapijskog deizma, ali
vjerujem da možete prepoznati barem neke probleme, kao i
parazitiranje na ortodoksnoj vjeri iz koje preuzima ono što joj se
sviđa i odbacuje ono što joj se ne sviđa. (Ne radi se o
ateizmu, takvi ljudi će govoriti o religioznim osjećajima, ali sva
svoja iskustva i namjere neće "usuglašavati" s pravovjerjem.)
***
U nastavku nekoliko citata;
I u ovoj americi,
kršćanski nauk da je svaka ljudska duša jedinstvena i dragocjena
je naglašen od strane proroka samoispunjenja i gurua sebeljublja, na
uštrb podjednako važnog nauka da je svaka ljudska duša smrtno
oštećena istočnim grijehom. Odsutnošću potonjeg naglaska,
religija postaje licenca za egotizam i sebičnost, lagano ju je
iskoristiti za opravdavanje onoga što se prije smatralo smrtnim
grijehom. Rezultat je društvo u kojem oholost postaje "zdravo
samopouzdanje", taština postaje "samo-poboljšanje",
prevara postaje "slijeđenje svog srca", pohlepa i
proždrljivost postaju "življenje američkog sna".
Kao čisto intelektualna
stvar, u 60-tima nije otkriveno ništa što se protivi biblijskom
svjedočanstvo o bludu, preljubu, i homoseksualnosti, niti ništa
što bi utvrdilo da Isus nije stvarno mislio ono što je rekao o
nerazrješivosti braka... Razlika je da je u 1970-ima puno više
ljudi željelo vjerovati tim argumentima zbog novih seksualnih
mogućnost povezanih s pilulom.
Koliko god površno bila
privlačna, ideja da vjersku tradiciju od krize može spasiti skupina
intelektualaca koja će radikalno reinterpretirati svete tekstove je
vrsta umišljenosti u koju može povjerovati samo intelektualac.
Većina amerikanaca i dalje pije s
kršćanskog izvora, ali sve veći broj njih izmišljaju svoje
vlastite verzije onoga što kršćanstvo znači, napuštajući
tradicionalnu teologiju u korist religije koja paše njihovu egu i
popušta, ili čak slavi, njihove najgore impulse.
Ova
[heretička] pojednostavljenja obično zahtijevaju drugačiju priču
o Isusu nego što pronalazimo u Novom Zavjetu. Ponekad je ta nova
priča razrjeđivanje kršćanskog kanona, eliminiranje tenzija
izuzimanjem... Međutim, puno češće se to postiže izravnom
promjenom ili čak i izmišljanjem ključnih dijelova opisa Novog
zavjeta.
"Religiozni
čovjek je rođen da bi bio spašen", zapisao je [Reiff], a
"psihološki čovjek je rođen da bi bio zadovoljan."
[Nema
dokaza da su mladi amerikanci ateisti] Ali nema niti nikakvih
dokaza prepoznatljivo pravovjerne kršćanske vjere. "Američko
kršćanstvo"; pišu Smith i Denton je "ili degeneriralo u
patetičnu verziju samog sebe", ili je "aktivno
kolonizirano i zamjenjeno puno drugačijom religioznom vjerom."
Nastavljaju;" većina religioznih tinejđera ili ne shvaćaju
što njihove vjerske tradicije poučavaju, ili ih razumiju ali
jednostavno im nije stalo da bi povjerovali u njih."
Ego
koji nikada nije ranjen, nikada ometan – i koji je naučio
smatrati svoje najdublje impulse kao poticaj božanskog duha –
može lagano ispasti ego koji nikada ne nauči suosjećanje, sućut,
ili pravu mudrost. I kada zadovoljstvo postaje samo po sebi cilj,
način na koji se ljudski sadržaj izražava može izgledati strašno
poput taštine i dekadencije.
Unatoč
njihovim tvrdnjama o drevnoj mudrosti, ne postoji ništa
kontrakulturalno kod različitih Tolle-a, Winfrey-a i Chopra.
[Autori duhovnih/samopomoć knjiga i voditeljica]. Oni
poručuju bogatom društvu s apetitima upravo ono što želi čuti;
da su sve njegove najdublje želje zapravo Božje želje, i da On ne
bi ni pomislio suditi o njima. Takva poruke ohrabruje nas da
opravdavamo naše grijehe tako što ih produhovljujemo.
Naša
hvaljena religioznost je stvarna, ali naša prividna kršćanska
pobožnost nema posljedice koje bi povremeni promatrač mogao
očekivati. ... Klimamo Bogu, a onda radimo što nas se prohtje.