Budziszewskiu postu The Real Conversation Stopper objašnjava;
Suvremeni liberalizam
najviše napada netoleranciju i isključivanje. Da bi pokazali koliko
su uključivi, liberali demoniziraju one koji nisu liberali – jer
znate, to je ona vrsta ljudi koji demonizira. Da bi pokazali kako
je pogrešno ušutkivati ljude, oni ušutkavaju religiozne ljude –
jer svi mi znamo da je to ona vrsta ljudi koja želi ušutkati
druge. Profinjeni
glasnogovornik takvog ponašanje je pokojni John Rawls, koji je
zapisao da "u
raspravljanju ustavnih osnova i stvari osnovne pravde ne smijemo
apelirati na sveobuhvatne religiozne i filozofske doktrine."-
Glasnogovornik u popularnoj kulturi je Sam Harris, koji kaže da
ljudska bića moraju izabrati između razgovora i nasilja, a "vjera
prekida svaki razgovor".
Zanimljiva stvar kod
takvog razmišljanja je da ga prihvaćamo bez razgovora. U stvari
funkcionira kao – pogodili ste – kraj razgovora.
S obzirom da sam
religiozna osoba, mislim da bi trebali razgovarati o tome.
Iako i profinjeni i
prosti liberali žele zabraniti korištenje religioznih argumenata u
javnoj sferi, za to imaju drugačije razloge. Harris tvrdi da osobe
koje su religiozne nisu razumne. Ne mogu dati razloge za svoje
stavove; oni vjerujuju što vjeruju zato što vjeruju. Drugim
riječima, Harris misli da da je svaka vjera fideistička. Piše
poput izgorjelog fundamentalista koji je izgubio svoju vjeru ali još
uvijek misli da su vjera i razum suprotnosti.
Izuzev liberala, susrećem
jako malo fideista. Klasični stav kršćanstva je da su vjera i
razum saveznici. Kao što je Ivan Pavao II rekao, oni su poput dva
krila ptice. Vjera ne zatvara (raz)um nego proširuje njegove
mogućnosti.
Rawls –
koji je znao više od Harrisa – nikada nije tvrdio da
religiozni ljudi ne mogu dati razloge za svoje stavove. On se samo
žalio da drugi ljudi možda neće prihvatiti te razloge: Javne
rasprave "se trebaju oslanjati na očite istine koje su
široko prihvaćene, ili općenito dostupne građanima."
Čini se kako je argument da svatko tko ima stavove koji nisu dio
mainstreama ima dužnost zašutiti. Takvoj osobi ne možemo
niti dopustiti da pokuša uvjeriti ikoga u svoje istine u javnoj
sferi.
Čega se njegovi
sljedbenici boje? Ako su pokušaji religioznih ljudi da uvjere
ne-religiozne ljude stvarno osuđeni na propast, što se može
izgubiti ako im to dopustite? Možete posumnjati da je stvarni
liberalni strah taj da takvi pokušaji možda ipak nisu osuđeni na
propast jer je liberalizam presušio svoje vlastite resurse za
racionalna uvjeravanja i ništa mu nije preostalo osim propagande i
sile. [..]
PS
Rawls, svojevrsni
sekularni svetac, i njegovi sljedbenici danas, tvrde da argumenti u
javnom prostoru moraju biti "razumni". No, kao što Feser
napominje;
"Ovdje možemo vidjeti još jedan primjer primjene lažnog principa "liberalne neutralnosti", u kojem umišljeni princip kako su liberalne politike neutralne između moralnih i metafizičkih stavova koji se natječu unutar pluralističkog društva predstavlja dimnu zavjesu iza koje se krije nametanje liberalnog moralnog svjetonazora svim građanima, silom. Naravno, liberali obično opisuju svoju poziciju tvrdeći kako njihov koncept pravde samo tvrdi da je neutralan između "razumnih" moralnih i metafizičkih stavova, ali "razumno" uvijek na kraju znači nešto poput "oni koji su se spremni pokoriti liberalnom konceptu pravde."
(Postoje iznimke
odbacivanju vjerskih argumenata; primjerice kršćanski argumenti u
korist abolicije su dobrodošli, ali još jednom, ne i kršćanski
argumenti koji se ne slažu s liberalnim pravovjerjem u drugim
pitanjima. Zapravo će se sve svi argumenti u korist stvari koje im
se ne sviđaju proglasiti religioznim i tako odbaciti).
Bože sačuvaj da netko
spomene Boga. Sve što bi bilo protiv sekularnih predrasuda nije
dopušteno. Ljevičarski argumenti koliko god neutemeljeni i
neprihvatljivi većini građana su dobrodošli, ali čim netko
spominje vjeru nastaju problemi (ili nešto što bi se moglo povezati
s vjerom).
Naravno da vjernici,
ukoliko žele uvjeriti sekularne sugrađane, trebaju ponuditi
argumente koji su prihvatljivi i onima koji ne dijele njihova vjerska
uvjerenja (ili pokazati opravdanost svojih vjerskih uvjerenja), ali
postoje ozbiljno razilaženje između onoga što "sekularisti"
promoviraju i onoga kako bi rasprave u javnom prostoru trebale
izgledati. Različiti religiozni i ne-religiozni stavovi imaju svoj
prostor. Ne možete jednostavno isključiti religiozne argumente, ili
točnije one koje možete protumačiti kao religiozne - jer vam
se ne sviđa njihov zaključak. Osim toga, ako netko na temelju
Objave tvrdi nešto, ne znači da to ne može pokazati i na drugi
način.
(Inače, iako se stalno
govori o nekim "vjerskim" argumentima i "nametanju
religije" teško mi se uopće sjetiti primjera u kojem su
dominirali isključivo religiozni argumenti – naravno, optužbe
zbog njih su prisutne. Neradna nedjelja, brak, pobačaj, odgoj – za
sve to nuđeni su "sekularni" argumenti.)
Vjernici bi trebali
imati podvojeni identitet, javni i privatni, a različiti naprednjaci
i ljevičari ne moraju se obazirati što velika većina ljudi ne
dijeli njihovo shvaćanje stvarnosti? Oni bi trebali imati monopol na
javni prostor?
---
No koliko god da ta tema
bila važna, metarasprave o raspravljanju mi se ne čine toliko
uzbudljivima. Često se svode na isključivi sekularizam; bez
razlikovanja epistemičkog i ontološkog.
Uzmimo za primjer pitanje
ubojstva. Recimo da netko tvrdi da je ubojstvo pogrešno jer je tako
zapisano u Bibliji. (Ili možda da on smatra kako je ubojstvo
pogrešno jer je tako naučio iz Biblije.) Znači li to da zbog
sekularizma moramo dopustiti ubojstvo? Koliko ljudi može dati
razumno obrazloženje zašto je ubojstvo pogrešno? Naravno da se svi
"razumni" ljudi slažu da ubojstvo ne bi trebali biti
legalno (ignorirajmo pitanje pobačaja, eutanazije itd), ali kako to
pokazati?
Ako uzmete sekularno
shvaćanje stvarnosti kako ćete to pokazati? Pozivanje na naravni
zakon ili esencije izgleda ne prolazi (to
bi prema naprednjacima bio "religiozan argument" s kojim se
svi ne slažu)? Ubiti Peru je pogrešno iako je Pero samo
iluzija, skup atoma poput cjepanice drva – samo malo drugačije
složenih. Ili možda Pero stvarno postoji, a vi ga ubijete; Zašto
je to zabranjeno? Zato jer ste povrijedili Peru? Ali Pero više ne
postoji. Povrijedili ste nekoga tko je poznavao Peru? Što ako nitko
nije mario za njega? Možda jer smo prekršili načela pravde ili
neki princip? Pa, slažu li se svi s time? Prekršena je svetost
života? Zato jer je ubojstvo jednostavno zabranjeno? Tko je
zabranio? Njegovo ubojstvo umanjuje ukupnu sreću u svijetu? Ali
možda je zapravo povećava? Itd. (Profinjeniji diskutanti bi
vodili nešto kvalitetniju raspravu, ali to ne mijenja činjenicu da
je moderna moralna filozofija zbrka, a isključivi sekularizam koji
želi preuzeti monopol ne pomaže razrješavanju problema.)
Velika većina ljudi nema
ideju kako bi uopće pokazala da je ubojstvo pogrešno. Ne mislim da
je takva situacija posebno čudna, ali čudno je što danas ljudi
vole vjerovati u potpuno drugačiju sliku o sebi. Dalrymple objašnjava;
"Možemo se pitati zašto je danas toliko puno Descartesa u svijetu kada je u 17. stoljeću postojao samo jedan. Ne zaboravimo kako je Descartes, koji je tražio uvjerljiv prvi filozofski princip, bio genij: matematičar, fizičar i filozof koji je pisao u prozi takvom jasnoćom da je i dalje standard po kojemu sudimo, ili bi trebali suditi, radove francuskih intelektualaca. Jesmo li onda uzgojili rasu filozofskih divova, sa strašću da ispituju metafiziku ljudske egzistencije? Nadam se da me neće proglasiti narodnim neprijateljem kada izrazim svoju sumnju u to.
Popularnost kartezijanske metode nije posljedica želje da uklonimo metafizičku sumnju, i pronađemo sigurnost, nego upravo suprotno: sumnjati u sve, i samim time povećati opseg osobnih sloboda, unaprijed uništiti svaki filozofski temelj za ograničenje naših vlastitih apetita. Radikalni skeptik, barem danas, nije u potrazi za istinom, nego za slobodom – najvećom zamislivom slobodom koja bi omogućavala zadovoljavanje svih njegovih hirove. U području moralnog razmišljanje se ponaša kao i čovjek (koji se odbija oženiti) u području veza: nije voljan zatvoriti si ikakve opcije tako što bi si nametnuo neka ograničenja, čak i ona koja se smatraju čisto simboličkima. Jednom sam imao pacijenticu koja je pokušala izvršiti samoubojstvo jer ju je njezin dugogodišnji ljubavnik odbijao zaprositi. Pitao sam ga razlog zašto je odbijao, odgovorio je kako je brak tek komad papira i ništa ne znači. "Ako je samo komad papira i ništa ne znači, "pitao sam ga, "zašto ga ne želiš potpisati? Prema tebi, to ne bi ništa promijenilo, a njoj bi pružalo veliko zadovoljstvo." Odjednom, postavši čovjek najdubljih uvjerenja, odgovorio je kako ne želi živjeti u takvoj šaradi. Gotovo da sam mogao čuti argument koji ga je uvjerio kako je u pravu: kako su prava ljubav i pravo predanje stvar srca, nije im potrebna potvrda crkve ili države.
Skepticizam radikalnih skeptika koji istražuju svako pitanje, barem pitanja koja se tiču ponašanja, razlikuje se ovisno o temi kojom se bave. Malo ih je toliko skeptičnih da sumnjaju kako će sunce sutra izaći (iako će imati problema pri pružanju dokaza za heliocentričnu - ili bilo koju drugu - teoriju sunčevog sustava). Takvi skeptici vjeruju da će se svijetlo upaliti kada pritisnu prekidač, iako nemaju dobro razumijevanje rada struje. Međutim, obuzme ih bijesan i nezasitan duh istraživanja u trenutku kada shvate da su njihovi interesi u pitanju – odnosno sloboda, ili odobrenje, da se ponašaju prema svojih hirovima. Tada su odjednom oboružani svom filozofijom, koju koriste za potkopavanje moralnog autoriteta običaja, zakona i stoljetne mudrosti."
Već sam objavio postove koji se dotiču religije i javnih rasprava; O "zakonskom nametanju morala": Anti-Konzervativna Zabluda, Kako miješati religiju i politiku?, Bezbožni moral? Zašto je judeo-kršćanstvo potrebno za ljudska prava, Mogu li argumenti prirodnog prava biti uspješni u javnim raspravama?, Ništa nije neutralno, Kakve veze pobačaj ima s religijom?, Kulturni relativizam, V. o totalitarnoj Ljevici, V. o liberalnoj kulturi, Treba nam odvojenost Države i [crkve] Ljevičarstva, Teizam, Ateizam i opravdanje pridržavanja morala, Predkršćanska apologetika [1/2] itd.
U postu O neliberalnosti liberalizma Budziszewski, između ostalog, kaže;
Ipak, zato što Sud negira da su takozvani sekularni sustavi života i vjerovanja religije, taj test od tri razine zapravo izgleda ovako: (1) Statut ne smije biti motiviran zabrinutostima koje su podrijetlom iz židovskog ili kršćanskog sustava življenja i vjerovanja, ali može biti motiviran zabrinutostima koje dolazi iz, primjerice, Queer Nation [lgbt organizacija] sustava života i vjerovanja. (2) Ne smije imati kao glavni ili primarni učinak promoviranje stvari u koje židovi i kršćani vjeruju, ali može imati glavni i primarni učinak promoviranja stvari koje vjeruju, primjerice, marksisti. (3) Ne smije njegovati pretjeranu povezanost s institucijama Crkve ili Sinagoge, ali može njegovati bilo koju razinu uključenosti s institucijom, primjerice, Planned Parenthood [organizacija koja vrši pobačaje i ostalo "planiranje roditeljstva".]
Povezani su i raniji postovi;
Zašto su intelektualci Ljevičari, Ljevica uništava civilno društvo, kategorija sekularizam itd.