Scruton u The Meaning of Conservatism piše o tradiciji;
Moderni liberali obično
ismijavaju ideju tradicije. Sve tradicije su, poručuju nam,
"izmišljene", misleći da zbog toga nisu potrebne. To se
može činiti uvjerljivim samo ako uzmete trivijalne primjere –
narodni ples, odjeću, ceremoniju krunjenja, božićne čestitke, i
što god još može nositi oznaku "baštine". Prava
tradicija nije izmišljena; radi se o nenamjeravanom nusproizvodu
izmišljanja, zbog toga izmišljanje [inovacija, izum]) i
postaje moguće. Glazbena tradicija je sjajan primjer. Nije ju
izumila jedna osoba. Svatko tko je dao doprinos djelovao je na
temelju prijašnjih uspjeha, otkrivao probleme i rješavao ih stalnim
razvojem poznate sintakse. Notacija se razvijala istodobno s
harmonijom. Nijedna osoba sama nije mogla otkriti svo znanje o
ljudskom uhu i ljudskom srcu koje te prakse sadrže, baš kao što
niti jedna osoba sama ne može otkriti jezik. Ovaj primjer
pokazuje što tradicija stvarno jest: nije običaj ili ritual nego
oblik društvenog znanja.
Pod društveno znanje
mislim na vrstu znanja koja je utjelovljena u običajnom pravu,
parlamentarnoj proceduri, u običajima, manirama i društvenim
konvencijama, i također u moralu. Takvo znanja se javlja
"nevidljivom rukom" i rezultat je djelovanja
društva, problema s kojima smo se suočili i koje smo riješili,
dogovorima koje propagiraju običaji, konvencija koje upravljaju
našim inače sukobljenim strastima, i neprestanih procesa
pregovaranja i kompromisima kojima utišavamo ratoborne.
O takvom znanju je
govorio Burke kada je napadao a priori razmišljanje
Francuskih revolucionara. "Bojimo se prepustiti ljudima da
žive i djeluju prema vlastitih zalihama razuma",
zapisao je," jer sumnjamo da je ta zaliha kod svakog
čovjeka malena, i da bi pojedincima bilo bolje iskoristiti znanja i
kapital nacija i stoljeća". Burkeovo slikovito izlaganje
može nekoga dovesti u zabludu. Društveno znanje se ne akumulira
kao što je to slučaj s novcem, ono ne raste kao što što je to
slučaj sa znanstvenim znanjem koje možete pohraniti u knjigama. Ono
postoji samo unutar i kroz opetovano korištenje; društveno je,
implicitno i praktično; ne možete ga nikada opisati formulom ili
planom. Zapravo ga najbolje možete shvatiti kroz neuspjehe
planirane ekonomije.
Ekonomisti austrijanci su
tvrdili, uvjerljivo, da cijene na tržištu sadrže informacije koje
su neophodne za ekonomski život. Ta informacija postoji samo u
slobodnoj izmjeni dobara i usluga; radi se o informaciji o pravim
ljudskim potrebama. Stoga pokušaji obuhvaćanja ekonomskog života u
racionalni plan, u kojem su cijene kontrolirane iz centra, uništava
informacije o kojima plan ovisi. Racionalizam u ekonomiji je
iracionalan.
Austrijska teorija ima
paralelu u Oakeshottovu napadu na racionalizam u politici. Također
se može primijeniti na druga područja u kojima je društveno
znanje temelj racionalnog ponašanja, kao što je Hayek pokazao.
PS
Vjerujem da je Scruton
dovoljno jasan, ali možda nećete shvatiti sve reference. Tradicija
nije neka neobična izmišljena stvar koju možete ukloniti bez
ikakvih posljedica. Ne radi se o proizvoljnom rezultatu nečijeg uma
nego o kompleksnom znanju koje se formira i prenosi generacijama.
Nitko nije odjednom izumio jezik, ili glazbu, i nitko nema sve
informacije o tržištu. Ljudi se generacijama susreću s problemima
i rješavajući te probleme razvila su se rješenja - tradicija.
(Primjerice postoje
tradicionalni običaji i konvencije u području spolnosti, omogućuju
nam da pomirimo našu racionalnu i animalnu narav, da formiramo nove
zajednice i brinemo o novim generacijama. Ne možete sve to samo tako
ukloniti bez posljedica. Niste novu generaciju oslobodili
proizvoljnih pravila nego ste ih lišili znanja. Mnoga društva su se
slušajući one koji govore protiv "represije" –
pritom misleći na ono što se tradicionalno zove moralna disciplina
– dovela u neobičnu situaciju iz koje ne mogu pronaći izlaz. Čak
ni samo pitanje "pristanka" u području spolnosti više
nije nešto što je društvo i zakon u stanju riješiti.)
Svakodnevno koristimo
znanja koja zapravo ne posjedujemo, odnosno koja nisu naš izum. Nije
racionalno pokušati odbaciti svo društveno znanje i oslanjati se na
svoj izum, upravo suprotno, radi se o iracionalnom planu. Suprotno
tvrdnjama naprednjaka, upravo su oni koji se drže tradicije
"racionalni".
Tradicija je oblik znanja
kojeg ne možete posjedovati u nekoj knjizi. Nasljeđujete je od svih
predaka i dajete u nasljedstvo svojim potomcima, potrebno ju je
živjeti.
Povezani raniji postovi;
- Hayek o (iz)glumljenom znanju
- Hayek o sustavu cijena i korištenjuznanja kojeg nemamo
- O Tradiciji i Miješanju u ono što nerazumijemo – Burke
- Burke o Nenamjeravanim Posljedicama