Iako nam je uvijek potrebno nekoliko
dana da se priviknemo na novu godine, ova 2020. se čini posebno
futuristična. Lako je zamisliti naprednjaka koji viče ovo su
dvadesete, ne mogu vjerovati da svijet još nije oblikovan po mojoj
volji. Ipak, konzervativac koji je svjestan da je puno teže nešto
izgraditi nego porušiti, odnosno koji je svjestan da nije dovoljno
porušiti stari poredak i prepustiti budućnosti da se dogodi -
uništimo obitelji, brak, gospodarstvo i neka bude budućnost -
svjestan je da svaka promjena nije napredak. (U kompleksnom
sustavu većina promjena je negativna.) Činjenica nove godine
nije činjenica i napretka.
S nekoliko tjedana zaostatka
objavljujem ovaj post posvećen filozofu Rogeru Scrutonu. Ukoliko
pratite neke od konzervativnih medija mogli ste pročitati
razmišljanja i sjećanja njegovih kolega i prijatelja. Preporučio
bih Johna Haldanea koji u firstthing piše Roger Scruton: Burkean and bohemian i nudi kratak pregled Scrutonova doprinosa i ideja. Ed Feser također
na svoj način sažima Scrutonov rad u postu Scruton’s virtues.
(U ovome postu sam iskoristio nekoliko necitiranih razmišljanja
iz Haldaneova eseja.)
Iako nažalost nije toliko poznat u
našoj široj javnosti možete pronaći i domaćih tekstova; narod je
prenio Ristićeva razmišljanja Roger Scruton – odlazak vitezakonzervativne misli,
Vujićeva In memoriam Roger Scruton, jedan od najutjecajnijikonzervativnih mislilaca,
a bitno.net Džebina (Bitno.net je već obavio ranije nekoliko Scrutonovih razmišljanja.)
***
Redovito sam pratio, iako u zadnje
vrijeme s nešto manje inteziteta, snimke Scrutonovih predavanja te
se zabrinuo kada sam ga vidio držeći se za štap u nešto slabijem
fizičkom izdanju. Ispostavilo se, tada, da se radilo samo o
posljedici pada pri jahanju. Pomislio sam da je prilično
neodgovoran, osoba njegova talenta i znanja u najboljim filozofskim
godinama trebala bi se bolje čuvati.
Nakon toga sam naišao na vijesti o
tome kako ga ljevičarski novinari i političari protjeruju iz nekog
urbanističkog savjetodavnog tijela služeći se nevjerojatnim
optužbama, podmetanjima i lažima, ali sam odbio pratiti taj
"skandal" jer mi je situacija djelovala toliko apsurdnom i
nevjerojatnom da nije vrijedna praćenja. (Unatoč početnom
kukavičluku Konzervativaca – koje ne brine konzervatizam nego
medijska slika - situacije je razriješena i vraćen je na svoju
poziciju. Neki kritičari su tvrdili da mu nije mjesto u tom
savjetodavnom tijelu, da nema kvalifikacije, ali ako ih on nije imao
onda je stvarno upitno tko ih ima. U međuvremenu je tijelo izdalo
dokument puno strašnih savjeta poput onog da naglasak treba biti na
ljepoti, ili da bi trebali posaditi više voćki u urbanim
sredinama.)
Scruton je, ako ništa drugo, uvijek
imao neprijatelje po kojima možete znati da je u pravu, ili barem da
je vrijedan čitanja. Čak i komentari kritičara nakon njegove smrti
zvuče kao komplimenti koje bi si svatko poželio. Izjava da je
Scruton posvetio svoj život promoviranju ljepote [a ona je
buržoazijski alat političkog ugnjetavanja] ne zvuči tako opasno
kao što se nekima s Ljevice čini. Suočeni sa Scrutonovim radom,
mnogi su shvatili da im jedino preostaje pozivati se na poznate i
zamorne optužbe. Unatoč stalnom neprijateljstvu akademske i
medijske okoline, Scruton je bio pametniji i načitaniji od većine
njih, širokog interesa i kompetencija, pisao je jasnije i ljepše od
njih.
Jednom je zapisao kako su na njegovu
sveučilištu bila samo dva predstavnika konzervatizma, on i gospođa
iz kuhinje koja je uz svoju blagajnu imala sliku pape. Napadi na
njegov rad nisu ništa novo, pratili su ga kroz čitavu karijeru.
Danas se često govori o kulturi zatiranja svih ne-ljevičarskih
ideja, ali ta kultura već dugo postoji i nešto je što ga je
pratilo kroz karijeru (nedobivanje posla i titula, prekidanje
predavanja, protjerivanja itd.).
Ponekad bi izrazio svoju frustriranost
jer se čitavo njegovo djelovanje povezivalo s njegovim
konzervatizmom – kao da je imao samo jednu ideju; Ili
kada bi izvukli neku kontroverznu rečenicu i tako ga navodno
razotkrili, bez da su uopće uzeli u obzir što je zapravo rekao ili
koji su njegovi stvarni argumenti; Ili kada su ignorirali činjenicu
da je promijenio mišljenje o nekim stvarima kroz svoju karijeru.
Gledao sam snimku jednog njegova
predavanja na liberalnom sveučilištu (gostovanje je izazvalo
reakciju ljevičara), uvodničar je proveo desetak minuta
objašnjavajući zašto uopće dopustiti nekome poput Scrutona da
održi predavanje; prilično tužan – i nevjerojatan -
prizor u kojem je Scruton prisiljen sjediti i slušati objašnjenje
smije li uopće nešto reći.
Jednom prilikom je održao i predavanje
članovima patriotske stranke, mnogi su ga ljevičarske kolege
navodno dobronamjerno upozoravali da nikako ne smije održati
predavanje i pokazati se u društvu tih ljudi. Iznenadila ga je ta
novonastala zabrinutost za njegovu karijeru, ali im je mirno
odgovorio i upitao ih zašto ga onda oni ne pozovu da govori o temama
koje su toliko bitne za naše društvo i koje izazivaju toliku
zabrinutost kod običnih ljudi. (Radilo se konkretno o imigraciji.)
Nevoljko pišem o takvim negativnim
stvarima ovom prilikom, ali možemo nešto naučiti iz njih. Iako je
bio prilično blag u svojoj polemici – uz neke izuzetke, i
iako je prepuštao prostor ljevičarima i prihvaćao njihove
zabrinutosti, svejedno je bio žrtva poznatih optužbi. Koliko god
kompleksna njegova misao, postoje oni koji će je svesti na poznate
optužbe od kojih se nije moguće obraniti. Ponekad će ga indirektno
optužiti već i zato jer navodno ohrabruje one koji su krivi za te
zločine mišljenja.
Možda nije primjereno niti pisati o
negativnome jer konzervatizam nije negativna filozofija u tome
smislu. Ne radi se o slijepoj predanosti nekoj ideologiji nego o
prepoznavanju onih stvari koje su nam toliko važne i koje cijenimo u
životu, stvarima koje volimo, stvari koje ne možemo sami stvoriti,
onim stvarima koje smo naslijedili i koje trebamo predati slijedećoj
generaciji. Nažalost, često ih počinjemo cijeniti tek kada
shvaćamo da ih gubimo, odnosno o njima počinjemo govoriti tek kada
su napadane. (Scrutonov konzervatizam nije nalik onom nekih
američkih autora koji govore samo o ekonomiji ili pravu.)
Konzervativci ne traže smisao života
u politici te stoga često sav politički prostor prepuštaju
liberalima svih vrsta. Konzervativci ne traže mir, ne traže
otkupljenje, ne traže nadu u politici; imaju religiju, obitelj,
umjetnost itd.
Posljednja Scrutonova pojavljivanja u
javnosti pokazala su da je borba s teškom bolesti imala očekivane
posljedice tako da vijest o njegovoj smrti nije iznenađujuća. Barem
je pod kraj života dobio dio zasluženih priznanja. (Poput onog za
organizaciju podzemnog sveučilišta u komunističkim državama.)
***
Kada govorimo o suvremenim filozofima,
nije mu bilo ravna. Područje njegovih intelektualnih, estetskih i
praktičnih interesa bilo je izvanredno široko, popraćeno
odgovarajućim sposobnostima i znanjem. Nevjerojatno produktivan,
pisao je knjige o filozofiji, politici, okolišu, općenito o
estetici, arhitekturi i glazbi. Pisao je i o vinu, lovu, religiji -
i konkretnoj tradiciji i općenitom načinu ljudske svijesti i
aktivnosti, itd.
Teško je predstaviti sve teme o kojima
je pisao. Reći da je pisao o glazbi ili umjetnosti, moglo bi nekoga
navesti na ideju da je pisao recenzije, a ne da je bio jedan od
najkreativnijih i napronicljivijih praktičara estetike. Ili reći da
je pisao o politici nekoga može navesti da je pisao o dnevnoj
politici, a ne da je jedan od najbitnijih konzervativaca prošlog
stoljeća). Kroz
pedesetak knjiga dotakao se mnogih područja, pritom izbjegavajući
klišej da takva širina podrazumijeva i plitkost. Osim same
filozofije, autor je opera, nekoliko manjih glazbenih djela, romana,
mnoštva kolumni i eseja itd. Bavio se uredničkim i izdavačkim
radom, organizacijom ljetnih škola, podzemnog sveučilišta u
komunističkim zemljama itd.
Na ovome blogu, posvetio sam mu ranije
jedan post Roger Scruton – najbitniji živućifilozof konzervatizma.
Najdostupnije njegovo djelo o estetici
je dokumentarac Why beauty matters kojeg sam preporučio puno
puta, i ne mislim da će još jedan put biti previše. Ako nemate
vremena, pogledajte uvodnih par minuta, sjajno sažima modernu
umjetnost. (Ideje koje izlaže su napadane od glavne struje, ali
mnoštvo umjetnika i običnih ljudi su mu zahvalne što je tako
lijepo artikulirao ono što i sami prepoznaju. Ukoliko ste se
zapitali što vam zapravo nudi moderna umjetnost – kultura,
dokumentarac daje neke odgovore. Umjetnici koji se navodno bore
protiv kiča i klišeja, promoviraju vlastiti klišej transgresije.
Ne smijete pružati ljudima nešto lijepo, nešto što bi im donijelo
utjehu, nego ih morate šokirati. Okruženi sebi sličnima,
uvjeravaju se u vlastitu progresivnost, zauzimaju službene i
poluslužbene kulturne institucije; govore o "originalnosti",
"transgresiji" i "novim putevima", ali time samo
šire vlastiti klišej.) Objavio sam post o dokumentarcu Scruton o važnosti Ljepote
Razgovor, svojevrsni dokumentarac,
Beauty and Consolation također pruža dobar uvod u njegova
razmišljanja.
Popis ranije objavljenih postova na blogu koji se bave Scrutonom;
- Vratite stigmu
- Predrasude prema predrasudama
- Humana ekonomija ili humano društvo?
- Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks
- Oikofobija
- Nacionalne države ili transnacionalne tvorevine
- Poroci i vrline, progresivci i konzervativci
- Ne dajte svoju bocu
- Brak -zavjet ili ugovor?
- Kako odgojiti djecu i spasiti ih od Države
- Država Dadilja – što jeprihvatljivi rizik?
- O gubitku vjere
- O istospolnom "braku"
- Što se dogodilo s razumom?
- Scruton o Konzervatizmu i Ekologiji
- Scruton o Konzervatizmu
- Scruton o erotskim osjećajima i kulturi
- Scruton o konzervatizmu i očuvanju
- Prvi val sekularizacije
- Drugi val sekularizacije 1. dio, 2.dio
- Transformacija Lebenswelta
- Scruton o sentimentalnosti
- Totalitarna sentimentalnost
- Nije na prodaju
- Scruton o konzervatizmu - intervju
- Feser i Scruton o neurogluposti i"neurozavisti"
- EU, Grčka i važnost kulture
- Scruton protiv konzervativnogzanemarivanja kulture
- Scruton o zagonetnoj ustrajnosti Marksizma
- Scruton o Millu i liberalizmu
- TV Intervjui sa Scrutonom o konzervatizmu
- Što vjeruju konzervativci
- Scruton o Ljevičarskom stanju uma
- Scruton o Dobru države
- A sada ... moral i glazba
- Uho kao kulturni fenomen
Na youtubu, i drugim platformama,
možete pronaći veliki broj predavanja koje je vrijedno pogledati.
***
Scruton će vjerojatno ostati upamćen
najviše po svome radu u estetici. Ne samo da je pisao o ljepoti,
nego je o njoj pisao jako lijepo. Poetično, hrabro i duhovito.
(Akademska estetika nije tema koji bi me nekoć zanimala, i ne zanima
me toliko ni sada, ali njegova popularnija djela iz toga područja
pružaju sjajan lijek za današnju situaciju. Uzevši u obzir
područje, prilično su rigorozna i argumentirana.)
Scruton pokazuje da svijet iskustva,
oblikovan ljudskim značenjem i vrijednostima, nije niti iluzija niti
društveni konstrukt.
Odlučno se suprostavljao znanstvenom
redukcionizmu, tražio je način obnavljanja vrijednosti i smisla
svijeta, njegova kvalitativnog bogatstva i posebnosti, pritom ne
negirajući moć i uspjeh znanstvenih metoda kvantitativne analize i
kauzalne generalizacije.
U The Soul of the World Scruton
prepušta darwinijskoj biologiji živa bića, ali ljudski um je nešto
drugo; naša samosvijesnost i njeni intencionalni rezultati izmiču
znanstvenim – evolucijskim i neurofiziološkim –
objašnjenjima. Naša iskustva i misli uključujući koncepcije,
afektivne reakcije i evalucijske prosudbe koje nadilaze puki utjecaj
svijeta na naša osjetila, ne radi se samo o životinjskim
instinktima, ili evolucijskoj adaptaciji. Područje ljudskog iskustva
je područje značenja i vrijednosti, u njemu nismo životinje nego
subjekti. U takvom razmišljanju, primarni fokus je na interakciji
osoba, fenomenu među-osobog prepoznavanja.
Postoji pristup znanosti, ali postoji i
pristup interpersonalnog razumijevanja koji nam je potreban za
razumijevanje svijeta. (Postoji materijalno i smisleno, a u
smislenome prepoznajemo estetsko, etičko i duhovno.)
Ne mogu reći da imam senzibilitet koji
bi mi omogućio da samo tako prihvatim (i shvatim) sve što je pisao
o ovoj temi, ali njegovo artikuliranje problema sa modernom
umjetnošću - uključujući modernističku arhitekturu koju ste
prisiljeni gledati i nikako je ne možete izbjeći - nešto je
što bi se čini na pravom tragu.
Važnost (eksplicitnog) prepoznavanja
estetike je nešto čime je djelovao na mene, ali neke ideje mi
djeluju prilično strano. Pritom ponajviše mislim na ideje poput one
da visoka kultura (možda) može biti zamjena za religiju.
Uspio mi je približiti određena
umjetnička djela, ali neka druga nisu nešto što bi na mene imalo
poseban učinak (pogotovo "religijski"). Pritom ne mislim
da je krivnja na njemu - niti neki drugi filozofi me nisu
uvjerili. Možda se jednostavno radi o manjku truda kojeg sam
spreman uložiti, ali dio njegovih objašnjenja mi djeluje prilično
strano.
***
Scruton jest bio konzervativac, ali kao
što ističe Haldane, bio je i boemskog senzibiliteta. Skrasio se
posljednjih desetljeća na svojoj farmi u malenom engleskom selu, ali
glavni proizvod te farme je i dalje bio sam Scruton.
Pisao sam nešto o njegovim liberalnim
kritičarima (liberali svih vrsta), ali sam ovih dana naišao i na
kritike suprotnog političkog predznaka. Neki su primijetili da
njegove ideje nisu nešto što bi katolik trebao nekritički
prihvatiti, da nisu spojive s katoličkom tradicijom (bilo u
teološkim pitanjima ili pitanjima političke filozofije – a tu
su i druga metafizička pitanja koja imaju svoje implikacije). S
obzirom da nije bio katolik, i nije djelovao u nekoj od katoličkih
intelektualnih tradicija, to je nesumnjivo točno. (Pisao je o
religiji, nedjeljom svirao u crkvi, branio religiozne institucije
itd., ali njegove vjerske prednosti ne bi prepoznali kao predanosti
tipičnog vjernika.)
Istina je da se ne možete nekritički
osloniti na njegova razmišljanja – ima li itko za koga bi to
vrijedilo?, ali ponekad je zanimljivo pročitati što ima za reći
upravo zato jer nudi drugačiji pristup. U određenim situacijama je
lakše predstaviti argument kakav bi dao Scruton za određenu
konzervativnu poziciju oko društvenog pitanja nego što bi bilo
ponuditi čitavu metafizičku pozadinu kakve se drže
tradicionalisti. (Naravno, u konačnici je nužno imati dobru
metafiziku, ali i njegovi argumenti imaju svoju snagu..)
Čitajući Scrutona, možete prepoznati
da je prepuštao previše prostora filozofskom naturalizmu, uvažavao
je – i precjenjivao - njegove argumente. Ponekad bi to
moglo djelovati neobično, ali izgleda da poduhvati kojima se bavio
često nisu, prema njemu, zahtijevali direktno suočavanje s njime.
Uobičajene su kritike i da daje
preveliki naglasak na estetiku kao lijek za naše probleme. Možda ta
kritika vrijedi ako uzimate u obzir samo dio njegova rada, ali
upoznat je s time da umjetnost nema uvijek oplemenjujuću funkciju.
Ne bi negirao da je doživljaj neuke pobožne starice pred kičastim
kipom "superiorniji" osjećaju educiranog sekularnog
turista koji se nađe ispred velikog religioznog djela. (Doduše, u
današnje vrijeme upitno je tko je educiran. Jedna američka
studentica povijesti umjetnosti je nakon studijskog putovanja po
talijanskim crkvama upitala zašto su umjetnici stalno prikazivali
baš muško dijete. Lekcija koju je naučila na studiju nije koja je
istina tih djela, što prikazuju ta djela, nego kako ih protumačiti
kao priču o ugnjetavanju. Ovih dana je i prestižni fakultet donio
odluku o prekidu popularnih predavanja o povijesti umjetnosti jer se
ispostavilo da svi najveći umjetnici Zapadne civilizacije pripadaju
određenoj demografskoj skupini, a takvo što je nespojivo s
ciljevima i težnjama današnjeg svijeta.)
Iako nije toliko poznat u široj
javnosti, Scrutonov utjecaj vidljiv je kod nekih popularnijih
ličnosti. Zašto njegov rad nije bolje prihvaćen u akademskoj
zajednici možemo samo nagađati. Zapravo dio odgovora nije teško
pogoditi. No, možda je nešto i u ovome što je zapisao P. Hitchens;
"Moje najdraže sjećanje na Rogera potječe s njegova predavanja na koje sam otišao s nadom osobnog razvoja. Nisam razumio predavanje, ali opustio sam se i prepustio smijehu (zajedno sa gotovo svima prisutnima) kada je svoje predavanje završio riječima: 'Često sam se pitao zašto ovaj argument nije imao veći utjecaj, ali pretpostavljam da je razlog taj što ga nitko drugi ne razumije.'"
Možda svako Scrutonovo djelo nije za
svakoga, ali možemo od njega puno naučiti. Izgubili smo značajnog
filozofa, ali njegovi kreativni i pronicljivi radovi ostaju.