petak, 10. svibnja 2013.

Kako izgleda suvremena seksualna etika?

U svojoj knjizi Practical Ethics, Peter Singer nas uvjerava kako
seks ne dovodi do nikakvih jedinstvenih moralnih pitanja. Odluke o seksu mogu uključivati razmatranja o iskrenosti, brigu za druge, razboritost i tako dalje, ali ne postoji ništa posebno o seksu u tom smislu; jer isto se može reći o odluci da vozite auto. (Zapravo, moralna pitanja oko vožnje auta su, i iz perspektive okoliša i sigurnosti, puno ozbiljnija od pitanja oko seksa.)
Ove rečenice su toliko moralno zatucane da ih je samo Singer mogao napisati. Činjenica da seks dovodi do jedinstvenih moralnih pitanja je očita. Seks je sredstvo kojim nastaju nova ljudska bića - povijesno gledajući jedino sredstvo, i uobičajeno sredstvo u bliskoj budućnosti, čak i ako ljudsko kloniranje (ne daj Bože) postane izvedivo i rašireno. Seks je također ispunjen emocijama koje su povezane sa našim osjećajem identiteta, stida i samopoštovanja. Zato je silovanje različito, i gore, od običnog napada; zato čak i najveći seksualni libertini ne bi nikada sanjali da okolo u javnosti paradiraju goli; zato također smatraju kako je seksualno zlostavljanja jedinstveno teški moralni prijestup; zato su ljubomorni prema suparnicima za naklonost ljubavnika na način koji nisu ljubomorni na poslovne rivale; i tako dalje. Sve navedeno je očito. Ali negirati očito je tipični prvi korak u Singerovim argumentima u "etici".

Podjednako očito, ljudi se neće slagati oko moralnih implikacija ovih činjenica o seksu. Poanta je da ne može biti osnovane sumnje kako seks stvarno podiže vlastita jedinstvena moralna pitanja, neovisno o tome kako na njih odgovaramo.

Vezano uz Singera, prezentacija filozofa Oderberga; Why Peter Singer is Wrong (audio, ppt)

***

Iako prosječan progresivan čovjek nije spreman prihvatiti Singerovu etiku sa svim implikacijama, ili možda čak možemo reći sve implikacije svoje filozofije, ostaje činjenica da je teško pronaći neki zajednički temelj - popularno vjerovanje - od kojeg bi mogli krenuti da dokažemo kako su određeni seksualni čini dobri ili loši.  

Pristanak, ili nedostatak istog, se čini kao mogući kandidat, ali pitanje pristanka je općenito bitno za različite vrste akcija, nema nikakve posebne povezanosti sa seksom. Od kuda onda krenuti? Preljub se i dalje čini nemoralnim, ali ako pitamo nekoga za razlog teško ćemo dobiti odgovor. Vjerojatno bi razlog bio taj što se radi o kršenju ugovora, ali još jednom, to nije posebno povezano sa seksom. Zar ne možemo reći ništa više? Radi se o poprilično čudnoj situaciji.

Što možemo reći o prostituciji osim da ne predstavlja nikakav poseban problem. (Ili zato što libertarijanski mislimo da su svi odnosi dobrovoljni i ne smijemo dopustiti uplitanje treće strane u taj odnos, ili zato što marksistički mislimo da je svaki odnos iskorištavanje radnika, a prostitucija je samo jedna od takvih opcija.) Da niti ne spominjem ostale fenomene vezane uz spolnost... 

Neki od ranijih povezanih postova; Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks, Vratite stigmu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularni postovi kroz zadnjih 7 dana