U
svojoj knjizi Practical Ethics, Peter Singer nas uvjerava kako
seks ne dovodi do nikakvih jedinstvenih moralnih pitanja. Odluke o seksu mogu uključivati razmatranja o iskrenosti, brigu za druge, razboritost i tako dalje, ali ne postoji ništa posebno o seksu u tom smislu; jer isto se može reći o odluci da vozite auto. (Zapravo, moralna pitanja oko vožnje auta su, i iz perspektive okoliša i sigurnosti, puno ozbiljnija od pitanja oko seksa.)
Ove
rečenice su toliko moralno zatucane da ih je samo Singer mogao
napisati. Činjenica da seks dovodi do jedinstvenih moralnih pitanja
je očita. Seks je sredstvo kojim nastaju nova ljudska bića -
povijesno gledajući jedino sredstvo, i uobičajeno sredstvo u bliskoj
budućnosti, čak i ako ljudsko kloniranje (ne daj Bože) postane
izvedivo i rašireno. Seks je također ispunjen emocijama koje su
povezane sa našim osjećajem identiteta, stida i samopoštovanja.
Zato je silovanje različito, i gore, od običnog napada; zato čak i
najveći seksualni libertini ne bi nikada sanjali da okolo u javnosti
paradiraju goli; zato također smatraju kako je seksualno
zlostavljanja jedinstveno teški moralni prijestup; zato su
ljubomorni prema suparnicima za naklonost ljubavnika na način koji
nisu ljubomorni na poslovne rivale; i tako dalje. Sve navedeno je
očito. Ali negirati očito je tipični prvi korak u Singerovim
argumentima u "etici".
Podjednako
očito, ljudi se neće slagati oko moralnih implikacija ovih
činjenica o seksu. Poanta je da ne može biti osnovane sumnje kako
seks stvarno podiže vlastita jedinstvena moralna pitanja, neovisno o
tome kako na njih odgovaramo.
Vezano uz Singera, prezentacija filozofa Oderberga; Why Peter Singer is Wrong (audio, ppt)
Vezano uz Singera, prezentacija filozofa Oderberga; Why Peter Singer is Wrong (audio, ppt)
***
Iako
prosječan progresivan čovjek nije spreman prihvatiti Singerovu etiku sa svim
implikacijama, ili možda čak možemo reći sve implikacije svoje
filozofije, ostaje činjenica da je teško pronaći neki zajednički
temelj - popularno vjerovanje - od kojeg bi mogli krenuti da dokažemo
kako su određeni seksualni čini dobri ili loši.
Pristanak,
ili nedostatak istog, se čini kao mogući kandidat, ali pitanje
pristanka je općenito bitno za različite vrste akcija, nema nikakve
posebne povezanosti sa seksom. Od kuda onda krenuti? Preljub se i
dalje čini nemoralnim, ali ako pitamo nekoga za razlog teško ćemo
dobiti odgovor. Vjerojatno bi razlog bio taj što se radi o kršenju
ugovora, ali još jednom, to nije posebno povezano sa seksom. Zar ne
možemo reći ništa više? Radi se o poprilično čudnoj situaciji.
Što
možemo reći o prostituciji osim da ne predstavlja nikakav poseban
problem. (Ili zato što libertarijanski mislimo da su svi odnosi
dobrovoljni i ne smijemo dopustiti uplitanje treće strane u taj
odnos, ili zato što marksistički mislimo da je svaki odnos
iskorištavanje radnika, a prostitucija je samo jedna od takvih
opcija.) Da niti ne spominjem ostale fenomene vezane uz spolnost...
Neki od ranijih povezanih postova; Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks, Vratite stigmu