U svojoj knjizi "Vi se sigurno
šalite, gospodine Feynman!", Richard Feynman ispričao nam je
priču o slikaru koji ga je uvjeravao kako može dobiti žutu boju
tako što zajedno pomiješa crvenu i bijelu boju. Feynman mu nije
vjerovao. Znao je da to ne bi trebalo biti moguće, ali čovjek je
bio iskusni slikar, s godinama praktičnog iskustva. Spreman da nauči
nešto novo, Feynman je otišao po bijelu i crvenu boju. Promatrao je
slikara kako ih miješa,, ali kao što je i očekivao, dobio je
ružičastu nijansu. Nakon toga je slikar rekao da sada još mora
dodati samo malo žute kako bi "popravio stvar" i onda se
dobije žuta.
Sjetio sam [Feser] se te priča kada sam
pročitao izlet u filozofiju od strane profesora fizike Ethana
Siegela, sažet ću esej;
Argumenti za Boga kao uzroka svemira se oslanjaju na pretpostavku da nešto ne može nastat iz ničega. Ali s obzirom na zakone fizike, ispada da nešto može nastati iz ničega.
Moje reakcija je bila:
Jel' ovaj tip ozbiljan? Zakoni fizike nisu "ništa". Ergo, to nije čak ni prima facei protuprimjer za princip ex nihilo, nihil fit. To je zasljepljujuće očito. Jel' ovaj tip ozbiljan?
(Zapravo, to nije bilo moja reakcija,
ali je pročišćena verzija za obiteljski blog.)
Feynmanov slikar je inzistirao kako
može dobiti žutu boju iz crvene i bijele. Sve što je potrebno je
dodati malo žute boje. Slično tome, Siegel nas uvjerava da možemo
dobiti nešto iz ničega. Samo trebamo dodati malo nečega, zakone
fizike. Siguran sam da je Siegel pročitao Feynmanovu knjigu i dobro
se nasmijao na slikarev račun. Nije ni svjestan tko je ovdje ispao
smiješan.
Primijetite da poanta nema nikakve veze
s pitanjem "Od kuda dolaze zakoni fizike?" Nema nikakve
veze sa raspravom između ateizma i teizma. Nema nikakve veze s time
jesu li Siegelove znanstvene tvrdnje inače točne. Ne bavim se time.
Neka djelovanje zakona fizike bude čista činjenica; neka ateizam
bude istinit; neka Siegel bude čudo od fizičara. Poanta je da je
kao filozof, potpuno nekompetentan, nije u stanju primijetiti
najočitiju zabludu koja mu je pred nosom.
Siegel je u dobrom društvu, ako možemo
tako reći. Kao što sam pokazao u recenziji njihove knjige The
Grand Design for National Review, Stephen Hawking i Leonard
Mlodinow nisu ništa filozofski kompetentniji od njega. Zapravo,
jedna od njihovih grešaka je ista kao Siegelova: Poručuju nam da
zato što "postoje zakoni poput gravitacije, svemir se može,
i hoće, stvoriti sam iz ničega." Ignorirat ćemo za sada
ideju samo-uzorkovanja (koju je Feser ispitao ovdje i ovdje). Nije
bitno je li njihova fizika točna, zaboravite pitanje od kuda su sami
zakoni fizike trebali doći. Samo se pozabavite očitom
kontradikcijom: Svemir nastaje iz ničega, zato što je zakon
gravitacije odgovoran za svemir.
Iz nekog razloga ta konkretna zabluda
je omiljena kod fizičara. (Pritom mislim posebno na fizičare, ne
znanstvenike općenite – čak ni Dawkins nije toliko loš.)
Primjerice fizičar sa Oxforda Vlatko Vedral u knjizi Decoding
Reality: The Universe as Quantum Information. Nerado se bavim
njime, čini se kao dobar tip, u njegovoj knjizi nema antipatičnog
stava prema filozofiji i teologiji koju pronalazimo kod Hawinga i
Mlodinowa. Nažalost, Vedral je samo malo upućeniji u ove teme nego
što su Hawking i Mlodinow. (Primjerice on misli kako je "Što
je uzrokovalo Boga?" ozbiljan prigovor argumentu Prvog Uzroka.)
Još gore, argumentacije je nevjerojatno traljava. Epistemološka i
metafizička pitanja su pomiješana. Primjerice, Vedral sugerira kako
informacija "dolazi niotkud" i "stvorena je iz
praznine", ali i također da "ne postoji druga informacija
u Svemiru od one koju smo mi generirali prilikom stvaranja svoje
stvarnosti." Dakle proturječi li on sam sebi – kaže da
informacija dolazi od nikud i da dolazi od nas? Ili kaže da
informacija uzrokuje nas, a mi zauzvrat uzrokujemo nju, ali da nema
ničega van tog kruga – što bi značilo začarani krug objašnjenja
(zbog razloga spomenutih u postu o samo-uzorkovanju)? Ili (s obzirom
da ove interpretacije nedu u korist njegovoj poziciji) ima neku treću
alternativu na umu? Nikada nam ne otkriva, i (poput Hawkinga i
Mlodinowa koji kažu slične stvari) čini se nesvjestan da uopće
postoji neki problem.
Vedral tvrdi kako se "stvaranje iz
ničega" može javiti čak i bez Stvoritelja, i kao dokaz za to
nudi von Neumannov prijedlog "da se sve brojeve može dobiti iz
praznog skupa operacijama uma." I ponovno se vraćamo na
Feynamnova slikara: Žuta se može dobiti od ne-žute dok dodajete
malo žute u ne-žutu; a nešto može nastati iz ničega sve dok
dodate malo ne-ničega – "operacije uma" –
ničemu. Koliko su ti fizičari pametniji od nas običnih filozofa!
Ne možete braniti Siegela, Hawkinga i
Mlodinowa, ili Vedrala predlažući kako oni možda ne koriste
"ništa" u strogom smislu. Jer svaki od njih tvrdi kako
odgovara na isti problem na kojeg odgovaraju i branitelji argumenta
Prvog Uzroka za Božju egzistenciju, a oni koriste "ništa"
u strogom smislu. Dakle ove fizičare možete osloboditi optužbe
proturječenja samome sebi samo ako su krivi zbog traljavog
razmišljanja, i galamljenja bez da su prvo napravili svoju zadaću.
To je dovoljno da zasluže naš prezir.
Filozofima i teolozima konstantno govore da moraju "Naučiti o
znanosti" prije nego što krenu komentirati kvantnu mehaniku,
relativnost ili darwnizam. I to s pravom. Unatoč tome, puno
znanstvenika odbija "naučiti filozofiju" prije nego što
krenu u to područje. Rezultati su predvidljivo amaterski. Arogantni i neinfomirani amateri poput Hawkinga ili Dawkinsa se nimalo ne zamaraju s time, a reakcija podjednako neinformiranih
urednika, novinara i "obrazovanih" čitatelja je: "Joj,
pa on je znanstvenik! Dobar je u matki i svemu tome. Sigurno zna o
čemu priča!" Stvari stvarno nisu bolje od toga.
C. D. Broad je izjavio kako "gluposti
koje filozofi pišu o znanosti zasjenjuju samu gluposti koju pišu
znanstvenici o filozofiji", a to je bilo u vrijeme znanstvenika
poput Eddingtona, Einsteina, Heisenberga, i Schrödingera, koji su
zapravo i znali nešto o filozofiji. (O nekima od njih je Feser
raspravljao ovdje i ovdje.) Stvari su postale gore pa je Paul
Feyerabend zapisao;
Mlađa generacija fizičara, Feynmani, Schingeri i ostali, možda jesu pametni; možda su inteligentniji od svojih prethodnika, od Bohra, Einsteina, Schrödingera, Boltzmanna, Macha i drugih, ali oni su necivilizirani divljaci, nemaju filozofske dubine... (Citat iz Imre Lakatos, Paul Feyerabend, For and Against Method)
Danas su stvari još gore. Poznato je
kako je Feynman bio neprijateljski raspoložen prema filozofiji, ali
kada ga je njegov rad u kvantnoj mehanici doveo do inherentnih
filozofskih poteškoća, imao je barem skromnosti da ne tvrdi da zna
kako ih riješiti. S druge strane, Hawking i Vedral, samouvjereno
trpaju pod "znanost" ono što bi inače očekivali pod
sekcijom New Agea.
Što je odgovorno za takvo nazadovanje?
Feyerabend je krivio "profesionalizaciju" znanosti – i
ima tu istine. John Heil i Stephen Mumford spomenuli
su ubitačne efekte koje je "profesionalizacija" imala na
suvremenu akademsku filozofiju – hiperspecijalizacija,
samozadovoljna uskogrudnost, karijeristički konformizam, naglasak na
pametovanje nad dubinom. Lee Smolin (koji je poznavao i poštivao
Feyerabenda) je fizičar koji je ustvrdio kako neki od ovih istih
problema pogađa i suvremene fiziku.
Međutim, jedna stvar za koje suvremeni
filozofi nisu krivi je nepoznavanje znanosti, sigurno ne u stvarima
gdje znanost dodire njihovo područje filozofske specijalizacije.
Hawking i Mlodinow nas uvjeravaju u The Grand Design da
"filozofija ne prati suvremeni razvoj u znanosti, posebno
fizike." Nitko upoznat sa eksplozijom ozbiljnog istraživanja u
filozofiji fizike, filozofiji kemije, i filozofiji biologije kroz
nekoliko posljednjih desetljeća – da ne spominjem radove autora
poput Craiga i Quentina Smitha u filozofiji religije, ili
Churchlandsa u filozofiji uma – ne može reći takvu stvar.
(Istina, kao filozofija Churchlandsi su beznadni, ali jednu
stvar znaju – a ponekad posumnjate da je to jedina stvar koju
znaju - neuroznanost.)
Hawking i Mlodinow su krivi zbog iste
stvari zbog koje pogrešno optužuju filozofe. Ali malo je izgledno
da će ikada toga biti svjesni. Hawkinzi, Dawkinsi, Jerry Coynesi
ovog svijeta toliko dugo se zabavljaju sa Myersovim slučajem da mogu
čuti samo međusobno čestitanje. Sve dok takve djetinjarije
univerzalno ne dožive prezir kakvog zaslužuju, nećemo imati zdravu
intelektualnu kulturu, kulturu u kojoj se najdublja filozofska,
teološka – i znanstvena – pitanja mogu plodonosno raspravljati.
Autor je filozof Feser, izvorni post Why are (some) physicists so bad at philosophy? Za postove slične tematike vidi Feserov Scientism roundup.
PS
Ne znam koga je Feser uvjerio u korisnost filozofije (znanosti), pogotovo u onom standardnom prigovoru "korisnosti", ali mislim da je jasno kako pojedini znanstvenici (ili tek popularizatori znanosti) prekoračuju područje svoje stručnosti. Ili drugim riječima, filozofija nam je potrebna da bi upozorili na lošu filozofiju.
Vallicella se pozabavio Kraussom u
postu Why Do Some Physicists Talk Nonsense about Nothing? Prošle
godine je David Albert napisao recenziju Kraussove knjige "A
Universe From Nothing" što je izazvalo dosta pažnje, trebali
su se Albert i Krauss naći u debati, ali su povukli pozivnicu
Albertu pa ništa od toga. Nagel, ateistički filozof, također se
našao pod napadima kolega ateista, ovako je to Ferguson opisao TheHeretic (Who is Thomas Nagel and why are so many of his fellowacademics condemning him?)
Inače, pisao sam o nekim fizičarima koji su upoznati sa (A-T) filozofijom; Anthony Rizzi - o znanosti i potrebi za filozofijom i Znanost prije znanosti: vodič za razmišljanje u 21. stoljeću, ili Barrov intervju Mitološki sukob znanosti i kršćanstva i esej Olakšava li kvantna fizika vjerovanje u Boga? Također, objavio sam nešto i o scijentizmu Zaslijepljeni Scijentizmom i Kako se oporaviti nakon scijentizma,