Roger Scruton je bez ikakve sumnje
najveći živući filozof konzervatizma. Osim o političkoj
filozofiji i aktualnim događanjima, autor je važnih radova o etici,
kulturi, religiji, povijesti filozofije, i najvažnije od svega,
estetici. Također je napisao nekoliko novela i opera. Za vrijeme
komunizma u Čehoslovačkoj organizirao je "podzemno
sveučilište".
Da je suvremena akademska moralna i
politička filozofija išta više od društva za ljude sa
lijevo-liberalnim pretpostavkama i senzibilitetom, Scrutona bi čitali
u istoj mjeri kao što se čita Rawls, Nozick, Thomson i ostali.
Scruton je autor velikog broja knjiga, a za pregled njegove
filozofije je pretpostavljam najbolje pročitati antalogiju
Philosopher on Dover Beach. (Kao i An Intelligent Person's
Guide to Philosophy.) Impresivna lista knjiga i radova bavi se
arhitekturom, vinom, duhanom, glazbom, ekologijom, lovom, životom na
selu, pravima životinja, politikom, opasnostima optimizma,
religijom, konzervatizmom, seksom, poezijom...
S obzirom na opseg Scrutonova rada
trebalo bi puno prostora da opišem sve što predstavlja i kako se
obračunava sa revolucionarnim duhom koji "pretražuje svijet da
bi pronašao stvari koje može mrziti".
***
Za početak bi preporučio sjajan dokumentarac Why Beauty Matters o estetici (i suvremenoj umjetnosti). Dokumentarac / intervju Beauty & Consolation donosi Scrutonova razmišljanja o nizu tema, izbor lokacije je već dovoljna poruka za sebe.
Nekoliko predavanja / intervjua:
- Roger Scruton - The Uses of Pessimism and the Danger of False Hope
- Voices of Liberty: Interview with Roger Scruton, 1991
- Roger Scruton: The World We Live In
- The Humanities in the Face of Brain Science
- Roger Scruton on Oikos and Attachment
- Ethics, Politics and Society Lecture Series - Sexual Morality for Heathens
- Roger Scruton on Moral Relativism
- Roger Scruton - Harming Oneself and Harming Other
- Green Philosophy
- Scientism and the Humanities
- Roger Scruton: can high culture be a substitute for religion?
- Terry Eagleton in conversation with Roger Scruton
- Philosopher Roger Scruton - On Islam and the West
- Roger Scruton on Religious Freedom, Islam & Atheism
Objavio sam nekoliko postova sa Scrutonovim tekstovima:
- Oikofobija
- Nacionalne države ili transnacionalne tvorevine
- Humana ekonomija ili humano društvo?
- Scrutonov vodič kroz filozofiju: seks
- Vratite stigmu
- Ne dajte svoju bocu
- Država Dadilja – što je prihvatljivi rizik?
- Kako odgojiti djecu i spasiti ih od Države
- Brak – zavjet ili ugovor?
- Tko je Noam Chomsky?
- Poroci i vrline, progresivci i konzervativci
- Predrasude prema predrasudama (druga polovica posta je dio Scrutonova eseja Why I Became a Conservative)
Više o Scrutonu možete saznati na osobnim stranicama - Roger Scruton. Ili možete pratiti twitter profil Scruton Quotes.
Pisao je kolumne za više publikacija, arhive; The American Spectator, New Statesman, City Journal. Također nekoliko eseja na CathEd i PayingAttentionToTheSky.
***
Nekoliko citata;
Za socijalista, budućnost čovječanstva
je jednostavna: srušite postojeći poredak i omogućite budućnosti
da se pojavi.
Autor koji tvrdi da ne postoje istine,
ili da je svaka istina "tek relativna", izaziva vas da mu
ne vjerujete. Ni nemojte.
[Burke] je naglasio da su novi oblici
politika, koje se nadaju organizirati društvo oko racionalne potrage
za slobodom, jednakošću i bratstvom, ili njihovim modernističkim
ekvivalentima, zapravo oblici militantne iracionalnosti.
Svima nama je potreban identitet koji
nas ujedinjuje sa našim susjedima, ili zemljacima, onim ljudima koji
podliježu istim pravilima i istim zakonima kao i mi, onim ljudima sa
kojima ćemo se jednog dana morati boriti rame uz rame kako bi
zaštitili našu baštinu, onim ljudima sa kojima ćemo patiti kada
nas napadnu, onim ljudima čija sudbina je na neki način vezana uz
našu vlastitu.
Konzervativci vjeruju kako je obitelj
temeljna institucija kojom se društvo reproducira i prenosi moralno
znanje mladima.
Aktivističke kampanje, koje se provode
u ime naroda kao cjeline, niti ne konzultiraju ljude niti pokazuju
puno interesa u njima – nešto što je Burke primijetio u vezi
Francuskih revolucionara. Takve kampanje su stvar elita koje traže
trijumf nad stvarnom i imaginarnim protivnicima, i koje utječu na
politiku zato što u svojim srcima dijele stari socijalistički stav
kako se stvari moraju promijeniti s vrha prema dnu, i da samim
ljudima ne smijemo vjerovati sada, nego tek kasnije, kada
revolucionarna avangarda završi svoj zadatak.
U svom trosvešćanom djelu History
of Sexuality, Foucault ide dalje od toga. Prema njemu, seksualni
užitak nije intrinzično problematičan; ne postoji razlog u prirodi
stvari zbog kojeg bi ga kontrolirali ili potisnuli. Ako je seks
"problematiziran", kako bi zabranio određene užitke i
potaknuo druge, onda se radi o čudnoj socijalnoj činjenici koju se
može objasniti, ali nikada opravdati. Opisuje svoje vlastito
istraživanje seksa, posuđujući od Nietzschea, kao "genealogiju"
morala – objašnjenje vjerovanja koje, s obzirom da nema
intrinzičnu valjanost ili istinitost, mora biti objašnjeno u
terminima socijalnog konteksta, što znači i odbačeno.
Ako proučavate mišljenja koja
prevladavaju na modernim sveučilištima, otkrit ćete da postoje
dvije vrste: ona koja nastaju kao rezultata stalnog preispitivanja
tradicionalnih vrijednosti, i ona koja nastaju iz pokušaja da se
spriječi preispitivanje liberalnih alternativa. Slijedeća uvjerenja
su efektivno zabranjena na uobičajenom američkom kampusu: (1)
Uvjerenja u superiornost Zapadne kulture; (2) uvjerenje da može
postojati moralno relevantna razlika između kultura i
religija; (3) vjera u dobar ukus, bilo u književnosti, glazbi,
umjetnosti, prijateljstvu, ili ponašanju; i (4) Uvjerenje u
tradicionalne seksualne običaje. Možete razmišljati o takvim
uvjerenjima, ali opasno ih je ispovjediti, a još opasnije braniti,
odmah vas mogu okriviti za "govor mržnje". Ipak,
neprijateljstvo prema ovim uvjerenjima nije utemeljeno na razumu i
nikada nije podvrgnuto racionalnom opravdanju. Postmoderno
sveučilište nije pobijedilo razum, nego ga je zamijenilo novom
vrstom vjere – vjere bez autoriteta i transcendencije, vjera koja
je ustrajnije jer se ne prepoznaje kao takva.
Do vremena kada sam dobio poziciju na
Cambridgeu, postao sam konzervativac. Koliko sam uspio otkriti, tamo
se nalazio još samo jedan konzervativac, bila je to Nunzia –
gospođa koja je posluživala hranu i koja je provocirala predavače
obljepivši svoj pult sa kičastim fotografijama Pape.
Shvatit ćete da su svi oni koji
zastupaju relativističke "metode", koje su Foucault,
Derrida, i Rorty uveli u humanističke znanosti žestoke pristaše
kodeksa političke korektnosti koja osuđuje odstupanje.
Relativistička teorija postoji kako bi podržala apsolutističke
doktrine.
Max Scheler opisao je seksualni stid
kao Schutzgefühl — zaštitničku emociju koja vas štiti od
zlostavljanja, bilo od strane drugoga ili samoga sebe. Ako izgubimo
kapacitet za stid ne postižemo nevinost životinje; postajemo
besramni; a to znači da više nismo zaštićeni od seksualnih
predatora.
Ovdje u Britaniji, rasprave o
istospolnim brakovima se vode kao da se radi o proširivanju prava, a
ne fundamentalnom mijenjanju institucije. Teška pitanja, poput uloge
spolne razlike u socijalnoj reprodukciji, prirode obitelji,
emocionalne potrebe obitelji i značenja obreda prijelaza, se
ignorira ili odbacuje.
Glazba postoji kada se namjerno stvara
ritmički, melodijski ili harmonijski poredak, i kada je se svjesno
sluša; samo samosvjesna bića, koja koriste jezik... su u stanju
organizirati zvukove na taj način, bilo da ih stvaraju ili opažaju.
Možemo čuti glazbu u pjesmi slavuja, ali to je glazba koji nijedan
slavuj nikada nije čuo.
Usporedba sa pjesmom ptica, shvaćenom
kao elementom seksualnog iskazivanja, dovela je do prijedloga kako je
glazba možda nastala kroz proces seksualne selekcija. Možda
pjevanjem i plesanjem čovjek svjedoči o svojoj reproduktivnoj
spremnosti, i tako osvaja žensko srce, ili barem ženske gene. Ili
možda se kroz glazbu ljudi spontano "kreću s" ostalim
članovima plemena, pojačavaju impulse altruističke kooperacije.
Ili možda glazba potječe od uspavanki – pjesmi kojima se povezuju
majka i dijete, i tako povećavaju mogućnost da dijete preživi.
Uzmite bilo koju značajku glazbe, reducirajte je sve dok ne postane
jednaka kao značajka životinjske buke, oboje opišite u
darwinističkim terminima i imate savršeno oblikovano funkcionalno
objašnjenje glazbenog života.
Prepoznajemo ljepotu u konkretnim
predmetima i apstraktnim idejama, u djelima prirode i djelima
umjetnosti, u stvarima, životinjama i ljudima, u objektima,
svojstvima i akcijama. Kako se lista širi da bi obuhvatili gotovo
svaku ontološku kategoriju (postoje prekrasne propozicije, baš kao
i prekrasni svjetovi, prekrasni dokazi kao i prekrasni puževi, čak
i prekrasne bolesti i prekrasne smrti), postoje očito da ne
opisujemo svojstvo poput oblika, veličine, ili boje. Kao prvo: kako
je moguće da postoji jedno svojstvo koje se iskazuje u toliko
različitih vrsti stvari?
Zahvaljujući kulturnom osiromašenju,
mladi ljudi više nemaju repetoar skladbi, pjesama ili ideja kojima
se mogu zabavljati uz čaše. Piju da popune moralni vakum stvoren
njihovom kulturom, i iako smo upoznati sa lošim učincima pijenja na
prazan želudac, danas svjedočimo puno gorem učinku pijenja na
prazan um.
Za razliku od svakog drugog proizvoda,
vino postoji u toliko verzija koliko je ljudi koji ga proizvode.
Varijacije u tehnici, klimi, grožđu, tlu i kulturi osiguravaju da
je vino, za običnog konzumenta, najnepredvidljivije od pića, a
znalcu najsloženije, vino odgovara na svoje podrijetlo kao što
partija šaha odgovara na poteze otvaranja.
Dispoziciju da u svakom sukobu stanete
uz "njih" protiv "nas, i potrebu da omalovažite
običaje, kulturu i institucije koji su prepoznatljivo "naše".
Radi se o suprotnosti ksenofobije i takvo stanje nazivam oikofobija,
pod time mislim na odbacivanje baštine i doma.
Problem sa klasičnim liberalizmom je
što nikada ne zastaje kako bi ispitao što je uključeno u
"oštećivanju drugih." Ostavljam li druge neoštećenim
kada uništim vlastite kapacitete za osobne veze, kroz konzumiranje
droga, promiskuitetnost i ovisnost o pornografiji? Nemam ništa
protiv individualizma, sve dok ono priznaje kako su individualci
stvoreni od strane zajednice i moralnih ograničenja koja
prevladavaju u njoj. Individualac nije temelj društva nego njegov
najvažnijih nusproizvod.
Naravno da je dobro biti ponosan na
svoju zemlju, kao što se ponosite na svoju obitelj, roditelje, i
grad. To ne znači da je ne treba kritizirati. To znači da bi
trebali prepoznati kako joj odgovarate i kako ste vezani lojalnošću
koju definira. Ova lojalnost je u opasnosti zbog transfera odluka
prema internacionalnim organizacijama – ne samo nevladinim
organizacijama i EU, nego i UN-u i njegovim institucijama, WTO-u i
multinacionalnim kompanijama, i mnogim drugih stvarima koje bi
trebala biti sluge nacionalnim državama, ali koje se pokušavaju
nametnuti kao gospodari.
Ipak, Mill je patio od istog defekta
kao i njegov otac. Nikada nije shvatio kako je mudrost dublja i rjeđa
od racionalne misli. Nikada nije shvatio kako se intelekt, koji tako
lagano ide prema svojim zaključcima, oslanja na nešto drugo za
svoje pretpostavke. Konzervativci koji su podržavali ono što je
Mill nazivao "despotizmom običaja" nasuprot
"eksperimentima živih" nisu bili glupi jer su prepoznavali
ograničenja ljudskog intelekta. Upravo suprotno, bili su svjesni da
su sloboda i običaji međusobno ovisni, i da osloboditi se moralnih
normi znači predati se državi. Jer samo država može upravljati
nastalom katastrofom.
Ovo nije spor oko prava, sloboda, i
životnih prilika homoseksualaca. Radi se o sporu o instituciji
braka. Može li brak zadržati povlašteno mjesto u našem moralnom
razmišljanju kada se tako učinkovito odvoji od procesa socijalne
reprodukcije? Sekularizacija braka je već dovela do laganih razvoda,
serijske poligamije i sve veće nesigurnosti među djecom. Ali brak
je u svojem fundamentalnom značenju oblik cjeloživotnog predanja, u
kojem odsutne generacije imaju svoj interes. Ako brak možemo slaviti
među istospolnim partnerima, onda će postati tek ugovor o
kohabitaciji, a pravne i fiskalne privilegije koje su vezena uz njega
će se činiti i neopravdane i opasne, podložne parnicama... brak,
kao institucija kroz koju društvo pruža svoju podršku i potporu
odgajanju djece, prestat će postojati.
Da, neki oblici konzervatizma su stvar
temperamenta. Ali mislim da je puno više istine u tome da je
radikalizam stvar temperamenta. Radi se o ljudima koji su zatočeni u
stanju adolescentske pobune. Takvi ljudi su najveći radikali,
pokušavaju se afirmirati protiv tate, poput Lenjina. Netko je rekao
da su svi desničari oko stvari koje poznaju. Čak i kada promatrate
ljevičare, ako stvarno znaju nešto o nečemu – ako su stručnjaci
za keramiku ili nešto – poštivat će tradiciju, autoritete i
postojeći poredak, bit će manje skloni radikalizaciji svega.
Mislim da je to najtragičnija stvar o
modernom i postmodernom svijetu – takvo iskorištavanje
adolescenta, pretvaranje adolescencije ne samo u nešto normalno nego
i nepovredivo.
Smatram da konzervatizam nije
fundamentalno povezan sa bogatstvom. Povezan je sa društvenim poretkom.
Naravno, ako ste za sile koje stvaraju socijalni poredak, onda ste i
za sile koje omogućuju ljudima da postanu bogati. Ali to je
nusproizvod.
Besramnost se ohrabruje kroz spolni
odgoj u našim školama, pokušava se ukloniti razlika između nas i
drugih životinja, i ukloniti svaku naznaka zabranjenog, opasnoga ili
svetoga. Stid je, prema literaturi koju sada prihvaća ministarstvo
obrazovanja, dugotrajna invalidnost. Seksualna inicijacija znači
naučiti prevladati takve "negativne" emocije, zanemariti
naša kolebanja, i uživati u "dobrom seksu".
Možete gledati u osobu i vidjeti samo
tijelo, a ne ja što živi u njemu. Upravo nam naš seksualni
interes nudi izbor: hoćemo li promatrati drugog kao subjekt ili
objekt. To objašnjava i šarm i opasnosti pornografije, koja
predstavlja ljude kao objekte, tijelo postaje izrazito neprozirno,
vrata iza kojih ja postoji nevidljivo, nečujno i nepristupačno.
Ljudi su odbijeni pornografijom, ali i fascinirani, a sada kada je
dostupna svima na internetu, čini se da je svi koriste. Rastuća
tolerancija pornografije, koja će se uskoro smatrati industrijom
poput bilo koje druge, zaštićena protiv kriticizma istom moralnom
inverzijom koja sada štiti homoseksualnost, ubrzano mijenja način
na koji se doživljava ljudsko tijelo.
Na puno načina najvažniji moderni mit
o seksu nam poručuje da su stavovi poput stida, krivnje i gađenja
nezdravi. Ono zbog čega se ljudi osjećaju loše je "osuđujući"
stav okolne kulture. Zbog toga je potrebno da se oslobodimo tih
ostataka stare i diskreditirane etike "zagađenja i tabua"
i da se naučimo upuštati u seksualne aktivnosti potpuno svjesni da
u svojoj biti nisu različite od jedenja ili pijenja.
Vidljivo je to u djelima sekularista
devetnaestog stoljeća poput Johna Stuarta Milla, Julesa Micheleta
ili Henrya Thoreaua. Njihov svijet je obilježen pečatom zajedničke
religije; ljudska forma je za njih još uvijek božanska; slobodni
individualac još uvijek sjaji u njihovu svijetu sa više od
zemaljskim svjetlom, a prikriveni cilj svih njihovih zapisa je
oplemeniti ljudsko stanje. Takvi autori nisu doživjeli gubitak vjere
kao gubitak, jer u vrlo stvarnom smislu nisu izgubili religiju.
Odbacili su različite metafizičke ideje i doktrine, ali su još
uvijek živjeli u svijetu koje je oblikovala vjera – svijetu
sigurnih obvezivanja, braka, sahrana i krstitki, stvarne prisutnosti
u svakodnevnom životu i uzvišene vizije u umjetnosti. Njihov svijet
je svijet u kojem je koncept svetog, svetogrdnog i sakramentalnog,
prepoznat i društveno podržan.
Burkea od francuskih revolucionara nije
razlikovala njegova privrženost prema prošlim stvarima, nego
njegova želja da potpuno živi u konkretnoj sadašnjosti, da shvati
sadašnjost sa svim svojim nesavršenostima, i da prihvati
sadašnjosti kao jedinu stvarnost koja nam je ponuđena. Poput
Burkea, Eliot je prepoznao razliku između nostalgije, koja je još
jedan oblik moderne sentimentalnosti, i istinske tradicije, koja nam
daje hrabrost i viziju da živimo u suvremenom svijetu.
Ono što se očekuje od studenata
velikog broja programa humanističkih i društvenih znanosti je
ideološki konformizam, ne kritičko ocjenjivanje, a cenzura je
postala prihvaćena kao legitiman dio akademskog načina života.
Brak je nastao oko ideje spolne razlike
i svega što ta spolna razlika znači. Pretvoriti tu značajku u
akcidentalnu, a ne esencijalnu znači promijeniti brak do
neprepoznatljivosti. Homoseksualci žele brak jer žele socijalnu
podršku koju označava; ali priznajući istospolne brakove oduzimamo
braku njegovo socijalno značenje, kao blagoslov nerođenih živima.
Pritisak za istospolne brakove u određenoj mjeri pobija samog sebe,
nalikuje pokušajima Henrika koji pokušava dobiti crkveno priznanje
svog razvoda tako što se proglasio glavom Crkve. Crkva koja je
prihvatila njegov razvod time je prestala biti Crkva čije je
priznanje tražio.
Štoviše, Foucauldianci će reći,
društvima više nije potreban buržujski brak kako bi generirala
djecu i kako bi im ugradila socijalni kapital. Upravo suprotno,
buržujski brak smeta novim oblicima socijalne reprodukcije, koji su
svi u rukama države. Kroz državne pogodnosti i socijalne
inicijative država preuzima ne samo obrazovanje djece, nego i
njihovo stvaranje... Spolni odgoj je također ideologija,
funkcionalna u odnosu na nove oblike socijalne reprodukcije, u kojem
su stranke samohrane majke i država, u kojem isključivo i
cjeloživotno predanje ugrožava državnu kontrolu nad reproduktivnim
procesom. Desakralizacijom seksualne povezanosti i uklanjajući
egzistencijalnu opasnost, nova ideologija otvara put procesu
socijalne reprodukcije u kojem seksualna želja i seksualno uzbuđenje
ima samo kratkotrajni, i nekonstutivni udio.
Poput drugih "zločina mišljenja",
homofobija nema definiciju niti identitet u zakonu; ne znate kako
izbjeći taj zločin jer vas svi pravci istraživanja mogu dovesti do
toga.
Ako posudite novac, dužni ste ga
vratiti. I trebali bi ga vratiti tako što zaradite potrebnu sumu, a
ne tako što ćete posuditi još novca, pa još, pa onda još. Iz
nekog razloga, kada su u pitanju država i njeni klijenti, te osnovne
moralne istine su zaboravljene.
Američki Ustav određuje naša prava,
ali ne govori o našim obvezama. Osnivači su uzeli zdravo za gotovo
da ljudi znaju koje su naše obaveze. Bili su odgojeni uz Bibliju i
Deset Zapovijedi, i nije bio posao države da ih podsjeća da bi
trebali živjeti pobožne, trevezne i pravedne živote. Uloga države
je bila da posreduje u nesuglasicama, da otvara prostor socijalnom
miru, da osigura kako centralna moć ne bi ugnjetavala pojedinog
građanina, i da sprečava bilo koji dio građana da se uroti protiv
drugih. Koliko god da je takvo poimanje plemenito, ono pretpostavlja
društvo kakvo više ne postoji.
Od tada, shvaćao sam konzervatizam ne
kao politički kredo nego kao trajnu viziju ljudskog društva, čiju
istinu će uvijek biti teško uočiti, još teže iskomunicirati, a
najteže djelovati po njoj. Posebno je to teško danas, kada
religiozni sentimenti prate hirove mode, kada globalna ekonomija
rasipa naše lojalnosti, i kada materijalizam i luksuz skreću duh s
ispravnog življenja. Ali ne očajavam, jer iskustvo me naučilo da
muškarci i žene mogu bježati od istine samo neko vrijeme, da će
se uvijek, na kraju, podsjetiti na trajne vrijednosti, a da će ih
snovi o slobodi, jednakosti i bratstvu samo kratkoročno
oduševljavati.